Mandate sofisticate pentru avocații ȚZA, specializați în dreptul asigurărilor și pensiilor private. Silvana Ivan-Hanganu, Partener: Urmărim cu interes oportunitățile oferite de piață, cum ar fi un posibil transfer de portofoliu de asigurări sau constituirea de noi societăți de asigurare
07 Mai 2019
Ștefania EnacheEchipa axată pe practica de Dreptul asigurărilor & Pensii Private este coordonată de Silvana Ivan-Hanganu și include patru avocați specializați. În domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private, cea mai intensă activitate la nivelul Țuca Zbârcea & Asociații este cea de consultanță, în special cu privire la cerințele de conformare (regulatory).
Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Tuca Zbârcea & Asociatii |
Practica de Dreptul Asigurărilor & Pensii Private din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații (ȚZA) a avut un volum crescut de activitate. Multe dintre proiectele din această arie au intervenit pe fondul schimbărilor introduse prin transpunerea Directivei (UE) 2016/97 privind distribuția de asigurări („IDD”). “Astfel, participanţii pe piaţa asigurărilor și, cu predilecţie, societăţile de asigurare şi societăţile din domeniul financiar (IFN, societăţi de leasing) ce distribuie în mod auxiliar produse de asigurare au apelat la serviciile noastre de consultanţă în vederea analizării şi conformării structurii de distribuţie a produselor de asigurare cu noile prevederi legale”, explică Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatoarea practicii firmei în domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private.
Experții firmei de avocatură au fost implicați în 2018 în patru proiecte majore legate de transpunerea Directivei (UE) 2016/97 privind distribuția de asigurări, iar în acest moment se constată o intensificare a solicitărilor din partea clienților pentru asistență de specialitate în ceea ce privește IDD.
Silvana Ivan-Hanganu se așteaptă ca cererea pentru asemenea servicii să se mențină într-un ritm similar cel puţin în prima jumătate a acestui an. ”De asemenea, urmărim cu interes și alte oportunități oferite de piață, cum ar fi un posibil transfer de portofoliu de asigurări sau constituirea de noi societăți de asigurare. În ceea ce priveşte sectorul pensiilor private, începutul anului a marcat o creştere a activităţii de consultanţă în contextul intrării în vigoare a O.U.G. nr. 114/2018, mai mulţi administratori de fonduri de pensii private solicitând diverse analize şi opinii legate de acest cadru legal”, completează avocatul.
Ce servicii solicită clienții Țuca Zbârcea & Asociații
La ora actuală, legislaţia în materia distribuţiei de asigurări, care a suferit modificări recente ca urmare a transpunerii IDD, reprezintă problema majoră pentru care clienții Țuca Zbârcea & Asociații solicită consilierea avocaților.
Pe acest fond, profesioniștii firmei de avocatură au furnizat servicii de asistență diverșilor participanți din piață pentru a-şi adapta organizarea internă, documentaţia de lucru cu clienţii şi conduita în relaţia cu aceştia şi cu ASF.
”De altfel, este de așteptat ca mulţi operatori economici, care ofereau cu titlu auxiliar produse de asigurare sau informaţii cu privire la produse de asigurare fără să se fi înregistrat la ASF, să își revizuiască această practică pentru a stabili modul în care/dacă îşi vor continua activitatea în lumina noului cadru legal. Toate acestea vor determina o creştere a numărului de cereri de consultanţă juridică. În ceea ce priveşte sfera generală a serviciilor de asistență pe care le acordăm, acestea sunt variate, de la consultanța privind constituirea unei societăţi de asigurare sau a unui intermediar în asigurări, la consultanța legată de condiţiile de realizare a activităţii de asigurare direct în România de către companii din state membre UE, pe baza libertăţii de prestare a serviciilor aplicabile în cadrul UE (pentru care am primit mai multe solicitări recente) şi până la aspecte ce ţin de activitatea de zi cu zi a jucătorilor din piaţa asigurărilor”, precizează Silvana Ivan-Hanganu.
Clienții Țuca Zbârcea & Asociații le încredințează avocaților și mandate care vizează operaţiunile curente ale acestora. Experților li se solicită în mod frecvent să ofere suport juridic în ceea ce priveşte relaţia societăţilor de asigurare cu băncile – ca principali distribuitori ai produselor de asigurare complementare unor produse bancare (activitatea de bancassurance), mai ales în ceea ce privește negocierea, verificarea problemelor juridice sau chiar încetarea colaborării dintre aceste entităţi.
“De asemenea, am gestionat mandate referitoare la conformarea termenilor produselor de asigurare cu legislaţia, în special cu cea din materia protecţiei consumatorilor, dar și mandate în legătură cu asigurarea conformării cu diverse cerinţe legale ce ţin de organizarea internă a unui asigurator/intermediar sau în legătură cu recuperarea de sume de la reasiguratori. Alte mandate au presupus gestionarea unor spețe sensibile în relaţia cu anumiţi clienţi. Totodată, am acordat asistență în procese de reorganizare internă a modelului de business al unor asigurători, precum şi în transferuri de portofolii de asigurări sau de participaţii în societăţi de asigurare. De partea cealaltă, am reprezentat diverse companii în legătură cu termenii contractelor de asigurare aferenţi unor proiecte de dezvoltare de infrastructură şi lucrări ample, asigurări de răspundere pentru furnizori de servicii medicale, recuperări de prejudicii de către diverşi operatori economici în baza unor contracte de asigurare complexe. Nu în ultimul rând, avem în portofoliu și clienţi persoane fizice, serviciile noastre fiind oferite preponderent pro bono, pentru cazuri cu o componentă socială”, adaugă avocatul.
