Avocații KPMG Legal spun că în perioada următoare ar putea crește numărul dosarelor de litigii, atât comerciale, cât și fiscale. Vlad Peligrad, Partener: Autoritățile fiscale se concentrează pe clienții ce au obținut rambursări de TVA fără control anticipat. Ne așteptăm de asemenea la verificarea condițiilor de accesare a diverselor facilități și a modului în care au fost folosite acestea
07 Decembrie 2020
Ștefania EnacheAutoritățile de control din cadrul ANAF vor urmări companiile care depun deconturi cu sume mari la rambursare de TVA, precum și pe cele care au recuperat TVA-ul de la buget fără control anticipat.
Vlad Peligrad, Partener KPMG Legal |
Ulterior încetării stării de urgență, autoritățile fiscale au repornit motoarele activității. Avocații se așteaptă la o intensificare a controalelor, în perioada următoare, fiind vizate mai ales companiile care au beneficiat de susținere economică din partea Guvernului.Mai mult ca sigur, inspectorii vor verifica temeinicia cererilor depuse de firme pentru a beneficia de ajutoare fiscale și de șomaj tehnic.„Observăm totuși o îmbunătățire a relației autorități fiscale – contribuabil datorată în special schimbărilor tehnologice impuse de pandemia COVID-19, precum și o mai bună colaborare între autorități și contribuabili și o eficiență crescută a acestora în finalizarea procedurilor de control fiscal și de emitere a actelor administrativ fiscale”, punctează Vlad Peligrad, Partener KPMG Legal.
Comunicarea electronică a fost una dintre lecțiile majore ale acestei perioade.„Pe lângă faptul că am desfășurat activitatea, inclusiv practica de litigii, lucrând preponderent de acasă, în această perioadă am constatat că mijlocele electronice de comunicare (în principal emailurile și conferințele telefonice și video) ajută foarte mult în colaborarea cu autoritățile și chiar cu instanțele de judecată. În pofida restricțiilor impuse de autorități, echipa noastră de litigii fiscale a fost activă în toată această perioadă și s-a acomodat rapid noilor condiții de prestare a serviciilor”, explică Vlad Peligrad.
De altfel, criza de acum, spre deosebire de criza financiară din 2008-2009, a scos la iveală o latură pozitivă a oamenilor. „Am văzut o disponibilitate mult mai mare a partenerilor contractuali în a colabora și a găsi soluții pentru a depăși criza generată de pandemie și problemele apărute în diverse industrii și sectoare. Dacă însă restricțiile impuse vor continua pentru mult timp, ne așteptăm ca disponibilitatea partenerilor contractuali să dispară la un moment dat și inevitabil se va ajunge la litigii. Ne așteptăm ca în perioada următoare să crească numărul dosarelor de litigii, atât comerciale, dar și fiscale. Așa cum am mai spus ne așteptăm și la intensificarea controalelor fiscale pe acest sfârșit de an, mai ales în contextul, deja dovedit, în care organele fiscale au putut efectua controale prin mijloace de comunicare la distanță, restricțiile impuse nemaifiind un impediment”, susține Partenerul KPMG Legal.
Către cine se va îndrepta atenția Fiscului
Autoritățile de control din cadrul ANAF vor urmări companiile care depun deconturi cu sume mari la rambursare de TVA, precum și pe cele care au recuperat TVA-ul de la buget fără control anticipat. „Observăm că autoritățile fiscale se concentrează pe clienții ce au obținut rambursări de TVA fără control anticipat, indiferent de industria din care fac parte. Acest lucru este și firesc întrucât, înainte de instituirea stării de urgență pe teritoriul României și emiterea OUG 48/2020, majoritatea deconturilor negative cu opțiunea de rambursare de TVA au fost soluționate fără a fi efectuată inspecția fiscală anticipată, aceasta fiind regula înainte de intrarea în vigoare a OUG 48/2020. Ne așteptăm astfel ca în viitorul apropriat aceste companii să fie în principal targetate de către autoritățile fiscale. În plus, având în vedere facilitățile acordate de stat în perioada stării de urgență și de alertă, ne așteptăm de asemenea la verificarea condițiilor de accesare a diverselor facilități și a modului în care au fost folosite aceste facilități”, este de părere Vlad Peligrad.
