ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul legislativ privind gestionarea deșeurilor în România. Modificări legislative și obligația de raportare anuală a evidenței gestiunii deșeurilor către ANPM

15 Mai 2024   |   Ioana Viorică, Senior Managing Associate și Raisa Chistruga, Associate - PBC Attorneys at Law

Procesul de gestionare a deșeurilor presupune parcurgerea mai multor etape, iar o primă fază este reprezentată de identificarea și codificarea deșeurilor generate, astfel că unitățile vizate de aceste prevederi trebuie să identifice toate tipurile de deșeuri generate din activitatea desfășurată și să le atribuie coduri conform listei prevăzute în Directiva 2014/955/UE.

 
 
Legea nr. 211/2011 a stabilit un cadru general pentru gestionarea deșeurilor în România, punând accent pe prevenirea și reducerea generării deșeurilor, pe reciclarea și valorificarea acestora, precum și pe reducerea depozitării finale.


Având în vedere adoptarea Directivei (UE) nr. 2018/851 de modificare a Directivei nr. 2008/98/CE privind deșeurile, pentru asigurarea stabilității legislative s-a ales soluția de înlocuire a Legii nr. 211/2011 cu o nouă reglementare, astfel că a fost adoptată Legea nr. 17/2023 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, în acest mod fiind adaptată legislația la schimbările recente apărute în domeniu.
 
Modificările aduse prin noua reglementare includ definiții noi sau revizuite în ceea ce privește termenii utilizați, introducerea unor cerințe suplimentare sau revizuite privind colectarea, transportul, tratarea și eliminarea deșeurilor, modificări ale responsabilităților entităților implicate în gestionarea deșeurilor, inclusiv autoritățile publice locale, operatorii economici și consumatorii finali, actualizări ale obiectivelor de reciclare și valorificare a deșeurilor, precum și ale altor ținte de mediu, îmbunătățiri ale sistemului de monitorizare și raportare a datelor referitoare la gestionarea deșeurilor.
 
Evidențiem mai jos o parte din cele mai importante modificări aduse de OUG nr. 92/2021, astfel cum a fost modificată prin legea de aprobare:
-          Conform art. 4, alin. (1), lit. a din OUG nr. 92/2021, în vederea consolidării structurii de gestionare a deșeurilor, se propune ca principala politică să fie reprezentată de prevenirea generării deșeurilor și reducerea cantităților de deșeuri produse, motiv pentru care se anticipează o atenție sporită din partea autorităților față de aplicarea acestei politici de către marii producători, odată cu introducerea obligației de elaborare a unui program de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate, astfel cum rezultă din prevederile art. 44 din OUG nr. 92/2021;
-          Prin intermediul art. 5 și art. 6 din OUG nr. 92/2021 se urmărește optimizarea cadrului legal pentru facilitarea (re)utilizării produselor/substanțelor de către producătorii de deșeuri sau de către firmele de colectare/procesare a deșeurilor, fiind stabilite criterii pentru încadrarea ca subprodus și condițiile în care procesarea deșeurilor poate conduce la obținerea unui subprodus;
-          Art. 12 din Legea nr. 17/2023 aduce corecții și completări privind responsabilitatea extinsă a producătorilor, extinzându-le obligațiile, impunând un nivel crescut de transparență în comunicare și implicându-i în susținerea costurilor asociate monitorizării, colectării și reciclării produselor reglementate de legislația fondului pentru mediu și a ambalajelor utilizate pentru livrarea acestora;
-          Art. 16 completează cerințele pentru transportul deșeurilor, impunând ca toate autovehiculele utilizate să fie marcate vizibil cu litera "D" și stabilește rute obligatorii, avizate de autorități, pentru importul/exportul de deșeuri, indiferent de gradul lor de periculozitate;
-          Prin art. 23 alin. (4) din OUG nr. 92/2019 se introduce obligativitatea pentru titularii unor activități economice de gestionare a deșeurilor și/sau generatoare de deșeuri de a desemna o persoană din rândul angajaților proprii sau de a delega această obligație unei terțe persoane, iar alin. (5) al aceluiași articol precizează că, în cazul producătorilor de deșeuri care dețin autorizație de mediu simplă sau integrată, această persoană trebuie să aibă cursuri recunoscute la nivel național, atât în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, cât și gestionarea substanțelor periculoase;
-          Se introduc prevederi suplimentare și pentru operatorii de salubritate care sunt obligați să asigure colectarea selectivă a deșeurilor din materialele cel mai des întâlnite, cum ar fi hârtie, plastic, metal și sticlă, dar și în ceea ce privește uleiul vegetal, echipamentele electrice, bateriile și acumulatorii ori textilele;
-          De asemenea, se extind tipurile de infracțiuni ecologice, iar pe lângă sancționarea abandonului/îngropării deșeurilor sau eliminării acestora în spații neautorizate, se sancționează și aruncarea, ascunderea și deținerea/păstrarea deșeurilor în spații neautorizate. Sancțiunile aplicabile pentru nerespectarea regulilor impuse de legislația privind gestionarea deșeurilor sunt prevăzute de art. 62-66 din OUG nr. 92/2019, faptele fiind încadrate drept contravenții sau infracțiuni în funcție de gradul de periculozitate al acestora.
 
