
Anul revoluției serviciilor vamale românești. Impactul modificărilor legislative și informaționale asupra companiilor de import – export din România
21 Februarie 2024
Mihai Petre, Director, Comerţ Internaţional, EY RomâniaAșteptată de mulți ani, modernizarea sistemului vamal pare că a ajuns, cel puțin prin prisma schimbărilor ce urmează a fi implementate în 2024, în anul care va revoluționa serviciile vamale din România.
![]() |
Obligativitatea aplicării noilor reglementări legislative, conform unui program bine stabilit și operaționalizarea noilor sisteme informatice sunt cele două mari direcții ale modernizării serviciilor vamale din România care vor schimba radical, începând cu acest an, tabloul de lucru pentru companiile românești cu activitate de import-export.
Modul de declarare a mărfurilor în vamă, odată cu operaționalizarea noilor sisteme informatice vamale de export, tranzit și punere în liberă circulație (AES, NCTS și SNI) va fi total diferit comparativ cu ceea ce se întâmplă acum. Noile sisteme vor permite atașarea documentelor în format electronic, utilizarea semnăturilor electronice calificate în relația cu autoritatea vamală, automatizarea anumitor pași în procesul informatic de vămuire, interconectarea mai multor sub-sisteme și baze de date, totul pentru o vămuire cu adevărat electronică a mărfurilor. Aceste noi sisteme vor face diferența între societățile certificate ca Operator Economic Autorizat (AEO) și cele care nu dețin această certificare, prin gradul de simplificare și eficientizare a procesului de vămuire a mărfurilor.
Modul de declarare a mărfurilor în vamă, odată cu operaționalizarea noilor sisteme informatice vamale de export, tranzit și punere în liberă circulație (AES, NCTS și SNI) va fi total diferit comparativ cu ceea ce se întâmplă acum. Noile sisteme vor permite atașarea documentelor în format electronic, utilizarea semnăturilor electronice calificate în relația cu autoritatea vamală, automatizarea anumitor pași în procesul informatic de vămuire, interconectarea mai multor sub-sisteme și baze de date, totul pentru o vămuire cu adevărat electronică a mărfurilor. Aceste noi sisteme vor face diferența între societățile certificate ca Operator Economic Autorizat (AEO) și cele care nu dețin această certificare, prin gradul de simplificare și eficientizare a procesului de vămuire a mărfurilor.
De la 1 ianuarie 2024, facilitatea de amânare de la plata în vamă a TVA pentru companiile autorizate AEO va putea fi aplicată în continuare numai dacă depunerea unei declarații vamale se va face prin utilizarea vămuirii centralizate. Vămuirea centralizată permite, în anumite condiții, operatorilor economici care dețin certificarea AEO (i.e. atât importatorul, cât şi reprezentantul vamal al acestuia) să depună declarația vamală de import (sau de export) la un singur birou vamal, respectiv cel responsabil de locul în care aceștia sunt stabiliți, chiar dacă mărfurile urmează să fie prezentate fizic la alte birouri vamale din țară.
Pe de altă parte, pentru amânarea plății TVA în vamă pentru cei care au obținut autorizația EIDR (Înscriere în Evidențele Declarantului), nu mai este suficientă deținerea autorizației. Depunerea declarației vamale va trebui realizată prin utilizarea procedurii simplificate de EIDR pentru a beneficia de amânarea plății TVA în vamă.
Pentru a putea beneficia în continuare de facilitatea amânării de la plată a TVA la import, agenții economici certificați AEO (care au realizat importuri sub pragul de 50 milioane lei în ultimele șase luni, neeligibili pentru obținerea unui certificat de amânare de la plata TVA în vamă) trebuie să se reorienteze către utilizarea procedurilor simplificate de vămuire.
De la jumătatea lunii martie 2024, urmează să intre în funcțiune noul sistem informatic de vămuire la export - AES-RO. Ce schimbări va aduce implementarea acestuia? Vorbim, potrivit experților Autorității Vamale Române, despre schimbul securizat de informații în format electronic între aplicațiile operatorilor economici autorizați să folosească soluția de conectare Exchange Data Interface (EDI) pentru a derula operațiuni de export, conform specificațiilor DG TAXUD, vămuirea centralizată la export, care permite operatorilor economici cu statut de AEO să depună declarația de export la biroul vamal responsabil de locul în care sunt stabiliți. De asemenea, va exista o nouă interfaţă între AES şi sistemul EMCS, în cazul exportului de mărfuri în suspendare de accize, de exemplu, ceea ce va permite monitorizarea în timp real a stării mişcărilor produselor accizabile în regim suspensiv.
Din luna mai 2024, va fi complet operațională aplicația NCTS5, pentru care procedura de acces este mai rapidă, exclusiv online, nemaifiind necesară transmiterea documentelor pe hârtie pentru eliberarea autorizației de acces. Alte schimbări importante pe care le aduce aplicația sunt faptul că declarația de tranzit va putea ține loc de declarație sumară de intrare și de ieșire, se va putea utiliza declarația pre-depusă înaintea prezentării bunurilor la biroul vamal. Eliberarea în tranzit se va realiza automat, dacă în cadrul analizei de risc nu a fost identificat un profil de risc și garanția a fost înregistrată cu succes, prin urmare se reduce timpul de prelucrare și eliberare a declarației de tranzit. Aceasta nu se va mai tipări, va fi transmisă doar în aplicația NCTS5 și va fi semnată electronic.
Din luna iunie 2024, intră în funcțiune Sistemul Național de Import (SNI), care vine cu schimbări importante. Astfel: comunicare exclusiv pe cale informatică, declarațiile vamale/ notificările vor conține date din Anexa B revizuită, specifice procedurii și regimului vamal solicitat, validările anumitor date se vor face automat, schimbul de informații cu operatorii economici va fi electronic pe fluxul de vămuire, în anumite cazuri liberul de vamă va fi acordat în mod automat, va fi implementată semnătura electronică pe toate etapele de vămuire care presupun intervenție umană.
Schimbările planificate să transforme peisajul vamal românesc sunt menite să rezolve mai multe tare ale sistemului, și vorbim în primul rând despre diminuarea timpului de prelucrare a documentelor în vamă, apoi de un mai bun control al autorității vamale asupra mărfurilor care tranzitează vămile românești, dar și ale declarațiilor și concordanței datelor, pe scurt creșterea eficienței serviciilor vamale în beneficiul operatorilor economici.
Așteptată de mulți ani, modernizarea sistemului vamal pare că a ajuns, cel puțin prin prisma schimbărilor ce urmează a fi implementate în 2024, în anul care va revoluționa serviciile vamale din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1259 / 9718 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile în lei în valoare de 1,5 miliarde de lei. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Andreea Mihalache, Partener în cadrul firmei Popescu & Asociații, profesionist reputat, cu aproape 30 de ani de experiență ca avocat litigant la cel mai înalt nivel: ”Dincolo de oportunitatea de a lucra la dosare complexe, am și sprijinul unei echipe unite, ceea ce face ca fiecare provocare să fie o oportunitate de învățare și evoluție profesională”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...