ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum lucrează avocații BSMP din practica de consultanță fiscală: Ionuț Bohâlțeanu, Partener: Un număr mare de proiecte în care am fost și suntem implicați în acest domeniu sunt de tip cross-border

17 Martie 2020   |   Ștefania Enache

Echipa care se ocupă de acest tip de mandate este coordonată de Ionuț Bohâlțeanu, fiind formată din patru avocați colaboratori, iar în cazul în care este o situație litigioasă, se alătură și coordonatorul echipei de litigii, care are o experiență vastă în litigii fiscale.

 
 
Nevoia de consultanță fiscală a crescut exponențial în anul 2019, iar acest fenomen s-a reflectat și în practica firmelor de avocatură. Echipa Bohâlteanu & Asociații (BSMP) s-a implicat în foarte multe proiecte în care input-ul din perspectivă fiscală a jucat un rol important, pornind de la consultanța fiscală privind diverse aspecte din activitatea de zi cu zi a clienților, până la analiza componentei fiscale a unor proiecte complexe de real estate sau tranzacții de tip share deal cu implicații cross-border.

„Consultanța fiscală a fost dintotdeauna corolarul activității de consultanță juridică”, punctează Ionuț Bohâlțeanu, partener coordonator BSMP.


Firma pe care avocatul o coordonează oferă clienților consultanță fiscală în toate domeniile, Ionuț Bohlțeanu fiind și consultant fiscal, cu o experiență de peste zece ani în acest domeniu. „Astfel, ne lovim frecvent de componenta fiscală în cadrul activității pe care o desfășurăm, clienții solicitându-ne deseori analiza contractelor pe care le încheie în activitatea de zi cu zi din punct de vedere fiscal ori a structurii tranzacțiilor pe care le au în vedere  și, pe de altă parte, avem solicitări numeroase care implică exclusiv consultanță fiscală. Am putea spune că oferim consultanță fiscală preponderent în ceea ce privește tranzacții de tip asset deal ori share deal, restructurări de business, analiza diverselor operațiuni din perspectiva TVA, precum și în ceea ce privește o gama variată de aspecte fiscale care apar în activitatea de zi cu zi în cadrul societăților”, explică expertul BSMP.

Totodată, echipa de avocați a fost implicată, de-a lungul timpului, și în reprezentarea cu succes a clienților în fața instanțelor de judecată în cadrul unor litigii fiscale, inclusiv în ceea ce privește contribuția clawback, reușind să obțină decizii definitive cu valoare de precedent în acest domeniu.  „Nu în ultimul rând, menționăm că un număr mare de proiecte în care am fost și suntem implicați în acest domeniu sunt de tip cross-border, presupunând analiza atât a prevederilor naționale, cât și a diverselor tratate aplicabile jurisdicțiilor implicate, precum și colaborarea cu specialiști din alte state”, adaugă partenerul coordonator al BSMP.




Statistica indică faptul că, în ultimele 12 luni, echipa BSMP a fost implicată în foarte multe proiecte de consultanță fiscală, care au ridicat probleme foarte interesante.

Printre cele mai importante proiecte trebuie amintită o serie de trei mandate care a presupus abordarea unor aspecte fiscale legate de importante proiecte de investiții imobiliare în România implicând achiziția unor clădiri comerciale.

Un alt proiect la fel de interesat a vizat tratamentul fiscal al prestării serviciilor de consultanță digitală, din perspectiva taxei pe valoare adăugată, inclusiv o analiza a mai multor ipoteze de facturare a serviciilor prestate de către societate pentru clienți ai acesteia din Uniunea Europeană și din state terțe, prin raportare la prevederile legale naționale și europene în materie de TVA.

De asemenea, avocații au lucrat într-o serie de analize în domeniul turismului, ce a inclus regimul fiscal aplicabil serviciilor de turism și serviciilor suport, aspecte privind TVA aferent prestării de servicii de transport internațional de persoane în Europa. 

„Pe lângă proiectele complexe de real estate care au o componentă importantă de consultanță fiscală, inclusiv în ceea ce privește achiziționarea terenurilor/clădirilor în vederea dezvoltării proiectului, avem în desfășurare un mandat privind vânzarea unui pachet majoritar al unei societăți parte a unui important grup internațional activând în domeniul IT, în ceea ce privește aspectele fiscale privind tranzacțiile avute în vedere în acest sens, luând în considerare faptul că vor fi cel puțin trei jurisdicții implicate”, declară Ionuț Bohâlțeanu.

De asemenea, BSMP a gestionat fiecare aspect al consultanței fiscale, inclusiv în ceea ce privește prețurile de transfer, care sunt esențiale pentru operațiunile multinaționale. „În principiu, în proiecte de acest tip, avocații din cadrul firmei noastre oferă consultanță privind regimul fiscal aplicabil transferurilor între afiliați, precum și pregătirea și revizuirea documentației necesare în acest scop”, menționează reprezentatul firmei de avocatură. 

Echipa care se ocupă de acest tip de mandate este coordonată de Ionuț Bohâlțeanu, fiind formată din patru avocați colaboratori, iar în cazul în care este o situație litigioasă, se alătură și coordonatorul echipei de litigii, care are o experiență vastă în litigii fiscale



„Suntem de părere că un consultant fiscal specializat exclusiv în acest domeniu sau, viceversa, un avocat care nu oferă consultanță fiscală nu poate privi o tranzacție sau un proiect în ansamblul său și nu poate surprinde toate aspectele pe care acesta le presupune. Firma noastră este printre puținele care beneficiază de expertiza unui specialist care poate îmbina atât partea de consultanță juridică, cât și cea de consultanță fiscală în mod armonios, oferind clienților un pachet integral de servicii.”
 
