ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Iohannis a trimis Parlamentului, spre reexaminare, modificările la Legea concurenţei

05 Noiembrie 2020   |   AGERPRES

Curtea Constituţională a respins, în 23 septembrie, sesizările preşedintelui Klaus Iohannis, PNL şi USR privind modificările aduse Legii concurenţei, stabilind că acestea sunt constituţionale.

 
 
Preşedintele Klaus Iohannis a trimis, joi, Parlamentului, spre reexaminare, Legea pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996 care schimbă modalitatea de numire a membrilor Consiliului Concurenţei, considerând că aceasta are o serie de "deficienţe sau insuficienţe de redactare ce afectează claritatea, previzibilitatea şi accesibilitatea normei juridice".

Curtea Constituţională a respins, în 23 septembrie, sesizările preşedintelui Klaus Iohannis, PNL şi USR privind modificările aduse Legii concurenţei, stabilind că acestea sunt constituţionale.

"Distinct însă de criticile de neconstituţionalitate, considerăm că legea menţionată urmează să fie reanalizată de Parlament, în vederea adoptării unor soluţii legislative clare şi previzibile, dar şi cu obligaţiile ce decurg din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene. Prin raportare atât la conţinutul normativ al legii supuse reexaminării, cât şi al Legii concurenţei nr. 21/1996 - în cuprinsul căreia aceste modificări şi completări trebuie să se integreze armonios şi coerent - apreciem că Parlamentul nu poate face abstracţie de existenţa unei serii de deficienţe sau insuficienţe de redactare ce afectează claritatea, previzibilitatea şi accesibilitatea normei juridice. Considerăm că aceste aspecte trebuie supuse atenţiei autorităţii legiuitoare, reanalizate de către aceasta şi corectate", a apreciat preşedintele în cererea de reexaminare adresată Parlamentului.


Şeful statului semnalează că modificările aduse legii prevăd că, pentru a fi numit în calitate de preşedinte al Consiliului Concurenţei, persoana propusă "trebuie să aibă o vechime de cel puţin 10 ani într-o funcţie de demnitate publică sau de conducere cu responsabilităţi ce implică o înaltă competenţă profesională şi managerială", iar această sintagmă are "un conţinut neclar şi permite arbitrariul în aplicarea normei".

Preşedintele consideră că nu se prevede o procedură distinctă pentru alegerea preşedintelui Consiliului Concurenţei în raport cu ceilalţi membri.

De asemenea, Klaus Iohannis a apreciat că, în privinţa modificărilor aduse la modul de declanşare a unei investigaţii la sesizare, legea supusă reexaminării "naşte o serie de neclarităţi şi confuzii, nefiind corelată cu alte prevederi ale legii în vigoare".

"Astfel, se creează o confuzie nepermisă între plângeri şi sesizări, dar şi cu privire la regimul investigaţiilor care se declanşează din oficiu, modificarea adusă art. 19 alin. (3) din Legea concurenţei, prin care declanşarea investigaţiilor în baza motivaţiei şi indiciilor prezentate de direcţiile de specialitate lăsând să se înţeleagă că declanşarea din oficiu a acestora este lăsată la latitudinea preşedintelui Consiliului Concurenţei, contrar modului de funcţionare a autorităţii de concurenţă, conduse de un organ colegial de adoptare a deciziilor", se arată în cererea de reexaminare.

Preşedintele apreciază că, pentru asigurarea independenţei inspectorilor de concurenţă, este necesar ca procedurile de lucru să asigure o separare a funcţiei operative de cea decizională.

"Or, eliminarea funcţiei de director general şi atribuirea competenţelor acestuia unui membru al Plenului Consiliului Concurenţei (raportor) nu sunt aspecte de natură să întărească garanţiile de independenţă stabilite de normele europene cu privire la activitatea de investigare a faptelor anticoncurenţiale", se mai menţionează în document.

Potrivit documentului, Parlamentul trebuie să reexamineze dispoziţiile astfel încât autoritatea de concurenţă să nu fie nevoită să divulge într-o fază a investigaţiei indiciile de încălcare a legii, iar finalitatea activităţii sale să fie atinsă.

