ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schimbările importante din legislația achizițiilor publice, explicate de avocații firmei Popescu & Asociații | La ce ar trebui să fie atente firmele și autoritățile contractante. Despre echipă, proiecte, clienți, practică și dosare aflate în lucru

14 Noiembrie 2021   |   Ștefania Enache

Popescu & Asociaii abordează proiectele din această arie cu o echipă multidisciplinară, care include avocați specializați în arii prencum achiziții publice, proiecte de tip PPP, infrastructură, litigii, arbitraj, energie și resurse naturale, imobiliare sau construcții, pentru a oferi perspective și soluții integrate asupra problemelor juridice pe care le întâmpină clienții firmei.

De la stanga la dreapta: Loredana Popescu (Partener), Dr. Constantin Brânzan (Senior Counsel) si Iuliana Bidalache (Attorney at Law) - Popescu & Asociatii

 
 
Pe segmentul achizițiilor publice, cea mai mare problemă cu care se coonfruntă companiile active în România o constituie lipsa de predictibilitate în domeniu, ceea ce duce la dificultăți în finalizarea licitațiilor. Loredana Popescu, Partener - Popescu & Asociații, subliniază faptul că zona achizițiilor publice a înregistrat foarte multe modificări în ultimii ani, legislația fiind aproape la fel de schimbată ca și Codul Fiscal. „Țara noastră are în acest moment nevoie de o simplificare a reglementărilor achizițiile publice și de eliminarea criteriilor stricte de calificare incluse în caietele de sarcini.Autoritățile locale au datoria de a continua demersurile pentru transformarea obstacolelor pe care le identifică în procedurile de achiziții publice în oportunități menite să încurajeze companiile private să devină parteneri de încredere ai mediului public și să contribuie la creșterea ponderii în PIB a pieței achizițiilor publice și, implicit, a ponderii companiilor autohtone în procedurile specifice”, punctează avocatul.


Practica firmei de avocatură vine să confirme, încă o dată, faptul că numeroase companii pe care experții Popescu & Asociații le asistă se confruntă cu dificultăți cu privire la prevederile ambigue ori incomplete în modalitatea de întocmire a specificațiilor tehnice, forma ofertelor care se depun (mai ales pentru companiile străine cu prezență în România, ori care sunt implicate pentru prima oara în astfel de proceduri/au primul contact cu autoritățile locale și cerințele birocratice), suplimentarea documentației, față de cea depusă inițial, toate acestea îngreunând obținerea acestora în timp util, fără a depăși termenul impus de autoritatea contractantă.

Proiectele de achiziții publice trebuie atent pregătite încă din faza documentației. Iuliana Bidalache, Attorney at Law Popescu & Asociații, arată faptul că principalul aspect care afectează activitatea clienților este cuantumul taxei, care în prezent se ridică la 2.000.000 lei, astfel că se impune o atenție deosebită în alegerea procedurilor în care se impune formularea unei contestații.

„În ceea ce privește PNRR, apreciez că va conduce la mai multe proceduri de achiziție publică, care în mod proporțional vor conduce la creșterea volumului de muncă atât în ramura de consultanță în achiziție publică, cât și în ramura de litigii a achizițiilor publice, motiv pentru care ne așteptăm la o creștere organică a volumului de muncă, creștere care își va menține trendul și în anul 2022”, mai spune specialistul.




Serviciile Popescu & Asociații au fost accesate de mulți clienți noi

Echipa Popescu & Asociații este foarte activă în zona proiectelor care vizează achizițiile publice. Datorită experienței pe care o are în consultanța aferentă acestui domeniu, firma de avocatură primește tot mai multe solicitări de la clienți noi. „Tabloul proiectelor s-a dinamizat în ultimele 12 luni, prin completarea portofoliului cu un număr de clienți noi și mandate distincte. În plus față de companii care activează în arii precum pharma, IT, petrol și gaze, am adăugat în portofoliu companii active în zona de mediu/ecologizare, investitori privați în imobiliare, construcții și infrastructură sau autorități locale”, arată Loredana Popescu.

În ceea ce privește problemele de natură juridică, asistența și reprezentarea oferite de Popescu & Asociații au implicat contracte de tip PPP de concesionare bunuri și lucrărilor publice, contracte de achiziții publice, consultanță în aspecte de reglementare, pregătire a licitațiilor și a ofertelor publice, proiecte de infrastructură (și finanțarea acestora), utilități și proiecte miniere, joint ventures etc.