Ionuț Bohâlțeanu, partener coordonator BSMP
 


Tipul de consultanță oferită de BSMP

Portofoliul de clienți deținut de BSMP este unul divers. De obicei, clienții care accesează cel mai des servicii de consultanță fiscală provin din rândul multinaționalelor sau din rândul entităților care fac parte dintr-un grup, atât pentru aspecte interne, cât și intra-grup.

„Pe lângă aceste categorii pe care le putem numi “principale”, avem foarte mulți clienți corporate care activează în domenii diferite, de la real estate, turism, farma, pana la IT, construcții, fonduri de investiții, energie electrică și care ne transmit solicitări dintre cele mai diverse în domeniul fiscal, de la deductibilitatea rezervelor, tratament TVA al unei game variate de contracte încheiate cu clienți sau alți parteneri, majorări de capital social, până la aspecte ce țin de restructurare corporativă, tranzacții, transfer pricing etc”, specialistul BSMP.

Avocatul menționează că firma pe care o coordonează oferă, în principiu, consultanță “pasivă”, în sensul că, de regulă, clienții preferă să se confrunte cu autoritățile prin forțe proprii, pe baza sfaturilor și lucrărilor pregătite de BSMP. Există însă și multe situații în care avocaților li se solicită să intervină în mod direct, caz în care experții sunt pregătiți să gestioneze relațiile cu autoritățile. „Totodată, în ceea ce privește litigiile, avem în prezent o serie de litigii fiscale în care suntem implicați în mod activ, prin pregătirea documentației și reprezentarea clientului în fața instanțelor de judecată. Unul dintre cele mai interesante proiecte l-a reprezentat o serie de litigii în care am reprezentat clientul în raport cu autoritățile statului în materie de contribuție de tip clawback”, mai spune Ionuț Bohâlțeanu.

În ceea ce privește lucrările “interdisciplinare”, acestea apar cel mai probabil în domeniul real estate, sector în care avocații BSMP au fost foarte activi, în ultima perioadă, fiind implicați în proiecte complexe care au presupus de cele mai multe ori și analize detaliate din punct de vedere fiscal. Totodată, alte departamente care interacționează des cu echipa de Fiscalitate sunt cele de corporate și M&A, întrucât activitatea de zi cu zi presupune aproape la orice pas chestiuni care țin de consultanța fiscală.

Echipa de taxe din cadrul BSMP este formată dintr-un nucleu de trei persoane, fiind coordonată de Ionuț Bohâlțeanu.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Având în vedere că proiectele în acest domeniu sunt într-o continuă ascensiune, pentru 2020, firma de avocatură nu exclude posibilitatea de a mări departamentul de consultanță în domeniul fiscal. Astfel, va putea dezvolta această practică în mod armonios, în linie cu trendurile clienților BSMP de a apela din ce în ce mai mult la serviciile consultanților pentru aceste aspecte.

Referitor la tipul de tarife practicate pentru acest tip de servicii, avocatul subliniază că totul depinde de proiect. „Pentru chestiuni punctuale privind aspectele fiscale, de regulă folosim rate orare, în schimb, în cazul proiectelor mai ample, putem agrea și bugete, în funcție de complexitate. Ponderea veniturilor din consultanța fiscală o estimăm la 15% din total venituri, însă aspectele cele mai importante sunt posibilitatea și capabilitatea tehnică de a asigura consultanță interdisciplinară”, precizează Ionuț Bohâlțeanu.

Reglementări fiscale cu impact în 2020


Anul 2019 a adus în atenția avocaților o serie de potențiale modificări legislative ce vizează, printre alte, implicații fiscale pentru societăți, care ar putea avea impact în perioada următoare, în măsura în care vor fi adoptate.

Consultanții indică inițiativa legislativă aflată în dezbateri parlamentare, respectiv proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea art. 291 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal care propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2020, cota standard de TVA să se reducă de la 19% la 16%, iar cota redusă de TVA de 5% să se instituie și pentru produse alimentare.

Experții mai au în vedere și proiectul de lege potrivit căruia, în cazul firmelor cu minimum 30 salariați se scutesc din plata impozitului pe profit anual sumele de bani utilizate pentru construirea și/sau întreținerea de creșe sau grădinițe, pentru copiii angajaților acestora.

De asemenea, ei nominalizează și abrogarea prevederilor referitoare la aplicarea cotei de 1% pentru persoanele juridice române nou-înființate, care au cel puţin un salariat şi care sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni, iar acţionarii/asociaţii lor nu au deţinut titluri de participare la alte persoane juridice. În calculul bazei impozabile se propune scăderea veniturilor din dividende pentru asigurarea unui tratament fiscal unitar cu deținătorii de capital, plătitori de impozit pe profit.

„Importantă pentru societățile care au încheiate cu angajații contracte de muncă part-time este legea adoptată în Parlament privind baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale obligatorii, urmând ca acestea să se achite la valoarea salariului realizat și nu la valoarea salariului minim brut pe țară. O altă modificare legislativă a fost introdusă prin Ordonanța de Urgență nr. 43/2019 a Guvernului (OUG 43/2019) care, printre altele, aduce modificări Codului muncii si Codului fiscal în scopul de a clarifica aplicarea facilităților fiscale acordate sectorului construcțiilor prin OUG 114/2018. Astfel, până la sfârșitul anului 2019, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, corespunzător programului normal de muncă, pentru sectorul construcțiilor, este stabilit la 3.000 lei lunar. În cazul nerespectării acestor prevederi, companiile pot fi sancționate cu amendă de la 300 lei la 2.000 lei, iar facilitățile fiscale pot fi anulate”, amintește Ionuț Bohâlțeanu.


Citește și

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1495 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...