ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu EY: Obiceiuri vechi şi noi în comportamentul consumatorilor români în 2023

27 Decembrie 2023   |   BizLawyer

Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creșterea costului vieții (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitația socială şi divizarea în societate (19%).

Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România

 
 
56% dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 – ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, rezultă din EY Consumer Index 2023, care cercetează obiceiurile de consum ale românilor. Studiul a fost efectuat în luna decembrie 2023 și evidențiază modul în care a evoluat percepţia și experiența de cumpărare și consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale și geopolitice la nivel global.

Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România rezumă concluziile studiului EY Consumer Index: „Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creșterea costului vieții, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creșterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creșterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuși, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanțe, 56% din respondenți declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”.


Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creșterea costului vieții (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitația socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privința situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).

În privința așteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul așteptări pentru o îmbunătățire a situației actuale, pe primele locuri se situează finanțele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilitățile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, așteptările ca situația să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creșterea costului vieții (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).

Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creșteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesității achizițiilor de produse neesențiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%). De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanții la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendința de a cumpăra produse neesențiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).

„Toate aceste răspunsuri reconfirmă obiceiuri de consum ale românilor identificate deja de echipa noastră prin sondajele EY Consumer Index realizate pe parcursul ultimelor 12 luni. Așadar factori precum: o preocupare sporită pentru a nu irosi mâncarea, pentru a repara bunurile deținute în detrimentul înlocuirii, de a renunța la achizițiile neesențiale şi a economisi, ne arată în mod cert îngrijorările românilor faţă de un cost al vieții în continuă creștere. Aceste rezultate sunt chiar mai interesante raportat la faptul că majoritatea celor care au participat la studiu sunt persoane cu studii superioare, cu venituri peste medie şi care locuiesc în mediul urban. Este de așteptat așadar ca aceste preocupări să fie mult mai acute pentru românii cu posibilități financiare mai reduse”, explică Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Cumpărături cumpătate

Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achizițiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genți, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.

Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesității (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.

La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.

Mai multă grijă pentru finanțele personale

Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viaţa de zi cu zi a românilor, începând cu veniturile personale, dobânda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie şi carburanţi şi până la siguranţa locului de muncă, accesul la serviciile medicale şi costul acestora. Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt: creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%), creşterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpăra o casă (61%) şi de a avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%). Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.

Întrebați dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.
 
„Este de aşteptat ca românii să tindă spre o mai mare cumpătare în cheltuieli şi, în general, în administrarea veniturilor personale în contextul creșterii preţurilor, la care se adaugă creșterile de taxe şi impozite din 2024. Faptul că se mențin deciziile de cheltuieli de până acum poate fi interpretat drept un prag de maturitate în gestionarea bugetelor de familie, pentru evitarea cheltuielilor neesenţiale”, subliniază Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

Mirajul reducerilor de preturi şi cheltuielile de sărbători

Deși peste două treimi (67%) din respondenți au spus că au așteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziții, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulți dintre ei (82%) cumpărând online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenți au declarat că au alocat aceleași sume, 30% din respondenți mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puțin faţă de anul precedent.

În privința cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenților (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.

În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opțiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri. La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei și a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%). Pentru 64% dintre respondenți, percepția este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menținut prețul sau chiar l-au mărit (64%).

Obiceiuri de consum care nu se vor schimba în viitor

Cum v-ați aștepta să faceți următoarele lucruri în viitor: mai des sau mai puțin des faţă de acum? Este întrebarea din sondajul EY la care în cele mai multe cazuri respondenţii au spus că nu vor schimba nimic: vor găti acasă, se vor distra acasă, vor face comenzi online şi vor petrece, în general, mai mult timp acasă şi cu familia (cu ponderi între 54% şi 66% pe fiecare dintre aceste variante). O surpriză ar putea fi considerată preferinţa pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenţi), fără a renunţa însă la comenzile online (pentru produse alimentare şi nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenţi.

Răspunsurile vin pe fondul observației majorității covârșitoare a participanților la sondajul EY privind faptul că preţurile la raft au crescut generalizat, pentru toate produsele, şi de brand şi marcă proprie.

„În cazul consumatorilor români este vorba despre adaptarea la o noua realitate, aceea a unui cost al vieții în continuă creștere, dar şi a majorărilor de impozite şi taxe din 2024. Astfel, obiceiurile privind un consum mai cumpătat, chiar mai sustenabil ar putea fi răspunsul consumatorilor români în contextul economic dat", concluzionează Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 934 / 16809
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...