Avocații Wolf Theiss spun că autoritățile fiscale vor reveni la un regim de lucru similar cu cel de până în pandemie și toți jucătorii din mediul privat trebuie să fie pregătiți pentru o eventuală acțiune de control. Rata de succes în instanțe pentru clienții reprezentați în procese legate de presupuse încălcări ale legislației fiscale a fost de aproape 90% în ultimii ani
10 Decembrie 2020
Ștefania EnacheEchipa axată pe practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei Wolf Theiss are o vastă experiență în domeniu. Avocații au fost implicați în proceduri de contestație ale deciziilor fiscale, în toate fazele acestora, contestație administrativă și contestație în instanță.
Criza apărută brusc, ca urmare de pandemiei de COVID-19, a scos în evidență importanța digitalizării în activitatea firmelor private și a autorităților publice.Companiile care, înainte de apariția SARS CoV-2, au pus accentul pe această latură s-au adaptat foarte repede noilor condiții de lucru și și-au putut derula în continuare proiectele.Avocații Wolf Theiss sunt de părere că lecția majoră a acestor ultime luni ține tocmai de necesitatea digitalizării și de beneficiile oferite de adoptarea unei astfel de stategii. „Datorită unui sistem pre-existent home-office extrem de performant, Wolf Theiss a reușit să mențină în acest an un nivel al activității foarte puțin afectat de criză. În contrast, am asistat la sincope substanțiale în funcționarea autorităților publice, inclusiv a instanțelor de judecată, din cauza nivelului deficitar al digitalizării”, punctează Ligia-Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss.
Practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei de avocatură nu și-a încetat niciun moment activitatea, serviciile pe care experții le-au oferit mulându-se pe nevoile clienților. „În ultima perioada activitatea autorităților fiscale a ținut cont de prevederile legale specifice adoptate ca urmare a pandemiei de COVID-19. Astfel în perioada de urgență au avut loc anumite amânări de la plată a obligațiilor fiscale și a măsurilor de executare silită în această materie în cadrul strategiei de sprijinire a mediului de afaceri și a populației. Nu considerăm că a existat nici în perioada de urgență o încetare completă a activităților economice astfel încât să se poată vorbi acum în mod obiectiv de ”repornirea” economiei însă pe măsura normalizării situației epidemiologice vom asista și la reluarea în regim normal a executării obligațiilor fiscale ale tuturor categoriilor de contribuabili”, amintește Ligia Cecilia Popescu.
Avocatul susține că unul dintre cele mai afectate domenii economice, ca urmare a crizei medicale, a fost HoReCa. Există însă și alte industrii care au avut de suferit și care au fost obligate să apeleze la susținerea statului pentru a putea trece peste aceste momente dificile.
Pe măsură ce situația evolueză, autoritățile fiscale vor reveni la un regim de lucru similar cu cel de până în pandemie. În acest context, este important pentru toți jucătorii din mediul privat să fie pregătiți pentru o eventuală acțiune de control. „Investigarea unui agent economic de către autoritățile fiscale implică furnizarea de către acesta a informațiilor și a documentelor relevante pentru finalizarea procedurilor specifice. O asemenea investigație nu ar trebui să presupună presiuni sau sincope în activitate. După constatare urmează emiterea deciziei care poate fi contestată în procedură administrativă și ulterior în instanță. Acolo unde sumele din deciziile de impunere nu sunt extrem de mari, există o anumită reticență din partea clienților în demararea unei proceduri de contestare deoarece în practica din România, o astfel de procedură implică un consum extrem de mare de timp și resurse financiare”, susține Andreea Zvac, Counsel Wolf Theiss.
Carențe cronice de tehnică legislativă
Iar lucrurile pot deveni destul de dificile, în condițiile în care legislația în vigoare poate genera o serie de probleme. „Într-adevăr, din păcate, putem vorbi de carențe cronice de tehnică legislativă în România care duc la un caracter interpretabil al textelor de lege, de insuficientă reglementare sau reglementări contradictorii. Acestea sunt remarcate în practică imediat de către clienții noștri din străinătate care compară regimurile fiscale și activitatea autorităților fiscale din țara lor de origine cu cele din România precum și de clienții români care sunt însă mai resemnați în fața acestui fenomen”, atrage atenția Andreea Zvac.
