Cele mai sensibile aspecte din mandatele avocaților specializați în protecția datelor cu caracter personal de la Guia Naghi & Partners au fost legate de incidentele de securitate. Bianca Naghi, Partener: Proiectele transfrontaliere care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit identificarea cerințelor legale aplicabile unor produse digitale extrem de inovatoare, au fost cele mai complicate
17 Septembrie 2021
Ștefania EnacheEchipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.
Bianca Naghi, Partener si Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP |
Experiența specialiștilor Guia Naghi & Partners (GNP) a arătat faptul că, în materia protecției datelor cu caracter personal, conformarea nu este niciodată imposibilă. Bianca Naghi, Partener și Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP, subliniază că, uneori, dificultățile apar, dar pot întotdeauna să fie depășite, cu inventivitate și disponibilitate. „Dificultate în conformare apare constant atunci când clienții sunt obișnuiți, atât la nivel intern, cât și la nivel de industrie cu un mod de operare pe care avocații îl infirmă, cu un status quo care nu respectă legislația în vigoare și pe care clienții sunt reticenți să îl transforme”, a explicat avocatul într-un interviu acordat BizLawyer.
Atât la nivel național, cât și la nivel internațional, au fost publicate recent statistici care oglindesc practica autorității de supraveghere în domeniul datelor cu caracter personal.
Bianca Naghi consideră că informațiile acestea reprezintă un bun punct de pornire pentru a analiza atât evoluția nivelului de conformare a operatorilor din România, cât și implicarea autorității în demararea și finalizarea investigațiilor (din oficiu sau la plângere).
Datele indică faptul că, în 2020, autoritatea din România, care are 29 de angajați declarați, a primit un număr de 5.480 de plângeri, a soluționat 398 de investigații ex-officio, 194 de notificări de incidente de securitate și a răspuns la 1.151 de solicitări de clarificare. De asemenea, amenzile aplicate anul trecut ca urmare a investigațiilor din oficiu se ridică la un total de 139.000 euro (amenda cea mai mare aplicată vreodată rămânând cea din 2019, în cuantum de 150.000 euro).
„Operatorii la nivel național continuă să investească timp și resurse în acest demers de conformare cu GDPR, un demers pe care îl vedem continuu și prioritar pe agendele clienților din portfoliul GNP. Evoluția digitalizării în contextul anului 2020 a declanșat nevoia de implementare de noi soluții de organizare a activității interne (la nivel de angajați, dar și la nivel de clienți finali), toate cu impact semnificativ în materia protecției datelor cu caracter personal. Estimăm și pentru perioada următoare o continuare a digitalizării și a dezvoltării de noi modalități de a gestiona date personale”, precizează Partenerul GNP.
Analizele avocaților mai arată că, în ceea ce privește evoluția Dreptului, în ultimii trei ani, actele de legislație secundară, precum și deciziile de instanță (la nivel de Stat Membru și la nivel european), rămân principala sursă de clarificare pentru aspectele netranșate prin textul GDPR.
De altfel, GDPR reprezintă un cadru de reglementare principial care nu răspunde situațiilor punctuale și practice. Bianca Naghi atrage atenția că legislația secundară și precedentele la nivel european și național evoluează cu rapiditate, iar acesta este unul dintre principalele motive pentru care li se recomandă tuturor operatorilor să apeleze la specialiști în această materie, indiferent că sunt avocați sau nu (fiind cunoscut faptul că sunt mulți consultanți de factură tehnică care au experiența și expertiza necesară să ofere asistență de specialitate). „Cred că este important ca orice operator să fie conectat la o sursă de informații și expertiză pertinentă care să îi ofere claritate cu privire la riscurile pe care și le asumă, înainte de a și le asuma. Experiența noastră arată că investiția în a fi asistat de o echipă de avocați specializată, care cunoaște o anumită industrie mai îndeaproape, care este rodată în practicile autorității, poate contrabalansa nu doar riscul unei amenzi, ci și riscul de a pierde o reputație comercială construită meticulos în rândul propriilor clienți ”, nuanțează avocatul.
