ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Meet the Professionals | Elena Iacob, Head of Legal and Compliance - Alliance Healthcare: Prețuiesc oamenii, în toate reușitele ei au un rol esențial. Performanța nu este doar despre rezultate, cifre, ci și despre spiritul echipei, interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Avocatul intern nu mai este doar un consultant, el a devenit un un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie

22 Octombrie 2021   |   Ștefania Enache

Preluarea diviziei de distribuție de produse farmaceutice a Walgreens Boots Alliance, din care face parte și Alliance Healthcare România, de catre AmerisourceBergen oferă multe oportunități Departamentului juridic, care are un rol esențial în asigurarea unei tranziții line către noul grup.

Elena Iacob, Head of Legal and Compliance în cadrul Alliance Healthcare

 
 
Pasiunea pe care Elena Iacob, Head of Legal and Compliance în cadrul Alliance Healthcare, o manifestă pentru lumea juridică a început încă din perioada liceului, atunci când a oscilat între două opțiuni aparent antagonice: medicina și dreptul.La final, a ales cea de-a doua variantă, decizia sa fiind determinată de ceea ce o definește mai mult, și anume latura emoțională.„În perioada facultății (1997-2001), am mai dat o luptă cu propriile convingeri, cu ceea ce proiectam ca și viitor profesional. Mă atrăgea magistratura. Și de data aceasta a câștigat emoționalul (se pare că ne influențează alegerile mai mult decât conștientizăm).În 2002 a început, și nu întâmplător (nimic nu este întâmplător), ceea ce urma să fie, cel puțin pentru următorii 19 ani, drumul unui jurist in-house”, povestește Elena.


Și-a ghidat toată cariera profesională, viața chiar, după un motto care îi este foarte drag și care ne-a fost lăsat moștenire de Nicolae Titulescu: „Și chiar de nu voi fi un far, ci o candelă ajunge,/ Și chiar de nu voi fi nici candelă, tot ajunge,/Fiindcă m-am străduit să aprind lumina.”

Cu aceste cuvinte celebre în minte, Elena Iacob și-a construit cariera etapă cu etapă, reușind să învețe lecții majore de la toți cei cu care a intrat în contact. „Nu știam nimic despre viața unei afaceri, despre complexitatea unei companii. Știam teorie. Am fost genul „tocilar”. M-a ajutat pe anumite paliere (disciplină), însă desăvârșirea au adus-o experiența, activitatea din fiecare zi, situațiile practice cărora trebuia să le găsesc o soluție”, își amintește juristul.

A debutat în profesie în cadrul companiei Interbrands, care ocupă și astăzi un loc important în inima sa. Acestei firme, Elena îi datorează formarea sa ca profesionist, dar și maturizarea ca individ. „Am început ca și consilier juridic junior (2003), iar în 2008 primeam cu smerenie și oarecare teamă mandatul de Chief Legal Counsel. În interviul de angajare, managerul departamentului de la acel moment mi-a adresat „celebra” întrebare „unde te vezi peste 5 ani?” I-am răspuns, în spirit de glumă, „în locul tău”. De-a lungul celor nouă ani petrecuți cu echipa Intebrands am învățat că a darui celor din jur din tot ceea ce știi este un privilegiu. Așa „m-am făcut mare””, precizează Elena Iacob.




În toată această perioadă a avut șansa de a face parte din proiecte complexe în domenii precum M&A (achiziționarea Wella România, divizia profesională a Procter & Gamble, de către Interbrands), proiecte specifice diviziei comerciale/de vânzări (extinderea portofoliilor de produse), real estate, labour & employment, conformitate (anti-trust/ ABAC).

