ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză Gebrüder Weiss România: Piața de transport și logistică în 2023 ̸ 2024 – de la provocări, la oportunități

18 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024.

 
 
În 2023, piața locală de transport și logistică, pe toate palierele sale, a trecut printr-o perioadă de ajustare, marcată pe de o parte de oportunități importante, dar și de provocări, conform unei analize realizate de Gebrüder Weiss România. Desigur, efectele vor fi vizibile și în 2024, însă totuși anul acesta este marcat de optimism, chiar dacă unul rezervat.

Dinamica legislativă și impactul în industria de profil

Noile cerințe guvernamentale și politicile fiscale adoptate, cum ar fi implementarea sistemului e-Factura, e-Transport sau SAF-T (Standard Audit File for Tax), dar și politicile de majorare a salariului minim pe economie și deficitul forței de muncă au fost principalele presiuni resimțite de mediul de afaceri. Aceste provocări locale s-au combinat însă cu efectele unor evenimente internaționale, cum ar fi conflictele regionale și contextul inflaționist generalizat. Astfel, a fost necesar  un efort suplimentar pentru companii, atât din punct de vedere al resurselor umane, cât și financiar, pentru a se conforma acestor cerințe noi și pentru a-și adapta procesele operaționale.


Impulsionarea industriei - Investiții în infrastructura de transport locală

Dezvoltarea infrastructurii de transport și alinierea reglementărilor la standardele internaționale au reprezentat o provocare, dar și o oportunitate crucială pentru îmbunătățirea eficienței și competitivității industriei logistice din România în 2023. Mai multe proiecte majore cum ar fi extinderea și modernizarea rețelei de autostrăzi și drumuri expres s-au desfășurat în 2023. Spre exemplu, Autostrada A1 (Autostrada Soarelui), Autostrada A3 (Autostrada Transilvania), precum și drumurile expres Brașov - Cluj-Napoca și Pitești - Sibiu. Aceste proiecte au facilitat transportul rutier de mărfuri, reducând timpul de călătorie și costurile asociate.

Investițiile au avut în vedere și infrastructura portuară și feroviară. De exemplu, Portul Constanța a continuat să fie un punct crucial de tranzit pentru mărfuri, iar modernizările au fost realizate pentru a îmbunătăți eficiența operațională și capacitatea portuară. Îmbunătățirile infrastructurii feroviare au fost, de asemenea, pe agenda de dezvoltare, cu scopul de a spori inter-conectivitatea între diferitele regiuni ale țării și de a promova transportul feroviar de mărfuri ca alternativă la cel rutier. Modernizarea și electrificarea unor linii feroviare au crescut eficiența și capacitatea rețelei feroviare.

Segmentele de logistică și transport aerian, piloni ai sustenabilității

În ceea ce privește segmentul de logistică, anul trecut s-a raportat o creștere constantă a cererii de servicii, alimentată de expansiunea continuă a industriei și consolidarea poziției țării ca hub logistic în regiunea Europei de Est.

Transportul aerian s-a dovedit, de asemenea, a fi un pilon pentru creștere, oferind servicii de calitate și în timp util, chiar și în perioadele dificile. În acest sector, câteva entități cheie care au ajutat la stabilizarea acestui segment sunt companiile din sfera producției, comerțului electronic și FMCG. În prima parte a anului 2023, cererea pentru transportul aerian a fost sub nivelul anului anterior, determinând o ofertă excedentară din partea liniilor aeriene și o scădere a prețurilor. Totuși, în a doua jumătate a anului, redresarea economică globală a intensificat cererea, iar volumele de marfă au demonstrat o tendință solidă de creștere, mai ales în contextul dificultăților în transportul maritim.

Provocări globale cu răspuns local

“Piața de transport și logistică a fost profund influențată, anul trecut, de o serie de evenimente semnificative, care au modelat dinamica și au impus noi direcții pentru sector. Printre acestea, conflictele regionale, schimbările climatice și integrarea vehiculelor electrice în lanțurile de aprovizionare s-au remarcat ca fiind deosebit de influente”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

Conflictele regionale, precum cel continuu din Ucraina și cele izbucnite în cursul anului 2023, inclusiv tensiunile între Israel și Hamas și atacurile din Marea Roșie, au avut un impact direct asupra securității și eficienței lanțurilor de aprovizionare globalizate. Acestea au contribuit la creșterea incertitudinii pe piață, afectând prețurile și disponibilitatea serviciilor de transport, și au necesitat adaptări rapide din partea companiilor, precum rute ocolitoare, pentru a menține fluxurile de mărfuri neîntrerupte.

Pe lângă aceste provocări, schimbările climatice au devenit tot mai evidente, cu efecte directe asupra industriei de transport și logistică. De exemplu, problema secetei și a temperaturii crescute a mării care au afectat traficul prin canalul Panama ilustrează modul în care fenomenele climatice extreme pot perturba traseele comerciale tradiționale și pot genera majorări de tarife de transport.

Un alt aspect relevant pentru 2023 a fost integrarea tot mai accentuată a vehiculelor electrice (EV) în lanțurile de aprovizionare, ca răspuns la nevoia de sustenabilitate și reducere a amprentei de carbon. Acest trend reflectă o schimbare semnificativă în industrie, companiile investind tot mai mult în tehnologii verzi pentru a-și optimiza operațiunile și pentru a răspunde cererilor tot mai mari pentru servicii eco-friendly.
”Toate acestea au testat reziliența lanțurilor de aprovizionare, au impus noi strategii de operare și au impus o mișcare accelerată către sustenabilitate și tehnologii verzi, subliniind nevoia de inovație și flexibilitate în fața unui peisaj global în continuă schimbare”, a mai spus Viorel Leca.

Tendințele anului 2024 – un an greu, dar totuși marcat de optimism

Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024. Această perioadă presupune adaptare și flexibilitate pentru a gestiona schimbările economice și politice.

Astfel, în contextul globalizării economiei și a comerțului internațional, se preconizează o creștere a cererii pentru servicii de transport și logistică în România. Tehnologiile avansate, sustenabilitatea și adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare pentru companiile de profil, iar investițiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătățirea eficienței sectorului.

Așteptările sunt moderat optimiste pe segmentul de transport maritim și aerian, cu conștientizarea că mediul economic va fi strâns legat de cel politic, într-un an marcat și de evenimente electorale majore.

"Ne așteaptă un an greu, cu volume în scădere și marje de profit reduse, similar cu situația din Europa în această prima parte a anului. În fața clientului, diferența o vor face companiile care reușesc să atragă și să păstreze oameni motivați și implicați, care aduc valoare reală prin activitatea lor", a declarat, la rândul său, Adelina Anghel, Area Manager East, Gebrüder Weiss România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1862 / 18613
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
BACIU PARTNERS anunță promovările în cadrul echipei sale pentru anul 2025. Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Aceste promovări sunt o confirmare a dorinței noastre de a continua să construim o echipă pregătită pentru un peisaj de afaceri în continuă schimbare”
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...