ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Cătălin Istrate, Head of Legal & Business Conduct la Gilead Sciences Romania: “O bună înțelegere a businessului și ieșirea din zona de risk-free sunt calități pe care juriștii ar putea să le exerseze mai mult. De asemenea, digital și AI sunt domenii pe care juriștii ar trebui să le înțeleagă cât mai bine, pentru a nu fi depășiți de ele”

04 Iulie 2024   |   Ștefania Enache

Cătălin Istrate se consideră o persoană norocoasă, deoarece pe parcursul carierei sale șansa de a cunoaște foarte mulți oameni de calitate, atât români, cât și străini, și de a învăța multe lucruri de la aceștia.

 
 
Rolul avocatului in house într-o companie este acela de a activa businessul în care lucrează, de a-l facilita, nu de a-i pune piedici.  În ultimii zece ani, profesia aceasta a evoluat foarte mult, iar acum nu se mai vorbește despre consilier juridic, ci despre Legal business partner.  „Abordarea acestei profesii în mod tradițional, respectiv limitarea la verificarea legislației, redactarea de contracte și reprezentarea în litigii a companiei, în mod sigur, nu va asigura succesul profesional în mediul de business actual. Fiind de multe ori parte a echipei de conducere a companiei (Leadership Team), consilierului juridic i se cere să fie un bun lider, un bun manager, să construiască bugete, strategii, să gestioneze echipe, să înțeleagă rapoarte de profitabilitate (P&L), să aibă inițiative quasi-juridice, și, cel mai important, să creeze un impact față de echipă, de clienți, de consumatori, de acționari”, punctează Cătălin Istrate, Head of Legal & Business Conduct la Gilead Sciences Romania.


Toate aceste provocări cărora avocatul in house de astăzi trebuie să le facă față sunt gestionate corect și eficient doar dacă profesionistul se concentrează pe două aspecte esențiale. Primul este acela de a ieși din zona de confort și de a se implica în diverse proiecte din afara departamentului juridic, inclusiv de a coordona proiectele respective. „Chiar dacă solicită timp și energie, ne va ajuta enorm în a avea o înțelegere complexă a business-ului, în a crea relații de încredere și în a schimba lucrurile, în a crea un impact, care în cele din urmă înseamnă a crea valoare”, argumentează Cătălin Istrate.

Un al doilea aspect la fel de important este pregătirea continuă, prin parcurgerea unor programe de training, a unor cursuri specializate, a unor programe MBA etc.

Într-un demers susținut de firma de avocatură Țuca Zbârcea & Asociații, BizLawyer îi prezintă pe unii dintre cei mai cunoscuți și apreciați coordonatori de departamente juridice din marile companii ce activează pe plan local. Interlocutorii noștri au fost aleși din Catalogul GC Powerlist, o listă a celor mai importanți „general counsel”, adus în premieră în România de către Legal 500 și societatea de avocați Țuca Zbârcea & Asociații.

Continuăm seria discuțiilor cu profesioniștii evidențiați de Legal 500 cu Cătălin Istrate, Head of Legal & Business Conduct la Gilead Sciences Romania.

* * * * * *




O carieră construită etapă cu etapă

Cătălin Istrate și-a dorit foarte mult să-și dezvolte o carieră în domeniul juridic și absolut nimic nu l-a împiedicat să-și ducă la bun sfârșit acest plan. „Pentru mine, Facultatea de Drept a fost a doua facultate absolvită, la care am intrat abia după al doilea examen de admitere. Mi-am dorit foarte mult să profesez în domeniul Dreptului! Au fost mai multe motive, însă cred că motivația principală a constat în dorința de a influența/ facilita înfăptuirea echității, găsirea unui echilibru just și obiectiv în relațiile inter-umane și în societate în general”, povestește interlocutorul BizLawyer.

Este de părere că principiile și valorile nu trebuie împărțite în personale și profesionale. „Da, avem mai multe tipuri de interacțiuni și îndatoriri: personale, profesionale, sociale etc., când îmbrăcăm diferite „haine” și ne comportăm în mod specific. Cu toate acestea însă, din punctul meu de vedere, un om este integru atunci când aplică același set de principii și valori în orice aspect al vieții sale. Este despre ceea ce spune proverbul englezesc: „walk the talk”. La baza valorilor și principiilor personale stau transparența, onestitatea, lipsa unei „agendei duble”, sentimentul datoriei și al lucrului făcut temeinic, de la început până la final”, nuanțează juristul.

Cătălin Istrate a absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universității din București în anul 2007 și a început să lucreze în avocatură în 2006, când era student în anul trei. „După o perioadă în care am lucrat la JGV și Asociații, am decis să-mi continui cariera în avocatura in house, la Coca-Cola HBC Romania, unde am început ca Junior Counsel și am evoluat până la poziția de Head of Legal (acting as). Aceasta a reprezentat pentru mine perioada maturizării profesionale, în care am învățat că „spețele” din practica reală sunt total diferite de ceea ce învățasem în facultate. În același timp însă, am conștientizat că fără noțiunile învățate în facultate (de multe ori pe de rost, fapt cu care nu eram de acord) mi-ar fi fost imposibil să profesez la standardele necesare”, precizează interlocutorul BizLawyer.