Se îmbunătățește relația dintre contribuabil și autorități fiscale
Indiferent de motivele care cauzează declanșarea unei inspecții fiscale, firmele trebuie să fie pregătite pentru astfel de evenimente. Vlad Peligrad atrage atenția că desfășurarea unei inspecții fiscale în cadrul unui agent economic reprezintă întotdeauna o procedură disruptivă a activității economice a contribuabilului câtă vreme, termenele instituite de organele fiscale pentru prezentarea / predarea documentelor contabile și fiscale sunt destul de scurte. În aceste condiții, contribuabilii trebuie să se concentreze, în mare parte a activității lor, pe acțiunile menite să ofere răspunsuri la cerințele organelor de inspecție fiscală. „Și din această perspectivă am observat o evoluție pozitivă, în ultima perioadă, concretizată printr-o comunicare mai eficientă cu organele fiscale prin intermediul e-mailurilor, ceea ce a contribuit la eficientizarea procesului de control”, subliniază avocatul.
Totuși, există în continuare, și sub auspiciul Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală din 2015, probleme de interpretare a dispozițiilor fiscale de către autoritățile fiscale, pe de-o parte, și de contribuabili, pe cealaltă parte. „Aceste deficiențe de interpretare a legislației fiscale, ce dau naștere de cele mai multe ori la litigii fiscale, sunt cauzate de jurisprudența diferită a instanțelor naționale cu privire la aplicarea textelor de lege. Cele mai acute probleme de interpretare a legislației procedural fiscale sunt în continuare în legătură cu textele de lege ce reglementează prescripția dreptului organelor fiscale de a stabili creanțe fiscale și momentul începerii cursului acestei prescripții extinctive. Această problemă a fost rezolvată pe 14 septembrie 2020 de ICCJ în parte, printr-un RIL, cu privire la momentul începerii cursului prescripției dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale în ceea ce privește impozitul pe profit aferent și reglementat de vechiul cod de procedură fiscală. Discuții controversate rămân însă cu privire la celelalte obligații fiscale. În practica noastră, am mai întâlnit, de asemenea, interpretări diferite ale legislației procedural fiscale în legătură cu dreptul contribuabilului de a beneficia de dobânzi de întârziere fie pentru că inspecția fiscală nu a fost soluționată în termenul legal fie că autoritățile de inspecție fiscală refuză restituirea acestor dobânzi de întârziere pe varii motive formale”, amintește expertul KPMG Legal.
Avocatul arată faptul că una dintre cele mai controversate modalități de aplicare a legislației fiscale a întâlnit-o în legătură cu tranzacțiile între societățile afiliate (cunoscute ca și tranzacții intra-grup). „Deseori, în practica noastră de asistență juridică și fiscală a clienților, am întâlnit interpretări ale autorităților fiscale în sensul fictivității tranzacțiilor intra-grup și a refuzului acestora de a recunoaște deductibilitatea cheltuielilor efectuate între societățile afiliate. Succesul nostru în a convinge autoritățile fiscale să accepte deductibilitatea cheltuielilor aferente tranzacțiilor intra-grup s-a bazat în principal pe modalitatea de explicare a sensului economic al acestor tranzacții intra-grup și demonstrarea necesității acestor tranzacții efectuate de către societățile afiliate”, detaliază Vlad Peligrad.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Rolul avocatului este major
În acest context, este vital ca orice inspecție din partea Fiscului să se facă în prezența unor avocați specializați. Asistența juridică oferită de KPMG Legal România intervine încă din fazele incipiente ale unei inspecții fiscale întrucât experții își doresc să le ofere clienților o asistență completă în cadrul controalelor desfășurate de către autoritățile fiscale. Echipa oferă servicii integrate de asistență juridică precum și fiscală, beneficiind de colaborarea cu experții fiscali ai KPMG, fiind în măsură să asiste clienții în toate fazele unei proceduri fiscale, atât administrativă cât și contencioasă. „În acest sens, avocații societății noastre, împreună cu colegii din departamentele de taxe mențin o colaborare continuă atât cu clientul, cât și cu inspectorii fiscali pentru a asigura o deplină înțelegere a speței fiscale supusă controlului din punctul de vedere al ambelor părți. Intenția noastră este să rezolvăm situația încă din faza controlului fiscal fără impuneri suplimentare pentru client și de aceea încă din primele momente ale controlului fiscal ne implicăm activ împreună cu echipele de consultanți fiscali din KPMG Tax”, explică Vlad Peligrad.
