PwC România: Ne așteptăm la o activitate extrem de intensă de monitorizare și control privind plafonarea adaosului comercial
06 Decembrie 2023
BizLawyerRuxandra Târlescu, Partener, Inge Abdulcair, Director, și Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator D&B David și Baias au discutat, în podcastul săptămânal PwC Romania Tax Talks, despre aspectele practice ale modificărilor la TVA și accize și despre acțiunile de monitorizare și control ale ANAF și ale Consiliului Concurenței.
Modificările aduse taxelor pe consum - TVA, accize, taxa pe adaosul de zahăr -, precum și legislația privind plafonarea adaosului comercial vor aduce un efort suplimentar de interpretare și implementare, dar și acțiuni multiple de control și risc crescut de aplicare a unor sancțiuni pentru producători, furnizori, distribuitori și comercianți.
Ruxandra Târlescu, Partener, Inge Abdulcair, Director, și Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator D&B David și Baias au discutat, în podcastul săptămânal PwC Romania Tax Talks, despre aspectele practice ale modificărilor la TVA și accize și despre acțiunile de monitorizare și control ale ANAF și ale Consiliului Concurenței.
Puteți urmări înregistrarea aici.
Ruxandra Târlescu, Partener, Inge Abdulcair, Director, și Cătălina Nacev, Avocat senior coordonator D&B David și Baias au discutat, în podcastul săptămânal PwC Romania Tax Talks, despre aspectele practice ale modificărilor la TVA și accize și despre acțiunile de monitorizare și control ale ANAF și ale Consiliului Concurenței.
Puteți urmări înregistrarea aici.
Principalele declarații
● Aceste majorări de cote vin într-un context cu inflație ridicată. Întrucât se vor reflecta în prețuri destul de repede, acestea vor scădea puterea de cumpărare și consumul, afectând atât consumatorii, populația, cât și producătorii și comercianții.
● Similar altor țări din UE, precum Ungaria și Croația, autoritățile au aplicat încă din vară măsuri de plafonare a prețurilor prin OUG 67/2023, cu scopul de a susține consumatorii afectați negativ de inflație. Practic, pentru anumite produse din coșul de bază, cota de adaos comercial a fost plafonată la 20% pentru procesatori și comercianți și 5% pentru toți distribuitorii pe lanțul de distribuție.
● Principala provocare a fost înțelegerea modalității de aplicare a restricțiilor suplimentare raportat la specificul modelului de afaceri. Dinamica și fluxurile operaționale din lanțul de aprovizionare alimentar sunt extrem de complexe, iar în acest context, modalitatea de aplicare a unei astfel de restricții este diferită de la caz la caz.
● Atât Consiliul Concurenței, cât și ANAF, prin Direcția Generala Antifraudă, au fost extrem de active în monitorizarea și verificarea modalității de aplicare a Ordonanței și am văzut cazuri de sancționare efectivă pentru încălcarea cotelor de adaos. Ne așteptăm la continuarea acestor controale și în viitor.
● Taxa pentru băuturile cu conținut de zahăr există și în alte țări, cum ar fi Franța, Belgia, Portugalia, Ungaria, dar in variante diferite. De la 1 ianuarie 2024 vom avea accize pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este mare mai mare decât 5g.
● Cota de 19% pentru alimentele cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs) - două categorii de produse sunt exceptate - cozonacul și biscuiții, dar fără a fi incluse reguli specifice pentru a aplica aceste excepții. Astfel, aplicarea unor cote de TVA diferite atrage probleme de interpretare privind încadrarea corectă a produselor. Care sunt produsele pentru care se aplică cota redusă? Avem referințe pentru cozonac și biscuiți: doar cozonac? și panetone? Biscuiți cu cremă, fără cremă?
● 19% TVA pentru băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; practic este extinsă gama de produse care vor intra pe cota standard de TVA, în afară de produsele de cafea pentru care se aplica cota de 19% încă de la începutul anului.
● S-a abrogat cota de 5% pentru produsele bio astfel încât pentru acestea se va aplica ori cota de 9%, ori cea de 19%, în funcție de cantitatea de zahăr din produs.
● Două aspecte au stat la baza majorărilor de cote, practic la revenirea lor la nivelul standard. Primul este că România are mari probleme de colectare a TVA, iar aplicarea cotelor reduse a fost motivată în actele normative prin care au fost adoptate de-a lungul timpului inclusiv pentru a crește conformarea fiscală. Însă, în ultimul raport privind deficitul de încasare a TVA, Comisia Europeană a precizat în mod expres că reducerea unor cote de TVA nu a ajutat la îmbunătățirea colectării.
● Al doilea aspect este legat direct de deficitul de colectare și se referă la extinderea plajei de produse și/sau servicii cu cote reduse în ultimii ani și implicit scăderea ratei efective de TVA pentru total consum.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2567 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...