„În 2012 am simțit că este momentul „meu” pentru o schimbare, pentru noi provocări. M-am alăturat echipei Cola-Cola HBC România, în calitate de Country Legal and Compliance Manager. Sunt un om norocos sau iubit de Providență. Am avut șansa să lucrez din nou cu oameni minunați, adevărați profesioniști de la care am învățat foarte mult și cu care am realizat lucruri extraordinare. Provocările profesionale au fost pe măsura așteptărilor. Ca și în cazul primei experiențe profesionale, ceea ce prețuiesc sunt oamenii. În toate provocările, în toate reușitele, oamenii au un rol esențial. Împreună cu echipa mea de atunci (de care încă mă simt atașată) am avut un rol cheie în implementarea multor proiecte complexe, care au necesitat know-how-ul și expertiza din diverse arii de drept. Dintre acestea, menționez proiectele real estate, în care compania a vândut două dintre principalele sale proprietăți (2017-2018). În 2018, împreună cu echipa Public Affairs and Communication, am transformat în realitate ceea ce părea doar un vis: comunicarea unor subiecte tehnice, mai puțin prietenoase pentru cei care nu sunt familiarizați cu ele, într-un mod atractiv, de impact, care să stârnească curiozitatea celor la care ajunge mesajul. Campania „GDPReady” a fost despre comunicarea către angajați a cerințelor noului GDPR. Această campanie a fost recunoscută în cadrul Galei PR AWARD din 2018 și a câștigat Silver Award of Excellence”, mai spune interlocutoarea BizLawyer.




Își dedică munca oamenilor

Anul 2018 a adus-o în echipa Alliance Healthcare România, acolo unde activează și astăzi. A optat pentru compania aceasta din dorința de a-și continua provestea profesională într-o industrie diferită față de cea în care activase 16 ani. Și-a făcut astfel intrarea în industria farma. „Mi-am dorit mereu ca prin ceea ce fac să ajung (direct sau indirect) la oameni, să fie despre oameni și despre impactul muncii mele asupra lor. Alliance Healthcare este despre oameni. Pacientul este în centrul a tot ceea ce compania face în fiecare zi. Pot depune mărturie. În condiții extrem de dificile cum sunt cele din perioada pandemiei, colegii din depozite, echipa de livrări s-au mobilizat exemplar și au asigurat și asigură continuitatea îndeplinirii obligației de serviciu public în vederea permiterii accesului pacienților la medicamente”, susține Elena.

Proiectele la care echipa juridica a Alliance Healthcare România aduce o contribuție valoroasă vizează arii diverse, precum digitalizarea managementului contractelor și implementarea unor soluții AI care să eficientizeze activitatea/ procesele din cadrul departamentului juridic, consolidarea programului de conformitate în linie cu direcțiile comunicate la nivel central și în rezonanță cu legislația locală, proiecte strategice de real estate care răspund nevoilor de dezvoltare a afacerii companiei, activități specifice procedurilor de achiziții publice care necesită o expertiză de nișă, extrem de valoroasă și care este asigurată 100% cu resurse interne, proiecte comerciale și de marketing (extinderea portofoliilor de produse și servicii ale companiei, campanii adresate consumatorilor), proiecte CSR.

Anul 2021 a reprezentat un moment important pentru Alliance Healthcare România. Acesta a fost marcat de preluarea diviziei de distribuție de produse farmaceutice a Walgreens Boots Alliance, divizie din care face parte și Alliance Healthcare România, de catre AmerisourceBergen. Pentru departamentul juridic, o astfel de tranzacție oferă multe oportunități. Echipa departamentului juridic a avut și are un rol esențial în asigurarea unei tranziții line către noul grup, din perspectiva juridică și de conformare. Pe termen lung, strategia de business a grupului și proiectele acestuia vor oferi  oportunități de dezvoltare echipei juridice prin rolul activ al acesteia în procesul de analiză, proiectare și implementare.

„Parcursul profesional a fost unul firesc, în care am menținut vii curiozitatea, dorința de a învăța, în care greșelile mi-au servit drept lecții și nu motive de a mă îndoi de valoarea mea, de convingerile mele, în care am realizat că pentru a te desăvârși nu trebuie să „sari” etape, să primești cu recunoștință tot ce ți se întâmplă (chiar și lucrurile mai puțin bune care pot fi veritabile lecții de viață), că lipsa de fair-play „se plătește” (e doar o chestiune de timp, iar „factura” este generoasă) și că realizarile sunt cu și despre oameni. Nu am țintit o anumită companie. Mi-a fost mereu clar setul de valori, cultura, mediul de lucru pe care le căutam. Am știut că va fi acea companie cu care voi rezona încă din primele discuții. Exact așa s-a întâmplat. Mă bucur că a fost un sentiment reciproc”, punctează Elena Iacob.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
Activitatea în cadrul Alliance Healthcare România

