Finanțări sindicalizate | Avocații de la Mușat & Asociații spun că, în ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și se așteaptă ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Monia Dobrescu, Partener: Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință
17 Octombrie 2021
Ștefania EnacheMușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate.
În ciuda pandemiei, există în continuare apetit pentru finanțare.Chiar dacă s-a manifestat o anumită prudență în piață, îndeosebi pe parcursul anului trecut, interesul pentru investiții și, implicit, finanțare a crescut.Efectele acestui trend se reflectă și într-o redresare a activităților economice.La nivelul pieței, se remarcă, în mod special, investițiile orientate către digitalizare, automatizare și optimizare a proceselor operaționale.
„Este o tendință tot mai accentuată în aceasta zonă, care vine în mod natural după restricțiile sanitare din ultima perioadă”, punctează Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.
„Este o tendință tot mai accentuată în aceasta zonă, care vine în mod natural după restricțiile sanitare din ultima perioadă”, punctează Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.
Totuși, avocatul atrage atenția că, în deciziile de business, trebuie avute în vedere și provocările momentului, care se manifestă separat de contextul epidemiologic și de restricțiile aferente. Din păcate, în țara noastră există o serie de turbulențe politice care pot reprezenta o frână pentru trend-ul crescător din ultimii ani, întrucât buna funcționare a pieței cere o predictibilitate cât mai mare.
Tendințele din piață
Mușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate. În acest context, Monia Dobrescu arată faptul că, raportat la activitatea pe care echipa sa o derulează, au fost mai frecvente cazurile în care au fost urmărite împrumuturi mari acordate de instituțiile finanțatoare străine. Avocatul menționează că situația este generată de faptul că apetitul local pentru împrumuturi mari, deși în creștere, este probabil sub nivelul european, fiind în general rezervat unor grupuri cu posibilități financiare solide și unor investiții pe măsură.
„Proiectele cu un potențial economic solid și care au la bază un model financiar predictibil sunt evident mai atractive pentru instituțiile finanțatoare. De multe ori, însă, complexitatea economică a unui proiect nu denotă și claritate juridică. Aici intervin avocații împrumutatului, care pot găsi soluții inovatoare prin care să traducă potențialul bancabil al clientului lor în mecanisme juridice care să satisfacă criteriile și cerințele finanțatorilor”, mai spune expertul intervievat de BizLawyer.
Monia Dobrescu amintește faptul că, în ultimii ani, complexitatea soluțiilor de finanțare a crescut tot mai vizibil. Astfel, de la criterii de evaluare a investițiilor și până la mecanisme foarte eficiente de ajustare și optimizare a costurilor de finanțare și la trend-ul general de tehnologizare din domeniul financiar, se remarcă tot mai mult o schimbare în piață, fiind avantajați jucătorii din domeniul financiar care reușesc să țină pasul.
„Profilul clienților asistați de firma noastră cuprinde îndeosebi companii de talie internațională. Echipa noastră de Banking & Finance este implicată preponderent de partea finanțatorilor, dar am asistat și jucători mari în legătură cu obținerea unor împrumuturi. Cu titlu de exemplu, am avut în ultimii ani o serie de mandate în care am asistat finanțatori din străinătate ce acționau ca aranjor în finanțări transfrontaliere de sute de milioane de euro, acordate pentru investiții sau restructurări și refinanțări de credite existente, inclusiv ca urmare a unor achiziții complexe care au fost gândite de la bun început pentru a optimiza obținerea finanțării. În plus, am fost implicați de partea finanțatorilor inclusiv în cadrul unor credite sindicalizate acordate unor instituții financiare. Printre clienții pe care i-am asistat în accesarea de finanțări, ar fi de menționat companii din zona de automotive, pharma, telecom, retail sau agricultură”, detaliază Partenerul Mușat & Asociații.
Firma de avocatură s-a implicat și în mandate care urmăresc finanțări sindicalizate pentru proiecte ESG. De altfel, echipa are o experiență vastă în a lucra cu importante bănci de investiții europene, unde interesul pentru proiecte ESG a fost în continuă creștere în ultimii ani.
