Cadrul legislativ privind gestionarea deșeurilor în România. Modificări legislative și obligația de raportare anuală a evidenței gestiunii deșeurilor către ANPM
15 Mai 2024
Ioana Viorică, Senior Managing Associate și Raisa Chistruga, Associate - PBC Attorneys at LawProcesul de gestionare a deșeurilor presupune parcurgerea mai multor etape, iar o primă fază este reprezentată de identificarea și codificarea deșeurilor generate, astfel că unitățile vizate de aceste prevederi trebuie să identifice toate tipurile de deșeuri generate din activitatea desfășurată și să le atribuie coduri conform listei prevăzute în Directiva 2014/955/UE.
Legea nr. 211/2011 a stabilit un cadru general pentru gestionarea deșeurilor în România, punând accent pe prevenirea și reducerea generării deșeurilor, pe reciclarea și valorificarea acestora, precum și pe reducerea depozitării finale.
Având în vedere adoptarea Directivei (UE) nr. 2018/851 de modificare a Directivei nr. 2008/98/CE privind deșeurile, pentru asigurarea stabilității legislative s-a ales soluția de înlocuire a Legii nr. 211/2011 cu o nouă reglementare, astfel că a fost adoptată Legea nr. 17/2023 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor, în acest mod fiind adaptată legislația la schimbările recente apărute în domeniu.
Modificările aduse prin noua reglementare includ definiții noi sau revizuite în ceea ce privește termenii utilizați, introducerea unor cerințe suplimentare sau revizuite privind colectarea, transportul, tratarea și eliminarea deșeurilor, modificări ale responsabilităților entităților implicate în gestionarea deșeurilor, inclusiv autoritățile publice locale, operatorii economici și consumatorii finali, actualizări ale obiectivelor de reciclare și valorificare a deșeurilor, precum și ale altor ținte de mediu, îmbunătățiri ale sistemului de monitorizare și raportare a datelor referitoare la gestionarea deșeurilor.
Evidențiem mai jos o parte din cele mai importante modificări aduse de OUG nr. 92/2021, astfel cum a fost modificată prin legea de aprobare:
- Conform art. 4, alin. (1), lit. a din OUG nr. 92/2021, în vederea consolidării structurii de gestionare a deșeurilor, se propune ca principala politică să fie reprezentată de prevenirea generării deșeurilor și reducerea cantităților de deșeuri produse, motiv pentru care se anticipează o atenție sporită din partea autorităților față de aplicarea acestei politici de către marii producători, odată cu introducerea obligației de elaborare a unui program de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate, astfel cum rezultă din prevederile art. 44 din OUG nr. 92/2021;
- Prin intermediul art. 5 și art. 6 din OUG nr. 92/2021 se urmărește optimizarea cadrului legal pentru facilitarea (re)utilizării produselor/substanțelor de către producătorii de deșeuri sau de către firmele de colectare/procesare a deșeurilor, fiind stabilite criterii pentru încadrarea ca subprodus și condițiile în care procesarea deșeurilor poate conduce la obținerea unui subprodus;
- Art. 12 din Legea nr. 17/2023 aduce corecții și completări privind responsabilitatea extinsă a producătorilor, extinzându-le obligațiile, impunând un nivel crescut de transparență în comunicare și implicându-i în susținerea costurilor asociate monitorizării, colectării și reciclării produselor reglementate de legislația fondului pentru mediu și a ambalajelor utilizate pentru livrarea acestora;
- Art. 16 completează cerințele pentru transportul deșeurilor, impunând ca toate autovehiculele utilizate să fie marcate vizibil cu litera "D" și stabilește rute obligatorii, avizate de autorități, pentru importul/exportul de deșeuri, indiferent de gradul lor de periculozitate;
- Prin art. 23 alin. (4) din OUG nr. 92/2019 se introduce obligativitatea pentru titularii unor activități economice de gestionare a deșeurilor și/sau generatoare de deșeuri de a desemna o persoană din rândul angajaților proprii sau de a delega această obligație unei terțe persoane, iar alin. (5) al aceluiași articol precizează că, în cazul producătorilor de deșeuri care dețin autorizație de mediu simplă sau integrată, această persoană trebuie să aibă cursuri recunoscute la nivel național, atât în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, cât și gestionarea substanțelor periculoase;
- Se introduc prevederi suplimentare și pentru operatorii de salubritate care sunt obligați să asigure colectarea selectivă a deșeurilor din materialele cel mai des întâlnite, cum ar fi hârtie, plastic, metal și sticlă, dar și în ceea ce privește uleiul vegetal, echipamentele electrice, bateriile și acumulatorii ori textilele;
- De asemenea, se extind tipurile de infracțiuni ecologice, iar pe lângă sancționarea abandonului/îngropării deșeurilor sau eliminării acestora în spații neautorizate, se sancționează și aruncarea, ascunderea și deținerea/păstrarea deșeurilor în spații neautorizate. Sancțiunile aplicabile pentru nerespectarea regulilor impuse de legislația privind gestionarea deșeurilor sunt prevăzute de art. 62-66 din OUG nr. 92/2019, faptele fiind încadrate drept contravenții sau infracțiuni în funcție de gradul de periculozitate al acestora.