În cadrul Alliance Healthcare România, Elena Iacob coordonează activitatea a doua funcțiuni, juridic și conformitate. Sunt două arii ca două piese de puzzle, care se completează. Ca în orice corporație, obiectivele echipei juridice sunt strâns legate de obiectivele generale de afaceri ale companiei, precum și de cele specifice funcțiunii. Acestea se subsumează rolului primordial al departamentului juridic, și anume de a proteja compania de riscuri (financiare, reputaționale).

„Am observat de-a lungul timpului o schimbare a paradigmei. Juristul/ avocatul intern nu mai este doar un consultant, ci un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizițional al companiei, este parte din decizie. Juriștii/ avocații in-house au cunoștințe de business solide, recomandările și soluțiile pe care le oferă au la baza o analiză de tip 360 grade, cu o deoseibită atenție la detalii, însă fără a pierde din vedere imaginea de ansamblu, perspectiva. Cred în echipă, iar ceea ce fac eu este doar o parte din rezultatul final. Mă implic în toate proiectele atât cât să învăț ceea ce încă nu știu și să contribui cu ceea ce am dobândit în toti anii de experiență. Mă straduiesc să fiu un exemplu, să inspir (nu îmi place să fiu „șef”), de aceea strategia mea este de a „crește” oamenii, și nu neapărat cifrele. Cred cu tărie că o echipă în care se investește va aduce rezultatele dorite”, menționează juristul.

Echipa coordonată de Elena Iacob are pentru anul în curs mai multe proiecte prioritare. „Cred că digitalizarea, soluțiile AI sunt „the name of the game” și în ceea ce privește departamentul juridic. Toate aceste instrumente nu vor înlocui nici pe departe munca unui membru al echipei, ci doar o completează, o face mai eficientă. Avem în vedere proiecte de Digitalizare a managementului contractelor și dezvoltarea/ implementarea unor soluții AI care să eficientizeze activitatea/ procesele departamentului juridic. Vom continua să consolidăm programul de conformitate al companiei, în linie cu direcțiile grupului din care facem parte, comunicate la nivel central și în rezonanță cu legislația locală. Un program de conformitate solid este o necesitate pentru dezvoltarea sustenabilă a oricărei companii.În perioada următoare vom fi parte din procesul de integrare a companiei în grupul AmerisourceBergen, prin asigurarea unei tranziții line  atât din perspectiva juridică/ de conformare, cât și operațională. Obiectivele sunt strâns legate de finalizarea/ implementarea cu succes a proiectelor enumerate mai sus”, detaliază juristul intervievat de BizLawyer.




Elena Iacob este de părere că performanța se măsoară în rezultatele livrate de o echipă unită și motivată. „Performanța nu este doar despre rezultate, cifre. Performanța este și despre spiritul echipei, despre cât de unită este echipa, despre modul de interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Așa cum am mai spus, juristul/ avocatul intern este un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie. Juriștii/ avocații in-house au cunoștințe de business solide, recomandările și soluțiile pe care le oferă au la bază o analiză de tip 360 grade. Cred că ingredientul principal pentru a construi relații sănătoase, durabile, de colaborare, este încrederea. Departamentul nostru juridic se bucură de încredere la toate nivelurile și suntem recunoscători pentru că munca noastră este apreciată. Cred în echipa mea, în expertiza și profesionalismul membrilor echipei care adresează arii dintre cele mai diverse și complexe. Cea mai mare provocare în perioada următoare, nu doar pentru mine și echipa mea, este gestionarea stresului, a emoțiilor negative determinate de incertitudinea vremurilor pe care le trăim. Sper ca lucrul acesta să apropie mai mult oamenii, să realizăm că singura soluție este să clădim încredere și să colaborăm, să fim oameni pentru oameni”, explică avocatul.

