
Lista faptelor care se pot înscrie în cazierul fiscal al unei companii, modificată din 29 ianuarie
06 Februarie 2023
Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer PricingÎn total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale
Cazierul fiscal a fost reorganizat la finalul anului, atât din perspectiva faptelor ce vor fi incluse de acum în acest document, cât și din perspectiva modului de organizare, iar noutățile au intrat în vigoare în 29 ianuarie 2023. Cazierul fiscal a fost reglementat ultima oară în 2015, iar de atunci, în ciuda multiplelor modificări la legislația fiscală, contabilă sau vamală, el nu a mai fost actualizat, astfel că nu mai era corelat cu noutățile sancționatorii apărute în ultimii 7 ani.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
Guvernul a actualizat cadrul legal al cazierului fiscal prin publicarea în 28 decembrie a HG nr.1.568/2022, care a reorganizat substanțial faptele ce trebuie incluse în document. Pe de-o parte au fost excluse fapte care nu mai sunt incriminate de legislația actuală, dar au fost adăugate unele noi care, deși apăruseră în ultimii ani în legislația fiscală, contabilă și conexă, nu fuseseră preluate și în reglementările care vizează cazierul fiscal. Este vorba, de exemplu, despre sancțiunile ce vizează nedepunerea raportărilor SAF-T sau depunerea lor incorectă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, neraportarea aranjamentelor transfrontaliere sau neîntocmirea sau neprezentarea dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, noua hotărâre de Guvern simplifică modul de organizare a faptelor ce sunt preluate în cazierul fiscal, astfel încât sunt afișate doar denumirile faptelor și actele normative care le prevăd, fiind eliminat cuantumul sancțiunii aplicate, fie ea penală sau contravențională.
Cazierul fiscal reprezintă un mijloc de evidenţă şi urmărire a respectării disciplinei fiscale, contabile şi financiare de către contribuabili, în care se ţine evidenţa persoanelor fizice, juridice şi a entităţilor fără personalitate juridică care au săvârşit fapte de natura infracţiunilor şi contravenţiilor, sancţionate de legile fiscale, contabile, vamale şi de cele care privesc disciplina financiară.
Cazierul fiscal se utilizează în scopul prevenirii şi combaterii evaziunii fiscale, precum şi al eficientizării de către organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri ale bugetului general consolidat datorate de către contribuabili, prin asigurarea accesului la informaţii care relevă modul de respectare a legislaţiei fiscale, contabile, vamale şi a disciplinei financiare de către contribuabili.
Cazierul fiscal este organizat la nivel central (ca o bază de date centrală) în care se ține evidența contribuabililor de pe întreg teritoriul țării, bază de date la care au acces pentru interogare și emitere toate organele fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, acestea putând elibera certificatul de cazier fiscal oricărui contribuabil, indiferent de domiciliul acestuia.
Certificatul de cazier fiscal se eliberează şi instituţiilor şi autorităţilor publice, la solicitarea acestora, ori de câte ori instituţiile respective trebuie să soluţioneze o cerere a unei persoane fizice, juridice sau a unei entităţi fără personalitate juridică, iar pentru soluţionarea cererii legislaţia specifică prevede prezentarea certificatului de cazier fiscal, acesta putând fi emis şi transmis în formă electronică în baza unui protocol încheiat între instituţia/autoritatea publică şi organul fiscal emitent al acestuia, certificatul fiind valabil şi fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, şi ştampila organului emitent.
De la apariţia Hotărârii Guvernului nr. 1.000/2015, care a organizat ultima oară cazierul fiscal, şi până acum, legislaţia care sancţionează încălcarea disciplinei fiscale, contabile, vamale şi financiare a suferit modificări multiple, astfel că, pe-o parte, au fost introduse noi fapte contravenționale, iar pe de alta, faptele existente fie au fost modificate sau abrogate, fie abrogate și preluate în alte acte normative.
Prin publicarea HG nr. 1.568/2022 care actualizează HG nr. 1.000/2015, Ministerul de Finanțe a corelat toate aceste noutăți legislative din ultimii ani cu cadrul cazierului fiscal, astfel încât acesta să reflecte corect întregul peisaj de sancțiuni care ajung în cazierele fiscale ale companiilor, persoanelor fizice sau entităţilor fără personalitate juridică.
Concret, au fost introduse, spre exemplu, o serie de fapte noi care vor fi înscrise în cazierele fiscale ale contribuabililor, care vizează nerespectarea obligației de depunere a declarației de beneficiar real, nedepunerea declarației privind fișierul SAF-T sau depunerea lui incompletă ori incorectă, precum și nerespectarea obligației de întocmire a dosarului prețurilor de transfer.
De asemenea, în cazierul fiscal vor mai putea fi trecute și reținerea ori încasarea și neplata impozitelor și contribuțiilor cu reținere la sursă, nerespectarea reglementărilor cu privire la întocmirea, depunerea și auditarea situațiilor financiare interimare, precum și neraportarea sau raportarea cu întârziere a aranjamentelor fiscale transfrontaliere.
În total, sunt 251 de fapte contravenționale sau penale care pot fi incluse în cazierele fiscale, iar lista lor completă și actualizată poate fi urmărită integral aici.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2507 / 9309 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a consiliat compania Autonom International în preluarea unui pachet de 20% din acțoiunile Eazy Asigurări
Lady Lawyer | De vorbă cu Ana-Maria Baciu, Managing Partner, BACIU PARTNERS: ”Experiența mea a arătat de cele mai multe ori că diferențele nu există între femei și bărbați, cât între oameni mai dispuși, și respectiv mai puțin dispuși, să accepte, să înțeleagă și să îmbrățișeze schimbarea, de orice fel ar fi aceasta”
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...