De asemenea, OUG nr. 92/2021 instituie dispoziții și obligații în ceea ce privește gestionarea deșeurilor ce sunt aplicabile entităților juridice care desfășoară activitate la sediu sau la puncte de lucru. Printre categoriile de persoane juridice sau unități vizate de prevederile OUG nr. 92/2021 se numără societățile cu activitate de birou (cum ar fi birourile de contabilitate, societățile de avocatură, birourile de arhitectură etc.), magazinele, societățile cu activități de producție, precum și unitățile HoReCa. Această enumerare reprezintă doar o parte a categoriilor de entități care sunt obligate să respecte cerințele stabilite de legislația referitoare la gestionarea deșeurilor, prevederile legale incidente nerealizând o enumerare exhaustivă în acest sens, art. 48 din OUG nr. 92/2021 trimițând la noțiunea de producător de deșeuri nepericuloase.
Anexa 1 la OUG nr. 92/2021 cuprinde definițiile termenilor folosiți în cadrul acestui act normativ și la care fac trimitere și prevederile art. 48 din OUG nr. 92/2021. Aceste definiții sunt esențiale pentru stabilirea domeniului de aplicare al acestor prevederi legale și, ca atare, sunt menționate mai jos în scopul clarificării și delimitării termenilor de interes:
- deșeuri - orice substanță sau obiect pe care deținătorul le aruncă sau are intenția sau obligația să le arunce;
- deșeuri nepericuloase - deșeurile care nu intră sub incidența pct. 11 (deșeuri periculoase - orice deșeuri care prezintă una sau mai multe din proprietățile periculoase enumerate în anexa nr. 4);
- producător de deșeuri - orice persoană ale cărei activități generează deșeuri (producător inițial de deșeuri) sau orice persoană care efectuează operațiuni de pre-tratare, amestecare sau alte operațiuni care modifică natura sau compoziția acestor deșeuri;
- colectarea separată - colectarea în cadrul căreia un flux de deșeuri este păstrat separat în funcție de tipul și natura acestora, cu scopul de a facilita tratarea specifică;
- gestionarea deșeurilor - colectarea, transportul, valorificarea (inclusiv sortarea) și eliminarea deșeurilor, inclusiv supravegherea acestor operațiuni și întreținerea ulterioară a depozitelor de eliminare, inclusiv acțiunile întreprinse în calitate de comerciant sau broker;
- reciclarea - orice operațiune de valorificare prin care deșeurile sunt transformate în produse, materiale sau substanțe pentru a-și îndeplini funcția lor inițială sau pentru alte scopuri. Aceasta include reciclarea materialelor organice, dar nu include valorificarea energetică sau conversia materialelor în combustibil sau alte operațiuni similare.
Procesul de gestionare a deșeurilor presupune parcurgerea mai multor etape, iar o primă fază este reprezentată de identificarea și codificarea deșeurilor generate, astfel că unitățile vizate de aceste prevederi trebuie să identifice toate tipurile de deșeuri generate din activitatea desfășurată și să le atribuie coduri conform listei prevăzute în Directiva 2014/955/UE.
Ulterior, după ce au fost identificate deșeurile generate, acestea trebuie colectate separat în recipiente distincte, care să fie etichetate cu numele și codul deșeurilor respective. Toate unitățile producătoare de deșeuri sunt obligate să întocmească și să păstreze evidența gestionării deșeurilor generate, pe baza documentelor primite de la colectori/transportatori de deșeuri sau pe baza documentelor întocmite intern.
Această evidență trebuie să fie păstrată sub formă tabelară lunar și centralizată la nivel anual pentru a fi raportată la Agenția pentru Protecția Mediului. Potrivit art. 48 din OUG nr. 92/2021, producătorii de deșeuri trebuie să raporteze anual evidența gestionării deșeurilor generate, până la data de 15 martie, pentru anul anterior. Această raportare se face electronic prin sistemul pus la dispoziție de ANPM.
Operatorii economici sunt obligați să păstreze evidența gestiunii deșeurilor cel puțin 3 ani, cu excepția celor care desfășoară activități de transport, care trebuie să păstreze evidența timp de cel puțin 12 luni.
În acest context, este recomandat ca entitățile juridice care desfășoară activitate la sediu sau la puncte de lucru să acorde o atenție sporită obligațiilor ce le revin în urma modificărilor legislative, pentru a se asigura că respectă întru totul procedura de colectare, modalitatea de ținere a evidenței deșeurilor și de raportare a acestora către ANPM, pentru a evita astfel aplicarea de sancțiuni.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 387 / 9062 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat Qemetica în obținerea aprobării Consiliului Concurenței pentru achiziția diviziei de siliciu precipitat a PPG
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...