De asemenea, OUG nr. 92/2021 instituie dispoziții și obligații în ceea ce privește gestionarea deșeurilor ce sunt aplicabile entităților juridice care desfășoară activitate la sediu sau la puncte de lucru. Printre categoriile de persoane juridice sau unități vizate de prevederile OUG nr. 92/2021 se numără societățile cu activitate de birou (cum ar fi birourile de contabilitate, societățile de avocatură, birourile de arhitectură etc.), magazinele, societățile cu activități de producție, precum și unitățile HoReCa. Această enumerare reprezintă doar o parte a categoriilor de entități care sunt obligate să respecte cerințele stabilite de legislația referitoare la gestionarea deșeurilor, prevederile legale incidente nerealizând o enumerare exhaustivă în acest sens, art. 48 din OUG nr. 92/2021 trimițând la noțiunea de producător de deșeuri nepericuloase.
 
Anexa 1 la OUG nr. 92/2021 cuprinde definițiile termenilor folosiți în cadrul acestui act normativ și la care fac trimitere și prevederile art. 48 din OUG nr. 92/2021. Aceste definiții sunt esențiale pentru stabilirea domeniului de aplicare al acestor prevederi legale și, ca atare, sunt menționate mai jos în scopul clarificării și delimitării termenilor de interes:
-          deșeuri - orice substanță sau obiect pe care deținătorul le aruncă sau are intenția sau obligația să le arunce;
-          deșeuri nepericuloase - deșeurile care nu intră sub incidența pct. 11 (deșeuri periculoase - orice deșeuri care prezintă una sau mai multe din proprietățile periculoase enumerate în anexa nr. 4);
-          producător de deșeuri - orice persoană ale cărei activități generează deșeuri (producător inițial de deșeuri) sau orice persoană care efectuează operațiuni de pre-tratare, amestecare sau alte operațiuni care modifică natura sau compoziția acestor deșeuri;
-          colectarea separată - colectarea în cadrul căreia un flux de deșeuri este păstrat separat în funcție de tipul și natura acestora, cu scopul de a facilita tratarea specifică;
-          gestionarea deșeurilor - colectarea, transportul, valorificarea (inclusiv sortarea) și eliminarea deșeurilor, inclusiv supravegherea acestor operațiuni și întreținerea ulterioară a depozitelor de eliminare, inclusiv acțiunile întreprinse în calitate de comerciant sau broker;
-          reciclarea - orice operațiune de valorificare prin care deșeurile sunt transformate în produse, materiale sau substanțe pentru a-și îndeplini funcția lor inițială sau pentru alte scopuri. Aceasta include reciclarea materialelor organice, dar nu include valorificarea energetică sau conversia materialelor în combustibil sau alte operațiuni similare.
 
Procesul de gestionare a deșeurilor presupune parcurgerea mai multor etape, iar o primă fază este reprezentată de identificarea și codificarea deșeurilor generate, astfel că unitățile vizate de aceste prevederi trebuie să identifice toate tipurile de deșeuri generate din activitatea desfășurată și să le atribuie coduri conform listei prevăzute în Directiva 2014/955/UE.
 
Ulterior, după ce au fost identificate deșeurile generate, acestea trebuie colectate separat în recipiente distincte, care să fie etichetate cu numele și codul deșeurilor respective. Toate unitățile producătoare de deșeuri sunt obligate să întocmească și să păstreze evidența gestionării deșeurilor generate, pe baza documentelor primite de la colectori/transportatori de deșeuri sau pe baza documentelor întocmite intern.
Această evidență trebuie să fie păstrată sub formă tabelară lunar și centralizată la nivel anual pentru a fi raportată la Agenția pentru Protecția Mediului. Potrivit art. 48 din OUG nr. 92/2021, producătorii de deșeuri trebuie să raporteze anual evidența gestionării deșeurilor generate, până la data de 15 martie, pentru anul anterior. Această raportare se face electronic prin sistemul pus la dispoziție de ANPM.
 
Operatorii economici sunt obligați să păstreze evidența gestiunii deșeurilor cel puțin 3 ani, cu excepția celor care desfășoară activități de transport, care trebuie să păstreze evidența timp de cel puțin 12 luni.
 
În acest context, este recomandat ca entitățile juridice care desfășoară activitate la sediu sau la puncte de lucru să acorde o atenție sporită obligațiilor ce le revin în urma modificărilor legislative, pentru a se asigura că respectă întru totul procedura de colectare, modalitatea de ținere a evidenței deșeurilor și de raportare a acestora către ANPM, pentru a evita astfel aplicarea de sancțiuni.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 417 / 9092
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
    Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...