Preşedintele mai consideră că trebuie modificate şi prevederile referitoare la clasificarea funcţiilor publice de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei şi la concursul pentru recrutarea acestor funcţionari publici

"Considerăm că sintagma "funcţii publice de specialitate", utilizată în cuprinsul noului art. 211, are un conţinut neclar şi nu se corelează cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Astfel, pentru a se putea stabili un regim derogatoriu în materie de regim juridic al funcţiei publice, ce include recrutarea, cariera, clasificarea funcţiilor publice, se impune a fi reanalizate normele referitoare la funcţiile de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei. De asemenea, apreciem că stabilirea unor funcţii publice de specialitate nu presupune automat instituirea unor norme distincte în ceea ce priveşte regimul incompatibilităţilor, deoarece respectarea regimului incompatibilităţilor trebuie să aibă în vedere întregul ansamblu al dispoziţiilor cuprinse în normele generale în materie", se menţionează în document.

Şeful statului mai arată că modificările aduse în privinţa inspectorilor de concurenţă care sunt abilitaţi cu puteri de inspecţie, "pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege", pot genera "abuzuri şi investigaţii de tip "fishing expedition", interzise de jurisprudenţa europeană".

"Din acest motiv, o inspecţie realizată fără un obiect sau un scop bine definit, în speranţa de a descoperi informaţii utile declanşării unei investigaţii, reprezintă o ingerinţă nejustificată şi nepermisă în activitatea întreprinderii vizate de inspecţie. Inspecţiile se pot desfăşura numai atunci când există indicii că pot fi găsite documente/informaţii necesare investigării unei încălcări a legii, în baza procedurii prevăzute de lege. Astfel, pentru evitarea oricăror posibile interpretări abuzive ale acestei norme, apreciem că se impune clarificarea acesteia de către Parlament", a mai menţionat Iohannis.

În privinţa completărilor aduse la stabilirea cuantumului amenzilor ce vor fi aplicate de Consiliul Concurenţei, preşedintele consideră că "aceste prevederi contravin dispoziţiilor art. 15 din Directiva ECN+, potrivit cărora cuantumul maxim al amenzii care poate fi impus pentru fiecare încălcare a articolului 101 sau 102 din TFUE nu poate fi stabilit la un nivel mai mic de 10% din cifra de afaceri mondială totală a întreprinderii în cauză".

Şeful statului a mai apreciat că "dispoziţiile legii supuse reexaminării trebuie reanalizate şi din perspectiva respectării de către România a obligaţiilor rezultate din actul aderării, din prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi din celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu ce au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne".

De asemenea, Klaus Iohannis a criticat, în cererea de reexaminare, faptul că, prin modificările aduse în privinţa alegerii preşedintelui, vicepreşedinţilor şi consilierilor de concurenţă, se trece de la o procedură de numire ce implică patru autorităţi - respectiv preşedintele României, Colegiul Consultativ al Consiliului Concurenţei, Guvernul României şi comisiile de specialitate ale Parlamentului - la o procedură de numire ce implică strict decizia Parlamentului reunit în şedinţă comună şi propunerea grupurilor parlamentare din cele două Camere.

"Numirea membrilor Consiliului Concurenţei de către preşedintele României, implicarea Guvernului, a comisiilor parlamentare şi a Colegiului Consultativ al Consiliului Concurenţei reprezintă un mecanism care asigură un sistem de checks and balances în această procedură de numire, o garanţie pentru independenţa membrilor şi eliminarea influenţelor politice în numirea acestora", a mai apreciat preşedintele.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2716 / 5222
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat Erste Group și BCR în finanțarea dezvoltării unui proiect eolian onshore de 99,2 MW achiziționat de Nala Renewables de la OX2. Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Counsel), în prim plan
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
CMS asistă Nala Renewables la achiziția unui portofoliu de proiecte eoliene de 99,2 MW în România. Echipa multidisciplinară a fost condusă de Ramona Dulamea (Energy Counsel), sub supravegherea Variniei Radu (Energy Partner). Asistență pe parcursul întregului proces al tranzacției și cu privire la finanțarea proiectului
Băiculescu & Asociații își consolidează echipa | Horațiu Pătrașcu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se alătură pe poziția de Counsel și va coordona practica de Contencios Administrativ și Fiscal
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
Cariere în Drept | Andrea Roxana Chihaia, printre cei mai buni zece absolvenți ai generației sale, acum stagiară, a intrat în profesie cu emoție și entuziasm. Ea spune că performanța nu se întreține singură, ci trebuie susținută. ”Trebuie să începem ca societate să credem în tineri, în potențialul lor și să le oferim oportunități pe măsură”
A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
CMS asistă INVL în finanțarea de 24 milioane EUR acordată de BERD și Eiffel pentru construcția unei centrale solare în România
RTPR a asistat Grupul Evryo la vânzarea portofoliului de energie regenerabilă către PPC Group. Echipa de avocați a fost coordonată de Roxana Ionescu (Partner) și Cezara Urzică (Senior Associate)
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...