„Nu am constatat asemenea tendințe din partea autorităților de a considera ca normale în activitatea companiilor activități la limita legii. Ne confruntăm însă foarte des cu diferențe de interpretare a legii între clienți, avocați și autorități fiscale care conduc la litigii fiscale complexe. Un aspect extrem de complex și unde există o marjă extrem de mare de interpretare este situația prețurilor de transfer unde, prin deciziile de impunere, stabilirea valorii de tranzacționare cu entități independente este făcută într-un mod eronat și nedocumentat. Avocații contracarează prin prezentarea în fața instanțelor de judecată a unor argumente juridice temeinice, de multe ori bazate pe prevederile dreptului european, cu care reușim să câștigăm aceste litigii pentru clienții noștri”, completează Ligia Cecilia Popescu.
Echipă experimentată, servicii complexe
Echipa axată pe practica de Litigii și Arbitraj din cadrul firmei Wolf Theiss are o vastă experiență în domeniu. Avocații au fost implicați în proceduri de contestație ale deciziilor fiscale, în toate fazele acestora, contestație administrativă și contestație în instanță. „Implicarea încă de la începutul procedurii de contestare depinde de decizia clientului însă este de obicei utilă pentru că în instanță nu se pot extinde extrem de mult motivele contestației. De regulă, în funcție și de complexitatea litigiului, echipa include un avocat coordonator care este avocatul asociat (partener), un avocat senior sau counsel, avocați juniori precum și o persoană de contact din partea clientului și experți parte care ne furnizează expertiza pe aspecte specifice când este cazul”, explică Partenerul Wolf Theiss.
Ligia Cecilia Popescu menționează faptul că sursa litigiilor cu Fiscul sunt diferențele de interpretare a legii. „Nu am constatat o legătură de cauzalitate între existența unor litigii în instanță și intensificarea controalelor la agenții economici respectivi”, subliniază expertul.
Proiectele din cadrul departamentului de Litigii fiscale sunt coordonate de către Avocatul asociat (Partenerul coordonator) al practicii de Litigii Arbitraj, iar echipa are cinci avocați. Wolf Theiss intenționează să mențină acest nivel și în perioada imediat următoare, concentrându-se pe asigurarea unei eficiențe ridicate a activității fiecărui avocat.
Wolf Theiss dispune de toate resursele pentru a asista clienții în litigii fiscale. În această perioadă, specialiștii firmei sunt implicați, în principal, în dosare aflate la instanțele locale. De asemenea, casa de avocatură are clienți care intenționează să solicite instanțelor să adreseze întrebări preliminare cu privire la aspecte fiscal, iar avocații estimează că întrebările acestea vor ajunge să fie soluționate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene. Asocierea cu o firmă din afara României pentru astfel de întrebări preliminare este analizată de la caz la caz.
Cel mai spectaculos și complex mandat la care echipa a lucrat în această perioadă se referă la stabilirea unei strategii în legătură cu un proiect de ajutor de stat inițiat de autoritățile române pentru sprijinirea industriei românești de film în conformitate cu HG 421/2018. Complexitatea acestuia derivă din caracterul relativ nou al acestei legislații precum și din necesitatea cunoașterii modului specific de operare a industriei filmului din alte jurisdicții, domeniu în care Wolf Theiss are deja acumulată o importantă experiență, derivată din gestionarea cu succes a unor litigii anterioare cu valoare mare cu element de extraneitate. Proiectul este coordonat de către Bryan W. Jardine, Managing Partner și Ligia Cecilia Popescu, Partener coordonator al practicii Litigii și Arbitraj.
„În prezent asistăm și reprezentăm un client care acționează în industria auto cu privire la contestarea unor decizii de impunere privind TVA stabilit suplimentar, având o valoarea de peste 10 milioane euro. Proiectul este extrem de complex deoarece vizează aspecte de coordonare a legislației românești cu legislația europeană în materie de TVA și a interpretării date de către organul fiscal din România, o analiză contabilă extrem de extinsă dar și modalitatea de implementare a unor practici interne ale clientului în cadrul entității sale din România. Totodată, acțiunea vizează contestarea unor practici greșite ale organelor fiscale în ceea ce privește regimul deductibilității TVA, în cazul taxării inverse”, precizează Andreea Zvac.
La rândul său, Ligia Cecilia Popescu susține că rata de succes în instanțe pentru clienții pe care firma i-a reprezentat în procese legate de presupuse încălcări ale legislației fiscale a fost de aproape 90% în ultimii ani, deși avocații s-au confruntat cu litigii extrem de complexe. „Componenta de litigii fiscale reprezintă aproximativ 10% din activitatea firmei. Practica de Litigii și Arbitraj este o practică ce are o capacitatea de adaptare foarte bună în situații de criză astfel că estimăm că ne vom putea continua activitate în condiții optime, chiar dacă vor fi cu siguranță necesare măsuri pentru a ne putea adapta la nevoile clienților și ale domeniului de la un anume moment”, a conchis Partenerul Wolf Theiss.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1255 / 1881 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...