ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum poți intra în echipa de Legal locală a grupului Bosch, care este mix-ul de abilități cerute și cum poți dezvolta mai apoi o carieră de succes. Alice Radu, Legal Manager România & Bulgaria: Pentru un avocat intern nicio zi nu seamănă cu alta, niciun task nu se repetă, ești mereu provocat să abordezi subiecte noi, inedite. Încurajez proiectele în care echipele de avocați provin din zeci de jurisdicții și înveți particularități legislative pe care trebuie să le integrezi într-un proiect coerent și implementabil

06 Ianuarie 2023   |   Ștefania Enache

Profilul profesionistului care face parte din echipa coordonată de Alice Radu este un mix de abilități, potențial și valori personale.

Alice Radu, Legal Manager România & Bulgaria în cadrul Grupului Bosch

 
 
Compania Bosch este recunoscută în piața din România ca fiind unul dintre angajatorii de top. Odată intrați în firmă, oamenii îmbrățișează cultura organizațională a acesteia, se mulează pe nevoile echipei, iar totul conduce către un grad ridicat de stabilitate la nivel de personal, echilibru întâlnit doar în acele societăți care se bazează pe o politică de resurse umane eficient construită. Alice Radu, Legal Manager România & Bulgaria în cadrul Grupului Bosch, punctează faptul că una dintre preocupările majore ale companiei este aceea de a oferi angajaților săi un mediu de lucru sigur și corect, în care atât instrumentele de muncă de înaltă tehnologie, cât și ansamblul general de muncă sunt premisele unei relații profesionale solide și de durată.


Pentru binele salariaților, dar și pentru eficientizarea proceselor de muncă, Bosch a îmbrățișat regimul de lucru hibrid și a implementat pachete flexibile de beneficii.Iar totul se bazează pe un mediu profesional prietenos și de încredere, ceea ce a condus la creșterea constantă a brandului de angajator. „Colaborez cu mulți angajați cu peste 25 ani vechime în Bosch, dar și cu colegi care sunt încă în programe educaționale. Această diversitate oferă cadrul pentru învățare și adaptare la soluții noi. De asemenea, businessul este unul atractiv și provocator, care se dezvoltă constant și inovează. Iar pentru un avocat intern nicio zi nu seamănă cu alta, niciun task nu se repetă. Ești mereu provocat să abordezi subiecte noi, inedite. Încurajez proiectele regionale sau internaționale unde echipele de avocați provin din zeci de jurisdicții și unde ajungi să înveți particularități legislative foarte atractive în lumea juridică și pe care trebuie să le integrezi în final într-un proiect coerent și implementabil”, precizează Alice Radu.

Modul acesta al abordării resursei umane este motivul principal pentru care Departamentul de servicii juridice Bosch, care deservește regiunea România- Bulgaria, nu a avut poziții deschise în acest an. Crizele care au venit peste economie au găsit echipa bine sudată și nu au fost necesare schimbări. Oamenii au stat umăr la umăr și au pus în aplicare proiectele menite să ducă mai departe strategia de dezvoltare a Grupului Bosch. „Actualul context economic si politic, deși în mod cert are o amprentă puternică asupra pieței muncii, în cazul specific de care vorbim, are o influență mică spre deloc. Motivul pentru care departamentul de servicii juridice din Bosch este stabil în ce privește numărul de angajați, constă în modul eficient de organizare al acestuia și capacitatea de adaptare la nevoile businessului. Cautăm permanent soluții tehnice pentru a eficientiza procesele, precum și pentru a maximiza folosirea know-how-lui deja existent în cadrul departamentului”, subliniază Legal Managerul Bosch.




Politicile de recrutare adoptate de Bosch

Profilul profesionistului care face parte din echipa coordonată de Alice Radu este un mix de abilități, potențial și valori personale. „Dacă ar fi să punctez câteva ca fiind de bază, aș menționa foarte bune abilități profesionale, potențial de leadership, capacitatea de a se adapta unui business foarte complex, integritate și conduită profesională ireproșabilă. Ca specializări,  IT Law și dreptul comercial sunt cele mai importante. Aș mai adăuga dreptul concurenței, drept societar, dreptul muncii și proprietate intelectuală”, arată avocatul.

De altfel, întreg procesul de recrutare Bosch global este integrat într-un tool de tipul ATS, fapt ce permite companiei să aibă mereu o vizibilitate și o gestiune eficientă a resurselor. Strategia de recrutare se bazează și pe o analiză constantă a pieței de muncii și pe o investiție susținută în campanii targetate în funcție de nevoi.

