ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: Peste 500 de împăcări între consumatori şi bănci de la începutul anului; beneficii de aproximativ 1,5 milioane de euro

24 Iulie 2024   |   Agerpres

Creşteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce priveşte negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) şi împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator şi bancă a soluţiei propuse de conciliator).

 
 
Numărul dosarelor de negociere dintre consumatori şi bănci s-a apropiat de 600 în prima jumătate a acestui an, în creştere cu 25% faţă de perioada similară a anului trecut, fiind consemnate peste 500 de negocieri încheiate cu succes şi beneficii de aproximativ 1,5 milioane de euro, arată datele Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

"De la începutul anului, românii au trimis către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menţinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR şi IRCC, în funcţie de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit", susţin reprezentanţii CSALB într-un comunicat transmis miercuri AGERPRES.


Creşteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce priveşte negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) şi împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator şi bancă a soluţiei propuse de conciliator).

Astfel, numărul dosarelor de negociere formate de la începutul anului se apropie de 600, în creştere cu 25% faţă de perioada similară din 2023, creşterea fiind şi mai mare în cazul negocierilor reuşite (+31%). "Au fost peste 500 de împăcări între consumatori şi bănci de la începutul acestui an. Doar în 20 de cazuri părţile nu s-au înţeles", se menţionează în comunicat.

˜Potrivit sursei citate, ponderea cererilor adresate băncilor a crescut faţă de anul trecut cu cinci puncte procentuale, până la 70% din totalul cererilor. IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puţin de 100 de cazuri, IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceştia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator, precizează CSALB.

De asemenea, de la începutul activităţii CSALB, consumatorii au obţinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obţinut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 şi de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an, beneficiile totale sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.

"În prima jumătate a anului am observat că, odată cu creşterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluţionărilor directe între bănci şi consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri faţă de prima jumătate a anului trecut). Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienţi în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceştia la bancă, pentru o rezolvare directă. Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceştia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului", a precizat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, în comunicatul citat.

Acesta a subliniat că se observă o deschidere tot mai mare a băncilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele în care consumatorii au întârzieri de peste 90 în plata ratelor. "Sunt cazuri limită, multe în procedură de executare silită, în care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar şi atunci, în al 12-lea ceas, se poate găsi o soluţie dacă există disponibilitatea părţilor de a se aşeza la masa dialogului. În aceeaşi categorie aş include şi procesele din instanţă care găsesc o rezolvare amiabilă în cadrul CSALB. În primele şase luni ale anului au fost închise aproximativ 70 de procese după ce părţile au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB, numărul acestor cazuri ajungând la 570, din 2021 până în prezent", a adăugat el.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator.

CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1380 / 18658
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a consiliat compania Autonom International în preluarea unui pachet de 20% din acțoiunile Eazy Asigurări
Lady Lawyer | De vorbă cu Ana-Maria Baciu, Managing Partner, BACIU PARTNERS: ”Experiența mea a arătat de cele mai multe ori că diferențele nu există între femei și bărbați, cât între oameni mai dispuși, și respectiv mai puțin dispuși, să accepte, să înțeleagă și să îmbrățișeze schimbarea, de orice fel ar fi aceasta”
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...