
Teodorovici: Fiecare ministru are obligaţia să se încadreze în bugetele alocate; dacă nu o face, primeşte amendă de până la 100.000 de lei
12 Iunie 2019
MediafaxMinistrul a subliniat că legea salarizării în sectorul bugetar prevedea împărţirea creşterii salariale cu câte o pătrime până în 2022, deşi el ar dori să dea toată creşterea în acest an, dar să se încadreze în bugetul aprobat de Parlament.
Fiecare ministru are obligaţia să se încadreze în bugetele alocate şi să se asigure de creşterea veniturilor şi scăderea cheltuielilor, iar dacă nu o face, poate să primească o amendă de până la 100.000 de lei, a declarat ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici.
"Ca ministru de Finanţe cred că este de bun simţ să ai grijă de banul public. Dacă eşti o persoană responsabilă, te asiguri, cum spune şi legea de fapt, ca lunar fiecare instituţie publică în parte să trimită o informare cu modul în care banul public în acel sector este gestionat. Cu alte cuvinte, fiecare ministru în parte sau şef de agenţie trebuie să fie în primul rând ministru de Finanţe, ca să fie bun manager a acelui ban public în acea zonă, că e ministru la Cultură, la Cercetare, la Educaţie, şi după aceea să fie ministru pe acea zonă, pentru că fiecare ministru are obligaţia, nu că o impune ministrul de Finanţe neapărat, e obligaţia ta ca demnitar să te asiguri că în acea zonă creşti veniturile şi scazi cheltuielile cu o activitate cât mai eficientă.(..) De asta noi am pus în Ordonanţa 114 de anul trecut o obligaţie pentru fiecare ministru în parte să se încadreze în bugetele alocate şi în cazul în care nu o face chiar să aibă şi o amendă până la 100.000 de lei. Este pusă acolo tocmai ca să responsabilizăm fiecare ministru în parte. Este o grijă a banului public mult mai accentuata decât în anii trecuţi", a explicat Teodorovici.
"Ca ministru de Finanţe cred că este de bun simţ să ai grijă de banul public. Dacă eşti o persoană responsabilă, te asiguri, cum spune şi legea de fapt, ca lunar fiecare instituţie publică în parte să trimită o informare cu modul în care banul public în acel sector este gestionat. Cu alte cuvinte, fiecare ministru în parte sau şef de agenţie trebuie să fie în primul rând ministru de Finanţe, ca să fie bun manager a acelui ban public în acea zonă, că e ministru la Cultură, la Cercetare, la Educaţie, şi după aceea să fie ministru pe acea zonă, pentru că fiecare ministru are obligaţia, nu că o impune ministrul de Finanţe neapărat, e obligaţia ta ca demnitar să te asiguri că în acea zonă creşti veniturile şi scazi cheltuielile cu o activitate cât mai eficientă.(..) De asta noi am pus în Ordonanţa 114 de anul trecut o obligaţie pentru fiecare ministru în parte să se încadreze în bugetele alocate şi în cazul în care nu o face chiar să aibă şi o amendă până la 100.000 de lei. Este pusă acolo tocmai ca să responsabilizăm fiecare ministru în parte. Este o grijă a banului public mult mai accentuata decât în anii trecuţi", a explicat Teodorovici.
Întrebat despre circulara trimisă ordonatorilor de credite privind măsurile dispuse pentru reducerea cheltuielilor de personal şi dacă se va reduce numărul de salariaţi din sectorul bugetar, ministrul de Finanţe a semnalat că se făceau angajări peste banii alocaţi şi se acordau sporuri, ca de exemplu cel de praf, pentru că "femeia de serviciu sau cineva de acolo nu a curăţat cum trebuia respectiva încăpere".
"Un minister are un număr de personal. Un număr total, din care sunt posturile vacante, din posturile vacante, sunt posturi bugetate şi o parte nebugetate. Şi se întâmpla, practica anilor trecuţi arată că se făceau angajări, chiar şi peste banii alocaţi sau se alocau, de exemplu, anumite sporuri, pe diverse motive. Acel spor de antenă, spor de praf...Sunt analize de acest tip care arată ca în biroul nu ştiu care, într-un minister, praful sau particulele din aer duc la obligaţii de acest tip. Poate doamna de serviciu sau cineva de acolo nu a curăţat cum trebuia respectiva încăpere şi pentru care un întreg minister sau agenţie primeşte un astfel de spor. Deci practicile au fost de acest tip de-a lungul anilor. Ministrul de Finanţe trebuie să se uite la acest deficit care trebuie ţinut sub control, cel puţin în aceasta zonă de cheltuieli de personal", a spus Teodorovici.