Echipa de experți asistă clienții într-o gamă largă de de activități, de la verificarea SEAP și a site-urilor autorităților contractante și informarea clienților cu privire la anunțurile de licitație publică de interes, redactare și revizuire documente incluse în oferte, formulare notificări, litigii, contestații și plângeri și reprezentarea în dosare în fața instanțelor de judecată (licitații trucate, privatizări/activități ce țin de sfera dreptului penal al afacerilor). De asemenea, avocații oferă asistență și reprezentare în arbitraje aflate pe rolul curților locale specializate.

„Prioritățile noastre au rămas aceleași și în ultimele 12 luni: de a oferi servicii juridice de excepție și de a livra CLARITATE (într-un mediu aflat în continuă schimbare, din cauza modificărilor legislației  în domeniu), care aduc plus valoare afacerilor clienților noștri ori îi ajută să își păstreze standardele de calitate ale activității pe care o prestează. Venim întotdeaună în întâmpinarea acestora cu SOLUȚII PREMIUM, bazate pe EXPERIENȚA avocatilor coordonatori, de peste 15 ani de activitate în domeniu, ceea ce ne-a păstrat ca opțiunea numărul 1 în preferințele clienților actuali și a functionat ca un atu în completarea portofoliului cu noi clienți”, a subliniat Partenerul Popescu & Asociații.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
Proiectele cheie ale ultimului an

Ultimul an le-a adus avocaților pe masa de lucru o serie de proiecte complexe finalizate cu succes.

De exemplu, unul dintre mandatele ample în care firma este implicată vizează acordarea de asustență juridică și reprezentare pentru una dintre companiile din România care gestionează deșeuri urbane în legatură cu un proiect public-privat derulat împreună cu primăria unui oraș din sudul țării, pe o suprafață de 125000 mp, pentru construcția și exploatarea unității municipale de ecologizare a deșeurilor urbane, precum și finanțarea, punerea în funcțiune și funcționarea centrului de îngropare tehnică a reziduurilor nereciclabile.

„Serviciile de asistență și reprezentare constau, în plus față de consultanța obișnuită legată de punerea în aplicare a proiectului (a cărui specificitate necesită un anumit grad de cunoaștere a modului de operare și execuție a PPP-urilor în zona de reciclare a deșeurilor care are o reglementare deosebit de specifică), și în asistarea clientului în litigiul cu primăria pentru plata prejudiciilor estimate la 109.000.000 rezultate din neexeplinirea de către aceasta a obligațiilor asumate față de client”, amintește Iuliana Bidalache.
 
Avocatul menționează faptul că proiectul are o importanță deosebită pentru specificul serviciilor necesare (nișa serviciilor publice și mai ales reciclarea deșeurilor are foarte puțini avocați specializați în domeniu), dar și pentru faptul că este unul dintre cele mai vechi proiecte încă în derulare în România.

„Pe lângă cunoștințele juridice aprofundate necesare pentru gestionarea unui astfel de proiect, cunoștințele tehnice și înțelegerea practică a conceptului de economie circulară pentru a putea integra dezideratul de reciclare reprezintă o necesitate pentru avocații care oferă asistență juridică. Dificultatea mandatului constă și în faptul că într-un astfel de proiect este necesar să avem o relație fluentă cu factorii de decizie din cadrul autorităților competente pentru a facilita punerea în aplicare permanentă a cerințelor legislative impuse de imperativele europene în domeniul dreptului mediului”, detaliază consultantul.

Tot în acest sector, echipa Popescu & Asociații a asistat cel mai mare reciclator de deșeuri și manager de depozite de deșeuri din România și un jucător important în poziție de lider în Europa Centrala și de Est în domeniul depozitării și tratării deșeurilor menajere, în gestionarea depozitelor ecologice de deșeuri menajere solide și asimilabile, atât urbane, cât și industriale, care în prezent deservește Primăria Municipiului București și localitățile limitrofe privind gestionarea proiectului public privat de deșeuri menajere din Capitală.

Asistența și reprezentarea juridică au constat în activități desfășurate în relația cu autoritățile competente, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii de Utilități Comunitare a Municipiului București și Ministerul Mediului, dar și în toate litigiile inițiate și derivate din exploatarea deșeurilor municipale.

