ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ECA: Sprijinul UE pentru proiectele de tip “smart city” este prea fragmentat

31 Octombrie 2023   |   Agerpres

"Pentru a putea ajuta mai multe oraşe din UE să devină mai inteligente şi mai ecologice prin intermediul tehnologiei, UE ar trebui să valorifice potenţialul de replicare a rezultatelor deja obţinute. Faptul că putem vedea soluţii tangibile rezultate din programul "Lighthouse" este un lucru pozitiv, însă fragmentarea frânează adoptarea lor pe scară mai largă", a declarat Ildiko Gall-Pelcz, membru al Curţii, responsabilă de raport.

 
 
"Lighthouse" - programul pentru cercetare şi inovare al Uniunii Europene în valoare de 400 de milioane de euro, menit să ajute oraşele europene să devină mai inteligente, nu a fost bine sincronizat cu alte iniţiative ale UE, iar finanţarea publică şi privată este puţină şi fragmentată, susţine Curtea de Conturi Europeană (ECA) într-un raport publicat luni.
 
Potrivit ECA, "Lighthouse" a sprijinit multe dintre oraşele europene în eforturile lor de a economisi resurse, de a reduce poluarea şi de a îmbunătăţi serviciile urbane cu ajutorul tehnologiei. Proiectele finanţate au obţinut, în mare parte, realizările preconizate şi au dus la soluţii de tip "smart city" în domenii precum calitatea aerului, eficienţa energetică şi electromobilitatea. Pe de altă parte însă, nu este sigur că şi alte oraşe vor beneficia de astfel de soluţii inovatoare, deoarece programul nu a fost bine sincronizat cu alte iniţiative ale UE, iar finanţarea publică şi privată este puţină şi fragmentată. Coordonarea trebuie deci îmbunătăţită dacă se vrea ca cele 100 de oraşe din UE care beneficiază în prezent de sprijin să atingă neutralitatea climatică până în 2030, apreciază ECA.
 
În perioada 2014 - 2020, Comisia Europeană a gestionat diverse programe de sprijinire a proiectelor de tip "smart city". Unul dintre aceste programe, numit "Lighthouse", care face parte din programul-cadru pentru cercetare şi inovare Orizont 2020, a sprijinit 120 de oraşe din 24 de state membre, printre care Barcelona, Dresda, Rotterdam şi Viena. Programul său succesor pentru perioada 2021 - 2027 este misiunea intitulată "Oraşele inteligente şi neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei" (din cadrul programului pentru cercetare şi inovare Orizont Europa), care urmăreşte să ajute 100 de oraşe să devină neutre din punct de vedere climatic până în 2030, precum şi să asigure faptul că toate oraşele din UE le vor urma exemplul până în 2050.
 
"Pentru a putea ajuta mai multe oraşe din UE să devină mai inteligente şi mai ecologice prin intermediul tehnologiei, UE ar trebui să valorifice potenţialul de replicare a rezultatelor deja obţinute. Faptul că putem vedea soluţii tangibile rezultate din programul "Lighthouse" este un lucru pozitiv, însă fragmentarea frânează adoptarea lor pe scară mai largă", a declarat Ildiko Gall-Pelcz, membru al Curţii, responsabilă de raport.
 
Potrivit auditorilor, programul "Lighthouse" a fost bine conceput, a răspuns nevoilor oraşelor şi a oferit un cadru adecvat pentru demonstrarea unor tehnologii "apropiate de piaţă" din diferite domenii. În urma proiectelor finanţate, au rezultat mai multe sute de soluţii "smart city" în oraşele participante, majoritatea fiind legate de energie, cum ar fi eficienţa energetică a clădirilor şi a iluminatului şi reţele inteligente. Pe baza unui eşantion de proiecte finalizate, auditorii au constatat că acestea şi-au atins sau chiar au depăşit în jur de două treimi din obiectivele propuse.
 
Programul "Lighthouse" nu finanţează însă replicarea acestor soluţii şi în alte oraşe; or, acesta este exact mijlocul prin care misiunea urmăreşte să îşi atingă scopul privind neutralitatea climatică, şi anume prin replicarea soluţiilor dezvoltate în cadrul altor iniţiative de cercetare şi inovare. Misiunea ar putea ajuta astfel la valorificarea optimă sau la replicarea soluţiilor obţinute în urma proiectelor din programul "Lighthouse". Nu se întâmplă însă aşa, pentru că cele două programe nu sunt bine coordonate între ele şi, drept consecinţă, experienţa acumulată nu este valorificată pe deplin. Auditorii solicită deci Comisiei nu numai să evalueze potenţialul de replicare a soluţiilor proiectelor "Lighthouse", ci şi să asigure o mai bună coordonare între cele două programe.
 
Lipsa de implicare a cetăţenilor sau chiar rezistenţa şi opoziţia acestora pot duce la eşecul soluţiilor de tip "smart city". Auditorii subliniază că obţinerea implicării cetăţenilor s-a dovedit a fi esenţială, dar adesea dificilă. Pentru multe proiecte, "Lighthouse" a fost foarte laborios să implice cetăţenii şi trei sferturi s-au confruntat fie cu o rezistenţă din partea cetăţenilor, fie cu o lipsă de implicare a acestora în cursul implementării soluţiilor planificate. Auditorii cer Comisiei să se asigure de implicarea suficientă a cetăţenilor în viitoarele proiecte demonstrative urbane.
 
Fondurile de la UE s-au dovedit a fi importante pentru oraşe, dar oraşele participante nu au o certitudine cu privire la finanţarea globală care este efectiv disponibilă din partea UE. Acest lucru este valabil în special pentru resursele pe care Comisia le va pune la dispoziţia oraşelor sprijinite în cadrul misiunii. Auditorii fac apel la executivul UE să evalueze capacitatea de finanţare a oraşelor şi să le sprijine pe cele cu deficite de finanţare prin crearea de sinergii cu surse naţionale şi regionale de finanţare şi cu investiţii private.
 
Oraşele inteligente pot aduce beneficii cetăţenilor şi întreprinderilor prin reducerea amprentei lor de carbon şi prin transformarea proceselor şi a serviciilor tradiţionale cu ajutorul tehnologiei. De exemplu, un oraş inteligent urmăreşte să asigure o mai mare receptivitate a serviciilor sale, să amelioreze siguranţa în spaţiile publice şi, în acelaşi timp, să îmbunătăţească transporturile, gestionarea apei şi a deşeurilor, iluminatul stradal şi încălzirea clădirilor.
 
Proiectele "Lighthouse" sunt iniţiative demonstrative de anvergură pentru mediul urban, care ar trebui să integreze în mod inovator tehnologii "apropiate de piaţă" din diferite domenii, astfel încât să poată testa şi replica soluţii şi modele de afaceri. Se estimează că valoarea investiţiilor de care oraşele au nevoie pentru a atinge neutralitatea climatică depăşeşte cu mult finanţarea pe care UE o poate pune la dispoziţie.
 
Conform estimărilor, 100 de oraşe europene cu o populaţie medie de 100.000 de locuitori ar trebui să investească 96 de miliarde de euro pentru a deveni neutre din punct de vedere climatic până în 2030. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3093 / 18276
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...