
Legislaţia achiziţiilor publice, modificată de 70 de ori după 2016
30 Aprilie 2025
AgerpresPotrivit acestuia, media de ofertanţi pe care o are România la acest moment este de trei operatori economici la o procedură de atribuire.
Legislaţia achiziţiilor publice a fost modificată de 70 de ori, începând cu anul 2016, de când s-au transpus directivele europene, iar nivelul de pregătire al personalului din autorităţile contractante nu este unul foarte ridicat, din cauza salariilor, susţine Alexandru Popica, directorul general al Direcţiei Generale de Reglementare, Politici Publice şi Monitorizare din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP).
"Legislaţia achiziţiilor publice, începând cu anul 2016, de când a transpus directivele europene, a fost modificată nici mai mult nici mai puţin de 70 de ori. Spun asta, jumătate ar trebui să-mi fie ruşine pentru că reprezint instituţia care reglementează domeniul. Problema noastră e că mai puţin de 10% din cazurile de modificări au venit din partea noastră. Au fost foarte multe autorităţi publice sau Parlamentul României care au venit cu astfel de modificări de legislaţie de achiziţii publice. Vă daţi seama că într-un astfel de domeniu este greu să încerci să ai o abordare cumva unitară, să ai o participare mai largă a operatorilor economici. Pe partea cealaltă, şi autorităţile contractante au avut foarte mult de suferit, întrucât sunt foarte multe modificări. Nivelul de pregătire al personalului din autorităţile contractante, de asemenea, nu este unul foarte ridicat, întrucât nivelul de salarizare al unui om care face achiziţii publice în România este egal cu al unui alt funcţionar public care, să spunem, lucrează în zona administrativă a acelei instituţii. Şi chiar discutam, săptămâna trecută, cu reprezentanţi de la o autoritate contractantă şi spuneau că 'decât să cumpăr cuie, având acelaşi salariu, mai bine le număr', pentru că în momentul în care eu cumpăr cuie trebuie să ştiu legislaţie, trebuie să ştiu interpretare, e legislaţia modificată de 'n' ori, am responsabilităţi, vin instituţii de control peste mine. Dacă sunt şi fonduri europene, se adaugă încă o mână de instituţii care vin să mă verifice. Aşa, mai bine, pe aceiaşi bani, pot să mă duc să număr cuiele pe care colegul meu, mai puţin fericit, le-a achiziţionat", a explicat Popica, la Pria Competition Conference.
"Legislaţia achiziţiilor publice, începând cu anul 2016, de când a transpus directivele europene, a fost modificată nici mai mult nici mai puţin de 70 de ori. Spun asta, jumătate ar trebui să-mi fie ruşine pentru că reprezint instituţia care reglementează domeniul. Problema noastră e că mai puţin de 10% din cazurile de modificări au venit din partea noastră. Au fost foarte multe autorităţi publice sau Parlamentul României care au venit cu astfel de modificări de legislaţie de achiziţii publice. Vă daţi seama că într-un astfel de domeniu este greu să încerci să ai o abordare cumva unitară, să ai o participare mai largă a operatorilor economici. Pe partea cealaltă, şi autorităţile contractante au avut foarte mult de suferit, întrucât sunt foarte multe modificări. Nivelul de pregătire al personalului din autorităţile contractante, de asemenea, nu este unul foarte ridicat, întrucât nivelul de salarizare al unui om care face achiziţii publice în România este egal cu al unui alt funcţionar public care, să spunem, lucrează în zona administrativă a acelei instituţii. Şi chiar discutam, săptămâna trecută, cu reprezentanţi de la o autoritate contractantă şi spuneau că 'decât să cumpăr cuie, având acelaşi salariu, mai bine le număr', pentru că în momentul în care eu cumpăr cuie trebuie să ştiu legislaţie, trebuie să ştiu interpretare, e legislaţia modificată de 'n' ori, am responsabilităţi, vin instituţii de control peste mine. Dacă sunt şi fonduri europene, se adaugă încă o mână de instituţii care vin să mă verifice. Aşa, mai bine, pe aceiaşi bani, pot să mă duc să număr cuiele pe care colegul meu, mai puţin fericit, le-a achiziţionat", a explicat Popica, la Pria Competition Conference.
În acest context, directorul din ANAP a transmis că în noua Lege a salarizării statul ar trebui să ţină cont de responsabilităţile pe care le are o astfel de persoană în raport cu alte funcţii publice din sistemul de achiziţii.
"Aici este o altă problemă la care statul român cumva ar trebui să răspundă, în contextul în care noi, la ANAP, am creat o funcţie specifică de achizitor public. Statul român ar trebui să se preocupe ca la momentul la care există un nou pachet legislativ pe partea aceasta de salarizare unică să ţină cont de responsabilităţile pe care le are acea funcţie vis-a-vis de alte funcţii specifice din sistemul de achiziţii publice, pentru că noi ne întâlnim în fiecare zi cu autorităţi contractante, cu operatori economici", a susţinut el.
În plus, sunt foarte multe situaţii în care funcţionarii publici pregătiţi în domeniu părăsesc sistemul pentru locuri de muncă mai bine plătite, dar unde "fac cu totul şi cu totul altceva".
"În ultimii doi ani, ANAP a avut sesiuni de training cu peste 4.500 de funcţionari publici. Acum verificăm să vedem câţi din cei 4.500 de oameni pe care noi i-am pregătit în domeniul achiziţiilor publice mai lucrează în acel domeniu, pentru că sunt foarte multe situaţii în care, după cum spuneam mai devreme, ei, odată ce au prins experienţă, s-au dezvoltat profesional, în 2-3 ani automat pleacă, părăsesc sistemul. Se duc la alte autorităţi unde până la urmă tot statul îi plăteşte, doar că resursele alea pe care le-a cheltuit statul ca să-i profesionalizeze în domeniul achiziţiilor publice... le dă mai mulţi bani la o altă autoritate care... Pot să spun că de la ANAP într-o lună 12 persoane au plecat, care verificau achiziţii publice. Au plecat către un alt minister unde nu fac acelaşi lucru. Deci noi, cumva, am muncit 10 ani să-i pregătim pe oamenii respectivi ca să plece pe un salariu dublu, dar să facă cu totul şi cu totul altceva. Până la urmă sunt nişte resurse pe care statul român le pierde şi din această cauză, coroborat cu situaţia, cu contextul în care ne aflăm la acest moment, fac ca şi concurenţa - acum vorbim de concurenţă - în domeniul acesta să scadă mai mult ca ritm decât concurenţa de la nivelul Uniunii Europene", a arătat reprezentantul ANAP.
Potrivit acestuia, media de ofertanţi pe care o are România la acest moment este de trei operatori economici la o procedură de atribuire.
"Cei mai mulţi ofertanţi sunt la procedurile care au ca obiect furnizarea de produse, sunt patru ofertanţi. Pentru lucrări sunt trei ofertaţi în medie, iar pentru servicii, la contractele de servicii sunt doar doi ofertanţi, medie care a scăzut foarte mult, după cum spuneam, în ultimii zece ani. Pe noi cel mai mult ne afectează acel procent de proceduri foarte mari în care participă un singur operator economic", a adăugat el.
La nivelul Uniunii Europene, piaţa de achiziţii publice depăşeşte 2.000 de miliarde de euro anual şi reprezintă aproape 14% din PIB-ul UE.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 158 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...