„De exemplu, asistăm clientul în legătură cu litigiile aflate în prezent la Primăria Municipiului București pentru plata unei despăgubiri de 327.000.000 de lei rezultate din calculul redevenței/tona de deșeuri nereciclate. Proiectul este deosebit de complex, necesitând o echipă integrată de specialiști, având cunoștințe de PPP și servicii publice, buni negociatori pentru a menține dialogul instituțional funcțional, independent de litigiile judiciare desfășurate, în contextul unui proiect de interes public și privat. Totodată, proiectul este unic având în vedere faptul că orice blocaj al fluxului economic și/sau operațional al clientului poate genera o catastrofă pentru bucureșteni”, precizează Iuliana Bidalache.

Un alt mandat în care avocații sunt implicați presupune asistența juridică și reprezentarea acordate uneia dintre cele mai importante companii de construcții italiene, cu prezență mondială, într-o serie de proceduri judiciare apărute din închiderea și executarea unui contract de achiziții publice având ca obiect dezvoltarea unui proiect de interes național în domeniul sportului, cu sediul în București, cu o valoare de peste 30 de milioane de euro.

Complexitatea consultanței juridice și a reprezentării oferite de echipa de avocați a rezultat din necesitatea implementării unor soluții juridice inovatoare menite să răspundă protecției investitorilor, având în vedere numeroasele modificări legislative care au pus în pericol echilibrul contractual și cerințele/restricțiile impuse de caracterul de autoritate publică al beneficiarului.

Mandatul în care sunt implicați avocații Popescu & Asociații se remarcă prin dificultatea implementării soluțiilor legale necesare menținerii echilibrului contractual între partenerul privat și autoritatea publică, în calitate de beneficiar.





Echipă multidisciplinară

În fața unor proiecte atât de ofertante, Popescu & Asociații se prezintă cu o echipă multidisciplinară, care include avocați specializați în arii prencum achiziții publice, proiecte de tip PPP, infrastructură, litigii, arbitraj, energie și resurse naturale, imobiliare sau construcții, pentru a oferi perspective și soluții integrate asupra problemelor juridice pe care le întâmpină clienții firmei.

Echipa este formată din șapte avocați cu grade diferite de experiență și este coordonată de Loredana Popescu, Partener.

Cu o experiență de aproape 20 de ani în aria dreptului, Loredana are cunoștințe solide de drept civil și comercial, acordând asistență clienților în achiziții publice și contracte de tip parteneriat public-privat, concesiuni privind domeniul public precum și legislația de mediu, finanțarea proiectelor, energie și resursele naturale, construcții, IT&C și litigii de drept administrativ, reprezentând de asemenea clienții în negocierile legate de prevenirea sau încetarea litigiilor.

În plus, în funcție de client și de natura mandatului, echipele sunt coordonate de avocați specializați – Dr. Constantin Brânzan, Senior Counsel, pe zona de litigii comerciale și arbitraj și Iuliana Bidalache (Attorney at Law) pe restructurări și insolvențe, alături de Ștefan Cătălin Băiculescu, Attorney at Law.

Dr. Constantin Brânzan este unul dintre cei mai cunoscuți profesioniști din România, cu o carieră de peste 40 de ani în sistemul judiciar local. Ca urmare a exercitării funcției de judecător, Dr. Constantin Brânzan a dobândit o cunoaștere aprofundată a sistemului judiciar din România și din Uniunea Europeană, având o înțelegere exhaustivă a aspectelor jurisprudențiale în materia dreptului civil, comercial, financiar–bancar, al asigurărilor precum și al drepturilor omului.

Iuliana Bidalache este avocat și practician în insolvență care, de-a lungul celor aproape 15 ani de experiență, a asistat și reprezentat numeroase companii pe parcursul tuturor etapelor de reorganizare și insolvență. Iuliana gestionează dosare complexe de litigii în domeniul insolvenței, inclusiv recuperarea creanțelor, proceduri de executare silită, litigii și dispute comerciale și civile, cesiuni încredințate de clienți într-o gamă largă de sectoare, precum energie, industria farmaceutică, FMCG sau domeniul financiar.

