ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Consiliul Fiscal: Situarea la nivelul ţintit al deficitului bugetar pentru anul în curs pare fezabilă

26 Noiembrie 2021   |   Agerpres

Pe categorii de venituri bugetare, CF susţine că revizuiri pozitive ale estimărilor iniţiale survin la cvasi-totalitatea veniturilor dependente de dinamica PIB nominal, evoluţii de sens contrar înregistrându-se în cazul sumelor provenind din fonduri europene şi al celor având drept sursă închirierea benzilor de frecvenţă 5G. În esenţă, revizuirea în sus a veniturilor bugetare poate fi atribuită majorării considerabil peste prognoza iniţială a PIB, creşterii peste aşteptări a preţurilor la nivelul întregii economii (reflectată în deflatorul PIB) şi comportamentului firmelor care au rambursat într-o proporţie considerabilă impozitele amânate la plată în anul anterior.

 
 
Situarea la nivelul ţintit al deficitului bugetar, de 7,13% din PIB, pentru anul în curs pare fezabilă, în condiţiile în care creşterea peste aşteptări a necesarului de cheltuieli curente este acoperită prin veniturile suplimentare obţinute ca urmare a majorării proiecţiei PIB nominal şi prin diminuarea cheltuielilor de investiţii, potrivit Opiniei preliminare a Consiliului Fiscal cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări a bugetului general consolidat pe anul 2021.
 
"Comparativ cu parametrii bugetari aprobaţi anterior, proiectul celei de-a doua rectificări bugetare include o nouă majorare atât a veniturilor totale ale BGC (+4,4 miliarde de lei), cât şi a cheltuielilor bugetare totale (+5,52 miliarde de lei), deficitul bugetar situându-se cu 1,1 miliarde de lei peste proiecţia anterioară. Exprimat ca procent în PIB, nivelul prognozat al deficitului bugetar este menţinut la 7,13% din PIB pe fondul majorării proiecţiei PIB nominal cu 15,4 miliarde lei. Consiliul Fiscal îşi menţine aprecierea că într-un an cu creştere atât de pronunţată a veniturilor bugetare, ar fi trebuit să nu crească deficitul bugetar în valoare absolută, chiar dacă au fost necesare cheltuieli suplimentare pentru lupta contra pandemiei COVID-19 şi, respectiv, reclamate de criza energetică", se arată în opinia Consiliului Fiscal.
 
Pe categorii de venituri bugetare, CF susţine că revizuiri pozitive ale estimărilor iniţiale survin la cvasi-totalitatea veniturilor dependente de dinamica PIB nominal, evoluţii de sens contrar înregistrându-se în cazul sumelor provenind din fonduri europene şi al celor având drept sursă închirierea benzilor de frecvenţă 5G. În esenţă, revizuirea în sus a veniturilor bugetare poate fi atribuită majorării considerabil peste prognoza iniţială a PIB, creşterii peste aşteptări a preţurilor la nivelul întregii economii (reflectată în deflatorul PIB) şi comportamentului firmelor care au rambursat într-o proporţie considerabilă impozitele amânate la plată în anul anterior.
 
Pe categorii de venituri, diferenţe în plus mai însemnate faţă de estimările de la prima rectificare survin la TVA (+5,02 miliarde de lei), impozit pe profit (+1,75 miliarde de lei), contribuţii de asigurări (+1,07 miliarde de lei lei), impozit pe salarii şi venit (+0,55 miliarde de lei), în timp ce minusuri sunt prognozate la taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi (-2,07 miliarde de lei ca urmare a neîncasării sumelor provenite din închirierea benzilor de frecvenţă) şi sumele primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări aferente exerciţiului financiar 2014-2020 (-3,24 miliarde de lei). În această fază a analizei, Consiliul Fiscal apreciază noul nivel propus al veniturilor bugetare drept realist.
 