Echipa de litigii fiscale este compusă din avocați cu experiență în litigii de drept fiscal ce sunt consiliați de către consultanții fiscali din cadrul KPMG. În mod natural, echipa mixtă de avocați / consultanți fiscali care a oferit asistența clientului pe parcursul inspecției fiscale și în cadrul procedurilor administrative, fiind cea mai familiarizată cu speța litigioasă, va asista clientul și în fața instanței de judecată, oferind în acest fel o asistență integrată, completă clientului până când litigiul fiscal va fi finalizat.
Echipa de litigii fiscale are o componență mixtă, avocați de litigii și consultanți fiscali, oferind servicii integrate de asistență juridică și fiscală.
Echipa de avocați este compusă din șase avocați, iar echipa de consultanți fiscali are peste o sută de consultanți. Echipa de avocați este coordonată de Vlad Peligrad, partener KPMG Legal (Toncescu și Asociații), iar echipa de consultanți fiscali de Alin Negrescu și Dragoș Doroș, ambii parteneri KPMG. Avocații seniori sunt Nicoleta Mihai – partener KPMG Legal, Oana Caloian – senior managing associate, Calin Dragoman – managing associate și Gabriela Aniculoiesei – managing associate. Principalii consultanți fiscali seniori implicați în dosarele de controale fiscale sunt Alexandru Comănescu – specialist TVA, Alexandru Tudor – specialist taxe vamale, Cristina Vasilescu – specialist in preturi de transfer, Daniel Pana – specialist în impozitarea directă.
„Colaborarea cu colegii de la taxe ne oferă un avantaj major pe piață având acces la know-how-ul tehnic al colegilor fiscaliști, ceea ce ne permite o mai ușoară înțelegere a problemele fiscale dezbătute, dar și perspectiva fiscală, nu doar juridică, a modului în care acționează și argumentează echipele de control ale organelor fiscale. Echipele de asistență fiscală le formăm încă de la momentul în care clientul este anunțat că va avea un control fiscal, iar apoi, în toate fazele controlului, procedurii administrative si apoi procedurii contencioase o echipa mixtă de fiscaliști și litigatori este alături de client. Implicarea unui avocat de litigii încă din faza controlului fiscal ne permite să înțelegem de la început care sunt nevoile clientului și să pregătim cazul pentru un potențial litigiu. În faza controlului fiscal colegii de la taxe au o implicare mai mare în asistența clienților, urmând ca activitatea avocaților să se intensifice în faza administrativă și apoi în faza contencioasă”, precizează Partenerul KPMG Legal.
Marele avantaj cu care vine pe piață KPMG este dat de posibilitatea de a oferi un serviciu integrat, unic, cu echipe mixte de fiscaliști și litigatori. Colaborarea între departamente, în toate dosarele fiscale pe care firma le are, i-a ajutat pe profesioniștii KPMG să acopere integral toate aspectele unui control fiscal cu o singură echipă comună.
„Astfel, experiența tehnică fiscală a consultanților fiscali împreună cu expertiza noastră juridică creează un avantaj inegalabil pentru client. Societățile de avocatură nu au de obicei și consultanți fiscali și în cele mai multe cazuri echipa de litigii va colabora cu consultanții fiscali ai clientului. O colaborare spontană pe un anumit proiect între avocați și consultanți fiscali nu poate aduce clientului avantajele unei echipe mixte care a asistat deja, în formula integrată, mulți alți clienți și și-a dovedit deja eficiența în multe proiecte. Astfel, noi nu oferim doar asistență juridică și reprezentare în fața instanțelor de judecată, ci experiența cumulată a celor mai buni consultanți fiscali și avocați de litigii din piață. În acest caz un consultant fiscal și un avocat de litigii nu reprezintă doar o echipă de doi consultanți (cum poate fi cazul colaborărilor spontane din casele de avocatură și alți fiscaliști), ci o experiență de inegalat bazată pe o colaborare deja consolidată, care și-a dovedit succesul în multe dosare fiscale”, subliniază Vlad Peligrad.
Litigiile fiscale intervin atunci când punctul de vedere al contribuabilului cu privire la rezultatul controlului fiscal nu este acceptat de către autoritățile fiscale, atât în prima fază de finalizare a controlului fiscal cât și în calea de atac administrativă formulată de către contribuabil împotriva concluziilor echipei de inspecție fiscală.
