Avocații de Concurență de la Mușat & Asociații întrevăd o creștere a numărului de investigații noi în a doua jumătate a anului, odată cu relaxarea restricțiilor sanitare. Paul Buta, Deputy Managing Partner, coordonatorul practicii: Negociatori abili, cu o minte comercială și cu o cunoaștere tehnică robustă, membrii echipei reprezintă clienții în mod regulat cu privire la întregul spectru de probleme concurențiale
29 Iunie 2021
Ștefania EnachePractica de Dreptul concurenței este condusă de Paul Buta, partener responsabil între altele și de domeniile farmaceutic și proprietate intelectuală. Firma are un număr de peste cinci specialiști de diferite seniorități cu o înțelegere profundă a peisajului concurențial din România precum și a celui existent la nivel european și internațional.
Paul Buta, Deputy Managing Partner si Manuela Lupeanu, Managing Associate - Musat & Asociatii |
Echipa de Concurență din cadrul Mușat & Asociații a continuat să muncească intens în această perioadă, efectele economice și sociale nefavorabile generate de pandemia COVID-19 nefiind resimțite foarte intens în această practică.Avocații au avut pe masa de lucru atât mandate care au implicat activitatea de consultanță privind conformitatea cu regulile de concurență, care au vizat măsuri de ajutor de stat sau investigații ale Consiliului Concurenței referitoare la înțelegeri verticale, orizontale și abuz de poziție dominantă, cât și proiecte de asistență și reprezentare în litigii privind contestarea actelor autorității naționale de concurență. „Am putea spune chiar că pandemia, cu toate restricțiile impuse și climatul legislativ actual, a generat un interes mai mare al clienților în respectarea regulilor de concurență și o conștientizare a caracterului semnificativ al sancțiunilor în cazul încălcărilor anticoncurențiale, de până la 10% din cifra de afaceri mondială a întreprinderii. Implicit, apreciem că activitatea avocaților specializați în dreptul concurenței a crescut în ultima perioadă”, declară Paul Buta, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații.
Atenția Consiliului Concurenței s-a îndreptat mai mult, în această perioadă de criză sanitară, către domenii cu importanță majoră, așa cum sunt comerțul alimentar și sănătatea.
Autoritatea a inițiat și derulat diverse studii și analize sectoriale menite a sprijini funcționarea piețelor în condiții cât mai normale, având în vedere că au apărut majorări semnificative ale prețurilor, insuficiențe de stocuri și o cerere crescută pentru produse alimentare de bază, echipamente și produse de urgență medicală, precum și pentru vaccinuri gripale și teste privind detectarea îmbolnăvirii cu COVID-19.
Paul Buta subliniază faptul că, de asemenea, s-a observat o atenție sporită a autorității asupra pieței energiei, inclusiv asupra procesului de liberalizare al acesteia, asupra pieței serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace și pieței serviciilor de transport alternativ de persoane intermediate de platforme digitale ride-hailing, precum și asupra tehnologiilor Big Data.
„Din perspectiva amenzilor, ultimul an reflectă o activitate intensă a Consiliului Concurenței, care a aplicat în 2020 amenzi de peste 400 milioane de lei, clasând acest an pe locul 3 în topul amenzilor totale aplicate de către autoritate. În această perioadă s-a remarcat și o tendință de creștere a numărului de sesizări privind încălcări anticoncurențiale prin intermediul platformei avertizorilor de concurență și o creștere a numărului de investigații finalizate în care Consiliul Concurenței a utilizat analiza de tip Forensic”, completează Deputy Managing Partner-ul Mușat & Asociații.
„Într-un an de pandemie care a ridicat provocări la nivel medical, social și economic, dar și la nivelul organizării oricărei entități, activitatea Consiliului Concurenței pare că nu a fost afectată substanțial. Autoritatea a declanșat 13 investigații privind posibilele încălcări ale legislației de concurență, cu aproximativ 45% mai multe decât în anul anterior, și a finalizat un număr record de 11 investigații privind înțelegerile orizontale. De asemenea, Consiliul Concurenței pare să-și fi menținut constantă activitatea și în ceea ce privește concentrările economice, autorizând peste 50 de concentrări în 2020”, adaugă Manuela Lupeanu, Managing Associate Mușat & Asociații.