O echipă experimentată în proiecte GDPR
Echipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.
Partenerul GNP subliniază faptul că au fost aleși nu doar de clienții care au fost asistați de avocații GNP în cadrul implementării GDPR, ci și cei care au venit înspre firma de avocatură ca urmare a recomandărilor primite de la alți operatori. Indiferent de talie sau amprentă geografică, clienții GNP aparțin unor industrii variate, de la e-commerce și FMCG până la retail și industria farmaceutică.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
„Există două tipuri de mandate în practica GNP. Avem, pe de o parte, mandate generale în care acționăm asemeni unui departament intern și suntem implicați în toate aspectele legate de materia protecției datelor cu caracter personal. Pe de altă parte suntem mandatați punctual de clienții GNP care ne solicită asistență atunci când, fie se confruntă cu plângeri/investigații, fie doresc implementarea unui nou proiect cu impact pe datele cu caracter personal. Aria protecției datelor cu caracter personal este una de importanță la nivelul GNP”, menționează partenerul firmei de avocați.
De altfel, echipa GNP specializată în protecția datelor cu caracter personal gestionează mandate de responsabil cu protecția datelor (pentru clienții care aleg să externalizeze această funcție), mandate pentru implementarea de soluții digitale pentru acomodarea noii realități, dar și mandate în vederea asistenței în cadrul investigațiilor și procedurilor litigioase împotriva deciziilor autorității naționale.
„Proiectele cele mai complicate au fost proiectele transfrontaliere, care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit să identificăm cerințele legale aplicabile produselor lor digitale extrem de inovatoare. Nu în ultimul rând, complexe au fost și investigațiile realizate de autorități de supraveghere din alte State Membre pentru clienții GNP cu amprentă multinațională”, amintește Bianca Naghi.
Avocații lucrează îndeaproape cu clienți de talie internațională, campioni în utilizarea și implementarea de soluții digitale complexe, menite să faciliteze interacțiunea cu utilizatorii proprii în vederea creșterii loialității, dar și în vederea identificării de noi canale de comunicare și vânzare. Ei sunt implicați încă din faza de proiect, de la alegerea soluției digitale până la implementare, identificând cerințele legale și regulile de conformare.
„Aspectele cele mai sensibile în care am fost implicați au fost cele legate de incidentele de securitate (timpul extrem de scurt pentru notificarea autorității și minimizarea impactului fiind cruciale pentru a reduce riscurile). Incidentele de securitate au vizat fie transmiterea eronată a datelor, fie pierderea bazelor de date, inclusiv ca urmare a unor atacuri cibernetice”, indică avocatul.
Profesionistul GNP mai spune că proiectele de anvergură pentru practica firmei în materia protecției datelor au fost cele care vizau introducerea de noi modalități de contractare cu consumatorii (inclusiv prin identificarea persoanelor pe bază de biometrie), facilitarea prelucrării datelor în baze de date comune la nivel de grup de companii, transferul bazei de date de clienți de la un operator la altul (fie cu ocazia unor restructurări interne, fie cu ocazia implementării unor tranzacții).
În ceea ce privește proiectele complexe, Bianca Naghi amintește incidentele de securitate cauzate intenționat de factori externi (hackeri) sau de persoane la nivel intern (angajați sau diverși contractori).
În acest tip de mandate, echipa GNP colaborează punctual și cu societăți de avocatură străine, în special în situații de investigații transfrontaliere, dar acestea sunt informațiile pe care, acum, le pot oferi.
Firma de avocatură are o experiență bogată de zeci de investigații la nivelul autorității naționale, toate la plângere sau din oficiu (inclusiv ca urmare a notificării de incidente de securitate). Până acum, echipa de avocați nu a fost implicată în investigații tematice, acestea fiind posibil a fi realizate în viitor la nivel național.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1004 / 1862 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...