Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Cristian Buzan, Executive Vice President ENGIE, absolvent de Economie și Drept, implicat în proiecte multe și variate, din industrii diferite: „Pentru mine, dreptul nu este doar o sumă de norme și principii care trebuie respectate, ci constituie și un excelent instrument de realizare a unei afaceri, de așezare a regulilor economice”
09 Octombrie 2024
Ștefania EnacheCristian Buzan a fost dintotdeauna pasionat de economie; la fel s-a întâmplat și în cazul dreptului, iar această pasiune a fost transpusă firesc într-o carieră de succes. Îmbinarea dintre cele două a dat naștere aplecării către dreptul afacerilor, dreptul comercial, în sens extins.
Cristian Buzan - Executive Vice President ENGIE România |
Congruența economiei cu dreptul a fost linia directoare care a stabilit traseul carierei dezvoltate de Cristian Buzan, Executive Vice President ENGIE România. Înainte de a-și face debutul profesional, și-a consilidat pregătirea, obținând o diplomă de licență la Academia de Studii Economice - Facultatea de Relații Eonomice Internaționale și o altă diplomă la Facultatea de Drept din cadrul Universității din București. Au fost pașii firești ai unui tânăr care s-a format la Colegiul Național „Sfântu Sava”, acolo unde a absolvit profilul real. Are un doctorat în Relații Economice Internaționale, dar și o serie de competențe dobândite în urma studiilor în străinătate. De exemplu, a urmat cursuri la Institutul de administrare a afacerilor de la Universitatea din Lille, Franța. „După cum se poate lesne observa, studiile mele m-au orientat, natural, către domenii unde dreptul și economia se îmbină. Întotdeauna am fost pasionat de economie - de aici și apetitul pentru studiile economice - și consider că studiile juridice sunt perfect complementare cu cele economice”, punctează interlocutorul BizLawyer. . .
Cristian Buzan și-a început cariera din poziția de consultant fiscal, apoi din cea de consultant fiscal si juridic în liga Big 4 a industriei de profil. Ca avocat, a avut oportunitatea de a participa la misiuni și tranzacții care au acoperit o plajă largă de domenii (financiar-bancar, automotive, FMCG, telecom, media etc). Abilitățile sale l-au plasat destul de repede în postul de team leader, project manager, manager, astfel că și-a completat și profilul și abilitățile manageriale.
„Perioada de consultant a fost hotărâtoare pentru formarea mea profesională. Am beneficiat și de avântul economiei de la sfârșitul anilor ’90 și post 2000, de efervescența dezvoltării afacerilor, precum și de configurarea unui mediu de consultanță profesionist. Rigoarea, structura demersului, calitățile interumane, proactivitatea sunt elemente care atunci s-au format. Și îmi place să cred că au rămas)”, mărturisește profesionistul.
Într-un demers susținut de firma de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații, BizLawyer îi prezintă pe unii dintre cei mai cunoscuți și apreciați coordonatori de departamente juridice din marile companii ce activează pe plan local. Interlocutorii noștri au fost aleși din Catalogul GC Powerlist, o listă a celor mai importanți „general counsel”, adus în premieră în România de către Legal 500 și societatea de avocați Țuca Zbârcea & Asociații.
Continuăm seria discuțiilor cu profesioniștii evidențiați de Legal 500 cu Cristian Buzan, Executive Vice President ENGIE România.
* * * * * *
De la consultanță, direct în lumea afacerilor cu „greutate” în economie
După o perioadă de aproximativ cinci ani petrecută în consultanță, a considerat că a venit momentul să se alăture comunității de business, ca parte din echipa unei companii industriale cu renume care abia își făcuse intrarea în România - Michelin, lider mondial din domeniul anvelopelor.