Pe partea de cheltuieli bugetare, instituţia consideră că are loc o nouă majorare comparativ cu parametrii aprobaţi la prima rectificare bugetară, cauzele principale fiind suplimentările de cheltuieli curente, parţial compensate de diminuarea cheltuielilor de investiţii. Astfel, suplimentări importante au loc la nivelul cheltuielilor cu asistenţa socială (+3,57 miliarde de lei), bunuri şi servicii (+3,09 miliarde de lei), dobânzi (+1,37 miliarde de lei), personal (+1,1 miliarde de lei), subvenţii (+0,9 miliarde de lei), alte cheltuieli (+0,67 miliarde de lei) în timp ce reduceri semnificative sunt consemnate la nivelul proiectelor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 (-3,48 miliarde de lei), cheltuielilor de capital (-1,48 miliarde de lei), alte transferuri (-1,05 miliarde de lei).
 
Instituţia precizează că evoluţia cheltuielilor bugetare confirmă evaluările formulate de CF cu ocazia primei rectificări bugetare privind necesarul suplimentar de resurse la nivelul cheltuielilor de asistenţă socială în cuantum de 3,5 miliarde de lei şi riscurile de depăşire la nivelul cheltuielilor de personal şi cu bunuri şi servicii. În cazul ultimelor două categorii de cheltuieli, magnitudinea depăşirilor este însă peste cea anticipată anterior de CF, alocări suplimentare dovedindu-se necesare şi la nivelul altor categorii de cheltuieli.
 
"Chiar dacă aceste evoluţii pot fi atribuite parţial evoluţiei pandemiei COVID-19 sau necesităţii de a reacţiona în faţa situaţiei de pe piaţa energiei, depăşirile prognozate ale plafoanelor de cheltuieli arată lipsa unui control adecvat al acestora. Mai mult, depăşirile au loc la nivelul unor categorii de cheltuieli permanente, compensarea venind parţial din diminuarea cheltuielilor de investiţii. Depăşiri recurente de cheltuieli permanente, ce contribuie la niveluri nesustenabile ale acestora, slăbesc bugetul general şi complică procesul de consolidare fiscală. În această fază a analizei, CF apreciază că execuţia bugetară se poate încadra în noul nivel proiectat al cheltuielilor bugetare", se arată în document.
 
Având în vedere cele de mai sus, CF menţionează că situarea la nivelul ţintit al deficitului bugetar (7,13% din PIB) pentru anul în curs pare fezabilă, în condiţiile în care creşterea peste aşteptări a necesarului de cheltuieli curente este acoperită prin veniturile suplimentare obţinute ca urmare a majorării proiecţiei PIB nominal şi prin diminuarea cheltuielilor de investiţii.
 
"Aşa cum a subliniat şi opinia CF la rectificarea precedentă, într-un an cu creştere a PIB mult peste prognoză şi cu deflator înalt este contraindicat ca deficitul să crească în termeni absoluţi. Dintr-o perspectivă mai amplă, considerând execuţia bugetului general consolidat pentru anul 2021, aceasta consemnează cea mai amplă revizuire în sus a veniturilor bugetare din istoria construcţiilor bugetare evaluate de Consiliul Fiscal, fără ca aceste evoluţii să conducă la o diminuare a deficitului bugetar, toate sumele suplimentare fiind alocate pentru cheltuieli. Această situaţie este sub-optimă, cu atât mai mult cu cât o parte din veniturile suplimentare încasate în anul curent sunt ciclice sau temporare (acestea din urmă având drept sursă principală impozite şi taxe amânate la plată în anul anterior), în timp ce o parte şi mai însemnată din sporul de cheltuieli a fost generată de creşteri de cheltuieli permanente", explică Consiliul Fiscal.
 
Conform sursei citate, construcţia bugetului pentru anul 2022 va fi un test sever având în vedere necesitatea de a concilia gestionarea situaţiilor foarte dificile cu care se confruntă România (criza sanitară, şocul preţurilor la energie, efecte ale tensiunilor pe pieţele internaţionale), care reclamă resurse adecvate, cu nevoia de consolidare bugetară, de reducere vizibilă a deficitului bugetar.
 
