ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Chiriţoiu,despre Carpatica: Concurenţii probabil că şi-ar dori să dispară CFR Marfă; eu mă aştept ca înfiinţarea Carpatica SA să aibă loc

07 Februarie 2025   |   Agerpres

Potrivit acestuia, toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) au fost aprobate, inclusiv proiectul cu privire la înfiinţarea noii companii feroviare naţionale de transport marfă.

 
 
Concurenţii probabil că şi-ar dori să dispară CFR Marfă, însă crearea Carpatica Feroviar mă aştept să aibă loc în acest an, avem o scrisoare de confort de la Comisia Europeană în care ne-au spus că nu văd probleme la această capitalizare, iar sumele necesare pentru înfiinţarea sa sunt prinse în buget, a afirmat, joi, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

"Eu speram ca Guvernul să fi făcut operaţiunea în decembrie, aşa discutasem cu Comisia, ne-am şi grăbit să scoatem scrisoarea în ultima zi de mandat a comisarului Margrethe Vestager. (...) Toţi ne-am străduit - şi noi, şi ei - să fie pe Comisia veche, că am zis 'vine alt comisar, până învaţă dosarul, pierdem vremea'. Deci, ne-am străduit să scoatem scrisoarea aia şi, din păcate, nu s-a operat până la urmă. La noi în Guvern s-a blocat subiectul. Bun, domnul Grindeanu mi-a spus că se va rezolva acum, banii sunt prinşi în buget, deci sper că se întâmplă", a spus Chiriţoiu, într-o conferinţă de presă.


Potrivit acestuia, toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) au fost aprobate, inclusiv proiectul cu privire la înfiinţarea noii companii feroviare naţionale de transport marfă.

"Pe partea de ajutor de stat se lucrează mult, e mai puţin strălucitoare, se discută mai puţin despre ea, dar ca impact economic e foarte mare şi acolo stăm bine din punct de vedere al PNRR-ului. Toate măsurile de ajutor de stat care sunt prinse în Programul Naţional de Rezilienţă au fost aprobate, fie că e vorba de măsuri naţionale aprobate de noi, fie că sunt cele aprobate de Comisia Europeană, unde trebuie să mergem la Bruxelles să obţinem aprobarea. Şi am obţinut un ok pentru crearea noii companii feroviare. În locul lui CFR Marfă o să apară Carpatica Feroviar. Guvernul, e adevărat, nu a capitalizat Carpatica la sfârşitul anului trecut. Bănuiesc că nu au dorit să crească deficitul, dar nu ştiu, cred că undeva a fost prinsă în discuţiile legate de deficit. Din fericire, capitalizarea pentru Carpatica e prevăzută în noul buget pentru acest an şi sper că operaţiunea, repet, va avea loc în acest an. Şi atunci, în esenţă, vedem finalizată restructurarea lui CFR Marfă prin apariţia acestei noi companii care îi preia activitatea", a explicat şeful autorităţii de concurenţă.

Întrebat despre plângerea depusă la Comisia Europeană de transportatorii de marfă privaţi pentru blocarea înfiinţării noii companii Carpatica Feroviar, Bogdan Chiriţoiu spune că "e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta".

"Nu e prima dată când fac plângeri transportatorii privaţi. Cel mai amuzant mi s-a părut că la un moment dat cel care făcuse plângere ajunsese între timp manager la firma de stat, deci discutam cu el despre plângerea făcută de el pe vremea când lucra la privat. Oamenii se mişcă de la stat la privat. E ok, e dreptul lor să facă plângeri, nu ne surprinde asta. Cu Comisia am discutat anul trecut, ei ne-au dat o scrisoare de confort în care au spus că nu văd probleme la această capitalizare. Eu mă aştept ca, da, crearea Carpatica SA să aibă loc, deci să fie firma capitalizată. E o plângere, o să vedem cum va fi tratată de Comisie, oricum, durează ani de zile lucrurile astea, nici nu poţi să nu faci nimic că rişti să duci o companie - nu zic că CFR Marfă este o companie impecabilă, dar nici nu poţi să o laşi aşa şi să tot analizezi plângeri şi trec anii - că se duce de râpă de tot. Deci, eu cred că statul, care e proprietarul companiei, trebuie să ia o măsură. Are nevoie să existe un operator de marfă, nu putem să eliminăm, adică nu ar fi o soluţie bună să eliminăm CFR Marfă de pe piaţă. Bun, cine vrea să se plângă... concurenţii probabil că şi-ar dori să dispară CFR Marfă, dar nu cred că ar fi bine pentru funcţionarea pieţei în România să dispară un operator mare, cum e CFR Marfa. Deci e mai bine că e restructurat, e mai mic. Sperăm că o să fie eficient, că nu va avea pierderi cum a avut istoric CFR Marfă, dar e nevoie de un operator pe piaţă", a subliniat Chiriţoiu.

Şi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a dat asigurări că CFR Marfă se va transforma în noua companie Carpatica Feroviar, o societate care "sigur că ar fi bine, pentru unii, să nu existe".

"Eu ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România. În proiectul de buget, aşa cum bine ştiţi, avem capitalizarea acestei companii cu 2 miliarde de lei. Şi vreau să vă spun că totul este făcut după deciziile Comisiei Europene, nu intră în contradicţie. Eu, când am fost la Comisia Europeană, am spus următorul lucru: 'Vreau să aplicăm pentru CFR Marfă acelaşi scenariu pe care Comisia l-a aplicat la fosta companie de transport aerian din Italia, Alitalia'. A mers în faliment, au închis-o şi au făcut o nouă companie, curăţând, dacă vreţi, partea neproductivă din acea companie şi având o nouă companie de transport aerian - ITA. Acelaşi scenariu se aplică la CFR Marfă. CFR Marfă se va transforma (...) în noua companie Carpatica, care sigur că ar fi bine pentru unii să nu existe", a afirmat şeful de la Transporturi, după dezbaterile pe marginea proiectului de buget pe 2025 al ministerului, din comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului.

Potrivit acestuia, au existat piedici în înfiinţarea acestei companii, însă nu se va renunţa la acest proces.

Declaraţiile ministrului vin în contextul în care Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) a anunţat că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană pentru nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi "încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene" prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România.

"OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie CE. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă", susţin reprezentanţii organizaţiei într-un comunicat transmis luni AGERPRES.

Conform Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligaţia de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligaţie nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieţei şi încălcând legislaţia europeană privind ajutoarele de stat, au mai spus reprezentanţii organizaţiei.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7 / 9195
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
CMS asistă grupul M Core cu privire la achiziția portofoliului de centre comerciale (Strip Malls) din România de la MAS Plc. Roxana Frățilă (partener) și Mircea Moraru (senior counsel), au coordonat avocații care au acoperit aspectele tranzacționale, iar Ana Radnev (partner) și Alina Tihan (senior counsel) au condus echipa de drept bancar
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...