Avocații de Concurență de la Dentons lucrează împreună cu colegii din Departamentul de Litigii și Arbitraj pe tot parcursul unei investigații a Consiliului Concurenței. Mădălina Constantin, Managing Counsel: Avem o echipă specializată care poate oferi suport și într-o procedură forensic
10 Martie 2020
Ștefania EnacheO investigație a Consiliului Concurenței implică alocarea de resurse semnificative de către compania vizată, atât materiale, cât și umane, pe termen lung.
Mădălina Constantin, Managing Counsel Dentons |
Consiliul Concurenței este una dintre cele mai active autorități din România, instituția remarcându-se, în ultimii ani, printr-o serie de acțiuni cu impact major în economie. „Natura mandatelor în materie de concurență este influențată pe de o parte de contextul economic, iar pe de altă parte de activitatea Consiliului Concurenței. Astfel, asistența și reprezentarea clienților în investigații depind de ritmul soluționării acestora de către Consiliul Concurenței, în vreme ce implicarea în asistarea clienților în materie de autorizare a concentrărilor economice este influențată de volumul tranzacțiilor pe care lucrează departamentul de M&A al Dentons”, a declarat pentru BizLawyer Mădălina Constantin, Managing Counsel Dentons.
Analiza muncii derulate de echipa de Dreptul Concurenței din cadrul Dentons indică faptul că o mare parte a activității a fost dedicată în continuare aspectelor de prevenție. „Clienții sunt tot mai conștienți de importanța respectării regulilor în materie de concurență și investesc atât în educarea continuă a managementului și salariaților, cât și în implementarea de programe de conformare la nivel intern. De asemenea, pe fondul creșterii gradului de cunoaștere a regulilor în materie de concurență și de conștientizare a importanței respectării lor, am observat o mai mare deschidere în solicitarea de asistență juridică pentru aspecte ce derivă din activitatea curentă a companiilor, pe lângă mandatele ce au vizat aspecte privind restructurarea activității”, nuanțează Mădălina Constantin.
Companiile se axează pe prevenție
Avocatul amintește faptul că autoritatea de concurență a avut și are foarte multe inițiative menite să vină atât în sprijinul consumatorilor, cât și a mediului de business, în acest din urmă caz, prin eficientizarea, de exemplu, a procesului de analiză a concentrărilor economice notificate.
Din activitatea de zi cu zi derulată de firma de avocatură reiese faptul că firmele investesc din ce în ce mai mult în educarea continuă a managementului și salariaților, precum și în implementarea de programe de conformare la nivel intern. „Suntem bucuroși să observăm că inclusiv companiile mici și mijlocii au început să acorde importanța necesară reglementărilor în materie de concurență”, menționează Mădălina Constantin.
Expertul atrage atenția că firmele ar trebui să țină cont de toate reglementările din zona concurenței în activitatea lor. „Sigur că, în funcție de modul în care este structurat businessul sau de domeniul de activitate în care activează o companie, anumite reglementări din domeniul concurenței pot prezenta o importanță mai mare, însă doar din perspectiva aplicabilității lor imediate, iar nu al relevanței lor în general. Într-adevăr, în ultima perioadă, se observă o atenție sporită acordată de Consiliul Concurenței activității asociațiilor profesionale, din perspectiva mediului prielnic pe care îl oferă pentru un potențial schimb de informații. Cu toate acestea, un schimb de informații poate interveni și în alte contexte. De aceea, credem că este important să se aloce în continuare resursele necesare de către companii pentru a se asigura că salariații lor, indiferent de poziția acestora, au o bună înțelegere a regulilor în materie de concurență și procedurilor ce trebuie urmate la nivel intern”, mai spune avocatul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Servicii complexe
O investigație a Consiliului Concurenței implică alocarea de resurse semnificative de către compania vizată, atât materiale, cât și umane, pe termen lung. Aceste cheltuieli nu sunt necesare doar pentru acoperirea necesarului de servicii juridice. O investigație implică un efort foarte mare din partea firmei supuse acestei proceduri și automat generează și costuri semnificative.
„Investigațiile Consiliului Concurenței se întind pe o perioadă de aproximativ doi ani și vizează informații, care prin prisma vechimii lor, au caracter istoric. Pentru a răspunde solicitărilor autorității, eforturile companiei investigate (de identificare a datelor, dezarhivare și corelare a lor) sunt semnificative, mai ales pe fondul fluctuațiilor de personal. În funcție de obiectul investigației și piața vizată, volumul de documente și informații ce trebuie furnizat de Consiliul Concurenței poate fi impresionant. Toate acestea se adaugă la presiunea care vine în mod natural cu declanșarea unei investigații de către Consiliul Concurenței, fiind bine-cunoscut faptul că amenzile ce pot fi aplicate sunt semnificative”, detaliază Mădălina Constantin.
Avocații Dentons sunt pregătiți să ofere asistență imediată clienților în cazul unei inspecții inopinate derulate de Consiliul Concurenței. O echipă de avocați se deplasează la locul unde se derulează inspecția pentru a sprijini clientul în respectarea procedurii stabilite de lege pentru astfel de cazuri.
„După finalizarea inspecției, echipa Dentons stabilește împreună cu clientul strategia pentru perioada următoare. De cele mai multe ori, se procedează la auditarea practicilor companiei, luând în calcul cu precădere aspectele investigate de Consiliul Concurenței. În măsura în care se apreciază necesar, în funcție de volumul și domeniul de activitate al clientului, se poate utiliza și o procedură de forensic, Dentons având o echipă specializată care poate oferi suport în acest sens. În funcție de rezultatele auditului, se pot implementa măsuri suplimentare de prevenție, adaptate la activitatea și specificul clientului. Departamentul de Litigii și Arbitraj al Dentons are expertiza necesară pentru a sprijini clienții și în etapa de contestare a deciziilor emise de Consiliul Concurenței. De altfel, avocații din cadrul Departamentului de Concurență lucrează împreună cu cei din cadrul Departamentului de Litigii și Arbitraj pe tot parcursul unei investigații a Consiliului Concurenței, pentru a asigura continuitatea strategiei de apărare abordate”, explică Mădălina Constantin.
În ultima perioada, Biroul din București al Dentons a asistat, atât în investigații declanșate de Consiliul Concurentei, cât și în proceduri de notificare a concentrărilor economice, jucători de top din zona IT, a reparațiilor industriale, dar și instituții financiare etc. La toate acestea se adaugă desigur serviciile juridice asociate eforturilor de prevenție și conformare cu regulile de concurență, care sunt din ce în ce mai solicitate de către firmele din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1486 / 1866 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...