„Chiar dacă uneori există situații în care clienții sunt reticenți la a apela la instanțele de judecată pentru rezolvarea disputei fiscale cu autoritățile fiscale, am observat în ultima perioadă că sunt dese cazurile în care clienții doresc să promoveze un litigiu fiscal în legătură cu rezultatul controlului fiscal efectuat, urmărind prezentarea în fața unei instanțe de judecată a interpretării fiscale aplicate în speța respectivă, fiind încrezători că opinia autorităților fiscale nu este cea corectă și aplicabilă în cazul lor concret. De altfel, această concluzie a clienților are la bază și o fundamentare din partea noastră atât din punct de vedere juridic, cât și fiscal”, menționează avocatul.
KPMG Legal asistă clienții atât în fața instanțelor din România, de orice grad, cât și în afara țării. Atunci când se impune reprezentarea clienților în alte jurisdicții, având în vedere rețeaua internațională de firme de avocatură afiliate KPMG, profesioniștii români colaborează cu colegii din alte birouri și asigură asistența integrată a clientului.
După cooptarea lui Vlad Peligrad în cadrul KPMG și după ce acesta a format noua echipă de litigii fiscale, rata de succes în dosarele fiscale este una unanim favorabilă, toate dosarele clienților din ultimii doi ani fiind câștigate. În economia firmei, activitatea de litigii reprezintă o treime, litigiile fiscale reprezentând majoritatea dosarelor în care lucrează avocații.
„Având în vedere beneficiile obținute de anumite companii pe perioada stării de urgență, dar și în continuare, pe perioada stării de alertă, prin intermediul Certificatelor privind Situația de Urgență, ne așteptăm ca în perioada următoare să fie efectuate controale de către autoritățile fiscale la aceste companii pentru a observa dacă respectivele Certificate privind Situația de Urgență au reflectat realitatea la momentul obținerii acestora și dacă erau îndeplinite condițiile de acordare a facilităților. De asemenea, ne așteptăm la o intensitate a controalelor din partea autorităților fiscale în ceea ce privește ajutoarele de șomaj primite de companii în această perioadă. Un alt subiect de actualitate provine din sfera de TVA cu aplicație în cadrul operațiunilor triunghiulare privind vânzarea și transportul de bunuri, câtă vreme noile modificări aduse Directivei privind TVA-ul (2006/112/EC), aplicabile de la 1.01.2020 și în România prevăd reguli clare cu privire la compania ce va suporta plata TVA-ului în cazul unor operațiuni triunghiulare privind vânzarea și transportul de bunuri.”
Vlad Peligrad, Managing Partner KPMG Legal.â
Proiecte care acoperă toate segmentele Dreptului Fiscal
Unul dintre cele mai spectaculoase proiecte în care echipa coordonată de Vlad Peligrad a fost implicată în ultimul an a vizat interpretarea autorităților fiscale a unor dosare de prețuri de transfer ale unui client, prin reconsiderarea tranzacțiilor intra-grup, pentru că, în opinia autorităților fiscale, aceste tranzacții intra-grup nu erau la prețul pieței (arms length).
Echipa KPMG a reușit cu succes să convingă instanța de fond, în urma desfășurării unei expertize fiscale, că tranzacțiile intra-grup vizate respectau principiul derulării acestora la nivelul pieței. Mai mult decât atât, instanța de fond a acceptat argumentul avocaților potrivit căruia metoda pe care autoritățile fiscale au folosit-o în a determina că tranzacțiile intra-grup nu au fost efectuate la nivelul pieței nu era cea potrivită pentru situația din dosar.
În plus, avocații au în derulare foarte multe mandate importante, care acoperă toate segmentele Dreptului Fiscal.
Este vorba despre rambursări cu întârziere a TVA-ului și acordarea de dobânzi de întârziere pentru încălcarea termenului de soluționare a inspecției fiscale și a decontului de TVA; refuzul autorităților fiscale de rambursare a TVA-ului și impunerea unui TVA suplimentar de colectat; reclasificarea de către autoritățile fiscale a deductibilității din punct de vedere al impozitului pe profit a cheltuielilor cu diverse servicii; reclasificarea de către autoritățile fiscale a tranzacțiilor intra-grup si a deciziei acestora de a accepta deductibilitatea TVA-ului aferent tranzacțiilor intra-grup; refuzul autorităților fiscale de recunoaștere a scutirii de la plata TVA-ului pentru livrările intracomunitare cat si pentru export; impunerea de către autoritățile vamale a unor obligații vamale suplimentare prin reconsiderarea originii bunurilor importate.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1265 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...