![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
FIDASmart: Crește numărul proiectelor de M&A cu mecanisme de earn-out, condiționate de rezultate financiare viitoare. Piața de fuziuni și achiziții este favorabilă cumpărătorilor
21 Decembrie 2022
BizLawyerO schimbare notabilă întâlnită frecvent în ultima perioada constă în modul de compunere a prețului tranzacției.
![]() |
Selena Stan, Managing Partner FIDASmart |
Așteptările vânzătorilor și ale cumpărătorilor din piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România sunt în continuă schimbare, ceea ce influențează și modalitatea de evaluare a companiilor. Din cauza incertitudinii rezultatelor viitoare, sunt mai multe situații cu o condiționare a unei componente din preț (“earn-out”) de obținerea unor obiective financiare viitoare, potrivit FIDASmart.
“Pandemia COVID-19 și situația geopolitică au lăsat urme în piața de M&A din România. Observăm că unele negocieri au fost suspendate sau chiar încetate din motive pur circumstanțiale, fără probleme specifice societăților-țintă. Totuși, există anumite firme care au profitat de contextul actual și au reușit să atragă în continuare investiții, uneori chiar în creștere. Vorbim în special de companii active în domeniul energetic și în IT, dar și de firme cu un model de business favorizat de situația actuală – precum companiile care oferă soluții flexibile sau digitale la probleme clasice. Spre exemplu, achiziționarea bunurilor prin platforme tip e-commerce, accesarea serviciilor medicale la distanță – telemedicină”, a declarat Selena Stan, Managing Partner FIDASmart.
“Pandemia COVID-19 și situația geopolitică au lăsat urme în piața de M&A din România. Observăm că unele negocieri au fost suspendate sau chiar încetate din motive pur circumstanțiale, fără probleme specifice societăților-țintă. Totuși, există anumite firme care au profitat de contextul actual și au reușit să atragă în continuare investiții, uneori chiar în creștere. Vorbim în special de companii active în domeniul energetic și în IT, dar și de firme cu un model de business favorizat de situația actuală – precum companiile care oferă soluții flexibile sau digitale la probleme clasice. Spre exemplu, achiziționarea bunurilor prin platforme tip e-commerce, accesarea serviciilor medicale la distanță – telemedicină”, a declarat Selena Stan, Managing Partner FIDASmart.
În ansamblu, pentru firmele care continuă să fie atrăgătoare pentru investitori, nu s-au produs modificări radicale în modalitatea de abordare a procesului investițional sau a documentației tranzacției. Singura schimbare notabilă întâlnită frecvent în ultima perioada constă în modul de compunere a prețului tranzacției, potrivit FIDASmart. Cu o incertitudine sporită a rezultatelor viitoare (din cauza unor situații aflate în afara controlului societăților implicate), sunt mai multe situații cu o condiționare a unei componente din preț (“earn-out”) de obținerea unor rezultate viitoare de către societatea-țintă. Cumpărătorii încearcă în acest fel să își muleze cât mai fidel expunerea financiară pe rezultatele companiei, iar vânzătorii au șansa realizării unei tranzacții de succes atâta timp cât societatea livrează rezultatele promise.
Din acest punct de vedere, piața de fuziuni și achiziții este favorabilă cumpărătorilor, față de anii pre-pandemie, când asistam la o piață favorabilă vânzătorilor, caracterizată printr-o competiție crescută între cumpărători pentru accesul la companiile cu rezultate bune sau modele de business promițătoare. În acest moment, presiunea a fost mutată la vânzători care trebuie să dovedească capacitatea business-ului lor de a produce rezultate chiar și într-un mediu economic și geopolitic incert.
Tendințe noi în fuziuni și achiziții
În acest nou context, antreprenorii aflați în căutare de finanțare internațională trebuie să îndeplinească în primul rând criteriile importante pentru a atrage interesul oricărui investitor – național sau internațional (claritate cu privire la modelul de business, o bună prezentare a rezultatelor obținute sau cel puțin simulări cât mai detaliate și precise cu privire la rezultatele preconizate, echipa de proiect robustă etc.).
“În plus, pentru a trezi cu adevărat interesul unui investitor internațional, proiectul trebuie să fie scalabil, posibil de transpus, în afara granițelor naționale. Prezentarea caracterului potențial universal (sau cel puțin regional) al unei afaceri este foarte importantă în adresarea investitorilor internaționali. O documentare cu privire la companiile în care investitorii au investit deja și exploatarea sinergiilor cu aceste companii poate reprezenta, de asemenea, un argument puternic pentru investitori”, a arătat coordonatoarea FIDASmart.
Nu în ultimul rând, antreprenorii trebuie să țină cont de contextul social și de cultură de afaceri a investitorilor cărora li se adresează. Discuția cu un investitor din Germania poate fi foarte diferită de discuția cu un investitor din America, la fel cum aceasta din urmă va fi foarte diferită de negocierile cu un investitor din Coreea sau Japonia.
Domenii cu potențial de creștere în M&A
Domeniul energetic, IT&C-ul și domeniile care oferă soluții digitale își vor continua expansiunea în perioada următoare din perspectiva potențialului de M&A, potrivit FIDASmart. Totuși, în ceea ce privește activitatea FIDASmart, partenerii anticipează că proiectele să provină și din zone ale economiei clasice, raportat la baza actuală de clienți – atât din perspectiva investitorilor, cât și la nivelul societăților-țintă.
Proiectele la care echipa FIDASmart lucrează sunt împărțite pe două paliere: proiectele naționale, gestionate prin întreagă echipă de avocați din cadrul FIDASmart și proiectele internaționale, gestionate în special de partenerii FIDASmart, aceste proiecte fiind gestionate parțial prin intermediul firmei de consultanță înființată la începutul anului 2022 în Elveția – FIDASwiss. Astfel, în paralel cu activitatea M&A desfășurată de FIDASmart, FIDASwiss își propune să dezvolte portofoliul de proiectele internaționale care implică investitori locali (din Elveția) sau clienți internaționali ce investesc în jurisdicții multiple.
De la începutul anului FIDASmart a fost implicată într-o serie de proiecte extrem de diverse, majoritatea încă în curs de desfășurare:
i. Asistență oferită mai multor investitori internaționali în vederea participării într-un un fond de investiții înființat în Luxemburg;
ii. Asistență oferită unei societăți de investiții din Elveția cu privire la investiții potențiale în America Latină și în Asia de Sud-Est;
iii. Asistență oferită unui grup din domeniul de vânzări online de aranjamente florale lansat pe piață din Singapore în extinderea afacerii în Canada și în Statele Unite ale Americii;
iv. Asistență oferită fondatorilor unui business bazat la Londra, producător de bunuri auxiliare pentru gaming (jocuri online), în negocierea cu unul dintre cele mai mari grupuri de investiții din industria de gaming în vederea securizării unei investiții și dezvoltării business-ului la nivel mondial;
v. Asistență oferită unei companii bazate în SUA care oferă servicii de călătorii ultralux pentru extinderea business-ului în Europa și în Canada;
vi. Asistență oferită unui grup de investitori cu privire la investiții în mai multe business-uri cu specific de club / restaurant în Dubai și alte țări din Orientul Mijlociu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6216 / 18434 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...