„Am făcut acest pas nu pentru că simțeam nevoia vreunei provocări anume - în realitate, în ciuda aparențelor, rareori oamenii au ca motiv principal, în schimbarea locului de muncă, vreo provocare anume - ci pentru că simțeam că nu este suficient, pentru a înțelege o afacere, să fii doar consultantul ei, ci trebuie să și petreci o bună perioadă de timp în interiorul ei. Astfel, îți poți completa orizontul de cunoștințe și, nu în ultimul rând, de înțelegere mai profundă a fenomenului. După o perioadă de circa opt ani la Michelin România, unde am îndeplinit roluri destul de diferite (juridic, fiscal, reglementare, public affairs), pentru arii geografice extinse (în afară de România, acopeream și zona țărilor din Balcani), am decis să mă alătur echipei ENGIE România, în septembrie 2010. În acel moment, piața energiei (despre care nu știam mai multe decât orice cetățean mediu informat) cunoaștea o dinamică extrem de puternică (o caracteristică definitorie de altfel a acestei piețe); liberalizarea acestei piețe era în plină expansiune, piețele se refăceau încet - încet după criza din 2008/2009, reglementările se schimbau (atât la nivelul României cât și la nivel european). ENGIE (la momentul respectiv se numea GDF Suez) era activă preponderent în domeniul gazelor naturale (distribuție și furnizare) având însă ambiții mari de extindere și în domeniul energiei electrice și a serviciilor energetice. Această amploare și dinamică a afacerii m-au atras la ENGIE. În plus, aici am găsit și o echipă de profesioniști matură, stabilă, unită și un mediu propice dezvoltării unei cariere. Aceste ultime elemente sunt, în esență, argumentele care m-au convins să rămân și în prezent”, detaliază interlocutorul BizLawyer.
Parcursul său profesional în cadrul ENIGIE România s-a consolidat etapă cu atapă, aducându-l în poziția pe care o ocupă astăzi în companie. La început, din poziția de Director juridic, a cumulat pe rând și succesiv supervizarea domeniilor de Resurse Umane și Comunicare Corporate, apoi managementul serviciilor energetice, ajungând la conducerea domeniilor Energie Regenerabile, Dezvoltarea Afacerilor și IT. Au fost trei schimbări de carieră în aceeași firmă, în peste zece ani, fapt ce evidențiază că ENGIE își ajută experții să își contureze un profil multidisciplinat, dacă asta își doresc.
„De-a lungul timpului am fost implicat în multe și variate proiecte: începând de la marile privatizări de la sfârșitul anilor 1990 - industria financiar bancară, metalurgie, automotive, intrarea pe piață a marilor jucători de retail, până la restructurări, fuziuni și achiziții în piața energiei, până în prezent. Am o afinitate aparte, desigur, pentru piața de automotive și energie unde am activat mai mult, piețe unde activitățile reglementate se îmbină foarte mult cu cele nereglementate”, precizează profesionistul.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Pasiunea a fost cea care l-a împins și către Economie și Drept
Cristian Buzan a fost dintotdeauna pasionat de economie; la fel s-a întâmplat și în cazul dreptului, iar această pasiune a fost transpusă firesc într-o carieră de succes. Îmbinarea dintre cele două a dat naștere aplecării către dreptul afacerilor, dreptul comercial, în sens extins.
„Pentru mine, dreptul nu este doar o sumă de norme și principii care trebuie respectate (împreună cu sancțiunile aferente), ci constituie și un excelent instrument de realizare a unei afaceri, de așezare a regulilor economice. Constituie, de asemenea, un îndreptar valoros pentru înțelegerea acestor reguli, pentru că orice economie se bazează pe reguli și norme care trebuie studiate, înțelese și practicate. Din acest punct de vedere, pentru mine dreptul este un instrument foarte valoros din portofoliul meu : îmi dă o cunoaștere largă a drepturilor mele și ale celorlați participanți din mediul de afaceri. Cunoscând toate aceste reguli, îmi este ușor, de exemplu, să negociez cu un partener, încercând totdeauna să mă pun în locul lui, pentru a-i putea decripta corect motivațiile și a ajunge la o eventuală înțelegere. Asta face ca flexibilitatea și pragmatismul să joace un rol important în demersul meu. Pe de altă parte, să nu uităm că dreptul îți impune o componentă etică și de integritate esențială pentru lumea afacerilor: fără respectul acestor valori, nu are sens să discutăm despre afaceri”, argumentează specialistul.
Totodată, în cariera sa, un rol definitoriu l-au avut și echipele din care a făcut parte sau pe care le-a coordonat. „Fiind implicat în numeroase proiecte și ajungând să conduc echipe foarte diverse, țin să subliniez rolul pe care îl are echipa/compania în definirea oricărei cariere. Cu o echipă unită, profesionistă și având țeluri comune îți este mult mai ușor să reușești un parcurs profesional. Desigur, trebuie să le imprimi ritm și viziune, dar echipa este cea care poate face diferența între succes și eșec: este evident că un manager, oricât de polivalent ar fi, nu se poate substitui unei echipe sudate”, subliniază Cristian Buzan.
