ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: Peste 500 de împăcări între consumatori şi bănci de la începutul anului; beneficii de aproximativ 1,5 milioane de euro

24 Iulie 2024   |   Agerpres

Creşteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce priveşte negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) şi împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator şi bancă a soluţiei propuse de conciliator).

 
 
Numărul dosarelor de negociere dintre consumatori şi bănci s-a apropiat de 600 în prima jumătate a acestui an, în creştere cu 25% faţă de perioada similară a anului trecut, fiind consemnate peste 500 de negocieri încheiate cu succes şi beneficii de aproximativ 1,5 milioane de euro, arată datele Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

"De la începutul anului, românii au trimis către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) peste 2.100 de cereri de negociere cu băncile şi IFN-urile. Sunt cu 20% mai multe decât în perioada similară a anului 2023. Menţinerea la un nivel ridicat a indicilor ROBOR şi IRCC, în funcţie de care se calculează ratele creditelor cu dobândă variabilă, reprezintă principala cauză invocată în cererile de renegociere a contractelor de credit", susţin reprezentanţii CSALB într-un comunicat transmis miercuri AGERPRES.


Creşteri mai mari decât în cazul numărului de cereri s-au înregistrat în ceea ce priveşte negocierile propriu-zise (cererile acceptate de bănci) şi împăcările (negocieri finalizate cu acceptarea de către consumator şi bancă a soluţiei propuse de conciliator).

Astfel, numărul dosarelor de negociere formate de la începutul anului se apropie de 600, în creştere cu 25% faţă de perioada similară din 2023, creşterea fiind şi mai mare în cazul negocierilor reuşite (+31%). "Au fost peste 500 de împăcări între consumatori şi bănci de la începutul acestui an. Doar în 20 de cazuri părţile nu s-au înţeles", se menţionează în comunicat.

˜Potrivit sursei citate, ponderea cererilor adresate băncilor a crescut faţă de anul trecut cu cinci puncte procentuale, până la 70% din totalul cererilor. IFN-urile nu au acceptat spre negociere niciuna dintre cele 620 de cereri care le-au fost adresate. În mai puţin de 100 de cazuri, IFN-urile au acceptat să rezolve direct cu consumatorii problemele sesizate de aceştia prin intermediul CSALB, fără aportul unui conciliator, precizează CSALB.

De asemenea, de la începutul activităţii CSALB, consumatorii au obţinut beneficii totale de 12,8 milioane de euro în urma negocierii cu băncile în cadrul CSALB. În medie, un consumator a obţinut beneficii de aproximativ 5.000 de euro în 2023 şi de 3.900 de euro în 2022. În prima jumătate a acestui an, beneficiile totale sunt de aproximativ 1,5 milioane de euro.

"În prima jumătate a anului am observat că, odată cu creşterea numărului de cereri acceptate de bănci spre negociere, a scăzut numărul soluţionărilor directe între bănci şi consumatori (cu aproximativ 100 de cazuri faţă de prima jumătate a anului trecut). Acest lucru arată că băncile au preferat să rezolve mai multe probleme semnalate de propriii clienţi în cadrul CSALB decât să-i cheme pe aceştia la bancă, pentru o rezolvare directă. Acest lucru demonstrează încrederea pe care au căpătat-o băncile în actul de conciliere. Atitudinea băncilor nu face decât să consolideze încrederea consumatorilor, prin faptul că problema semnalată de aceştia beneficiază de o a treia opinie: evaluarea conciliatorului", a precizat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, în comunicatul citat.

Acesta a subliniat că se observă o deschidere tot mai mare a băncilor de a rezolva cazurile dificile, precum cele în care consumatorii au întârzieri de peste 90 în plata ratelor. "Sunt cazuri limită, multe în procedură de executare silită, în care sumele restante au ajuns la zeci de mii de euro. Chiar şi atunci, în al 12-lea ceas, se poate găsi o soluţie dacă există disponibilitatea părţilor de a se aşeza la masa dialogului. În aceeaşi categorie aş include şi procesele din instanţă care găsesc o rezolvare amiabilă în cadrul CSALB. În primele şase luni ale anului au fost închise aproximativ 70 de procese după ce părţile au reuşit să găsească o soluţie amiabilă în cadrul CSALB, numărul acestor cazuri ajungând la 570, din 2021 până în prezent", a adăugat el.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare.

Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator.

CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3143 / 20421
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...