Avocații Mușat & Asociații prevăd modificări legislative importante și investiții mari pentru modernizarea sistemelor medicale și îmbunătățirea accesului pacienților la medicamente și servicii de calitate. De vorbă cu Dan Minoiu (Partener) despre munca avocaților de Life Sciences și cele mai importante proiecte din această arie
16 Decembrie 2020
Ștefania EnacheDepartamentul Healthcare & Pharma al Mușat & Asociații este coordonat de Paul Buta, (Partenerul Coordonator al Departamentelor de Proprietate Intelectuală, Concurență și Drept Farmaceutic) secondat de Dan Minoiu (Partner) pe aria de practică Life Sciences, Manuela Lupeanu (Managing Associate) pe problemele de Dreptul Concurenței, Julieta Sfeclă (Managing Associate) în domeniul Proprietății Intelectuale și Mateea Predescu (Managing Associate) pe problemele de drept farmaceutic și medical.
Dan Minoiu, Partener Musat & Asociatii |
Firmele active în zona farmaceutică au solicitat suportul avocaților pentru continuarea și, după caz, re-configurarea proiectelor începute anterior sau planificate pentru acest an, adaptându-le la noile măsuri dispuse de autorități. De asemenea, clienții Mușat & Asociații au avut nevoie de consultanță în legătură cu implementarea unor proiecte inovative pe piața locală.
La rândul lor, spitalele private, centrele medicale și medicii au cerut asistență de specialitate în legătură cu proiecte de telemedicină, reorganizarea activităților și modificarea procedurilor pentru furnizarea serviciilor medicale în condiții de pandemie, pentru implementarea măsurilor dispuse de Ministerul Sănătății, de Direcțiile de Sănătate Publică, de CNAS și de Casele Județene de Asigurări de Sănătate și alte aspecte de conformitate.
„Am remarcat un interes extrem de mare din partea unor companii internaționale interesate de punerea pe piață și comercializarea dispozitivelor medicale și a echipamentelor individuale de protecție, inclusiv a măștilor de protecție facială. Începând cu luna mai, activitatea clienților și implicit a avocaților Mușat & Asociații specializați în farma și sănătate a revenit în parametri oarecum normali de funcționare, cu mențiunea că majoritatea clienților își desfășoară în continuare activitatea în regim de telemuncă sau muncă de acasă, iar întâlnirile au loc cu precădere pe platforme online de conferințe audio-video”, explică Dan Minoiu.
Consultanță complexă pentru clienții din această practică
Echipa Mușat & Asociații a asistat companiile farmaceutice internaționale și afiliații acestora din România în legătură cu punerea pe piață, autorizarea prețurilor, distribuția, donația, compensarea și promovarea medicamentelor și în legătură cu implementarea a numeroase proiecte în care un rol esențial îl aveau aspectele de reglementare, de conformitate, de dreptul concurenței, de dreptul proprietății intelectuale, de dreptul muncii, de protecția datelor și de drept fiscal specifice sectorului farmaceutic.
De asemenea, odată cu reluarea și intensificarea activității instanțelor și a autorităților competente, începând cu luna mai, avocații au continuat să reprezinte clienții care activează în domeniile farmaceutic și medical în litigii comerciale, litigii de contencios administrativ, litigii în materia drepturilor de proprietate intelectuală, în proceduri complexe în fața Consiliului Concurenței, a autorităților fiscale și a organelor de cercetare și de urmărire penală.
„În contextul pandemic, atât autoritățile, cât și furnizorii de servicii medicale, inclusiv spitalele, clinicile și cabinetele medicale, au încercat să identifice soluții adecvate pentru a asigura accesul pacienților la tratament. În acest sens, am consiliat clienții pentru adaptarea modelelor de afaceri, a procedurilor de lucru și a contractelor, pentru efectuarea unor noi programe de instruire pentru management și angajați, prin raportare la reglementările legale într-o continuă schimbare”, precizează Partenerul Mușat & Asociații.
Avocatul mai amintește faptul că, anul acesta, firma de avocatură a asistat companii farmaceutice și organizații de cercetare internaționale în legătură cu efectuarea studiilor clinice pentru dezvoltarea unor noi medicamente și vaccinuri, inclusiv pentru noul coronavirus, atât cu privire la aspectele de reglementare și de autorizare, cât și cu privire la aspectele contractuale și de protecția datelor (GDPR).
De asemenea, a consiliat și reprezentat companii farmaceutice globale în proceduri și litigii complexe privind drepturile de proprietate intelectuală, în principal pentru protejarea drepturilor decurgând din brevetele asupra unor medicamente, precum și în legătură cu dispute privind mărci și drepturi de autor.