În acest context şi având în vedere dezideratele menţionate, Consiliul Fiscal subliniază din nou că este obligatoriu un control riguros al cheltuirii banului public, cheltuieli publice care să asigure bunuri publice de bază pentru cetăţeni (sănătate, educaţie etc.) şi care concomitent să ţină cont de constrângerile impuse de consolidarea bugetară, să fie combinate cu creşterea veniturilor fiscale. CF susţine că fără o creştere substanţială a veniturilor fiscale va fi practic imposibil să facem faţă la provocări actuale şi viitoare care privesc bugetul public, societatea românească.
 
De asemenea, se menţionează faptul că proiectul celei de-a doua rectificări bugetare prevede modificarea plafoanelor în termeni nominali ale indicatorilor specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2021 (stabilite iniţial prin Legea nr. 14/2021 şi apoi amendate cu ocazia primei rectificări bugetare prin OUG nr. 97/2021) după cum urmează: plafonul nominal al deficitului primar al BGC este diminuat cu 0,3 miliarde de lei până la
nivelul de 66,7 miliarde de lei; plafonul nominal al deficitului BGC este majorat cu 1,1 miliarde de lei până la nivelul de 84,9 miliarde de lei; plafonul nominal al cheltuielilor de personal ale BGC este majorat cu 1,1 miliarde de lei până la nivelul de 112,3 miliarde de lei; plafonul nominal al cheltuielilor totale ale BGC, exclusiv asistenţa financiară din partea UE şi a altor donatori, este majorat cu 8,7 miliarde de lei până la nivelul de 425,4 miliarde de lei.
 
Potrivit CF, creşterea repetată de-a lungul anilor prin derogare a plafoanelor pentru o parte a indicatorilor specificaţi în cadrul fiscal-bugetar, operată la majoritatea rectificărilor bugetare, arată persistenţa unor slăbiciuni majore în construcţia bugetelor publice în România, arbitrariu în reorientarea alocării unor cheltuieli, reguli fiscale naţionale ce pot fi eludate cu uşurinţă, ceea ce limitează rolul pe care acestea ar trebui să îl joace în orientarea politicii fiscal-bugetare.
 
În ceea ce priveşte indicatorii exprimaţi ca pondere în PIB, CF menţionează că aceştia s-au menţinut în limitele prevăzute iniţial prin Legea nr. 14/2021 (7,16% din PIB în cazul deficitului BGC, respectiv 9,8% din PIB în cazul cheltuielilor de personal ale BGC), ca urmare a majorării proiecţiei PIB nominal cu 15,4 miliarde lei faţă de estimarea de la prima rectificare. Proiectul de ordonanţă a Guvernului privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2021 stipulează derogările necesare de la regulile fiscale instituite de LRFB şi redefineşte plafoanele agregatelor bugetare în concordanţă cu nivelurile prevăzute în propunerea de rectificare.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4584 / 8827
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Băiculescu & Asociații își consolidează echipa | Horațiu Pătrașcu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se alătură pe poziția de Counsel și va coordona practica de Contencios Administrativ și Fiscal
Cariere în Drept | Andrea Roxana Chihaia, printre cei mai buni zece absolvenți ai generației sale, acum stagiară, a intrat în profesie cu emoție și entuziasm. Ea spune că performanța nu se întreține singură, ci trebuie susținută. ”Trebuie să începem ca societate să credem în tineri, în potențialul lor și să le oferim oportunități pe măsură”
A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
RTPR și Schoenherr, alături de Romcim la achiziția Tehno World. Vânzătorul a lucrat cu avocații PNSA
CMS asistă INVL în finanțarea de 24 milioane EUR acordată de BERD și Eiffel pentru construcția unei centrale solare în România
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
RTPR a asistat Grupul Evryo la vânzarea portofoliului de energie regenerabilă către PPC Group. Echipa de avocați a fost coordonată de Roxana Ionescu (Partner) și Cezara Urzică (Senior Associate)
INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
NNDKP a asistat AAylex One în legătură cu o finanțare de 20 de milioane de euro acordată de CEC Bank și Alpha Bank Romania | Valentin Voinescu (Partener) și Cătălina Dan (Asociat Senior), în prim plan
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...