Doar cinci inspecții inopinate în 2020
Singura limitare apărută în acțiunile Autorității de Concurență a fost în zona inspecțiilor inopinate, instituția restrângând semnificativ procedurile care implicau deplasarea în teren a echipelor.
Numărul inspecțiilor inopinate desfășurate de Autoritate în ultimul an a fost extrem de redus raportat la anii anteriori (potrivit Consiliului Concurenței, autoritatea a desfășurat doar cinci inspecții inopinate în 2020) și reflectă precauțiile necesare protejării atât a inspectorilor de concurență cât și a întreprinderilor investigate.
În ultimele 12 luni, echipa Mușat & Asociații a fost solicitată să acorde asistență juridică în cadrul unor astfel de inspecții. Asistența s-a acordat la sediul clientului, cu respectarea tuturor măsurilor de protecție, atât de către inspectorii de concurență, cât și de către avocați și reprezentanții clientului. În ceea ce privește procedura efectivă, inspecția s-a desfășurat conform procedurii standard însă, datorită experienței în colaborarea cu inspectorii de concurență, durata inspecțiilor a fost redusă.
În ceea ce privește solicitările venite din partea clienților, cele mai multe au vizat acordarea de consultanță în investigațiile Consiliului Concurenței. „Cu toate acestea, un număr semnificativ de solicitări au avut în vedere și sprijin în ceea ce privește organizarea și riscurile unor activități de distribuție sau alte tipuri de activități contractuale, inclusiv cele ce pot apărea în zona tranzacțională, precum și solicitări în materia ajutorului de stat”, amintește Manuela Lupeanu.
Companiile din România sunt conștiente de faptul că riscurile atrase de încălcarea regulilor de concurență sunt extrem de mari. De aceea, chiar și apariția situației excepționale generate de pandemia Covid nu a condus la o scădere a atenției și sensibilității autocontrolului în acest domeniu. „Orice eventuale scăpări ce se pot identifica sunt mai degrabă rezultatul neglijențelor inerente reorganizării activității în condiții de criză, decât ale unei eventuale decizii de încălcare a regulilor de concurență”, punctează Paul Buta.
Proiecte complexe, interdisciplinare
În plus, echipa de Dreptul concurenței a Mușat & Asociații este cunoscută în piață pentru implicarea în proiecte complexe, interdisciplinare, cu elemente de noutate. În aceste condiții, practicienii axați pe această arie sunt în mod uzual implicați în proiectele firmei de fuziuni/achiziții, dar și în proiecte de achiziții publice, litigii comerciale și chiar de insolvență. Experții în Concurență sunt implicați în dezvoltarea de strategii specifice care să asigure respectarea legislației de concurență și acoperirea riscurilor derivate din comportamentul participanților la piață. În acest context, echipa de Dreptul concurenței desfășoară o activitate susținută în zona tranzacțională, încă de la momentul discuțiilor incipiente și până la faza de implementare și post-implementare, în vederea identificării și eliminării oricărui risc cu potențial anticoncurențial.
„Existența unui departament integrat de dreptul concurenței și dreptul proprietății intelectuale precum și faptul că serviciile oferite în departament acoperă atât aspectele de consultanță cât și aspectele de reprezentare în fața Consiliului Concurenței și a instanțelor de judecată poziționează echipa într-o postură ideală pentru oferirea de servicii privind combaterea concurenței neloiale. De altfel, am obținut soluții de precedent în materia combaterii concurenței neloiale, fiind cunoscuți în piață pentru competențele noastre în această materie. Și în ultimele 12 luni am fost solicitați în multiple proiecte de consultanță, asistență și reprezentare având ca obiect diverse practici neloiale sancționate de legea nr. 11/1991. Blend-ul de competențe din cadrul echipei ne permite să abordăm acest gen de proiect din multiple perspective și să identificăm căile cele mai eficiente pentru client”, mai spune Paul Buta.