„În primele luni ale acestui an, am asistat o companie de top internațională, producătoare de medicamente, în legătură cu redactarea, revizuirea și implementarea unor ghiduri și proceduri comprehensive de conformitate privind promovarea etică a medicamentelor, sponsorizarea și organizarea evenimentelor științifice, interacțiunile cu profesioniștii în domeniul sănătății, cu asociațiile de pacienți și cu funcționarii publici. Mandatul nostru a inclus și efectuarea unui audit de conformitate în legătură cu operațiunile societății pe piața din România, în colaborare cu managementul internațional al clientului, precum și actualizarea modelelor de contracte folosite în activitatea de zi cu zi”, punctează Dan Minoiu.
În proiecte de acest tip, avocații specializați din cadrul Mușat & Asociații oferă consultanță juridică și fiscală integrată, acoperind aspectele de drept farmaceutic, medical, dreptul concurenței, dreptul proprietății intelectuale, protecția datelor cu caracter personal, dreptul muncii, drept penal și drept fiscal care sunt incidente.
„Avem unul dintre cele mai experimentate departamente de Drept Penal, iar colegii noștri specializați în dreptul penal al afacerilor au consiliat și reprezentat anul acesta companii de top care activează în domeniile medical, farmaceutic și al dispozitivelor medicale în dosare și investigații de o mare complexitate în fața organelor de cercetare și de urmărire penală, precum și în fața instanțelor competente. Reprezentăm frecvent companiile farmaceutice în litigii și dispute comerciale și de contencios administrativ, precum și în litigii având ca obiect protecția drepturilor de proprietate intelectuală și contestarea deciziilor emise de Consiliul Concurenței”, subliniază Partenerul Mușat & Asociații.
Echipa Muşat & Asociaţii care acordă consultanţă clienţilor ce activează în industria farmaceutică și industria serviciilor medicale este formată din avocaţi specializaţi în aspecte de reglementare, în dreptul concurenţei, în proprietate intelectuală, în drept societar şi fuziuni & achiziţii, în dreptul muncii, din litiganţi reputaţi, precum şi din consultanţi fiscali şi practicieni în insolvenţă. Astfel, nouă avocaţi sunt implicaţi constant în proiectele clienţilor din aceste domenii, în timp ce echipa extinsă cuprinde in jur de 20 de avocaţi, incluzand aici consilieri în proprietate industrială, consultanţi fiscali şi practicieni în insolvenţă.
Departamentul Healthcare & Pharma al firmei Mușat & Asociații este coordonat de Paul Buta, (Partenerul Coordonator al Departamentelor de Proprietate Intelectuală, Concurență și Drept Farmaceutic) secondat de Dan Minoiu (Partner) pe aria de practică Life Sciences, Manuela Lupeanu (Managing Associate) pe problemele de Dreptul Concurenței, Julieta Sfeclă (Managing Associate) în domeniul Proprietății Intelectuale și Mateea Predescu (Managing Associate) pe problemele de drept farmaceutic și medical.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Expertiza avocaților este vastă, acoperind foarte multe domenii. De exemplu, Mușat & Asociații are o experiență îndelungată în domeniul clawback. Firma a reprezentat cu succes peste 20 de deținători de autorizații de punere pe piață a medicamentelor în fața CNAS, a Curții de Apel București și a Înaltei Curți de Casație și Justiție, în legătură cu contestarea și anularea notificărilor trimestriale privind taxa clawback pentru medicamente. Urmare a încetării stării de urgență, instanțele au reluat treptat desfășurarea ședințelor de judecată în aceste litigii de contencios administrativ.
„De asemenea, am asistat anul acesta producători de medicamente internaționali în legătură cu investigații complexe ale Consiliului Concurenței, activitatea noastră constând, printre altele, în consilierea companiilor farmaceutice respective în legătură cu procedurile în fața Consiliului Concurenței și reprezentarea în fața autorităților de concurență. La finalul anului trecut am finalizat cu succes una dintre cele mai importante tranzacții de pe piața locală, având ca obiect achiziția unui distribuitor de medicamente care face parte dintr-un grup internațional. În prezent, avem în lucru două tranzacții importante în domeniul medical, care vor fi finalizate cel mai probabil anul viitor. La începutul acestui an am asistat un investitor internațional în legătură cu un parteneriat public-privat în domeniul medical, în contextul proiectelor anunțate de autoritățile române pentru dezvoltarea unor spitale regionale și pentru efectuarea unor alte investiții majore în sistemul spitalicesc”, mai spune Dan Minoiu.
