
De la 1 iulie, raportările în e-Factura sunt obligatorii și pentru tranzacțiile din contractele de achiziții publice
25 Mai 2022
Cristina Săulescu, Partener Cabot Transfer PricingOrdinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie.
Sistemul de facturare electronică devine obligatoriu de la 1 iulie și în relația dintre firme și instituții ale statului, adică business to government (B2G), potrivit unei noi legi care extinde utilizarea e-Factura și introduce obligativitatea raportărilor facturilor în această platformă națională pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor și în sectorul achizițiilor publice, chestiune opțională până acum.
Legea nr. 139/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022 și aduce obligații suplimentare pentru operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri și prestări de servicii către autorități publice contractante, stabilind că, începând cu 1 iulie 2022, inclusiv pentru aceste tipuri de operațiuni, va deveni obligatorie raportarea facturilor în sistemul național e-Factura.
Legea nr. 139/2022 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022 și aduce obligații suplimentare pentru operatorii economici ce efectuează livrări de bunuri și prestări de servicii către autorități publice contractante, stabilind că, începând cu 1 iulie 2022, inclusiv pentru aceste tipuri de operațiuni, va deveni obligatorie raportarea facturilor în sistemul național e-Factura.
Raportarea era până acum doar opțională în relațiile B2G, iar de la 1 iulie 2022 ar fi urmat să devină obligatorie, însă doar în relațiile B2B, pentru anumite categorii de bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.
Totuși acest aspect a fost revizuit de autorități astfel că, potrivit Legii nr. 139/2022, începând cu data de 1 iulie 2022, și operatorii economici care se află într-o relație B2G au obligația să emită facturi electronice și să le declare în sistemul național RO e-Factura. O relație de activitate de tipul B2G este considerată relația prin care un operator economic are calitate de contractant sau subcontractant către o entitate publică.
Obligația vizează toți operatorii economici stabiliți în România, în această definiție încadrându-se:
• Persoanele impozabile cu sediul activității economice în România;
• Sediul fix din România a unor persoane impozabile străine, când de la acest sediu se efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii.
În momentul de față, sistemul e-Factura este operațional și poate fi folosit, opțional până în 30 iunie 2022, de companii pentru raportarea facturilor:
• Pentru B2G, a devenit funcțional în luna noiembrie 2021;
• Pentru B2B, a devenit funcțional de la 1 aprilie 2022, doar pentru produsele considerate cu risc fiscal ridicat.
De la 1 iulie 2022, însă, opționalitatea sistemului va fi înlocuită de obligativitate atât în relațiile B2G, cât și în cele B2B (aici, momentan doar limitat, raportat la lista bunurilor cu risc fiscal ridicat publicată de ANAF). Ordinul ANAF nr. 12/2022 este cel care stabilește lista produselor considerate cu risc fiscal ridicat, pentru care facturarea electronică va deveni obligatorie de la 1 iulie. Produsele vizate de raportări în relații economice B2B sunt: legume și fructe (codurile NC de la 0701 la 0714 și codurile de la 0801 la 0814); băuturi alcoolice (codurile NC de la 2203 la 2208); construcțiile noi (livrarea de construcții sau de părți de construcții și a terenurilor pe care sunt construite, conform definiției din Codul fiscal, articolul 292, alineatul 2, litera f); produsele minerale (codurile NC 2505, 2515, 2516, 2517), îmbrăcăminte și încălțăminte (codurile NC 6401 - 6405, 6101 - 6117, 6201 - 6212 și 6214 - 6217).
E bine de știut că România a solicitat de la Comisia Europeană o derogare de la procedurile uzuale privind facturarea astfel încât să permită utilizarea mai extinsă a facturării electronice. În termen de 30 de zile de la obținerea deciziei de autorizare, prin ordin al președintelui ANAF, se vor stabili acei operatori economici ce vor declara facturile în sistemul e-facturare și în relația B2B, ceea ce înseamnă că este foarte probabil ca în perioada următoare să se extindă obligația utilizării sistemului e-factura în relația B2B, nu doar pentru bunurile considerate cu risc fiscal ridicat, ci și pentru alte livrări de bunuri sau prestări de servicii.
Chestiunea reiese și din declarațiile oficiale ale Ministerului de Finanțe care anunța la începutul acestui an intenția ca, din 2023, facturarea electronică să devină instrumentul exclusiv pentru facturare, iar raportarea în sistemul național e-Factura să fie obligatorie pe scară largă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3850 / 9308 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...