Activitatea Mușat & Asociații implică acordarea de consultanță sau asistență pentru clienți internaționali sau cu o expunere internațională foarte mare. În acest context, există destul de multe situații în care avocații români colaborează cu colegi din alte jurisdicții.
„În diversele proiecte realizate în ultimele 12 luni am colaborat cu cele mai importante societăți de avocați în materia dreptului concurenței din Marea Britanie, Belgia, Franța, Germania precum și din alte jurisdicții, fiind implicați în numeroase proiecte de colaborare cu colegii specialiști în dreptul concurenței din alte state. La începutul anului trecut avocații echipei au concretizat o astfel de colaborare prin publicarea în România a primei monografii juridice privind dreptul concurenței în acordurile de distribuție, componentă a unui proiect privat pan-european (colaborare a societăților de avocatură din 20 de state europene). Colaborarea continuă cu colegii din alte jurisdicții privește atât suportul oferit de colegii care asistă clienții în statul de sediu cu privire la activitățile desfășurate de noi în investigațiile locale ale Consiliului Concurenței cât și efectuarea de analize privind specificitățile dreptului român al concurenței în vederea alinierii politicilor generale ale clientului dar și colaborarea directă în ceea ce privește acțiunile întreprinse de către clienți în fața Comisiei Europene, a Curții de Justiție a Uniunii Europene sau a instanțelor/autorităților de concurență din alte state. Nu în ultimul rând, avem un dialog continuu academic cu colegii din alte jurisdicții, contribuind constant la eforturile de cercetare și aprofundare a dreptului concurenței la nivel european”, precizează Manuela Lupeanu.
Proiectele care vizează practica de Concurență sunt unele complexe. Paul Buta este de părere că, în materia Dreptului concurenței, mandatele cele mai interesante și care oferă provocări și satisfacții sunt cele care durează mai mult de un an. Astfel de proiecte sunt unele cu implicații pe piețe specifice și cu consecințe pentru activitatea pe termen mediu, dacă nu chiar lung, a întreprinderilor implicate.
„În ultimul an au fost finalizate cu succes proiecte privind ligii în care Înalta Curte de Casație și Justiție a dat câștig de cauză clienților noștri, în sensul anulării deciziei de sancționare emisă de Consiliu sau în sensul suspendării efectelor acesteia. În plus, activitatea noastră din ultimul an s-a concentrat și pe proiecte complexe aferente asistării clienților în investigațiile declanșate de autoritate sau în sfera reorganizării unor activități sau sisteme de distribuție, care implică întotdeauna o analiză particulară și soluții specifice fiecărui domeniu”, amintește avocatul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Posibile „ținte” ale Consiliului Concurenței
Ridicarea multor restricții impuse de pandemie va duce și la o intensificare a activității Autorității de Concurență. Avocații sunt de părere că finalul anului va aduce, cel mai probabil, finalizarea unor investigații importante în sectoare precum cel alimentar, de energie, service-uri sau asigurări.
De asemenea, este așteptată declanșarea unor noi investigații în domenii esențiale ale activității economice, în special domeniul farmaceutic, financiar, în zona tehnologie și IT sau materiale de construcții.
„O creștere a numărului de investigații noi se preconizează în a doua jumătate a anului, odată cu relaxarea sau eliminarea treptată a restricțiilor sanitare. În continuare Consiliul Concurenței este preocupat de efectele în piață ale tehnologiilor Big Data, urmărind implementarea unui sistem informatic complex de screening și analiză a relațiilor dintre întreprinderi până la finalul anului. De asemenea, o prioritate în perioada următoare va continua să fie cea dedicată sprijinirii accesării de către mediului economic a ajutoarelor de stat necesare”, arată Manuela Lupeanu.
La rândul său, Paul Buta atrage atenția că, la începutul pandemiei, Consiliul Concurenței a adoptat o atitudine mai permisivă cu privire la anumite forme de cooperare între concurenți în scopul evitării deficitului de produse esențiale și al asigurării unei distribuții echilibrate a acestora, acordând, la solicitare, îndrumări mediului de afaceri în acest sens.
