ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cadrul legal pentru transformări, fuziuni şi divizări transfrontaliere în cazul societăţilor comerciale, stabilit de Senat

21 Iunie 2023   |   Agerpres

Transpunând Directiva Mobilitate, proiectul de lege reglementează modul de realizare a transferului de sediu social într-un alt stat membru, fără lichidare şi fără pierderea personalităţii juridice.

 
 
Senatul a adoptat miercuri, în plen, proiectul de lege al Guvernului, ce modifică Legea societăţilor 31/1990 şi Legea 265/2022 privind registrul comerţului, prin care se creează cadrul legal pentru transformări, fuziuni şi divizări transfrontaliere în cazul constituirii de noi societăţi comerciale.

Transpunând Directiva Mobilitate, proiectul de lege reglementează modul de realizare a transferului de sediu social într-un alt stat membru, fără lichidare şi fără pierderea personalităţii juridice.

Totodată, este consolidat cadrul legal aplicabil fuziunilor transfrontaliere de fuziune, divizare şi transformare care se realizează în interiorul spaţiului Uniunii Europene şi al statelor participante la Asociaţia Europeană a Liberului Schimb (AELS).


Proiectul de lege stabileşte:

*** etapele derulării acestor operaţiuni: elaborarea proiectului şi a raportului administratorilor cu privire la efectele operaţiunii şi punerea lor la dispoziţia asociaţilor şi angajaţilor, cel puţin în format electronic; supunerea proiectului, spre evaluare, unui expert independent; publicitatea proiectului; convocarea şi întrunirea adunării generale a asociaţilor; controlul de legalitate al operaţiunii în statul membru de plecare şi în cel de destinaţie;

*** mecanismul de protecţie a asociaţilor: cerinţe de vot ridicate, dreptul de retragere din societate, dreptul asociatului care se retrage de a obţine un preţ adecvat pentru acţiunile/părţile sale sociale, dreptul la o rată de schimb adecvată a acţiunilor/părţilor sociale, pentru a căror respectare sunt prevăzute inclusiv remedii judiciare;

*** mecanismul de protecţie a creditorilor: dreptul de a obţine garanţii adecvate pentru recuperarea creanţei, fie pe baza dialogului cu societatea debitoare, fie urmare hotărârii judecătoreşti;

*** instrumente de protecţie a angajaţilor (informarea şi consultarea angajaţilor cu privire la operaţiune; raport care să explice efectele operaţiunii transfrontaliere asupra raporturilor de muncă şi condiţiilor de muncă; posibilitatea angajaţilor de a prezenta o opinie cu privire la raport, faţă de care societatea trebuie să formuleze răspuns);

*** măsuri de transparenţă (publicitatea proiectului operaţiunii transfrontaliere prin registrul comerţului, comunicarea proiectului către asociaţi şi angajaţi, informarea şi consultarea angajaţilor, elaborarea unor rapoarte detaliate care să sprijine asociaţii şi angajaţii în exprimarea votului, respectiv a unei opinii cu privire la operaţiune);

*** digitalizarea operaţiunii transfrontaliere (facilitarea consultării online a proiectului de către părţile interesate; depunerea online a documentaţiei privitoare la operaţiune la registrul comerţului; comunicarea prin sistemul de interconectare a registrelor comerţului din statele membre ale Uniunii Europene).

Proiectul de lege transpune, de asemenea, unele prevederi din Directiva UE privind Digitalizarea care se referă la obligaţia statelor membre de a institui norme privind interdicţia de a exercita o funcţie de administrare sau de conducere a unei societăţi (cel puţin pentru persoanele care au competenţa de a angaja societatea faţă de terţi şi de a o reprezenta în justiţie) - ceea ce legea română deja prevedea - şi de a asigura comunicarea acestor informaţii autorităţilor competente din alte state membre, la solicitarea acestora.

Directiva mai prevede obligaţia de a operaţionaliza infrastructura care să permită păstrarea documentaţiei persoanelor fizice şi juridice înregistrate în registrul comerţului într-un format care permite citirea şi căutarea pe calculator sau sub formă de date structurate.

Proiectul de lege al Guvernului va fi dezbătut de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 550 / 5213
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR, alături de Innova Capital la vânzarea Optical Investment Group. Echipa de proiect a fost coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate)
Avocații din practica de Energie & Resurse Naturale de la Wolf Theiss lucrează în proiectele Doicești și Cernavodă, cele mai mari din domeniul energiei nucleare. Adina Aurel (Counsel): ”Ceea ce ne-a atras la aceste proiecte este în primul rând inovaţia tehnologică în domeniul energiei nucleare” | Cele mai multe solicitări au fost pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile, dar volume de muncă mari au avut și mandatele din alte segmente ale practicii
LegiTeam | We are looking for a corporate ̸ M&A lawyer (5-7 years of experience) to join RTPR
Voicu & Asociații is looking for business lawyers (maximum 5 years from Bar admission)
LegiTeam | We are looking for a competition lawyer (2-5 years of experience) to join RTPR
LegiTeam | We are looking for corporate ̸ M&A lawyers (2-4 years of experience) to join RTPR
RTPR, consultant local pentru Aramco în tranzacția condusă de A&O Shearman privind investiția Aramco în HORSE Powertrain Limited, joint venture-ul înființat de Renault Group și Geely. Costin Taracilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate) au coordonat echipa
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...