ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

TVA? Creanțe? Măsuri fiscale mult așteptate? Ia-le de unde nu-s!

04 Ianuarie 2021   |   George Trantea, Counsel - Filip & Company

Ar trebui să privim cu atenție orice măsură fiscală și să nu luăm vreo decizie sau să facem vreun plan asumând un anumit nivel al taxelor. Se pot schimba sau reinterpreta oricând. Uneori în favoarea noastră, deseori nu.

George Trantea, Counsel - Filip & Company

 
 
Nu aduce anul ce aduce ultimul Monitor Oficial al anului. 1332 din 2020 e ultimul Monitor Oficial al anului 2020. În cadrul lui, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 226/2020 implementează un proiect pe care nu-l așteptam, nu-l doream, dar îl bănuiam: amână pentru 2022 câteva din măsurile fiscale mult așteptate, printre care majorarea la 140.000 EUR a pragului până la care se aplică TVA de 5% la imobile precum și eliminarea pragului de 30% pentru deductibilitatea creanțelor neîncasate cesionate.

Nu e tot proiectul așa rău...

Se prelungește și termenul de suspendare a executărilor silite (care implică o somație), a accesoriilor și a prescripției fiscale până în 31.03.2021.

Atenție însă: nu se prelungește și termenul de suspendare a executărilor silite prin poprire, termen care fusese stabilit prin OUG 29/2020 și care a expirat, după diverse prelungiri, de Crăciun – 25.12.2020.

Se prelungește și perioada în care se poate solicita anularea accesoriilor aferente creanțelor principale anterioare lunii martie 2020 (facilitate instituită prin OUG 69/2020). Tehnica legislativă reia logica anterioară - perioadă depunere, decădere, perioadă depunere – deși este inexplicabil de ce se menține perioada de decădere dintre cele două perioade de depunere (dacă s-a depus o cerere după 15.12, dar înainte de 01.01.2021, cererea va fi respinsă ca tardivă, dar se va putea relua, identic, după 01.01.2021). Tot până la 31.03.2021 se prelungește și termenul în care se poate solicita eșalonarea simplificată – OUG 181/2020 – aferentă obligațiilor scadente în 2020, după instituirea stării de urgență.

Se amână și alte măsuri (vouchere, obligație case de marcat electronice fiscale) și se clarifică diverse probleme întâmpinate la calculul contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizațiilor acordate pentru facilitarea formelor de organizare a muncii la distanță (OUG 30/2020 sau Kurzarbeit).

Dar cu TVA-ul ce avuserăți ?

Piața imobiliară se dezvoltase în ultima parte a anului 2020 plecând de la premisa implementării din ianuarie 2021 a majorării pragului aferent TVA de 5% la 140.000. E adevărat că părea prea frumos: măsura era luată din timp, contribuabili aveau timp să analizeze, să se pregătească, să modifice planurile, cumpărătorii se puteau uita la apartamente sau case ceva mai mari.

Dintr-o dată planurile trebuie să se schimbe. Apartamentele sau casele care erau concepute în vederea unei vânzări cu TVA 5% trebuie să țină cont de TVA de 19%. Proiectele care aveau în vedere vânzarea unor imobile sub acest prag trebuie să regândească întregul plan de la zero pentru a ține cont de majorarea prețului cu 20%. Acest lucru implică:

·                Adaptări ale proiectelor

·                Identificarea altor cumpărători

·                Soluționarea disputelor cu cei care contractaseră deja având în vedere TVA de 5%.

Cu privire la ultimul punct, un rol important îl vor avea și băncile care finanțau aceste achiziții. Majorarea prețului cu 14% îi va face pe mulți cumpărători să nu se mai încadreze în plafonul de finanțare fiind necesară reorientarea către alte apartamente sau case. Așa cum pandemia ne-a redescoperit importanța clauzelor de forță majoră, schimbările TVA-ului aferent locuințelor ne vor ajuta să redescoperim clauzele ce vizează taxele din antecontractele de vânzare-cumpărare. Să sperăm că surpriza nu va fi foarte neplăcută și nu îi va forța pe cumpărători să achite 14% în plus.

Cred că modificarea ne învață ceea ce bănuiam: ar trebui să privim cu atenție orice măsură fiscală și să nu luăm vreo decizie sau să facem vreun plan asumând un anumit nivel al taxelor. Se pot schimba sau reinterpreta oricând. Uneori în favoarea noastră, deseori nu.

Ne reîntâlnim în jurul datei de 31 martie 2021 dacă, până atunci, nu mai apare vreo reglare bugetară.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7454 / 9155
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
    Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
    Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
    Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
    CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
    Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...