„Într-un domeniu aflat în continuă schimbare, este foarte important să ai alături un consultat juridic ce poate livra SOLUȚII CLARE, adaptate nevoilor de business ale fiecărei companii, care te poate ghida prin hățișurile legislative, pentru a obține cele mai bune rezultate și a evita întârzierile ori penalitățile. De asemenea, fac diferențele, o echipă foarte specializată, ce deține o experiență consistentă în procedurile achizițiilor publice, alături de cunoașterea în profunzime a practicilor autorităților locale. E foarte importantă conștientizarea posibilelelor dificultăți ce pot apărea de la depunerea documentației până la atribuirea contractului, alături de capacitatea rapidă de reacție, înțelegerea nevoilor clienților și respectarea termenelor strânse aferente pregătirii fiecărui dosar. Noi credem foarte mult în valoarea soluțiilor juridice pe care le livrăm clienților noștri și acest principiu – DE A LIVRA VALOARE – este cel după care ne ghidăm activitatea în fiecare zi. Un serviciu juridic valoros are o contribuție definitorie la succesul mandatelor și dosarelor pe care noi le gestionăm în fiecare zi și ne mândrim de fiecare dată că suntem echipa care a contribuit la SUCCESUL CLIENTULUI nostru, care în fapt este și succesul nostru”, punctează Loredana Popescu.

 
 

Un domeniu afectat de foarte multe schimbări legislative


Domeniul achizițiilor publice este unul dintre sectoarele în care s-au operat extrem de multe schimbări legislative, iar perioada pandemiei nu a făcut excepție.

Una dintre cele mai importante modificări, nominalizată de Iuliana Bidalache, este cea care implică obligația autorităților contractante de a încheia contracte cu ofertanții câștigători dacă există o soluție pronunțată în fond de instanță.

În prezent, reglementările în domeniu stipulează că autoritățile contractante au acest drept, însă nu foarte multe l-au folosit de când a fost introdus în lege. În legea de până acum, era prevăzut ca autoritatea contractantă „are dreptul”, iar de acum înainte va fi că „are obligația”.

Legea prevede că, în cazul în care cei care contestă în instanță câștigă definitiv, aceștia au posibilitatea de a primi despăgubiri ce vor fi suportate din bugetul autorității contractante și care, în anumite condiții, pot fi recuperate.

„Această modificare legislativă prezintă însă unele deficiențe care pot conduce la situații ireversibile, fiind anumite situații particulare în care încheierea contractului dintre autoritatea contractantă și operatorul economic declarat câștigător anterior soluționării caii de atac poate conduce, în mod paradoxal, la amânări suplimentare”, atrage atenția Iuliana Bidalache.

Cu titlu de exemplu, avocatul indică ipoteza în care ofertantul de pe locul II critică oferta celui de pe locul I, argumentând lipsa unei autorizații impuse de lege pentru activitatea/lucrarea ce urmează a fi realizată. În ipoteza în care instanța de fond respinge contestația formulată de ofertantul de pe locul II, atunci autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul cu ofertantul de pe locul I. Noua modificare nu prezintă și o soluție practică pentru ipoteza în care Curtea de Apel, soluționând calea de atac formulată împotriva hotărârii instanței de fond, constată că într-adevăr ofertantul de pe locul I trebuia să fie autorizat potrivit legii să desfășoare activitatea respectivă.

„În contextul prezentei forme a Legii nr. 101/2016, și raportandu-ne la exemplu de mai sus, am fi în situația în care (i) autoritatea contractată a încheiat un contract cu un operator economic care nu este autorizat potrivit legii să execute respectivul contract (deci nu poate să îl execute) și (ii) operatorul economic autorizat, care a câștigat în fața instanței de control ar trebui să inițieze un nou demers juridic pentru constatarea nulitpții contractului dintre autoritatea contractantă și operatorul economic neautorizat. Această situație (nu chiar atât de rară pe cât s-ar părea) conduce la amânări suplimentare datorate tocmai faptului că autoritatea contractantă este obligată să încheie un contract, fără a exista certitudinea definitivă că oferta declarată câșigătoare chiar este cea stabilită în primă instanță”, subliniază specialistul.

În aceste condiții, Iuliana Bidalache apreciază că, având în vedere că modificarea vizează doar situația în care soluția este dată de o instanță, se poate trage  concluzia că legiuitorul urmărește degrevarea instanțelor de judecată și încurajarea soluționării acestui tip de litigii în prima fază de CNSC. Se poate observa că modificarea legislativă adusă de OG 3/2021 vizează strict procedura judiciară, nu și procedura în fața CNSC.

O altă modificare se referă la taxa pe care o companie care vrea să conteste rezultatul unei licitații trebuie să o achite. Valoarea acesteia rămâne 2% din valoarea contractului, dar pragul maxim crește de la 880.000 de lei în legea veche, la 2.000.000 de lei în acord cu noile reglementări.