Cele mai frecvente probleme pentru care avocaților le este solicitat sprijinul vizează: accesul pe piață, evaluarea tehnologiilor medicale, avizarea prețurilor la nivel local și compensarea medicamentelor, încheierea contractelor cost-volum și elaborarea protocoalelor terapeutice; aspecte comerciale, inclusiv în legătură cu probleme sensibile de dreptul concurenței privind schimbarea sistemelor de distribuție și încheierea contractelor cu distribuitorii locali; dispute pentru protecția brevetelor, a mărcilor și a altor drepturi de proprietate intelectuală; reprezentarea în fața Consiliului Concurenței, în fața autorităților de reglementare, a autorităților fiscale și a instanțelor competente; analiza impactului schimbărilor legislative frecvente, asupra activităților lor din România; și implementarea unor proiecte inovative pe piața locală.
Cu o experiență de peste 30 de ani în care au reprezentat principalii jucători din domeniile farmaceutic și medical, avocații Mușat & Asociații cred că, în perioada viitoare, vor crește investițiile pentru modernizarea sistemelor medicale, pentru îmbunătățirea accesului pacienților la medicamente, dispozitive medicale și servicii medicale de calitate. „Iar noi vom fi pregătiți să furnizăm asistența juridică, fiscală și de conformitate care va fi necesară”, precizează avocatul.
În ceea ce privește anul viitor, Dan Minoiu anticipează modificări legislative importante privind reformarea sistemului de sănătate românesc, digitalizarea sănătății și utilizarea din ce în ce mai frecventă a telemedicinei. De asemenea, ar putea interveni schimbări privind activitățile de promovare a medicamentelor față de profesioniștii în domeniul sănătății.
De altfel, unul dintre cele mai complexe proiecte pe care echipa Mușat & Asociații îl are în derulare în derulare îl reprezintă implementarea unui sistem de telemedicină care să permită accesul pacienților din România la servicii medicale prestate de profesioniști în domeniul sănătății (i.e., medici) și furnizori de servicii medicale care fac parte dintr-un grup internațional.
De asemenea, un alt proiect important aflat pe masa de lucru a avocaților are ca obiect lansarea pe piața din România a unui medicament inovativ. „Asistența pe care o oferim clientului nostru – unul dintre cei mai mari producători de medicamente inovative la nivel internațional – vizează în particular implementarea sistemului de distribuție pe piața din România. Colaborăm frecvent cu reputate firme de avocatură internațională pentru realizarea unor tranzacții internaționale și pentru implementarea unor proiecte la nivel național și regional, pentru clienții din domeniile farmaceutic și medical”, arată Dan Minoiu.
Proiectele anului 2020
Numărul mare de proiecte pe care echipa Mușat & Asociații le-a avut în lucru anul acesta vine să certifice faptul că serviciile oferite sunt unele de calitate. Avocații s-au implicat în 2020 în multe proiecte interesante care au implicat, de exemplu, asistarea unor importante companii farmaceutice în legătură cu negocierea, încheierea și implementarea contractelor de cost-volum pentru compensarea unor medicamente inovative în România. Experții au oferit asistență clienților încă de la momentul evaluării tehnologiilor medicale, precum și în toate etapele negocierilor, contractele fiind încheiate cu succes pentru a asigura accesul pacienților la tratament. „Continuăm să asistăm companiile farmaceutice în legătură cu aspectele ce țin de implementarea contractelor cost volum și de prescrierea medicamentelor în regim compensat”, amintește Dan Minoiu.
Alt tip de proiect a inclus asistarea unor producători de medicamente în legătură cu o investigație declanșată de Consiliul Concurenței privind pretinse fapte anticoncurențiale. Acest mandat are o importanță deosebită, întrucât rezultatul acestei investigații va influența, printre altele, condițiile de comercializare a medicamentelor respective pe piața românească.
Avocații s-au implicat și în asistarea unei companii farmaceutice internaționale în legătură cu protecția unui brevet acordat unui medicament inovativ și extinderii protecției prin emiterea unui certificatul suplimentar de protecție, în contextul expirării exclusivității datelor și acțiunilor companiilor generice, care intenționează să intre pe piață și inițiază demersuri în contestarea brevetului.
Seria proiectelor interesante include și asistarea unei companii farmaceutice pentru elaborarea și implementarea unor politici complexe de conformitate, revizuirea modelelor de contracte care vor fi încheiate cu profesioniștii în domeniul sănătății, asociațiile profesionale și cu alți parteneri de afaceri.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1249 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...