Ianuarie 2016 a adus o schimbare importantă în cariera sa, a fost momentul în care Cătălin Istrate a început colaborarea cu Reckitt Romania pe poziția de Senior Legal Counsel, South Eastern Europe.
Noul loc de muncă a venit la pachet cu provocări multiple, mai ales că poziția pe care o ocupa nu existase anterior în organizație. În plus, nu avea echipă, fiind singur în departamentul juridic. Totodată, trebuia să gestioneze o arie geografică formată din 11 țări, parte membre UE, parte non-UE, fiecare cu modele proprii de distribuție; iar produsele Reckitt erau din categorii diferite: detergenți, dispozitive medicale, medicamente OTC. „După doi ani, am promovat în 2018 pe poziția de Regional Legal Director, Eastern Europe, fiind responsabil pentru 16 țări. Cea mai mare satisfacție pe care am avut-o în această perioadă a fost echipa pe care am reușit să o construiesc, precum și reușitele pe care le-am avut împreună și datorită echipei mele”, amintește interlocutorul BizLawyer.

După șapte ani la Reckit, în 2022 a acceptat propunerea venită din partea companiei Gilead Sciences de a ocupa poziția de Head of Legal & Business Conduct la Gilead Sciences Romania. „Nu a fost o decizie ușoară, iar motivul principal care a stat la baza acesteia a fost dorința de a contribui la îmbunătățirea și la salvarea vieților pacienților din România care sunt tratați cu produsele Gilead. Gilead Sciences este prezentă cu o subsidiară în România de la 1 decembrie 2022. Cunoscută ca un lider mondial în tratamente inovative antivirale, de la terapii antiretrovirale pentru pacienții cu HIV sau tratamente pentru hepatitele B, C și D, până la tratament pentru Covid-19, Gilead a anunțat de curând lansarea primului sau produs oncologic în România, care se adresează unui segment de pacienți adulți cu cancer de sân triplu negativ nerezecabil sau metastazat”, arată juristul.

Pe parcursul carierei sale de până acum, Cătălin Istrate s-a implicat în multe proiecte relevante pe piață. „Întrucât unul dintre domeniile de drept dragi mie este Dreptul concurentei, aș aminti aici implicarea mea în decursul timpului în mai multe proiecte de go-to-market, fie că a fost vorba despre transformări radicale ale modelelor de distributie, fie adaptări sau mici schimbări punctuale. În anumite cazuri chiar am condus aceste proiecte. Dintre proiecte majore în care am avut o implicare directă aș mai numi divizări de societăți comerciale la nivel internațional/ regional, implementarea GDPR, implementarea Directiva UE privind dubla calitate, acțiuni de prevenire a contrafacerilor, negocieri de contracte colective de muncă, implementare sisteme de contract management. În toate proiectele și în general în activitatea pe care o desfășor, urmăresc, în primul rând, să înțeleg nevoia de business. Cum am mai spus, rolul Departamentului juridic este de a facilita afacerea și de a ghida decidenții afacerii să ia decizii care sunt conforme cu legea și cu etica industriei. De cele mai multe ori, acestea sunt decizii bazate pe analize de risc, una dintre componente fiind riscul juridic, alături de riscurile financiare, comerciale etc. Rolul consilierului juridic este acela de a înțelege aceste aspecte în complexitatea lor și de a oferi o soluție nu neapărat total lipsită de risc, ci adaptată situației și nevoii de business, cu un nivel de risc cunoscut, previzibil și gestionabil. Și, ce e cel mai important, de a-și asuma soluția oferită”, detaliază avocatul.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Avocatul in house joacă un rol major în organizația din care face parte


Cătălin Istrate se consideră o persoană norocoasă, deoarece pe parcursul carierei sale șansa de a cunoaște foarte mulți oameni de calitate, atât români, cât și străini, și de a învăța multe lucruri de la aceștia. „Suntem suma tuturor oamenilor întâlniți! Întrucât este imposibil să îi menționez pe toți cei care mi-au influențat evoluția profesională, mă voi opri la două persoane cărora le datorez enorm: Cătălin Vlad, partener fondator la JGV și Asociații, și Elena Iacob, CEE Regional Legal Counsel, Alliance Healthcare. Cătălin a fost persoana care a contribuit la evoluția mea de la student la drept la avocat, care mi-a arătat cum gândește, raționează și se poziționează un bun avocat. De la Cătălin am învățat că un avocat bun de business este mai mult decât un consultant, este un partener, aduce valoare în deciziile de business. De asemenea, tot Cătălin m-a făcut să înțeleg cât de important este să creezi ceva durabil, care să rămână în urma ta, să crești oameni, să îi ajuți să fie mai buni, să aibă ambiții și să lupte pentru atingerea lor. Elena a fost managerul de la care am învățat, pe lângă multe altele, cum să fii un model pentru cei de lângă tine, fie că sunt din departamentul juridic, fie că sunt din alte departamente, cum să influențezi în bine deciziile și comportamentul colegilor din organizație prin exemplul propriu. Tot de la Elena am învățat că un bun lider pune mereu oamenii pe primul loc, îi susține, dar le și dă libertate în luarea deciziilor, îi ajută să crească și atribuie mereu succesul echipei, nu sie înșuși”, explică interlocutorul BizLawyer.