El a subliniat, de asemenea, că la cheltuielile de personal intră şi cele legate de deplasările externe, iar asta încarcă foarte mult acel procent din PIB alocat de România pentru partea de cheltuieli de personal.
"Repet. Fiecare ministru în parte are obligaţia legală să-şi gestioneze bugetul pe care l-a primit la momentul la care Parlamentul l-a adoptat. Nu s-a întâmplat absolut nimic de la acel moment până azi. Nu a tăiat nimeni niciun fel de bani, dar ministrul de Finanţe trebuie să aibă acel instrument legal la dispoziţie prin care să impună lună de lună limite de angajamente, limite de cheltuieli şi în cazul în care miniştrii nu se supun acestei prevederi legale şi acestui instrument pe care ministrul de Finanţe le are la dispoziţie să îşi plătească amenzile.(...) Ordonatorul de credit are obligaţia să revină obligatoriu la ce Parlamentul a adoptat pentru acest an ca şi cheltuieli de personal. Nu o face, primeşte amendă", a afirmat şeful de la Finanţe.
Întrebat dacă se pregăteşte vreo tăiere de salarii sau pensii, Eugen Teodorovici a răspuns: "Nu. Categoric nu".
Pe de altă parte, ministrul a subliniat că legea salarizării în sectorul bugetar prevedea împărţirea creşterii salariale cu câte o pătrime până în 2022, deşi el ar dori să dea toată creşterea în acest an, dar să se încadreze în bugetul aprobat de Parlament.
"Am spus, eu, la Finanţe, aş dori să pot să fac acest lucru: să dau în acest an tot ce era până în 2022, dar să rămân în acelaşi buget pe care Parlamentul mi l-a aprobat. Cu alte cuvinte, dacă poţi să ai oameni mai bine plătiţi în aceeaşi bani...Nu aşa face o firmă? Nu ăsta este conceptul de piaţă? Nu depăşesc cu niciun leu bugetul, îmi aplic şi mie amenda dacă e să încalc legea", a spus şeful MFP.
Circulara, prezentată la Antena 3, arată că Ministerul de Finanţe a solicitat ordonatorilor principali de credite să comunice măsurile ce urmează a fi dispuse astfel încât să se încadreze în cheltuielile de personal aprobate prin buget. "Menţionăm că în răspunsurile transmise până la această dată marea majoritate a ordonatorilor principali de credite au precizat că nu au identificat măsuri de reducere a cheltuielilor de personal, respectiv reducerea numărului de angajaţi şi/sau reducerea cuantumului unor drepturi salariale conform prevederilor legale şi în consecinţă vor solicita fonduri suplimentare cu ocazia rectificării bugetare. Ministerul în replică precizează că nu va face acest lucru pentru că ar afecta procesul investiţional", potrivit circularei MFP.
"Această circulară de la Finanţe a plecat în luna aprilie, dacă nu mă înşel. S-a discutat la acea vreme de acest subiect, s-a clarificat, şi văd că de ieri sau azi a început să se ducă o astfel de ştire ca să se inducă teama în tot ce înseamnă în principal pensionarii din România, salariaţii din sectorul bugetar şi probabil că nu numai. Numai că este o încercare, spun eu, sortită eşecului. Noi am explicat foarte clar. Eu o repet şi în seara asta că vizavi de partea de pensii ce ne-am asumat este prevăzut şi în bugetul pe 2019 ca şi sumă. La 1 septembrie punctul de pensie creşte cu 15%, foarte clar, nu e niciun fel de dubiu. La nivel de salarii, legea bugetului s-a dat în acest an. În acea lege erau clar bugetele pe fiecare minister, agenţie în parte. Nu s-a schimbat absolut nimic", a adăugat Eugen Teodorovici.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9254 / 9317 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lady Lawyer | De vorbă cu Andra Iftemie, Managing Associate - Băncilă, Diaconu și Asociații: ”Toți avocații suntem ‘așezați la aceeași masă’, indiferent de gen sau de aria de practică aleasă, acesta fiind, de altfel, și unul dintre motivele pentru care practic cu drag această profesie. Ceea ce contează cu adevărat sunt competențele și rezultatele obținute”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...