Cele mai sensibile aspecte din mandatele avocaților specializați în protecția datelor cu caracter personal de la Guia Naghi & Partners au fost legate de incidentele de securitate. Bianca Naghi, Partener: Proiectele transfrontaliere care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit identificarea cerințelor legale aplicabile unor produse digitale extrem de inovatoare, au fost cele mai complicate
17 Septembrie 2021
Ștefania EnacheEchipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.
Bianca Naghi, Partener si Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP |
Experiența specialiștilor Guia Naghi & Partners (GNP) a arătat faptul că, în materia protecției datelor cu caracter personal, conformarea nu este niciodată imposibilă. Bianca Naghi, Partener și Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP, subliniază că, uneori, dificultățile apar, dar pot întotdeauna să fie depășite, cu inventivitate și disponibilitate. „Dificultate în conformare apare constant atunci când clienții sunt obișnuiți, atât la nivel intern, cât și la nivel de industrie cu un mod de operare pe care avocații îl infirmă, cu un status quo care nu respectă legislația în vigoare și pe care clienții sunt reticenți să îl transforme”, a explicat avocatul într-un interviu acordat BizLawyer.
Atât la nivel național, cât și la nivel internațional, au fost publicate recent statistici care oglindesc practica autorității de supraveghere în domeniul datelor cu caracter personal.
Bianca Naghi consideră că informațiile acestea reprezintă un bun punct de pornire pentru a analiza atât evoluția nivelului de conformare a operatorilor din România, cât și implicarea autorității în demararea și finalizarea investigațiilor (din oficiu sau la plângere).
Datele indică faptul că, în 2020, autoritatea din România, care are 29 de angajați declarați, a primit un număr de 5.480 de plângeri, a soluționat 398 de investigații ex-officio, 194 de notificări de incidente de securitate și a răspuns la 1.151 de solicitări de clarificare. De asemenea, amenzile aplicate anul trecut ca urmare a investigațiilor din oficiu se ridică la un total de 139.000 euro (amenda cea mai mare aplicată vreodată rămânând cea din 2019, în cuantum de 150.000 euro).
„Operatorii la nivel național continuă să investească timp și resurse în acest demers de conformare cu GDPR, un demers pe care îl vedem continuu și prioritar pe agendele clienților din portfoliul GNP. Evoluția digitalizării în contextul anului 2020 a declanșat nevoia de implementare de noi soluții de organizare a activității interne (la nivel de angajați, dar și la nivel de clienți finali), toate cu impact semnificativ în materia protecției datelor cu caracter personal. Estimăm și pentru perioada următoare o continuare a digitalizării și a dezvoltării de noi modalități de a gestiona date personale”, precizează Partenerul GNP.
Analizele avocaților mai arată că, în ceea ce privește evoluția Dreptului, în ultimii trei ani, actele de legislație secundară, precum și deciziile de instanță (la nivel de Stat Membru și la nivel european), rămân principala sursă de clarificare pentru aspectele netranșate prin textul GDPR.
De altfel, GDPR reprezintă un cadru de reglementare principial care nu răspunde situațiilor punctuale și practice. Bianca Naghi atrage atenția că legislația secundară și precedentele la nivel european și național evoluează cu rapiditate, iar acesta este unul dintre principalele motive pentru care li se recomandă tuturor operatorilor să apeleze la specialiști în această materie, indiferent că sunt avocați sau nu (fiind cunoscut faptul că sunt mulți consultanți de factură tehnică care au experiența și expertiza necesară să ofere asistență de specialitate). „Cred că este important ca orice operator să fie conectat la o sursă de informații și expertiză pertinentă care să îi ofere claritate cu privire la riscurile pe care și le asumă, înainte de a și le asuma. Experiența noastră arată că investiția în a fi asistat de o echipă de avocați specializată, care cunoaște o anumită industrie mai îndeaproape, care este rodată în practicile autorității, poate contrabalansa nu doar riscul unei amenzi, ci și riscul de a pierde o reputație comercială construită meticulos în rândul propriilor clienți ”, nuanțează avocatul.