Includerea sa în GC Powerlist – 2023 este onorantă pentru el și le mulțumește pentru acest lucru atât echipei Legal500, cât și celor care l-au nominalizat. „Cred că rolul nostru, al celor din GC Powerlist, este de a facilita inovația și împărtășirea bunelor practici între avocații in-house. Nominalizarea în GC Powerlist – 2023 vine și cu datoria de a contribui la succesului acestui grup profesional”, susține avocatul.

În opinia sa, avocatul in house este cel care facilitează businessul în care activează. Astfel că, atunci când vine vorba despre analiza profilului de risc, este de părere că abordarea corectă este de a identifica soluții viabile cu riscuri gestionabile și previzibile, și nu doar de a identifica riscurile. „Acestea din urma există oricum, important este cum le abordăm. O bună înțelegere a businessului (e.g. rapoarte P&L, politici comerciale, customer segmentation, strategii de marketing) și ieșirea din zona de risk-free sunt calități pe care juriștii ar putea să le exerseze mai mult. De asemenea, digital și AI sunt domenii pe care juriștii ar trebui să le înțeleagă cât mai bine, pentru a nu fi depășiți de ele”, mai spune juristul.

Cătălin Istrate mărturisește că nu ar schimba nimic din parcursul său profesional de până acum, doar și-ar acorda mai mult timp pentru citit. „În ceea ce privește viitorul, planul este de a contribui în continuare la a asigura pacienților din România accesul la tratamentele inovatoare ale Gilead și la succesul pe termen lung al Gilead România. La Gilead, avem un rol important în finalizarea epidemiei de HIV pentru toată lumea, oriunde. Depunem eforturi să eliminăm hepatita C ca problemă de sănătate publică până în 2030. În oncologie, avem în plan să oferim terapii transformatoare în peste 20 de indicații, să impactăm viața a peste 500.000 de pacienți la nivel global și să ne situăm în top 10 companii active în oncologie până în 2030. În plus, ne dezvoltăm portofoliul de produse pentru tratamentul inflamațiilor, cu noi abordări pentru a controla inflamația cronică și fibroza”, transmite interlocutorul BizLawyer.

Citește și

→   De vorbă cu Raluca Gheorghiu, Head of Legal Strategy and Acceleration în cadrul UiPath, care în copilărie își dorea să ajungă un ”Godfather”, dar a fost sfătuită de tatăl său să devină ”Consigliere”, adică avocat. Despre pasiunea care te împinge să faci lucruri extraordinare și rezultatele care devin oglinda propriei dedicări: ”În cariera mea, valorile precum transparența, etica și empatia au fost fundamentale”


→   De vorbă cu Alexandru Victor Savi-Nims, Chief Legal Officer - One United Properties, unul dintre profesioniștii care crede în diversitate și consideră că, în calitate de coordonator, trebuie să cuprinzi cât mai multe domenii de competență și să dai dovadă de independență și verticalitate | Despre principii de viață și oamenii care i-au modelat profilul profesional: ”Cel puțin ultimii 15 ani mi-au conturat un parcurs profesional eterogen, ce a construit un manager legal robust și, cumva, rar în România, prin diversitatea domeniilor în care am fost implicat și prin complexitatea proiectelor”

→   De vorbă cu Gabriela Popescu, Corporate, external and legal affairs head - Central Europe | Microsoft, profesionistul care a activat în mai multe industrii și, prin proiectele sale, unele speciale prin complexitate, diversitatea cazuistică și potențialele urmări, a schimbat ceva în bine în acele domenii. ”Cariera, ca și viața, ne scoate în cale experiențe și oameni diferiți și este lecția fiecăruia dintre noi să învățăm ceva din aceste întâmplări”, spune avocatul care crede în respect și în „a-ți păsa” ca mediu de lucru

→   De vorbă cu Ana Busuioc, Legal & Corporate Affairs Director Edenred, omul care își ghidează planurile de viitor după conceptul: „Nu judeca fiecare zi după recolta pe care ai adunat-o, ci după semințele pe care le-ai plantat” | ”Sunt recunoscătoare să pot lucra într-o echipă de profesioniști împreună cu care am convingerea că pot genera stabilitate în dinamica accelerată și volatilă care ne amprentează astăzi viețile profesionale, dar și sociale”, spune azi avocatul
 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 156 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...