România conduce în creşterea retailului nealimentar din UE, cu un consum la maxime istorice; potenţial de expansiune semnificativ (analiză)
16 Decembrie 2024
BizLawyerRomânia înregistrează o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, subliniind potenţialul semnificativ de dezvoltare al pieţei locale de retail.
Nivelul consumului a atins un maxim istoric în 2024, iar piaţa continuă să prezinte oportunităţi importante de creştere, dacă tendinţele actuale se menţin, subliniază experţii Colliers într-o analiză a pieţei de retail.
Potrivit unui comunicat al companiei, achiziţiile de bunuri nealimentare au crescut cu aproximativ 13% anul acesta faţă de anul anterior, ajungând la valori cu 60% mai mari decât media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. România înregistrează o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, subliniind potenţialul semnificativ de dezvoltare al pieţei locale de retail.
Potrivit unui comunicat al companiei, achiziţiile de bunuri nealimentare au crescut cu aproximativ 13% anul acesta faţă de anul anterior, ajungând la valori cu 60% mai mari decât media din perioada 2018-2019, conform Eurostat. România înregistrează o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, cea mai mare din Uniunea Europeană, subliniind potenţialul semnificativ de dezvoltare al pieţei locale de retail.
Anul acesta au fost construite centre comerciale moderne cu o suprafaţă închiriabilă totală de peste 160.000 de metri pătraţi, conform datelor preliminare citate de consultanţii Colliers, care subliniază că piaţa locală încă oferă un potenţial semnificativ de creştere. Municipiul Piteşti s-a aflat în centrul atenţiei în 2024, atrăgând aproape 45% din noile suprafeţe adăugate stocului naţional, care a ajuns la aproximativ 4,7 milioane de metri pătraţi. Performanţa remarcabilă a fost susţinută de două proiecte importante: Argeş Mall, dezvoltat de Prime Kapital/MAS REI, şi M Park Piteşti, realizat de Mitiska.
Noile proiecte au fost bine primite de piaţă şi se observă în continuare un interes puternic din partea chiriaşilor pentru deschiderea de magazine. Rata de neocupare rămâne scăzută în proiectele dominante, chiar cu liste de aşteptare în unele dintre cele mai populare mall-uri. O estimare preliminară pentru 2025 prevede aproximativ 200.000 de metri pătraţi de noi livrări, incluzând extinderea Mall of Moldova în Iaşi de către Prime Kapital/MAS REI, cu 62.000 de metri pătraţi. Astfel, România ar putea depăşi pragul de 5 milioane de metri pătraţi de spaţii de retail până la sfârşitul anului 2026, marcând un moment important pe piaţă din perspectiva dezvoltatorilor şi investitorilor.
"Rezultatele obţinute de diverşi retaileri arată că România livrează constant fie cele mai bune, fie printre cele mai bune performanţe din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte marjele de profit. Acest aspect indică un nivel scăzut al concurenţei, ceea ce înseamnă că există încă loc pentru noi jucători pe piaţă. Perspectivele pentru retailul fizic sunt încurajatoare, susţinute de creşterea cheltuielilor de consum, scăderea ratelor dobânzilor, întărirea încrederii consumatorilor şi avansul continuu al numărului de turişti. Stabilitatea regimului chiriilor şi prognozele favorabile pentru acestea contribuie la menţinerea valorii pieţei de retail şi la dinamizarea activităţii investiţionale. De asemenea, randamentele ridicate oferite de centrele comerciale reprezintă un factor cheie care va continua să stimuleze revenirea investiţiilor în anul următor", explică Silviu Pop, Director ECE & Romania Research la Colliers.
Companiile din sectorul comerţului cu amănuntul din România au înregistrat în 2022 o marjă operaţională brută de aproximativ 9%, potrivit datelor Eurostat, devansând uşor ţări precum Olanda, Germania şi Polonia. Acest context favorabil a încurajat mai multe branduri internaţionale să îşi deschidă în 2024 primul magazin fizic în România, după ce anterior erau prezente doar prin magazine multi-brand sau prin vânzări online. Printre acestea se numără Rituals Cosmetics şi Kiko Milano în domeniul cosmeticelor, Budmil şi Bogner în zona fashion, dar şi Happy Restaurants şi Hesburger în sectorul restaurantelor. De asemenea, anul acesta şi-a făcut intrarea pe piaţa locală şi cel mai mare retailer polonez alimentar cu concepte de proximitate, Zabka, prin brandul Froo.
În termeni reali, ajustaţi la rata inflaţiei, datele Institutului Naţional de Statistică evidenţiază o dublare a puterii de cumpărare a salariatului mediu în România din 2014 până în prezent. Astfel, deşi anii de pandemie au fost marcaţi de incertitudini, resursele acumulate în perioada anterioară au permis României să obţină rezultate bune. Conform Eurostat, România a înregistrat o creştere de 58% a volumului cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul de bunuri nealimentare, fiind lider în Uniunea Europeană. Pentru comparaţie, alte state, precum Polonia (+40%), Ungaria (+14%) şi Cehia (+10%), au înregistrat o creştere considerabil mai mică.
"Această evoluţie subliniază atractivitatea pieţei de retail din România, care continuă să atragă jucători internaţionali de renume. Observăm că sectorul comercial a redevenit interesant pentru achiziţii. Nu doar în România, ci şi la nivel internaţional, investitorii îşi îndreaptă tot mai mult atenţia către această clasă de active, care şi-a demonstrat rezilienţa în perioada pandemiei. În cazul României, creşterile au continuat să fie susţinute. Există, aşadar, un calendar relativ aglomerat de tranzacţii în desfăşurare, care implică active comerciale. În ultimii doi ani, sectorul de retail a reprezentat aproximativ 40% din totalul tranzacţiilor de investiţii din România", conchide Simina Niculita, director, partener, Retail Agency la Colliers.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 30 / 18196 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...