Elena Iacob subliniază faptul că departamentul este deja într-un model funcțional în ceea ce privește structura echipei interne, alocarea ariilor de responsabilitate între membrii acesteia, dezvoltarea continuă a cunoștințelor de specialitate (juridice) și de afaceri în vederea asigurării unui suport de calitate pentru toate liniile de business. Echipa include trei membri.

„Nu există model perfect, ci doar perfectibil. Nu excludem posibilitatea de extindere a echipei în măsura în care nevoia de consultanță o va impune. În procesele de recrutare am avut în vedere, în primul rând, atitudinea persoanei din fața mea. Sunt gata oricând să ofer o șansă unei persoane cu atitudine pozitivă, care are toate ingredientele să se dezvolte, să crească. În ceea ce privește gradul de senioritate, nivelul de expertiză, acestea se apreciază în concret, în funcție de nevoia de recrutare specifică. Strategia privind colaborarea cu casele de avocatură a fost reconfigurată în perioada 2019-2020, nu doar pe baza criteriului cost-calitate, dar având în vedere și criterii cum ar fi înțelegerea businessului și a industriei în care compania activează, disponibilitatea și adaptabilitatea, încrederea, strategia de tip shared cost-efficiency. Parteneriatul cu avocații externi vine să completeze nevoia de asistență juridică a companiei, în arii care presupun o expertiză specifică, de nișă (competition/ anti-trust; data privacy/ ciber security). Casele de avocatura cu care colaborăm sunt o prelungire, o extensie a departamentului intern”, susține expertul.


 
 


La fel ca în orice altă industrie, pandemia și-a pus amprenta asupra activității Alliance Healthcare România. Echipa companiei a reușit să se adapteze rapid, încă din martie anul trecut, fiind o parte importantă în circuitul esențial pentru sănătatea oamenilor. „În perioada pandemiei distribuția farmaceutică a avut suișuri și coborâșuri, însă am reușit să ne adaptăm noilor condiții, astfel încât medicamentele să ajungă rapid la pacienți, fie că vorbim despre farmaciile de circuit deschis, fie că ne referim la farmaciile de spital. Prima parte a acestui an a adus o normalizare a modului de lucru, digitalizarea accelerată începută anul trecut a fost consolidată anul acesta. În România este încă un nivel scăzut al consumului de medicamente și al accesului la tratamente inovative, în comparație cu alte state europene dezvoltate, și cu siguranță piața va trebui să se dezvolte în continuare pas cu pas, astfel încât pacientul român să aibă acces la aceleași tratamente la care are acces un pacient din Europa de vest. În privința schimbărilor, am învățat să fim foarte eficienți lucrând de acasă, însă în același timp am învățat că trebuie să păstrăm un echilibru în tot ceea ce facem, astfel încât să nu ajungem la un grad riscant de unde distanțarea socială să se transforme în înstrăinare socială”, declară avocatul.

Elena Iacob este optimistă în ceea ce privește evoluția din punct de vedere economic a României, bazându-se pe faptul că datele Eurostat arată că țara noastră face parte din galeria statelor unde predicția economică este de creștere pentru 2021. „Din ce vedem că se întâmplă, piața forței de muncă rămâne în continuare problematică, iar piața de investiții este încă timidă. Suntem strâns legați de ce se întâmplă în Europa și orice mișcare economică importantă ne influențează implicit și pe noi. Pentru noi echilibrul în 2021 înseamnă atingerea obiectivelor de business, tranziție lină către AmerisourceBergen, dezvoltarea în continuare a unui business sănătos și nu în ultimul rând asigurarea stabilității pentru angajații Alliance Healthcare România”, subliniază juristul.

Această criză atipică ne-a oferit tuturor lecții importante, iar una dintre cele mai importante lecții, pe care Elena Iacob și-o însușise de mai mult timp, este cea legată de capacitatea de adaptare la o situație nouă, care de multe ori poate veni fără preaviz, fără timp de pregătire (cum a fost pandemia). „Dacă reușim să ne adaptăm emoțional la nou, la incertitudine, restul se înfăptuiește”, concluzionează interlocutorul BizLawyer.




 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 44 / 80
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...