ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi obligații ale prestatorilor de servicii de plată în legătură cu tranzacțiile comercianților online

25 Martie 2024   |   Adrian Cristea (senior associate), Andrei Bănescu (associate) - Filip & Company

Directiva 2020/284 setează un nou instrument de control și combatere a fraudei transfrontaliere în domeniul taxei pe valoare adăugată (TVA). Directiva vizează comercianții online, prin monitorizarea tranzacțiilor transfrontaliere intermediate de prestatorii de servicii de plată implicați în respectivele operațiuni.

 
 

1.      Contextul European și național


În contextul creşterii comerţului electronic transfrontalier de bunuri şi servicii către consumatori finali din statele membre ala Uniunii Europene, Directiva 2020/284 setează un nou instrument de control și combatere a fraudei transfrontaliere în domeniul taxei pe valoare adăugată (TVA). Directiva vizează comercianții online, prin monitorizarea tranzacțiilor transfrontaliere intermediate de prestatorii de servicii de plată implicați în respectivele operațiuni.

Legea nr. 33/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a intrat în vigoare în data de 8 martie 2024. Aceasta lege transpune Directiva 284/2020. 

Printre modificările aduse Codului Fiscal se numără o nouă obligație de stocare și raportare impusă prestatorilor de servicii de plată implicați în plățile transfronaliere dintre consumatori și comercianții europeni.

Datele respective sunt considerate deosebit de importante pentru combaterea fraudei în domeniu TVA.
Aceste informații vor fi centralizate într-o bază de date europeană implementată prin Regulamentul 2020/283, numită Sistemul Electronic Central de Informații de Plată (CESOP). Aici vor fi stocate, agregate și comparate cu alte baze de date europene, iar toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția experților antifraudă din statele membre prin intermediul unei rețele numite Eurofisc.

2.     Sfera celor obligați, operațiunile vizate și condițiile specifice


Prestatorii de servicii de plată sunt obligați să păstreze evidențe detaliate ale beneficiarilor plăților și ale plăților în legătură cu serviciile de plată transfrontaliere oferite pentru a permite organelor fiscale competente să efectueze controale privind livrările de bunuri şi prestările de servicii care se consideră că au loc în România. Această obligație se aplică pentru fiecare trimestru calendaristic, cu condiția ca prestator de servicii de plată să fi facilitat peste 25 de plăţi transfrontaliere către acelaşi beneficiar al plăţilor în respectivul trimestru.

Această obligație se aplică exclusiv serviciilor de plată prestate în cadrul plăților transfrontaliere, adică în cazul în cazul în care plătitorul se află într-un stat membru, iar beneficiarul plăţii se află într-un alt stat membru sau o ţară terţă.

Nu toți prestatorii de servicii de plată și nu toate tipurile de servicii de plată prestate de aceștia fac obiectul acestei obligații. Definițiile utilizate sunt „împrumutate” din Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată şi pentru modificarea unor acte normative, dar obligațiile de raportare nu vor viza furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi și nici instituțiile europene sau naționale, precum Banca Centrală Europeană, băncile centrale naționale și statele membre sau autoritățile regionale locale.

Mai mult, dintre activitățile ce reprezintă servicii de plată nu intră în sfera obligației de stocare și raportare serviciile de inițiere a plății, serviciile de informare cu privire la conturi și nici serviciile de depunerea/retragere de numerar într-un cont de plăţi, aceste operațiuni nevizând o plată transfrontalieră.

 

3.     Datele colectate și modalitățile de raportare


Evidențele pe care prestatorii de servicii de plată sunt obligați să le păstreze trebuie să conțină informații detaliate, printre care se numără:
·         codul BIC sau orice alt cod de identificare comercială care identifică fără echivoc prestatorul de servicii de plată
·         numele sau denumirea comercială a beneficiarului plății, astfel cum figurează în evidenţele prestatorului de servicii de plată;
·         dacă este disponibil, orice cod de înregistrare în scopuri de TVA sau alt cod fiscal naţional al beneficiarului plăţii;
·         codul IBAN sau, în absenţa codului IBAN, orice alt identificator care identifică fără echivoc şi furnizează locaţia beneficiarului plăţii;
·         codul BIC sau orice alt cod de identificare comercială care identifică fără echivoc şi furnizează locaţia prestatorului de servicii de plată care acţionează în numele beneficiarului plăţii, în cazul în care beneficiarul primeşte fonduri fără să aibă un cont de plăţi;
·         dacă este disponibilă, adresa beneficiarului plăţii, astfel cum figurează în evidenţele prestatorului de servicii de plată (printre altele, data, ora, valoarea, moneda plăţii sau a restituirii plăţii);
·         detaliile privind orice plată transfrontalieră;
·         detaliile privind orice restituire a unei plăţi, astfel cum este identificată ca fiind legată de plăţile transfrontaliere prevăzute la punctul de mai sus.

Aceste date trebuie să fie păstrate de prestatorii de servicii de plată în format electronic pentru o perioadă de trei ani calendaristici de la sfârşitul anului calendaristic al datei plăţii și trebuie puse la dispoziția organelor fiscale competente unui formular electronic standard (forma și modul de completare vor fi definite ulterior printr-un ordin al președintelui ANAF), până cel târziu la sfârşitul lunii care urmează după expirarea trimestrului calendaristic la care se referă informaţiile. Astfel, pentru primul trimestru al anului 2024, obligația de raportare ar trebui îndeplinită până pe 30 aprilie, urmând ca în cursul anului celelalte termene de raportare să fie pe 31 iulie, 31 octombrie, respectiv 31 ianuarie.

4.     Recomandări, măsuri de conformare


Pentru a asigura conformarea cu noile prevederi legislative, prestatorii de servicii de plată vizați de acestă nouă obligație ar trebui să:
·         își revizuiască și actualizeze sistemele de evidență și raportare pentru a reflecta noile cerințe legale, cu atenție sporită pentru calculul numărului de plăți transfrontaliere pentru fiecare beneficiar și identificarea corecta a locației pentru catalogarea drept plată transfrontalieră;
·         implementeze proceduri interne clare pentru colectarea, stocarea și punerea la dispoziție a datelor solicitate de organele fiscale;
·         ofere training angajaților cu privire la noile obligații și proceduri;
·         monitorizeze îndeaproape schimbările ulterioare ale legislației fiscale și să ajusteze în mod corespunzător practicile lor.

 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 268 / 8810
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
    Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
    Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
    Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...