Atunci când vine vorba despre cei care au avut o influență în evoluția sa profesională, spune că îi este greu să nominalizeze persoane, deoarece a avut multe influențe și învățaminte rămase de pe urma multor persoane: de la profesorii din liceu, de la ASE și Facultatea de Drept, până la diverși colegi (nu doar șefii ierarhici) cu care a colaborat de-a lungul anilor în companiile în care a lucrat. „Aș vrea să fac o mențiune: la o persoană, respect în cel mai mare grad onestitatea, transparența și integritatea - acestea sunt valori mai mult sau mai puțin absolute și obiective. Alte atribute gen inteligență, carismă sunt relative și foarte subiective (rămânând desigur importante, dar greu de apreciat). De asemenea, a fi influențat nu înseamnă a copia un stil/comportament - fiecare avem propria personalitate. Deci, mai degrabă, am încercat să învăț de la orice persoană cu care am interacționat profesional mai mult timp și să adaptez respectivele învățaminte profilului meu individual”, explică interlocutorul BizLawyer.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Rolul profesioniștilor Dreptului este unul complex
Într-o companie, funcția juridică este extrem de importantă. Cristian Buzan este de părere că, pe de o parte conferă un rol de „gardian/păzitor” al conformității activității cu legile în vigoare, iar pe de altă parte, juriștii sunt cei care trebuie să acompanieze, să ajute la îndeplinirea obiectivelor de afaceri ale companiei. „Cele două roluri sunt importante în egală măsură. Este greu de conceput un jurist de companie care să abordeze problematica sa doar din punct teoretic, fără finalitatea dezvoltării afacerii. În același timp, nu văd cum același jurist se poate concentra doar pe rolul de suport în dezvoltarea afacerilor neglijând legalitatea și, nu în ultimul rând etica afacerilor. De altfel, aspectele etice sunt și ele elemente cheie, căzând desigur în aria de activitate a juriștilor. Etica nu acoperă numai aspectele strict de legalitate: morala, buna credință, o conduită corespunzatoare sunt puncte care, astăzi, trebuie circumscrise de către o companie, dacă ea vrea să facă afaceri într-un mod sustenabil. Componenta etică este cea care are și rolul de a ghida membrii comunității de afaceri și societatea, în general. Cu alte cuvinte, juriștii joacă rolul acesta educativ nu numai în ceea ce privește regulile, normele legale, dar și în ceea ce privește morala, conduita, comportamentul în afaceri. Sunt atribute formatoare importante ale societății. Să nu uităm că o sursă importantă a legitimității statului, conform teoriei contractului social, provine tocmai din acordul voluntar pe bază de echitate, între membrii societății. Cu alte cuvinte, după unele teorii, etica precede chiar legea și constituie baza celei din urmă”, arată juristul.
Cristian Buzan amintește faptul că profesia de jurist este nu numai foarte veche, dar și constant regăsită în substanța societății noastre, fie că vorbim despre structuri statale sau ale societății civile. „Întrucât trăim într-o societate, în general, „normată”, cred cu tarie că profesia de jurist va continua să rămână un stâlp al societății, domeniul juridic fiind unul de maximă importanță. Diversificarea mediului afacerilor, complexitatea normelor juridice și a interconexiunilor în interiorul și exteriorul comunităților de afaceri, globalizarea tot mai omniprezentă, cred că vor conduce la o și mai mare nevoie de înțelegere și analiză juridică. Astăzi vedem că foarte multe persoane fizice, nu numai juridice fac apel la sfatul unui avocat/consilier juridic, tocmai din cauza acestor aspecte multiple, interconectate. Este, de asemenea, și o caracteristică a unei societăți democrate: recursul la consilierea juridică, la justiție este un demers absolut firesc”, completează interlocutorul BizLawyer.
În opinia sa, impactul tehnologiei, al digitalizării este evident, ca și în orice alt domeniu de activitate din ziua de azi. „Automatizarea unor porțiuni din activitatea juridică este în plină creștere - vorbim de anumite activități mai degrabă standard, recurente - cereri, contracte standard, formulare, dar și asistența în ceea ce numim cercetare juridică în baze de date. Ca mulți dintre colegii mei, cred că „saltul” acesta tehnologic poate fi și benefic din multe puncte de vedere, eliberând, de exemplu, resursa umană de aspectele mai degrabă administrative ale meseriei, lăsându-i timp pentru a se concentra asupra componentei de analiză, strategie, negociere etc. Îmi este greu de crezut că, în lumea de afaceri de mâine, vom avea negocieri complexe conduse integral de inteligența artificială. Dar cine știe...”, arată specialistul.