„Cele mai des întâlnite solicitări pe acest segment privesc cerinţele de conformare (regulatory) aplicabile asigurătorilor şi administratorilor fondurilor de pensii private cum ar fi cerinţele privind autorizarea activităţii, criteriile de calificare pentru acţionarii semnificativi, organele de conducere şi persoanele care deţin funcţii cheie, limitele investiţionale şi cerinţele prudențiale, dar și cu privire la drepturile legale ale potenţialilor asiguraţi, asiguraţilor şi participanţilor la fondurile de pensii etc.”
Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatoarea practicii firmei în domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private.
Silvana Ivan-Hanganu, Avocat asociat în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații și coordonatoarea practicii firmei în domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private.
Proiecte relevante
Echipa axată pe practica de Dreptul Asigurărilor & Pensii Private este coordonată de Silvana Ivan-Hanganu și include patru avocați specializați. În domeniul dreptului asigurărilor și pensiilor private, cea mai intensă activitate la nivelul Țuca Zbârcea & Asociații este cea de consultanță, în special cu privire la cerințele de conformare (regulatory).
“În prezent, avem in derulare câteva proiecte legate de implementarea IDD, atât la nivelul producătorilor de produse de asigurare, cât și la nivelul distribuitorilor. clienţii noştri sunt atât entităţi implicate în vânzarea/distribuirea de produse de asigurare, precum firme de asigurări (ex: Aegon, NN Asigurări, Euolife, Euroinsurances, Greenval, entități Lloyd’s Syndicate) şi diverse entităţi implicate în intermedierea de asigurări (în special firme de leasing şi brokeri de asigurări), cât şi „cumpărători” ai produselor de asigurare - în ceea ce priveşte asigurările contractate de societăţi pentru proiecte de dezvoltare şi operaţiuni complexe, sau asigurările de răspundere, în special în domeniul medical. Pe baze pro bono, am asistat şi clienţi persoane fizice. În domeniul pensiilor private, am acordat asistenţă NN Pensii, BCR Pensii, Metropolitan şi Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR)”, explică avocatul.
Proiecte de complexitate specială din ultimele luni au vizat implementarea în cadrul unor societăţi de leasing şi al unei societăţi de asigurare a noilor reglementări privind distribuţia de asigurări. Silvana Ivan-Hanganu menționează că mandatele sunt complexe atât prin prisma faptului că IDD aduce mai multe elemente de noutate, iar ASF nu a emis încă ghiduri de aplicare sau interpretări oficiale, cât și din cauza faptului că întreaga structură de distribuţie a clienţilor, creată ca urmare a experienței acumulate în decursul mai multor ani de activitate, a trebuit trecută prin filtrul noilor prevederi legale şi ajustată. “Această activitate a presupus analiza unui volum mare de documente şi centralizarea într-o manieră succintă şi edificatoare a tuturor practicilor acestor companii în legătură cu produsele de asigurare”, subliniază avocatul.
De asemenea, un alt proiect interesant a vizat negocierea şi redactarea acordului de încetare a activităţii de distribuţie, în vigoare de mulți ani, dintre un asigurător şi o bancă, precum şi revizuirea contractului de bancassurance cu o nouă bancă de distribuţie. Un alt mandat sofisticat a acoperit modul în care un asigurător din România ar putea furniza în mod direct servicii într-un alt stat membru UE.
În aceste proiecte au fost implicaţi avocaţii Silvana Ivan-Hanganu – Avocat Asociat şi Ana Zaporojan – Avocat Colaborator.
„Am avut în lucru proiecte desfășurate în mai multe jurisdicții, în principal transferuri de portofolii, finalizate sau prospectate, atât către sucursale locale ale unor asigurători străini, cât şi de la asiguratori locali către potenţiale noi sucursale ale unor asiguratori străini. Prin faptul că societatea de asigurare cedentă sau cesionară a portofoliului era înmatriculată în altă jurisdicţie şi deţinea local doar o sucursală (entitate fără personalitate juridică), transferul a presupus implicarea autorităţilor de supraveghere atât din România, cât şi din statul de origine al respectivului asigurător, precum şi expertiza unor avocaţi din ambele tari. De asemenea, am colaborat cu avocaţi străini în proiectele ce vizau distribuirea pe piaţa locală de produse ale unor asigurători străini, participanţii la reţeaua de distribuţie respectivă fiind stabiliţi în mai multe state membre UE”, amintește Silvana Ivan-Hanganu.
În plus, echipa Țuca Zbârcea & Asociații deţine o experienţă practică bogată în proiecte de tip M&A, atât pe piaţa asigurărilor (transferuri de portofolii de asigurări şi transferuri de participaţii în societăţi de asigurare), cât şi pe piaţa pensiilor private (unde a realizat o fuziune de portofolii de pensii). În momentul de față, firma are doi clienţi care contemplează proiecte de acest tip.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1756 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...