O echipă experimentată în proiecte GDPR
Echipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.
Partenerul GNP subliniază faptul că au fost aleși nu doar de clienții care au fost asistați de avocații GNP în cadrul implementării GDPR, ci și cei care au venit înspre firma de avocatură ca urmare a recomandărilor primite de la alți operatori. Indiferent de talie sau amprentă geografică, clienții GNP aparțin unor industrii variate, de la e-commerce și FMCG până la retail și industria farmaceutică.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
„Există două tipuri de mandate în practica GNP. Avem, pe de o parte, mandate generale în care acționăm asemeni unui departament intern și suntem implicați în toate aspectele legate de materia protecției datelor cu caracter personal. Pe de altă parte suntem mandatați punctual de clienții GNP care ne solicită asistență atunci când, fie se confruntă cu plângeri/investigații, fie doresc implementarea unui nou proiect cu impact pe datele cu caracter personal. Aria protecției datelor cu caracter personal este una de importanță la nivelul GNP”, menționează partenerul firmei de avocați.
De altfel, echipa GNP specializată în protecția datelor cu caracter personal gestionează mandate de responsabil cu protecția datelor (pentru clienții care aleg să externalizeze această funcție), mandate pentru implementarea de soluții digitale pentru acomodarea noii realități, dar și mandate în vederea asistenței în cadrul investigațiilor și procedurilor litigioase împotriva deciziilor autorității naționale.
„Proiectele cele mai complicate au fost proiectele transfrontaliere, care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit să identificăm cerințele legale aplicabile produselor lor digitale extrem de inovatoare. Nu în ultimul rând, complexe au fost și investigațiile realizate de autorități de supraveghere din alte State Membre pentru clienții GNP cu amprentă multinațională”, amintește Bianca Naghi.
Avocații lucrează îndeaproape cu clienți de talie internațională, campioni în utilizarea și implementarea de soluții digitale complexe, menite să faciliteze interacțiunea cu utilizatorii proprii în vederea creșterii loialității, dar și în vederea identificării de noi canale de comunicare și vânzare. Ei sunt implicați încă din faza de proiect, de la alegerea soluției digitale până la implementare, identificând cerințele legale și regulile de conformare.
„Aspectele cele mai sensibile în care am fost implicați au fost cele legate de incidentele de securitate (timpul extrem de scurt pentru notificarea autorității și minimizarea impactului fiind cruciale pentru a reduce riscurile). Incidentele de securitate au vizat fie transmiterea eronată a datelor, fie pierderea bazelor de date, inclusiv ca urmare a unor atacuri cibernetice”, indică avocatul.
Profesionistul GNP mai spune că proiectele de anvergură pentru practica firmei în materia protecției datelor au fost cele care vizau introducerea de noi modalități de contractare cu consumatorii (inclusiv prin identificarea persoanelor pe bază de biometrie), facilitarea prelucrării datelor în baze de date comune la nivel de grup de companii, transferul bazei de date de clienți de la un operator la altul (fie cu ocazia unor restructurări interne, fie cu ocazia implementării unor tranzacții).
În ceea ce privește proiectele complexe, Bianca Naghi amintește incidentele de securitate cauzate intenționat de factori externi (hackeri) sau de persoane la nivel intern (angajați sau diverși contractori).
În acest tip de mandate, echipa GNP colaborează punctual și cu societăți de avocatură străine, în special în situații de investigații transfrontaliere, dar acestea sunt informațiile pe care, acum, le pot oferi.
Firma de avocatură are o experiență bogată de zeci de investigații la nivelul autorității naționale, toate la plângere sau din oficiu (inclusiv ca urmare a notificării de incidente de securitate). Până acum, echipa de avocați nu a fost implicată în investigații tematice, acestea fiind posibil a fi realizate în viitor la nivel național.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1023 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...