„Această modificare este una care în mod cert va conduce la reducerea numărului de contestații în cadrul procedurii de achiziție publică, însă, în egală măsură, poate fi privită ca o restrângere a dreptului la justiție, operatorii economici interesați fiind astfel descurajați în formularea contestațiilor. Indisponibilizarea unei sume considerabile (2.000.000 lei) reprezintă pentru mulți operatori un demers imposibil de realizat, care s-ar putea răsfrânge cu consecințe grave asupra activității de zi cu zi a operatorului economic”, menționează avocatul.

Iuliana Bidalache mai amintește faptul că a fost eliminată din sarcina operatorului economic care a fost declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare, fiind înlocuită de o declarație pe proprie răspundere din care reiese neîncălcarea obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, nefiind necesare alte documente, ușurându-se astfel povara administrativă a operatorilor economici în a obtine certificate fiscale, mai ales pentru cei care au sute de puncte de lucru.





Alte modificări importante vizează reducerea duratei procesului de achiziție publică, de la peste doi ani până la șase luni, prin măsuri precum diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (de exemplu, pentru licitația deschisă și cea restrânsă, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea Documentului Unic de Achiziție European, în cazul procedurii simplificate.

O noutate este reprezentată de introducerea posibilității pentru autoritatea contractantă ce a fost sancționată de a lua măsuri împotriva responsabililor, în cazul în care o instanță constată culpa respectivei persoane în legătură cu exercitatea atribuțiilor, în acord cu reglementările în vigoare.

În orice caz, acestă procedură de recuperare a prejudiciului de către autoritatea contractantă reprezintă un demers judiciar separat și distinct de procedură de contestare a procedurii de achiziție publica.

De asemenea, a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate în instanță și nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse inițial, precum și limitarea reparării prejudiciului corelat cu valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedură.

„Dincolo de perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, pentru a reduce riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv fondurile europene din Programul National de Redresare și Reziliență, textele lasă loc de interpretări. Cu privire la dreptul autorității contractante de a nu publica un anunț de participare, dacă invită la procedură de atribuire exclusiv acei ofertanți care au îndeplinit condițiile de participare și au depus oferte în conformitate, apreciem că aceasta lasă loc unor înțelegeri care presupun transparență. O altă prevedere care ar lăsa loc de interpretări este cea prin care îi este permis autorității contractante să publice anunțul de participare, chiar dacă există abateri constatate de Agenția Națională de Achiziții Publice. De asemenea, vor exista probleme cu privire la reducerea timpului de evaluare a ofertelor și eliminarea căii de atac a plângerii. Luând în calcul că, după decizia CNSC, contractul se poate semna și cum se limitează drastic posibilitățile de atacare a deciziei CNSC la Curtea de Apel, va apărea un dezechilibru de forțe. De asemenea, prin modificările ce presupun creșterea de la 880.000 lei la 2.000.000 lei limita maximă a taxei ce trebuie depuse pentru a contesta o decizie restrâng numărul de contestatari, având în vedere că numai companiile cu posibilități financiare semnificative vor mai putea face contestații”, susține avocatul.

Avându-se în vedere că majoritatea modificărilor afectează doar litigiile demarate direct în fața instanței de judecată, doar în aceste proceduri de achiziție va exista o scurtare a graficului proiectului de achiziție.

În ceea ce privește cauzele în care părțile apelează la procedura CNSC, aceasta fiind una rapidă, Iuliana Bidalache nu crede că existența litigiilor va impacta în mod deosebit procedura de achiziție publică.

„În esență, probatoriul care este apt de a influența decisiv durata unui litigiu este administrarea probei cu expertiza. În măsura în care probatoriu ține doar de administrarea înscrisurilor, litigiile pot fi soluționate chiar la primul termen de judecată. În ceea ce privește procedurile desfășurate în fața CNSC-ului, rareori s-a întâmplat ca instituția să încuviințeze o probă a carei durată ar afecta termenul de 20 de zile prevăzut de art. 24 alin. (1) din Legea nr. 101/2016 – termen înauntrul căruia trebuie soluționată cauza”, mai spune avocatul.

Referitor la transparența achizițiilor publice, Iuliana Bidalache menționează că este o trăsătură care permite persoanelor interesate să ia la cunoștință de informațiile din procedură. „Cum schimbările legislative nu aduc modificări majore în acest domeniu, nu ne așteptăm nici la o dinamică majora în desfășurarea procedurii propriu zise. În ceea ce privește viteza procedurilor, în mod sigur urmează să avem în vedere proceduri care se desfășoară mult mai rapid ca înainte, atât în etapa de analiză, cât și în etapa litigioasă”, punctează profesionistul Popescu & Asociații.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 752 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...