„Autoritatea a atras atenția asupra faptului că aceste forme de cooperare în contextul pandemiei sunt permise în anumite condiții, pe o perioadă limitată de timp și că nu trebuie să conducă la restrângeri grave ale concurenței. Consiliul Concurenței a punctat atunci că operatorii economici trebuie să fie atenți la problemele de aprovizionare cu produse esențiale, lanțul de distribuție, activități de cercetare dezvoltare, creșterea excesivă a prețurilor și participarea companiilor în asociațiile profesionale. În acest context, este de așteptat ca odată ce activitatea economică se va deplasa către o oarecare normalizare, Consiliul Concurenței să își îndrepte atenția către sectoarele produselor esențiale pentru a verifica comportamentele adoptate de companii în perioada pandemiei. Zona energiei va rămâne și ea în vizorul autorității în contextul liberalizării pieței, iar domeniul financiar-bancar va prezenta și el o importanță crescută, mai ales după ce măsurile de sprijin pentru populație și pentru societăți vor ajunge la termen”, explică avocatul.
Profesionistul Mușat & Asociații mai atenționează că cele mai sensibile încălcări în materia dreptului concurenței sunt cele legate de colaborarea anticoncurențială dintre concurenți. „Deși Consiliul Concurenței a avut deja în perioada trecută o intensificare a activității în zona cartelurilor, societățile nu pot renunța la a avea o atenție sporită raportat la comportamente ce pot intra în această sfera de încălcare. Publicarea recentă de către Consiliul Concurenței a Ghidului privind conformarea cu regulile de concurență de către asociațiile de întreprinderi arată că atenția autorității va rămâne concentrată pe zona schimburilor de informații sensibile între concurenți, în special cei care fac parte din asociații de întreprinderi. Sancțiunile aplicabile rămân mari, iar existența acestor orientări suplimentare nu face decât să sublinieze că nivelul de toleranță a unor potențiale comportamente anticoncurențiale în această zonă va fi minimal, dacă nu chiar inexistent”, menționează avocatul.
O practică importantă în economia firmei Mușat & Asociații
Mușat & Asociații acoperă un evantai foarte larg de practici în care oferă asistență juridică și reprezentare, iar practica de Dreptul concurenței acționează atât individual cât și în manieră integrată cu toate sferele de activitate, atât în materie de consultanță cât și în materie litigioasă. Prin urmare, activitatea echipei de Dreptul concurenței are un impact semnificativ asupra activității de ansamblu, cu un aport deosebit și o implicare transversală particulară.
O serie întreagă de societăți și instituțiile financiare aflate în poziții de lider la nivel mondial se adresează echipei de concurență din cadrul Mușat & Asociații în mod abitual pentru stabilirea politicilor de concurență, litigiilor în materia și a strategiilor de reglementare.
Practica de Dreptul concurenței este condusă de Paul Buta, partener responsabil între altele și de domeniile farmaceutic și proprietate intelectuală. Firma are un număr de peste cinci specialiști de diferite seniorități cu o înțelegere profundă a peisajului concurențial din România precum și a celui existent la nivel european și internațional.
Combinând eficiența cu expertiza pentru a dezvolta strategii personalizate pentru preîntâmpinarea activă a apariției problemelor de concurență, echipa Mușat & Asociații oferă asistență clienților în toate etapele necesare activității lor: în activitatea de consultanță anterioară oricăror proceduri administrative (contracte, strategii comerciale, organizare activități și sisteme de cooperare sau business); în procedurile administrative în fața Consiliului Concurenței (investigații, notificări, plângeri); în activitatea litigioasă, implicând contestarea în instanță a actelor emise de Consiliul Concurenței.
„Negociatori abili, cu o minte comercială și cu o cunoaștere tehnică robustă, echipa încearcă întotdeauna în mod proactiv să identifice soluțiile cele mai potrivite și din perspectivă comercială și reprezintă clienții în mod regulat cu privire la întregul spectru de probleme concurențiale, de la concentrări economice, până la cartel și abuz de poziție dominanta, investigații sectoriale, sprijin pentru politici de conformare. Activitatea litigioasă realizată de echipa noastră oferă o perspectivă completă avocaților, care permite realizarea unor strategii și viziuni coordonate pe termen lung în beneficiul clientului”, subliniază Paul Buta.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1082 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...