ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sectorul transporturi rutiere de mărfuri: 61% dintre companiile locale au un risc mediu-mare și mare de insolvență

23 Mai 2019   |   BizLawyer

Sectorul transporturilor este supus capriciilor situației externe, în condițiile în care economiile importante este de așteptat să încetinească în acest an.

Sursa: Pixabay

 
 
Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri rămâne unul vulnerabil, aflat în strânsă legătură cu infrastructura din România, arată o analiză Coface. La sfârșitul anului 2017, în țara noastră, numărul înmatriculărilor noi de autocamioane de ocazie importate era de aproape trei ori mai mare decât numărul înmatricularilor de autocamioane noi. Din acest motiv și, probabil a ritmului redus de înlocuire a parcului auto învechit, la sfârșitul lui 2017, trei sferturi dintre autovehiculele de marfă aflate în circulație (75%) erau mai vechi de 10 ani.

Din punctul de vedere al tipului de acoperământ, în structura rețelei de drumuri publice s-au înregistrat 34.900 km (41%) drumuri modernizate, 21.074 km (24%) drumuri cu îmbrăcăminți ușoare rutiere și 30.125 km (35%) drumuri pietruite și de pământ. La sfârșitul anului 2017, în România, existau 763 de kilometri de autostradă, aproximativ 1% din numărul total de kilometri de drumuri. Comparativ cu 2016, în 2017, s-au construit 16 kilometri suplimentari de autostradă.


Sectorul transporturilor este supus capriciilor situației externe, în condițiile în care economiile importante este de așteptat să încetinească în acest an. Conform Eurostat, transportul internațional reprezintă până la 73% din totalul transporturilor rutiere românești, o pondere mai mare decât media UE, situată la 36%. De asemenea, în Polonia, transportul internațional reprezintă 63% din totalul transporturilor, în Ungaria 71%, în Slovacia 84%, iar ponderea cea mai mare din UE o deține Lituania, cu aproape 91%. 

Pentru analiza curentă au fost agregate datele a 34.619 companii care au depus datele financiare pentru 2017 și care au generat o cifră de afaceri consolidată de 41,65 MLD RON. Companiile din sectorul analizat (4941 Transporturi rutiere de marfuri) au înregistrat în 2017 o evoluție pozitivă a veniturilor, acestea crescând cu aproximativ 14% față de 2016, reușind să mențină profitabilitatea la același nivel cu cea din 2016, însă, pentru mai mult de jumătate dintre companii rezultatul net a fost în scădere.


Puncte forte:
•    Au crescut cu 14% veniturile consolidate la nivel de sector
•    Peste o treime dintre companii (40%) au efectuat investiții în 2017
•    Indicatorii de profitabilitate s-au menținut la nivelul celor din anul anterior

Vulnerabilități:
•    Mai mult de jumătate dintre companiile din sector au un risc de insolvență peste medie
•    Parcul auto este învechit, 75% dintre vehiculele înmatriculate în circulație la sfârșitul anului fiind mai vechi de 10 ani, în acord cu evoluția modestă a infrastructurii
•    Peste o treime dintre companii (43%), au înregistrat o scădere a veniturilor


„Orizontul de finanțare rămâne cu precădere unul pe termen scurt, 65% din total datorii fiind curente, în condițiile în care mai mult de jumătate dintre companiile din piață au un grad de îndatorare peste 80%.
În ceea ce privește comportamentul de plată, la nivelul sectorului de transporturi rutiere de mărfuri, există semnale de înrăutățire a acestuia. Numărul companiilor cu cifra de afaceri mai mare de 1 MIL EUR cu incidente bancare a crescut între 2017 - 2019, anul 2018 depășind, din punct de vedere al numărului de incidente, anul 2013, care deținea recordul la acest capitol. De asemenea, este deconcertant faptul că deși numărul de companii cu datorii la Bugetul de Stat a fost la un nivel scăzut și în 2018 în ciuda unei ușoare creșteri, valoarea datoriilor s-a menținut la un nivel ridicat, deși evoluția a fost negativă. În același timp, se constată o intensificare a acțiunilor în instanță împotriva firmelor din sector, care pe fondul unei structuri financiare fragile a acestora poate determina fluctuații ale numărului jucătorilor din acest sector. Investițiile realizate de mai mult de o treime dintre companiile din sector nu se transpun într-un parc auto reinoit - 75% din vehiculele înmatriculate în circulație la sfârșitul anului 2017 aveau peste 10 ani, companiile optând pentru vehicule la mâna a doua, strategie ce nu le crește competitivitatea”, a declarat Nicoleta Mărunțelu, Senior Financial Analyst, Coface România.

Din totalul de 34.619 companii active in 2017, Coface a analizat 3.453 de companii, adică aproximativ 10%, dar care au o pondere de 51% in cifra de afaceri consolidata la nivel de sector. In acest context, cele mai multe companii, 61%, sunt incadrate de Coface drept companii cu un risc mediu-mare și mare de insolvență. La extreme se află 34% companii cu risc scăzut.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16780 / 17356
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
NNDKP a asistat AAylex One în legătură cu o finanțare de 20 de milioane de euro acordată de CEC Bank și Alpha Bank Romania | Valentin Voinescu (Partener) și Cătălina Dan (Asociat Senior), în prim plan
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Baciu Partners anunță extinderea echipei de leadership: Andrei Cosma și Corina Roman sunt promovați în poziția de partener
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
Dispute Resolution | Echipa Stratulat Albulescu este implicată atât mandate cu elemente de extraneitate, cât și în proiecte care pun în discuție mai multe arii de practică. Firma are o activitate intensă pe plan local și a căpătat vizibilitate externă tot mai mare prin prisma mandatelor gestionate, listării în ghidurile juridice și prezenței la evenimentele de profil internaționale
Bondoc și Asociații SCA anulează un proces-verbal al ANPC de sancționare pentru practici comerciale incorecte în domeniul publicității și audiovizualului | Proiect gestionat de Ioana Katona (Partener) și Anca Radu (Associate)
Clifford Chance Badea a asistat PPC Group în acordul privind achiziția a 629MW de energie regenerabilă de la o companie din portofoliul Macquarie. Nadia Badea (Partener) și Loredana Ralea (Counsel) au coordonat echipa
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
Avocații din practica de Energie & Resurse Naturale de la Wolf Theiss lucrează în proiectele Doicești și Cernavodă, cele mai mari din domeniul energiei nucleare. Adina Aurel (Counsel): ”Ceea ce ne-a atras la aceste proiecte este în primul rând inovaţia tehnologică în domeniul energiei nucleare” | Cele mai multe solicitări au fost pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile, dar volume de muncă mari au avut și mandatele din alte segmente ale practicii
RTPR, alături de OX2 la vânzarea unui parc eolian de 99MW, într-o tranzacție de 214 milioane euro, prima în România a grupului suedez | Echipa locală a fost coordonată de Mihai Ristici (Partner) și Vlad Stamatescu (Counsel). Colaborare cu echipa A&O Shearman condusă de Kamil Jankielewicz
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...