Piaţa berii din România va fi din nou în creştere în 2021, cifra de afaceri a acestei industrii fiind estimată la 4,6 miliarde de lei, conform unei analize realizate de KeysFin.
În 2019, cifra de afaceri a producătorilor de bere din România a crescut cu 5,2% faţă de anul anterior şi cu 51% comparativ cu anul 2010, atingând un nivel record de 4,5 miliarde de lei, potrivit analiştilor KeysFin. Cu toate acestea, pentru 2020 specialiştii KeysFin estimează o scădere de aproximativ 1,6%, în baza datelor de la INS, însă, în 2021, trendul este unul ascendent, iar această industrie va atinge un nou nivel record, de 4,6 miliarde de lei, se menţionează într-un comunicat remis, miercuri, AGERPRES.
"Piaţa berii din România a reuşit să treacă peste pandemia de COVID-19, înregistrând o mică scădere în contextul anului trecut, comparativ cu alte industrii care au fost puternic afectate de criza sanitară. Mai mult, în ciuda scăderii dramatice din sectorul HoReCa, jucătorii prezenţi pe plan local au mizat pe creşterea consumului domestic, iar planurile lor s-au dovedit realiste având în vedere creşterea estimată pentru anul curent. În continuare, potenţialul pieţei este unul de creştere, mai ales odată cu relaxarea măsurilor anti-pandemie din această vară, iar rezultatele aferente anului în curs au toate şansele să contribuie nu numai la revenirea la cifrele de dinainte de martie 2020, ci chiar la depăşirea acestora", a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin.
Conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, în anul 2020, românii au cheltuit cu 6,5% mai mult pe băuturile alcoolice şi cu 6% mai mult pentru bere, ponderea acesteia din totalul cheltuielilor cu băuturile alcoolice fiind de 53%.
Potrivit Asociaţiei Berarii României, România ocupă locul şapte în clasamentul ţărilor producătoare de bere din Europa, în timp ce peste 97% din berea consumată la nivel local este produsă în România, iar 50% din ingrediente sunt de asemenea locale.
În ceea ce priveşte cantitatea de bere produsă la nivelul anului 2020, volumul pieţei de bere a ajuns la 16,75 milioane hectolitri, cu +0,5% faţă de anul precedent.
Astfel, sectorul berii continuă să aibă o contribuţie semnificativă la economia ţării datorită celor peste 61.000 de locuri de muncă pe care industria le asigură atât direct, cât şi indirect, semnalează analiza.
Aceasta mai arată că, în 2019, principalii 10 jucători de pe piaţa locală au realizat afaceri de aproximativ 4,5 miliarde de lei, reprezentând 99,6% din totalul cifrei de afaceri. Din totalul de 4.455 de angajaţi din acest sector, 3.963 (89%) îşi desfăşoară activitatea în cadrul unuia dintre cei 10 principali jucători ai industriei. De asemenea, în anul 2019 rezultatul net la nivelul sectorului a fost de aproximativ 344 milioane de lei, cu 85% mai mult decât anul precedent.
În anul 2019, în România îşi desfăşurau activitatea 100 de producători de bere, cu 17,6% mai mulţi decât în 2018 şi cu 317% mai mulţi decât în anul 2010.
Cu toate acestea, 86% din piaţa locală de bere este controlată de aceleaşi 3 companii, toate cu acţionariat preponderent străin.
Conform datelor de la Ministerul Finanţelor, liderul acestui sector a fost compania Ursus Breweries, care deţine, printre altele, mărcile Timişoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaş, Stejar şi Azuga. Parte a grupului japonez Asahi Breweries, compania a realizat în 2019 o cifră de afaceri de aproape 2 miliarde lei, ajungând la o cotă de piaţă de 44%.
Locul secund a fost ocupat de firma olandeză Heineken România, care comercializează pe plan local mărcile Heineken, Silva, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Haţegana, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel şi Desperados. În anul 2019, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 1,2 miliarde lei, aferentă unei cote de piaţă de 27%, aceasta reuşind să marcheze trecerea de la cea mai mare pierdere netă din piaţa producătorilor de bere, de 33,8 milioane de lei în 2018, la al doilea cel mai mare profit din piaţă, de 117,5 milioane de lei în 2019, conform analiştilor KeysFin.
În continuare, locul 3 este completat de compania Bergenbier, cu afaceri de 651 milioane lei în 2019, respectiv o cotă de piaţă de 15%. Bergenbier este controlată de olandezii de la Molson Coors Netherlands şi comercializează pe piaţa locală mărcile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck's, Noroc, Corona şi Lowenbrau.
Conform cifrei de afaceri înregistrate în anul 2019, următoarele poziţii au fost ocupate de United Romanian Breweries Bereprod (465,5 milioane lei), Albrau Prod (39 milioane de lei), Lixid Project (34,8 milioane de lei), Bermas (32,8 milioane lei), Martens (21,6 milioane lei), Fabrica de Bere Bună (5,7 milioane lei) şi HB Traditional Brevery (4,2 milioane lei).
Comparativ cu cifra de afaceri înregistrată în anul 2018, primele opt companii şi-au păstrat poziţia în clasament, ceea ce reflectă stabilitatea preferinţelor consumatorilor de bere din România.
În ceea ce priveşte distribuţia geografică, Bucureştiul a fost lider cu 83% din cifra de afaceri a producătorilor de bere din România, urmat de judeţele Ilfov (14,5%) şi Harghita (0,8%). Mai mult, acestea concentrează aproximativ 98% din totalul naţional.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei) şi care au ca domeniu principal de activitate codul CAEN 1105 - Fabricarea berii.
KeysFin oferă soluţii de reducere a riscului comercial utilizând date despre companiile din România şi din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienţi, KeysFin este unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.