Cushman & Wakefield Echinox: Livrările de spații de birouri din trimestrul al treilea, cea mai ridicată valoare trimestrială înregistrată vreodată
10 Noiembrie 2021
BizLawyerAnul 2021 nu a venit cu modificări ale nivelul chiriilor prime, astfel că acestea s-au menținut la 18,00-18,50 euro/mp/lună în CBD, în timp ce în centru și în zona Floreasca-Barbu Văcărescu chiriile variază între 17,50 și 18,00 euro/mp/lună.
Sursa: Pixabay |
Livrările de noi proiecte de birouri din București au totalizat 132.200 metri pătrați în trimestrul al treilea al anului, cea mai ridicată valoare trimestrială înregistrată vreodată, ducând astfel volumul de spații noi finalizate în primele nouă luni la 178.200 metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Suprafața proiectelor livrate în perioada ianuarie-septembrie 2021 a depășit astfel nivelul înregistrat în întreg anul trecut, când stocul nou a fost de 155.000 metri pătrați.
Cele mai relevante clădiri care au fost finalizate în acest interval au fost J8 Office Park (46.000 mp suprafață închiriabilă) în zona Expozitiei, U-Center I (32.800 mp) în centrul Bucureștiului, Globalworth Square (29.100 mp) în Floreasca - Barbu Văcărescu și Dacia One (16.300 mp) în CBD.
Cele mai relevante clădiri care au fost finalizate în acest interval au fost J8 Office Park (46.000 mp suprafață închiriabilă) în zona Expozitiei, U-Center I (32.800 mp) în centrul Bucureștiului, Globalworth Square (29.100 mp) în Floreasca - Barbu Văcărescu și Dacia One (16.300 mp) în CBD.
Astfel, stocul modern de birouri destinat închirierii din București a ajuns la 3,13 milioane metri pătrați, în timp ce rata de neocupare a crescut la 14,8%, un nou record al ultimilor 5 ani. În continuare, vedem o diferență semnificativă între ratele de neocupare ale clădirilor de clasa A și cele încadrate în clasa B, respectiv 12,1% pentru proprietățile clasa A, față de 23,4% pentru cele de clasa B.
Activitatea de închiriere în trimestrul al treilea a avut de asemenea o evoluție bună pe perioada verii, cu 93.900 metri pătrați contractați, astfel că nivelul înregistrat la nivelul primelor 9 luni a fost de 212.900 metri pătrați, în creștere cu 33% față de cel consemnat în perioada similară a anului trecut.
De remarcat nivelul cererii nete (exluzând reînnoirile de contracte existente) care au avut o pondere de 56% din totalul suprafeței tranzacționate, volumul menținându-se în linie cu cel din trimestrele anterioare.
Chiriașii din domeniile IT&C și medical au rămas cei mai activi din punct de vedere al cererii, aceștia parafând în total 41% din volumul total tranzacționat în trimestrul al treilea.
Având în vedere evoluția pieței de închiriere din primele nouă luni, dar și proiectele care sunt în curs de negociere în prezent, ne așteptăm ca volumul de spații de birouri tranzacționat în acest an să depășescă pragul de 300.000 metri pătrați.
Piața de birouri continuă să fie atractivă atât pentru dezvoltatori, care continuă să investescă în noi clădiri în perioada următoare, cât și pentru investitori, în condițiile în care aceștia au achiziționat în primele nouă luni proiecte de birouri totalizând aproape 340 milioane de euro.
Astfel, în prezent, sunt în construcție în București clădiri care totalizează 280.000 metri pătrați, a căror livrare este prevăzută pentru următoarele 18-24 luni.
Oferta nouă se va reduce însă gradual, în condițiile în care proiectele a căror finalizare este programată pentru 2022 vor aduce pe piață doar 138.000 metri pătrați, adică aproape cât suprafața construită doar în trimestrul trei din acest an.
One Cotroceni Park (fazele I & II), @Expo by Atenor, Sema Parc, AFI Tech Park II și Equilibrium II, sunt printre proiectele cele mai importante care sunt în prezent în construcție.
Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Gradul de utilizare al birourilor de companie începe ușor-ușor să crească în condițiile în care în prima jumătate a anului am văzut că aproape 50% dintre angajați au lucrat în principal de la birou, comparativ cu 36% în perioada mai-decembrie 2020. Mai mult decât atât, un număr din ce în ce mai mare de angajați își dorește să se întoarcă la birou cel puțin 2 zile pe săptămână. În acest context, vedem tot mai multe companii care și-au definitivat strategiile legate de modul de lucru al angajaților și implicit de modul de utilizare a spațiilor de birouri, iar acum au început să le pună în practică, ceea ce creează mai multă predictibilitate pe piața de birouri”.
Anul 2021 nu a venit cu modificări ale nivelul chiriilor prime, astfel că acestea s-au menținut la 18,00-18,50 euro/mp/lună în CBD, în timp ce în centru și în zona Floreasca-Barbu Văcărescu chiriile variază între 17,50 și 18,00 euro/mp/lună.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 10873 / 18069 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...