ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Angajaţii diu turism pot reclama la ANAF sau asociaţiile patronale dacă nu primesc tot bacşişul

12 Ianuarie 2023   |   Agerpres

Valoarea amenzii este de 4000 de lei în cazul în care un proprietar de afacere nu plăteşte către angajaţi 90% din bacşişul colectat.

 
 
Angajaţii din turism pot reclama la ANAF sau la asociaţiile patronale din domeniu dacă nu primesc tot bacşişul încasat de angajator şi din care s-a scăzut impozitul, a explicat, joi, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.

"Am să fac referire la acea temere pe care angajaţii din turism o au, cel mai des vehiculată în spaţiul public, şi anume că vor fi proprietari de unităţi care nu vor aloca tot tips-ul către ei. Menţionez că acest lucru este ilegal şi cred că ar trebui să dăm un semnal către acei angajaţi care vor fi nedreptăţiţi că au toate motivele să reclame dacă acest lucru se întâmplă. Şi pot să reclame chiar la autoritatea fiscală din unitatea administrativ teritorială unde activează...Dar hai să zicem că le e teamă. Pot să facă şi către noi, asociaţiile patronale, să dea un mesaj, pentru că o să încercăm să-i sprijinim. Nu putem lăsa ca această lege să fie prejudiciată de anumiţi patroni care nu vor respecta legea. Şi oricum, aceştia sunt minimali. Marea majoritate vor încerca să respecte legea şi să distribuie tot bacşişul aşa cum prevede şi cum am insistat", a spus Călin Ile, în cadrul conferinţei de presă cu tema "Bacşişul, de la lege la practică", organizată de Alianţa pentru Turism (APT).


Ion Biriş, preşedinte HORA, a declarat că în lege există o măsură punitivă, respectiv o amendă, pentru unităţile comerciale care nu aplică corect actul normativ. Valoarea amenzii este de 4000 de lei în cazul în care un proprietar de afacere nu plăteşte către angajaţi 90% din bacşişul colectat.

Reprezentanţii organizaţiilor din turism au organizat joi o conferinţă de presă în care au discutat despre aplicarea Legii bacşiş-ului şi despre problemele semnalate în aplicarea acesteia.

Dragoş Anastasiu, purtător de cuvânt Alianţa Pentru Turism, a declarat că dincolo de toate lucrurile care pot fi îmbunătăţite în implementarea legii, toată lumea are de câştigat: clientul, angajaţii, antreprenorii, dar şi statul.

"Ce a făcut legea asta este că am trecut din zona de cutumă în zona de reglementare şi ea a fost în special necesară pentru că mai mult de 50% dintre clienţii care merg astăzi în restaurante şi în hoteluri plătesc cu cardul şi mai mult de 50% dintre aceşti 50% doresc să lase bacşiş pe card. Ori până în momentul de faţă dacă se întâmpla lucrul acesta în mod transparent lucrurile erau foarte complicate şi la angajaţii noştri ajungeau mai puţin de 40% în buzunar. Astăzi ajung 90% în buzunar. Iată cum de exemplu angajaţii noştri pot să aibă un câştig", a precizat Dragoş Anastasiu.

La rândul său, preşedintele HORA a afirmat că legea nu este perfectă, dar că există posibilitatea ca prin nişte norme la care se va lucra împreună cu autorităţile să fie perfecţionată şi că în momentul de faţă reprezintă un pas extrem de important pentru tot ce înseamnă activitatea în restaurante.

El a menţionat că legea se aplică de 11 zile şi nu există prea multe date, dar a oferit câteva cifre din două restaurante pe care le deţine.

Astfel, în unul dintre restaurante bacşişul a reprezentat 12,65% din total vânzare, iar în celălalt 11,5%. La primul restaurant, 53% din bacşiş a fost lăsat cash, 46% cu cardul şi 1% a fost credit, respectiv a fost plătit pe facturi emise şi plătite ulterior, lucru care până acum nu se putea realiza. În celălalt restaurant, unde bacşişul a fost de 11,5%, 60% s-a plătit cash şi 40% pe card.

În cadrul conferinţei au fost prezentate şi câteva dintre problemele care au apărut în aplicarea legii, precum plata şi cu cardul dar şi cash sau încasarea unui bacşiş mai mare de 15%.

Ion Biriş a explicat că problema plăţii şi cu cardul şi cu cash a fost prezentă şi până acum şi presupune realizarea de procese verbale la finalul lunii şi astfel este o muncă suplimentară în contabilitate. În cazul plăţii unui bacşiş mai mare de 15%, suma care trece de acest procent va trebui întregistrată în contabilitate ca un venit al societăţii ori se poate da angajatului ca drept salarial şi pentru care se vor plăti toate taxele aferente în valoare de 72%. El a declarat că este foarte puţin probabil ca o firmă să înregistreze o valoarea a bacşiş-ului mai mare de 15% în decursul unei luni.

De asemenea, în ceea ce priveşte aplicarea efectivă a legii şi repartizarea bacşiş-ului, Ion Biriş a spus că acesta se realizează prin intermediul unui regulament de ordine interioară în care se decide modul de repartizare a sumelor între angajaţi.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 880 / 5213
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Decizie de referință a ICCJ: titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...