ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

TVA? Creanțe? Măsuri fiscale mult așteptate? Ia-le de unde nu-s!

04 Ianuarie 2021   |   George Trantea, Counsel - Filip & Company

Ar trebui să privim cu atenție orice măsură fiscală și să nu luăm vreo decizie sau să facem vreun plan asumând un anumit nivel al taxelor. Se pot schimba sau reinterpreta oricând. Uneori în favoarea noastră, deseori nu.

George Trantea, Counsel - Filip & Company

 
 
Nu aduce anul ce aduce ultimul Monitor Oficial al anului. 1332 din 2020 e ultimul Monitor Oficial al anului 2020. În cadrul lui, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 226/2020 implementează un proiect pe care nu-l așteptam, nu-l doream, dar îl bănuiam: amână pentru 2022 câteva din măsurile fiscale mult așteptate, printre care majorarea la 140.000 EUR a pragului până la care se aplică TVA de 5% la imobile precum și eliminarea pragului de 30% pentru deductibilitatea creanțelor neîncasate cesionate.

Nu e tot proiectul așa rău...

Se prelungește și termenul de suspendare a executărilor silite (care implică o somație), a accesoriilor și a prescripției fiscale până în 31.03.2021.

Atenție însă: nu se prelungește și termenul de suspendare a executărilor silite prin poprire, termen care fusese stabilit prin OUG 29/2020 și care a expirat, după diverse prelungiri, de Crăciun – 25.12.2020.

Se prelungește și perioada în care se poate solicita anularea accesoriilor aferente creanțelor principale anterioare lunii martie 2020 (facilitate instituită prin OUG 69/2020). Tehnica legislativă reia logica anterioară - perioadă depunere, decădere, perioadă depunere – deși este inexplicabil de ce se menține perioada de decădere dintre cele două perioade de depunere (dacă s-a depus o cerere după 15.12, dar înainte de 01.01.2021, cererea va fi respinsă ca tardivă, dar se va putea relua, identic, după 01.01.2021). Tot până la 31.03.2021 se prelungește și termenul în care se poate solicita eșalonarea simplificată – OUG 181/2020 – aferentă obligațiilor scadente în 2020, după instituirea stării de urgență.

Se amână și alte măsuri (vouchere, obligație case de marcat electronice fiscale) și se clarifică diverse probleme întâmpinate la calculul contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizațiilor acordate pentru facilitarea formelor de organizare a muncii la distanță (OUG 30/2020 sau Kurzarbeit).

Dar cu TVA-ul ce avuserăți ?

Piața imobiliară se dezvoltase în ultima parte a anului 2020 plecând de la premisa implementării din ianuarie 2021 a majorării pragului aferent TVA de 5% la 140.000. E adevărat că părea prea frumos: măsura era luată din timp, contribuabili aveau timp să analizeze, să se pregătească, să modifice planurile, cumpărătorii se puteau uita la apartamente sau case ceva mai mari.

Dintr-o dată planurile trebuie să se schimbe. Apartamentele sau casele care erau concepute în vederea unei vânzări cu TVA 5% trebuie să țină cont de TVA de 19%. Proiectele care aveau în vedere vânzarea unor imobile sub acest prag trebuie să regândească întregul plan de la zero pentru a ține cont de majorarea prețului cu 20%. Acest lucru implică:

·                Adaptări ale proiectelor

·                Identificarea altor cumpărători

·                Soluționarea disputelor cu cei care contractaseră deja având în vedere TVA de 5%.

Cu privire la ultimul punct, un rol important îl vor avea și băncile care finanțau aceste achiziții. Majorarea prețului cu 14% îi va face pe mulți cumpărători să nu se mai încadreze în plafonul de finanțare fiind necesară reorientarea către alte apartamente sau case. Așa cum pandemia ne-a redescoperit importanța clauzelor de forță majoră, schimbările TVA-ului aferent locuințelor ne vor ajuta să redescoperim clauzele ce vizează taxele din antecontractele de vânzare-cumpărare. Să sperăm că surpriza nu va fi foarte neplăcută și nu îi va forța pe cumpărători să achite 14% în plus.

Cred că modificarea ne învață ceea ce bănuiam: ar trebui să privim cu atenție orice măsură fiscală și să nu luăm vreo decizie sau să facem vreun plan asumând un anumit nivel al taxelor. Se pot schimba sau reinterpreta oricând. Uneori în favoarea noastră, deseori nu.

Ne reîntâlnim în jurul datei de 31 martie 2021 dacă, până atunci, nu mai apare vreo reglare bugetară.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7732 / 9433
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
    LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
    Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
    Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
    BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
    CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
    Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
    Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
    “ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
    NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
    Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...