De-a lungul cariere sale de până acum, Cristian Buzan a trecut prin foarte multe etape, dar susține că ni și-ar dori să schimbe niciuna dintre ele. „În general, nu am astfel de dubii: personal, nu regret nimic din ceea ce am făcut și/sau mi s-a întâmplat. Desigur că încerc să învăț din greșelile trecutului (și probabil că nu sunt puține, dar sper că nu grave), dar fără regrete. Am mai degrabă atitudinea istoricului (istoria fiind una din pasiunile mele), uitându-mă la trecut într-un mod analitic pentru a vedea ce-aș putea îmbunătăți în viitor, și nu abordarea de tipul „ce-ar fi fost dacă”. Ultima mi se pare, în esență, o pierdere de timp”, nuanțează interlocutorul BizLawyer.
Includerea sa în galeria Legal500/ GC Powerlist îl onorează. Consideră că nu a făcut niciun efort deosebit ca să fie remarcat. De altfel, crede că, deși fiecare are dreptul la mai mult sau mai puțin marketing și capital de imagine, oamenii trebuie totuși să acorde o atenție mare calităților intrinseci, de substanță ale acelei persoane. „Îmi place să cred că parcursul meu profesional, atât prin conținut, varietate cât și durată (profesez de peste 25 de ani în domeniul juridic), a atras atenția echipei Legal500”, încheie Cristian Buzan.
Citește și
→ De vorbă cu Raluca Gheorghiu, Head of Legal Strategy and Acceleration în cadrul UiPath, care în copilărie își dorea să ajungă un ”Godfather”, dar a fost sfătuită de tatăl său să devină ”Consigliere”, adică avocat. Despre pasiunea care te împinge să faci lucruri extraordinare și rezultatele care devin oglinda propriei dedicări: ”În cariera mea, valorile precum transparența, etica și empatia au fost fundamentale”
→ De vorbă cu Alexandru Victor Savi-Nims, Chief Legal Officer - One United Properties, unul dintre profesioniștii care crede în diversitate și consideră că, în calitate de coordonator, trebuie să cuprinzi cât mai multe domenii de competență și să dai dovadă de independență și verticalitate | Despre principii de viață și oamenii care i-au modelat profilul profesional: ”Cel puțin ultimii 15 ani mi-au conturat un parcurs profesional eterogen, ce a construit un manager legal robust și, cumva, rar în România, prin diversitatea domeniilor în care am fost implicat și prin complexitatea proiectelor”
→ De vorbă cu Raluca Gheorghiu, Head of Legal Strategy and Acceleration în cadrul UiPath, care în copilărie își dorea să ajungă un ”Godfather”, dar a fost sfătuită de tatăl său să devină ”Consigliere”, adică avocat. Despre pasiunea care te împinge să faci lucruri extraordinare și rezultatele care devin oglinda propriei dedicări: ”În cariera mea, valorile precum transparența, etica și empatia au fost fundamentale”
→ De vorbă cu Alexandru Victor Savi-Nims, Chief Legal Officer - One United Properties, unul dintre profesioniștii care crede în diversitate și consideră că, în calitate de coordonator, trebuie să cuprinzi cât mai multe domenii de competență și să dai dovadă de independență și verticalitate | Despre principii de viață și oamenii care i-au modelat profilul profesional: ”Cel puțin ultimii 15 ani mi-au conturat un parcurs profesional eterogen, ce a construit un manager legal robust și, cumva, rar în România, prin diversitatea domeniilor în care am fost implicat și prin complexitatea proiectelor”
→ De vorbă cu Gabriela Popescu, Corporate, external and legal affairs head - Central Europe | Microsoft, profesionistul care a activat în mai multe industrii și, prin proiectele sale, unele speciale prin complexitate, diversitatea cazuistică și potențialele urmări, a schimbat ceva în bine în acele domenii. ”Cariera, ca și viața, ne scoate în cale experiențe și oameni diferiți și este lecția fiecăruia dintre noi să învățăm ceva din aceste întâmplări”, spune avocatul care crede în respect și în „a-ți păsa” ca mediu de lucru
→ De vorbă cu Ana Busuioc, Legal & Corporate Affairs Director Edenred, omul care își ghidează planurile de viitor după conceptul: „Nu judeca fiecare zi după recolta pe care ai adunat-o, ci după semințele pe care le-ai plantat” | ”Sunt recunoscătoare să pot lucra într-o echipă de profesioniști împreună cu care am convingerea că pot genera stabilitate în dinamica accelerată și volatilă care ne amprentează astăzi viețile profesionale, dar și sociale”, spune azi avocatul
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 5 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...