„Un prim avantaj al evaluării companiilor de către instituțiile finanțatoare prin prisma factorilor ESG este acela al responsabilizării debitorilor, ceea ce aduce rezultate pozitive pe termen lung, atât în economie, cât și în societate, în general. În plină pandemie, s-a observat tendința de a da o mai mare atenție factorului social, cu respectarea drepturilor omului și crearea unor condiții de muncă mai potrivite contextului sanitar. Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință”, precizează avocatul.
Totuși, trebuie menționat că, din perspectiva finanțărilor, evaluarea performanței unei companii pe baza factorilor de mediu, sociali și de guvernanță poate fi uneori dificil de realizat. Expertul atenționează că toate criteriile din sfera ESG, de care depind în aceste proiecte și costurile de finanțare, sunt mai greu cuantificabile în comparație cu indicatorii economici clasici, iar acesta este și motivul pentru care mecanismele juridice specifice din proiectele ESG necesită o atenție deosebită.
În ceea ce privește evoluția pieței creditelor sindicalizate, avocatul apreciază că, în contextul eliminării restricțiilor și a continuării procesului de vaccinare, ar fi de așteptat să se mențină creșterea pe acest segment.
„În ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și ne așteptăm ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Perioada pandemiei a însemnat și o conștientizare a nevoilor de schimbare profundă în unele domenii, astfel că multe companii vor investi pentru a face față mai bine unor situații similare pe viitor”, argumentează Monia Dobrescu.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Avocatul găsește soluțiile juridice optime pentru un credit sindicalizat
De cele mai multe ori, inițierea unui „sindicat bancar” depinde de relațiile preexistente ale împrumutatului cu unul sau mai mulți finanțatori, ajungându-se la sindicalizare în contextul în care finanțatorul nu are o poziție financiară suficient de solidă sau nu este optim pentru acesta să își asume un credit de dimensiunea și la nivelul așteptărilor împrumutatului.
Astfel, în funcție de situația concretă, rolul de aranjor este asumat de bănci care au mai multă experiență în acest sens sau cu care împrumutatul sau grupul finanțat are legături mai strânse.
„Este în fond și o chestiune de asumare a ponderii riscurilor, rolul în cadrul sindicatului fiind influențat și de politicile interne ale băncilor. Raportul dintre avantajele sindicalizării și costurile sau riscurile implicate tinde să fie favorabil altor variante de creditare, mai ales din perspectiva beneficiilor reputaționale, a gradului ridicat de flexibilitate, a conturării unor viitoare relații de business sau chiar a schimbului de know-how între participanții la sindicat. În plus, sindicalizarea presupune uneori intrarea unor finanțatori pe piețe care nu le sunt familiare”, explică Partenerul Mușat & Asociații.
Avocatul subliniază că decizia de finanțare sau nu a unui proiect este fundamentată pe criterii obiective de evaluare, un rol esențial avându-l procedurile interne ale finanțatorilor de „know your customer check”.
În ceea ce privește garanțiile, acestea se stabilesc pentru a securiza poziția băncii, dar au în vedere posibilitățile economice ale împrumutatului sau ale grupului din care face parte și de circumstanțele concrete ale dosarului de finanțare.
De asemenea, pachetul de garanții depinde și de creativitatea și experiența consultanților juridici și ale avocaților implicați. Rolul avocatului este să ajute părțile să găsească soluțiile optime pentru implementarea juridică a înțelegerii lor comerciale și economice. Deblocarea lipsei de lichiditate trebuie să fie implementată eficient, așa încât soluțiile viabile economic să fie posibile și în plan juridic.
„Există, desigur, o anumită marjă în care dobânzile sunt negociabile. Costurile de finanțare depind de multe ori de poziția financiară a împrumutatului, care practic determină și puterea de negociere. Cu toate acestea, se utilizează diverse instrumente pentru a anticipa potențiala evoluție economică a unui finanțat, astfel de analize fiind deseori făcute și prin prisma criteriilor ESG. O mai bună politica de sustenabilitate a unui împrumutat poate determina costuri de finanțare mai mici”, a subliniat Monia Dobrescu, in finalul interviului acordat BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 984 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...