Alice Radu explică faptul că totul este un mix de resurse umane, marketing și comunicare care reflectă puterea și frumusețea Bosch ca angajator. „Serviciul de recrutare este intern Bosch, dar sunt situații în care apelăm la furnizori externi. Acomodarea noilor colegi aș putea spune că începe mult înaintea primei zile de muncă prin oferirea accesului la o aplicație de pre-onboarding, astfel încât startul să fie cât mai lin și eficient. Iar în procesul de „onboarding" cum îl denumim noi, pe lângă traininguri specifice postului, acomodarea cu procesele și sistemele Bosch cuprinde cunoașterea echipelor, și, pe cât posibil, înțelegerea businessului. Din experiență pot spune că este nevoie de câțiva ani să ajungi să cunoști grupul Bosch și să îi înțelegi complexitatea. Consider că dorința de a asimila și de a se integra sunt foarte importante în bagajul  noilor veniți.  Și, aș mai adăuga ca specific pentru departamentul juridic, capacitatea de a-și asuma răspunderea”, detaliază avocatul.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



La Bosch, formarea este continuă


În ceea ce privește echipele de lucru ale Departamentului juridic, acestea se structurează în funcție de nevoile businessului dar și de intențiile de extindere. „În acest context, avocații proaspăt angajați, pe lângă onboardingul despre care am vorbit anterior, parcurg un traseu de învățare și cunoaștere a partenerilor de lucru care presupune întâlniri cu echipele de avocați din structura centrală localizată în Germania dar și din alte locații Bosch. În toată perioada de acomodare și chiar și după finalizarea oficială a acesteia, ei beneficiază de experiența unui alt membru senior al echipei și de suportul unui mentor. Sesiunile de feedback sunt permanente, dar avem și un proces de evaluare standard la finalul perioadei de probă și apoi anual. În cazul în care discutăm de un  program intern de leadership, evaluarea este mult mai complexă și se face cu o frecvență sporită, specifică programului”, nuanțează Alice Radu.

Având în vedere complexitatea businessului, pentru a putea oferi consultanță juridică rapid și pe spețe complexe, Departamentul juridic s-a orientat, în cele mai multe situații, spre recrutarea unor avocați definitivi, care dețin o experiență de practică juridică consistentă. Totuși, abilitatea de a se integra și învăța un business complex, precum cel al grupului Bosch, rămân calități foarte importante și nu de puține ori au fost regăsite la avocații aflați la început de drum. În acest context, Alice Radu atrage atenția că și pentru avocații cu experiență, pentru a avea o carieră de succes în Bosch, este nevoie de flexibilitate și o bună adaptabilitate.

În discuțiile de recrutare cu avocați pe model in-house, Alice Radu a întâlnit multe motive care-i determinau să vrea o schimbare. Spune că îi este greu să contureze un pattern, dar menționează câteva motive care i-au atras atenția prin repetitivitate. În această categorie, nominalizează faptul că unii doreau stabilitatea dată de un contract individual de muncă, alții căutau un program de lucru care să le permită un echilibru între viața personală și cea profesională. Au fost și cei care doreau un salariu mai mare, dar și cei care fugeau de competitivitatea din casele de avocatură.

„Cu plăcere am auzit și motivația dată de businessul Bosch. Ce pot spune din experiența personală căpătată în Bosch este ca poți să fii provocat ca avocat in-house la fel și uneori poate chiar mai mult decât într-o casă de avocatură. Aș putea spune că in-house poți  să înțelegi mult mai bine businessul și să îți adaptezi soluțiile juridice la nevoile companiei. Fiind mult mai aproape de client, conectat cu acesta, rezultatele muncii sunt în timp real și oferă o satisfacție suplimentară avocatului”, completează avocatul.

Formarea unui avocat in-house este un proces de durată și depinde foarte mult de complexitatea organizației din care face parte. În cazul Bosch, formarea este continuă, presupune o adaptare a cunoștințelor la nevoile businessului, dar și flexibilitate, implicare, dedicare și integritate.

Legal Manager-ul companiei consideră că performanța crește cu cât noul venit ajunge să cunoască mai repede grupul Bosch, să-i cunoască structura, organizarea, modul de evoluție. „Avocații de succes din Bosch au o mare capacitate de adaptare, inovare și flexibilitate. Așteptările sunt ca aceștia să ofere opinii juridice scurte, clare, asumate și implementabile, cu mai puține disclaimere și cu luări de poziție. Avocații noștri au parte de spețe complexe, provocatoare din punct de vedere juridic, sunt conectați cu noile tehnologii, cu diversitate culturală, cu posibilitatea de a promova în cadrul structurii interne de management. Tipul de subiecte pe care le gestionează un avocat ne determină să acționăm global, când e nevoie, dar și regional sau local. Dacă recrutăm avocați regionali, urmărim să fie formați profesional pe legislația specifică unei anumite regiuni/țări”, argumentează Alice Radu.

Departamentul juridic în Bosch este un serviciu suport organizat la nivel global, în funcție de nevoile businessului. Coordonarea se află în structura centrală localizată în Germania. Structura funcționează ca o casă globală de avocatură cu peste 300 de avocați organizați în două categorii: avocați experți (specializați în ariile de business ale grupului precum mobilitate, tehnologie industrială, bunuri de larg consum, tehnologie pentru construcții, cercetare etc) și avocați regionali (responsabili pentru legislația specifică unei anumite țări/regiuni). Interacțiunea dintre cele două categorii este constantă și vitală pentru a asigura un serviciu juridic care să răspundă nevoilor businessului.

„Strict din perspectiva de business, echipa pe care o coordonez la nivel regional este, pentru moment, corect dimensionată. În viitor întrevedem o posibilă creștere, având în vedere intențiile de extindere ale businessului în regiune”, încheie Alice Radu.




 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 22 / 80
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...