Avocații din practica de Real Estate de la Mușat & Asociații spun că pentru anul 2022 este previzibil un nivel de activitate cel puțin la nivelul anului 2021, când au avut mandate complexe și diverse | Monia Dobrescu, Partener: Încă din ianuarie avem semnele unui an în care clienții nu se lasă descurajați de pandemie. Se simte și o oarecare prudență, contextul economic și social actual nefiind lipsit de necunoscute
10 Februarie 2022
Ștefania EnacheToate echipele Mușat & Asociații au intrat în noul an cu agenda de lucru plină. De exemplu, practica de Real Estate pe lângă proiectele pe care le-a început în 2021 și pe care le continuă și în 2022, are în lucru, în etapa preliminara, în care încă se mai fac studii pentru a determina oportunitatea unei asemenea investiții, un mandat care vizează cumpărarea unui parc logistic.
Monia Dobrescu, avocat asociat si coordonatoarea practicii de Real Estate de la Musat & Asociatii |
Anul 2021 a adus o accelerare a tranzacțiilor înregistrate pe piața imobiliază, numărul acestora înregistrând o creștere semnificativă comparativ cu 2020.Experții Mușat & Asociații anticipează, raportându-se la volumul autorizațiilor de construcții emise pe final de 2021, că tendința aceasta va continua și în anul în curs.„Pe fondul creșterii prețului la materialele de construcții și având în vedere că piața forței de muncă se află într-o situație dificilă, ar urma în mod natural o creștere a prețurilor imobilelor. Cu toate acestea, trebuie ținut cont de faptul că puterea de cumpărare a românilor nu este neapărat pe un trend ascendent, mai ales după doi ani de restricții și incertitudini, la care se adaugă scumpirea majorității produselor și creșterea costurilor cu utilitățile. Într-un astfel de context, dezvoltatorii se vor vedea nevoiți să își adapteze strategia de business, chiar dacă lucrul acesta implică și o diminuare a profitului”, explică Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.
Munca avocaților axați pe practica de Real Estate va crește și ea în intensitate și în volum, firmele implicate în proiecte care vizează zona de imobiliare având nevoie de consultanță de specialitate. „Într-o piață imobiliară totuși dinamică și încă efervescentă, majoritatea clienților noștri au o orientare destul de clară în ceea ce privește business-ul lor, bazându-se pe modul în care a evoluat piața și pe așteptările rezonabile pe următorii doi-trei ani. O importanță definitorie au avut-o lichiditățile disponibile și posibilitatea de a finanța/refinanța proiectele. Pentru unele firme, pandemia a creat oportunități neașteptate, ceea ce a dus fie la o creștere a activității curente, fie la extinderea business-ului în alte zone ale pieței. Experiența în afaceri a managementului contează enorm; clienții care au mai trecut prin perioade dificile au învățat din experiențele anterioare și gestionează situația actuală mai ușor, cu decizii mai aplicate. Cei cu acționariat străin depind, evident, și de strategia grupului din care fac parte”, punctează Monia Dobrescu.
În ciuda dificultăților cu care piața imobiliară s-a confruntat în ultimii ani, practica de Real Estate din cadrul Mușat & Asociații a fost și este într-o continuă dezvoltare atât în ceea ce privește volumul de muncă, cât și în ceea ce privește complexitatea proiectelor. Această situație se reflectă direct și asupra încasărilor asociate de această arie înregistrate de casa de avocatură.
Principalele probleme cu care s-au confruntat și continuă să se confrunte dezvoltatorii țin de suspendarea PUZ-urilor coordonatoare și de procedura încă greoaie de emitere a autorizațiilor de construire. „Deși grija față de mediul înconjurător și dorința de a crește calitatea vieții prin combaterea poluării, susținerea dezvoltării spațiilor verzi și crearea unei infrastructuri inteligente sunt lăudabile, pe termen scurt și mediu, măsura suspendării PUZ-urilor de sector a impactat negativ dezvoltarea imobiliară”, subliniază Partenerul Mușat & Asociații.
Un portofoliu în creștere, care include mandate foarte diverse
Expertiza Mușat & Asociații pe zona de Real Estate duce la o mare diversitate a mandatelor pe care avocații le au în lucru. Astfel, pe parcursul anului 2021, specialiștii s-au implicat în dosare complexe și diverse, de la vânzări de proprietăți, în care au negociat un exit cât mai avantajos pentru clienții firmei, până la achiziții de terenuri, unde accentul a fost pus pe garanțiile oferite de vânzător, relocări ale unor chiriași, care căutau un spațiu mai potrivit nevoilor lor în contextul modificărilor impuse de pandemie. De asemenea, către sfârșitul anului, avocații au acordat asistență juridică în legătură cu stabilirea unui parteneriat în vederea dezvoltării unui proiect imobiliar în 2022.
„O parte dintre mandatele de Real Estate le-am lucrat în colaborare cu colegii de la departamentul de litigii, întrucât vizau clarificarea în instanță a unor aspecte legate de dreptul de proprietate sau chiar pornirea unei acțiuni în evacuarea unor terți ce pretindeau drepturi necuvenite. Pentru vânzarea unor active imobiliare importante și în contextul relocării activității, s-au implicat și colegii noștri care lucrează pe dreptul mediului. De asemenea, majoritatea mandatelor de Real Estate au și componente de drept societar și fiscal”, precizează Monia Dobrescu.
