ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Costurile de amenajare a birourilor au crescut cu până la 30% în 2022, dar rămân cele mai reduse din regiune

30 Martie 2023   |   BizLawyer

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală și de Est, iar perspectivele sunt pozitive având în vedere că cel puțin pentru moment nu mai vedem sincope în lanțurile de aprovizionare, iar prețurile s-au stabilizat.

 
 
Costul mediu pentru amenajarea spațiilor de birouri a crescut în 2022 cu 20-30%, pe fondul creșterii prețurilor, sincopelor lanțurilor de aprovizionare, scumpirii materiilor prime și a materialelor, dar și a forței de muncă, astfel că pentru amenajarea unui metru pătrat de birouri companiile au plătit în medie 820 euro, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În funcție de complexitatea proiectului, a materialelor și a soluțiilor utilizate, dar și a sistemelor tehnice și de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 600 de euro/metru pătrat până la peste 1.200 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura și instalațiile (50%) și cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total și au fost impactate cel mai mult de creșterea prețurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum și serviciile de project management și proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spațiilor de birouri.


Ana Stroie, Business Development Manager - Project Management Department Cushman & Wakefield Echinox: ”Creșterea prețurilor determinată de întreruperile de la nivelul lanțurilor de aprovizionare, dar și dificultățile legate de disponibilitatea forței de muncă specializată au avut un impact major asupra costurilor de amenajare a spațiilor de birouri. În acest context, am observat o creștere a cererii de servicii de project management, companiile apreciind beneficiile angajării unui manager de proiect care să urmărească implementarea procesului de amenajare a spațiului, cu scopul de a reduce riscurile de întârziere și de depășire a bugetelor inițiale, dar și pentru a se asigura că sunt utilizate cele mai moderne și eficiente soluții din punct vedere al standardelor de sustenabilitate”.

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală și de Est, iar perspectivele sunt pozitive având în vedere că cel puțin pentru moment nu mai vedem sincope în lanțurile de aprovizionare, iar prețurile s-au stabilizat.

Bugetele pe care companiile sunt dispuse să le aloce pentru amenajarea birourilor vor continua însă să crească, nevoia de flexibilitate, de realizarea de spații colaborative și implementarea de măsuri pentru a crea un mediu ”green” și sustenabil necesitând fonduri suplimentare.

În acest context, companiile alocă fonduri mai mari pentru sisteme audio-video și soluții tehnice care permit colaborarea în cele mai bune condiții pentru angajații care lucrează remote sau din birou, pentru soluții care oferă flexibilitate spațiilor, cum ar fi pereți mobili, dulapuri și ecrane interactive portabile, phonebooth-uri etc.
Serviciile de project management presupun conducerea, coordonarea și supravegherea proiectelor de amenajarea a spațiilor - birouri, retail, rezidențial, mixed use, industriale și logistice - alături de echipa de proiectare, consultanți și antreprenori, pentru toate etapele principale ale proiectului.

Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat în ultimii doi ani proiecte cu o suprafață de 560.000 de metri pătrați reprezentând birouri, spații de retail, industriale și de logistică, atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 60 milioane de euro.
Creșterea cererii de servicii de project management a venit atât din partea companiilor mari, care, fie au închiriat spații noi, fie și-au reconfigurat spațiile ca urmare a adoptării modelului hybrid de lucru și a implementării de facilități pentru atragerea și retenția angajaților în birouri, cât și din partea firmelor mai mici, care au început să fie din ce în ce mai active pe piața închirierilor de birouri.

De remarcat, interesul crescut din partea companiilor mici și mijlocii, cu 50-100 de angajați, care și-au mutat birourile din clădiri de clasa B sau vile, în spații de birouri de clasa A, și care vor să-și amenajeze spațiul de lucru în linie cu standardele acestor clădiri.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3490 / 16779
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...