
Schimbările recente din legislația achizițiilor publice, explicate de avocații firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL. Andrei Stefanovici, Director: Anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR
02 Noiembrie 2021
Ștefania EnacheDeși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor, spune interlocutorul BizLawyer.
![]() |
Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu si Asociatii SPRL / EY Law |
Avocații Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL sunt de părere că majoritatea modificărilor aduse prin Ordonanța de Guvern nr. 3/2021 sunt benefice pentru sectorul achizițiilor publice, având drept scop principal reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire și procesului de evaluare a ofertelor.Mai mult, schimbările legislative vizează flexibilizarea și reducerea termenelor aferente soluționării proceselor aflate pe rolul CNSC sau al instanțelor de judecată. „Cu toate acestea, apreciem că, deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările acestea să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor”, atrage atenția Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.
Odată cu adoptarea Ordonanței nr. 3/ 2021, legislația în domeniul achizițiilor publice a suferit o serie de schimbări semnificative.
Modificările operate au ca principal scop reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire si procesului de evaluare a ofertelor, astfel că noul act normativ elimină obligația operatorilor de a prezenta certificate fiscale pentru sediile secundare/punctele de lucru. În cazul acestora, operatorul economic va da o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că nu și-a încălcat obligațiile referitoare la plata taxelor și a impozitelor. Certificatul fiscal se prezintă doar pentru sediul principal.
De asemenea, termenul de prezentare a documentelor justificative în cazul procedurilor simplificate a fost stabilit la cinci zile, fără a mai exista posibilitatea prelungirii acestuia, iar termenul de publicare a deciziei de anulare a procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru, împreună cu motivarea măsurii a fost redus de la trei zile la o zi lucrătoare.
Mai mult, termenul de prelungire a întocmirii raportului procedurii a fost redus de la 80 de zile la 30 de zile în cazul licitației deschise și a celei restrânse, la 15 zile pentru procedurile simplificate și la 50 de zile pentru negocierea competitivă și dialogul competitiv.
Prin noua legislație au fost operate și modificari care au drept scop reducerea termenelor aferente soluționării litigiilor din cadrul procedurii. În această categorie intră reducerea termenului acordat autorităților contractante de a adopta măsurile necesare în vederea restabilirii legalității ca urmare a unei decizii CNSC/instanța de judecată de la 20 la 10 zile.
De asemenea, autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul/acordul-cadru de achiziție publică cu ofertantul câștigător ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii și cauza nu a fost soluționată în mod definitiv.
Noul cadru legal mai stabilește că partea care formulează plângerea este obligată să o comunice și celorlalte părți implicate în procedura de contestare în fața Consiliului fără a mai fi obligată să comunice și înscrisurile doveditoare.
În aceeași notă, s-a modificat cuantumul cauțiunii, aceasta fiind în prezent stabilită în funcție de faza procedurii în care intervine eventuala contestație: pentru ipoteza în care contestația este formulată anterior deschiderii ofertelor cuantumul acesteia este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei, în timp ce cauțiunea aferentă contestațiilor formulate ulterior deschiderii ofertelor este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 2.000.000 de lei.
„Apreciem că principala modificare adusă de Ordonanța nr. 3/2021 este aceea că autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție după adoptarea deciziei CNSC/ a primei instanțe, în măsura în care această decizie menține rezultatul procedurii. Pe de o parte, o astfel de măsură are rolul de a grăbi finalizarea procedurii, având în vedere că nu se mai așteaptă soluționarea definitivă a litigiului. Pe de altă parte, este posibil ca din acest considerent, operatorii economici să se orienteze mai degrabă spre formularea eventualelor contestații în fața instanțelor în detrimentul unei contestații înaintate CNSC. Ar putea astfel beneficia de un probatoriu mai complex, putându-se solicita inclusiv administrarea probei cu expertiză”, menționează Andrei Stefanovici.
Expertul mai spune că modificarea momentului la care autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a semna contractul de achiziție poate genera o preferință a operatorilor economici pentru contestarea procesului mai degrabă în fața instanțelor de judecată decât în fața CNSC. „O astfel de tendință ar putea genera un rezultat contrar celui dorit de către legiuitor putând conduce la prelungirea duratei procedurilor de achiziție și putând afecta, în consecință, implementarea proiectelor din PNRR ”, punctează interlocutorul BizLawyer.
Toate aceste modificări au intervenit în contextul în care România implementează PNRR, situație în care este de așteptat ca amploarea și numărul proiectelor publice în care va fi nevoie de suport juridic să crească semnificativ. „Astfel, anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR. Totodată, anticipăm necesitatea continuării reformelor legislative, de tipul celor aduse prin Ordonanța nr. 3/2021. Acest lucru va genera o serie de proiecte ce vor consta în acordarea de consultanță juridică pe aspectele ce țin de modificarea legislației”, susține Andrei Stefanovici.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Proiecte importante în domeniul achizițiilor publice
Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este implicată, în acest moment, în câteva proiecte importante în domeniul achizițiilor publice, implementate alături de colegii din EY România, ca parte a unui acord-cadru încheiat cu Banca Europeană de Investiții.
„Astfel, unul dintre proiecte are ca scop sprijinirea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice în vederea înființării unor unități de achiziții publice centralizate la nivel local. Activitățile din proiect includ oferirea de consultanță și asistență pentru selectarea organizațiilor partenere, înființarea si operaționalizarea unităților înființate, precum și sprijin in derularea de către acestea a unor proceduri de achiziții publice pilot”, arată Andrei Stefanovici.
Un alt proiect foarte important are ca obiect sprijinirea activității de control ex-ante a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice prin pregătirea de opinii, studii, îndrumări in problematici de achiziții publice, conform solicitărilor ANAP.
Pe lângă proiectele strategice menționate mai sus, firma este implicată într-o serie de mandate „clasice” în domeniul achizițiilor publice, având ca obiect asistarea clienților în legătură cu procedurile de achiziții publice sau sectoriale la care aceștia participă în diverse domenii de activitate (construcții și infrastructură, energie, servicii etc.).
Toate aceste mandate sunt gestionate de echipa de proiecte publice din cadrul societății, formată din cinci avocați și coordonată de Andrei Stefanovici.
„Cele mai interesante și complexe proiecte în derulare sunt cele realizate împreună cu colegii noștri din EY România si reprezentanții Băncii Europene de Investiții, menționate mai sus. Spre deosebire de societățile de avocați tradiționale, noi oferim clienților un „one-stop shop” în domeniul proiectelor publice, un know-how integrat (juridic, financiar și tehnic) datorită colaborării strânse pe care o avem cu colegii noștri din departamentul Consultanță din cadrul EY România”, a subliniat interlocutorul BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1151 / 2054 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...