Printre clienții Mușat & Asociații regăsim atât dezvoltatori imobiliari, cât și retaileri de talie mare și medie.
„Ne bucurăm să constatăm că dezvoltatorii nu s-au arătat descurajați de condițiile dificile în care a funcționat piața. Pe zona de rezidențial, clienții noștri și-au adaptat proiectele noilor cerințe ale pieței. În pandemie, au apărut anumite tendințe care au luat amploare și s-au diversificat pe parcurs: atracția față de zonele periferice, orientarea către locuințele „verzi”, preferința pentru locuințele mai spațioase, eventual cu terasă sau curte; amplasarea spațiilor de locuit a devenit extrem de importantă pentru cumpărători, care se orientează mai mult în funcție de trafic, proximitatea față de centrele comerciale sau alte zone de shopping, săli de sport, școli/grădinițe, parcuri etc. Avem în portofoliul nostru și clienți care au fost mai puțin afectați de criza sanitară și de consecințele ei în plan economic și social. Este vorba în principal de clienții din zona de retail și chiar cei din industrial și logistică”, arată avocatul intervievat de BizLawyer.
Pe parcursul anului trecut, echipa Mușat & Asociații a fost solicitată și pentru a oferi asistență în legătură cu intrarea pe piața românească a unor firme din afară, lucru ce dovedește că piața locală continuă să atragă investiții noi.
În acest context, avocații s-au ocupat de mandate complexe, care au implicat nu doar înființarea unor entități pe teritoriul țării noastre, ci și obținerea de permise și autorizații pentru desfășurarea activității și asigurarea unui sediu corespunzător nevoilor clientului. „Am observat o înclinație a societăților cu capital străin spre birouri „flexibile”, care permit activitatea mai multor firme în același spațiu. Piața birourilor rămâne în continuare într-o situație relativ incertă, având în vedere că nu se poate anticipa evoluția pandemiei și, respectiv, întoarcerea angajaților la programul normal de lucru. O mare parte din mandatele noastre cu elemente de extraneitate implică conlucrarea cu firme de avocatură din străinătate. Printre firmele cu care avem o bună colaborare se numără: Baker & McKenzie, Bird&Bird, Hogan Lovells, Latham and Watkins, Paul Hastings etc.”, mai spune Monia Dobrescu.
Cu privire la apetitul investitorilor în legătură cu finanțarea unor proiecte din zona de Real Estate, Monia Dobrescu susține că, în pofida reticențelor de a rula new money în perioada incipientă a pandemiei, sectorul imobiliar s-a menținut pe o direcție ascendentă în ultimul an.
Avocatul menționează faptul că o astfel de situație facilitează obținerea fondurilor, fie că vorbim de investiții noi sau de refinanțări. „Existând interes și sursele finanțarilor sunt variate, dar am observat în ultima perioadă un trend în rândul clienților noștri, acela de a finanța inițial proiectele din fonduri proprii și abia apoi să recurgă la finanțări bancare. Deși sunt semnale bune, se simte încă și o oarecare prudență, contextul economic și social actual nefiind lipsit de necunoscute, fie că vorbim de evoluția pietei în plan local sau de consecințele pandemiei la nivel global. În ceea ce ne privește, anul trecut am avut o serie de proiecte noi, altele au continuat din anii precedenți sau au fost finalizate pe parcursul lui 2021. În ianuarie 2022, s-au anunțat deja finanțări care implică și departamentul de Real Estate. Organizarea internă a firmei asigură o bună colaborare între cele două departamente, Real Estate și Banking & Finance, unii avocați acoperind ambele arii de practică, ceea ce aduce un plus valoare asistenței acordate clienților noștri”, detaliază Partenerul Mușat & Asociații.
Practica de Real Estate a Mușat & Asociații este coordonată de Monia Dobrescu, avocat asociat și este formată din avocați cu diverse nivele de senioritate, dintre care îi menționăm pe Mădălina Trifan (Managing Associate) și Cristian Cepesi (Senior Associate). Dintre avocatii litiganți specializați pe Real Estate, amintim pe Andra Mihalache (Partener) și Andrei Bran (Managing Associate), ambii implicați în acțiuni în retrocedare și diverse dosare litigioase cu o componentă de Real Estate.
Toate echipele Mușat & Asociații au intrat în noul an cu agenda de lucru plină. De exemplu, practica de Real Estate pe lângă proiectele pe care le-a început în 2021 și pe care le continuă și în 2022, are în lucru, în etapa preliminara, în care încă se mai fac studii pentru a determina oportunitatea unei asemenea investiții, un mandat care vizează cumpărarea unui parc logistic.
Un astfel de dosar va implica un proces complex de evaluare juridică a investiției și avocații se așteaptă la o negociere strânsă, având în vedere precedentele în relația celor două părți implicate.
„Pentru anul 2022 este previzibil un nivel de activitate cel puțin la nivelului anului 2021. Înca din ianuarie avem semnele unui an în care clienții nu se lasă descurajați de pandemie”, a conchis Monia Dobrescu.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 881 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...