ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Opțiuni prevăzute de legislația europeană a achizițiilor publice pentru depășirea crizei COVID-19 în spitale

16 Martie 2020   |   Adrian Cristea (senior associate), Carmen Calabache (associate) - Filip & Company

Instituțiile UE, împreună cu statele membre care au aderat la acesta, pot demara o procedură comună de achiziții publice în vederea achiziționării de medicamente și echipament pentru limitarea amenințările transfrontaliere grave pentru sănătatea cetățenilor europeni.

Adrian Cristea (senior associate), Carmen Calabache (associate) - Filip & Company

 
 
Conform declarațiilor din data de 15 martie 2020 date de președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, de astăzi ar urma să fie lansate achiziții publice comune cu statele membre pentru truse de testare și ventilatoare respiratorii.

Posibilitatea apelării la un astfel de mecanism e disponibilă încă din 10 aprilie 2014, când Comisia Europeană a aprobat Acordul de achiziție comună – Joint Procurement Agreement (JPA). România a semnat acordul la data de 23 septembrie 2014, ultimele țări semnatare fiind Suedia (28 februarie 2020) și Polonia (6 martie 2020).

În urma acestui acord, instituțiile UE, împreună cu statele membre care au aderat la acesta, pot demara o procedură comună de achiziții publice în vederea achiziționării de medicamente și echipament pentru limitarea amenințările transfrontaliere grave pentru sănătatea cetățenilor europeni.


Posibilitatea organizării de achiziții publice comune e prevăzută și de Directiva 2014/24/EU privind achizițiile publice (art. 38-39).

•    Beneficiile achizițiilor comune

Apelarea la această procedură de achiziție comună ar aduce statelor membre o serie de beneficii, cum ar fi: costuri administrative reduse, securitatea aprovizionării, punerea în comun a experienței specialiștilor în achiziții publice, precum și prețuri de achiziție mai mici întrucât statele membre, întrucât acestea ar cumpăra cantități mult mai mari de truse de testare și ventilatoare respiratorii.

•    Desfășurarea procedurii de achiziție comună. Înființarea unui Comitet de conducere

Fiecare stat membru semnatar al JPA va desemna un reprezentant, care să fie membru în comitetul de conducere. Fiecare membru al comitetului poate propune declanșarea procedurii de achiziție comună, fiind necesar ca cel puțin 5 state membre, incluzând Comisia să voteze favorabil. Comitetul de conducere va fi condus de un reprezentant al Comisiei Europene care va acționa ca Președinte al comitetului.

Comitetul de conducere va avea mai multe atribuții, printre care cele mai importante fiind:
-    stabilirea tipurilor de contramăsurilor medicale ce vor fi achiziționate;
-    stabilirea în concret a procedurilor, a documentației de atribuire, precum și a modalităților amiabile de soluționare a disputelor între două sau mai multe state membre, parte la Acord;
-    Comisia va acorda, după consultarea celorlalte state membre semnatare, un termen rezonabil pentru ca acestea să își manifeste interesul să participe la procedura de achiziție;
-    Fiecare stat membru care și-a manifestat interesul de a participa la procedură trebuie să detalieze în termen pus la dispoziție de Comisie nevoile sale de contramăsuri medicale.

•    Criteriile de alocare a contramăsurilor medicale

Cantitățile alocate între părțile contractante participante va fi supuse spre aprobare Comitetului, în conformitate cu articolul 7 din Acord (votul unei majorități calificate, ce este definită ca reprezentând 55% din membrii prezenți și reprezentând statele membre semnatare care cuprind cel puțin 65% din totalul cantităților de contramăsuri medicale acoperite de achizițiile comune).

În principiu, statele membre vor primi cantitatea totală a contramăsurilor medicale pe care le-au rezervat sau comandat, rata de livrare depinzând și de capacitatea de producție a co-contractantului câștigător al procedurii de achiziție. Un stat membru poate, din motive întemeiate și justificate (e.g. problemele întâmpinate la livrare sau din cauza unor nevoi urgente, să solicită derogare de la criteriile de alocare pentru o perioadă determinată de timp). Derogarea este permisă numai după aprobarea Comitetului de conducere.

Statele membre semnatare al acordului pot realiza și următoarele operațiuni cu contramăsurile medicale: relocarea cantităților rezervate (printr-un acord încheiat între două state membre semnatare), redirecționarea comenzilor, revânzarea unora dintre aceste produse, precum și donarea unora dintre produse.

În ceea ce privește revânzarea produselor, această operațiune trebuie să respecte principiile generale impuse de legislația achizițiilor publice, precum și normele concurențiale, dar și prevederile contractuale pe care cumpărătorul inițial și le-a asumat.

Concluzie


Astfel, cum se arată în Decizia Parlamentului European și a Consiliului Uniunii Europene nr. 1082/2013/UE, considerăm că astfel de măsuri vor conduce la sprijinirea cooperării și a coordonării între statele membre în vederea combaterii amenințării transfrontaliere grave pentru sănătate generate de virusul COVID-19.

Surse:
https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/preparedness_response/docs/jpa_agreement_medicalcountermeasures_en.pdf
https://ec.europa.eu/health/preparedness_response/key_documents_en#anchor0
https://www.politico.eu/article/coronavirus-eu-limit-exports-medical-equipment/

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8883 / 9291
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
    Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
    LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
    Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
    LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
    Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
    Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
    Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
    Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
    GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
    Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
    Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...