ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Şeful Fiscului: 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa, stând la coadă în data de 25

16 Mai 2023   |   Agerpres

Acesta a arătat că ANAF are protocoale semnate cu mai mult de şapte universităţi din România şi reprezentanţii instituţiei merg şi discută viitorilor absolvenţi (medici, profesori, economişti, jurişti) despre ce înseamnă educaţia financiară.

 
 
Educaţia financiară este foarte importantă în condiţiile în care, şi acum, 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa, stând la coadă în data de 25, a afirmat, marţi, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Lucian Heiuş.
 
"20% din impozitele şi taxele care se plătesc lună de lună -dacă luăm o medie de vreo 30-32 de miliarde de lei pe care-i încasăm lună de lună, 20% înseamnă vreo 7 miliarde de lei - încă se plătesc cu plăsuţa. Vine contribuabilul în data de 25 şi stă la coadă, parcă îi place să se chinuie, să stea la coadă, să plătească 500 de lei, 800 de lei, cât este, vorbim în general de contribuabili mici, la Trezorerie, cu acea plasă, având toate posibilităţile să facă plata. Dacă eşti persoană juridică trebuie să ai cont în bancă, plăteşti, n-ai nicio problemă, depui declaraţiile online, se poate face plata online. Dacă eşti persoană fizică avem dispozitive de plată cu cardul, şi o persoană fizică poate să aibă cont bancar, să-şi facă plata. Oameni buni, 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa stând la coadă în data de 25, fiind şi supăraţi că stau la coadă. Educaţia financiară este foarte importantă şi noi încercăm şi aici să facem nişte paşi. De asta am spus despre modernizarea ANAF, nu doar digitalizare, informatizare", a subliniat şeful Fiscului, care a participat la conferinţa CursDeGuvernare "Monitorul digitalizării şi ecosistemul IT din România".
 
Acesta a arătat că ANAF are protocoale semnate cu mai mult de şapte universităţi din România şi reprezentanţii instituţiei merg şi discută viitorilor absolvenţi (medici, profesori, economişti, jurişti) despre ce înseamnă educaţia financiară.
 
"Eu totdeauna am spus că pe lângă obligaţia legală de a-ţi plăti un impozit şi o taxă, este şi obligaţie morală pe care trebuie să o respectăm şi pe care trebuie s-o implementăm în mintea fiecăruia dintre noi. Chiar dacă de multe ori spunem domnule, dau mulţi bani la bugetul de stat, dar parcă statul nu foloseşte banii acolo cum aş considera eu, ca întreprinzător, să îmi ofere ceea ce eu îmi doresc. Da, este şi acest fenomen, dar nu întotdeauna adevărul e de partea unuia sau a celuilalt. Lucrurile sunt mult mai complexe. Cum, de asemenea, vin profesori care fac cursuri cu angajaţii Fiscului, de contabilitate, pe fiscalitate avem dezbateri foarte importante, deci cred că trebuie să ne schimbăm şi să ne adaptăm toţi. Societatea întotdeauna se schimbă mai repede decât ne schimbăm noi ca stat, dar şi în cadrul societăţii sunt unii care merg într-un ritm mai alert, sunt unii care trebuie cumva ajutaţi să ţină pasul cu ceea ce se întâmplă", a arătat Lucian Heiuş.
 
Pe de altă parte, acesta consideră că ANAF se modernizează, iar instituţia are în derulare multe programe şi proiecte pe segmentul de digitalizare şi informatizare.
 
"Digitalizarea este pe buzele tuturor, iar când discutăm despre digitalizarea sectorului de stat cred că ANAF este campion, nu ştiu dacă la digitalizare, dar cel puţin la faptul că a suscitat foarte mult interes ceea ce se întâmplă în ANAF în ultima perioadă. Eu prefer să spun că ANAF se modernizează, nu neapărat că se digitalizează sau informatizează, pentru că procesul prin care noi trecem este un proces mult mai complex şi care depăşeşte doar strict o problemă legată de subiectul pe care îl avem astăzi. Da, într-adevăr, avem foarte multe programe şi proiecte care sunt în derulare de acest segment de digitalizare şi informatizare", a arătat sursa citată.
 
Cele mai multe proiecte sunt finanţate prin PNRR şi sunt stabilite nişte termene foarte clare de implementat, iar unele dintre ele au fost implementate, sunt deja confirmate şi sunt auditate de către Comisia Europeană.
 
Un exemplu este logarea caselor de marcat la serverele ANAF, Heiuş precizând că sunt peste 640.000 de aparate de la care se primesc date în timp real. Un alt proiect închis este implementarea SAF-T (fişierul standard de control fiscal, n.r.) în cadrul căruia urmează ca de la 1 ianuarie 2024 toţi agenţii economici din România să depună acest fişier standard de control. Primii care l-au depus au fost marii contribuabili apoi cei mijlocii.
 
"Avem în plină dezvoltare două mari proiecte. Vorbesc de APIC (Administraţie Performantă prin Informaţie Consolidată, n.r.) şi de SFERA (Servicii fiscale eficiente pentru administraţie şi cetăţeni, n.r.) care sunt două proiecte foarte mari, care au termen de finalizare 31 decembrie 2025. Dacă vorbim de APIC, este o bază mare de date de informaţii pe care le vom folosi pentru a face analiza de risc şi pentru a putea să identificăm cu cât mai multă precizie locul, zona, momentul în care se produce evaziunea fiscală, să putem să intervenim cu echipele de inspecţie exact acolo unde este nevoie. Deci încercăm să direcţionăm resursa pe care o avem, care este limitată, exact acolo unde se produce evaziunea fiscală", a explicat Lucian Heiuş.
 
El a arătat, în context, că un prim pas a fost deja făcut prin modificarea Codului de procedură fiscală, în urma căreia de aproximativ o lună ANAF emite notificarea de conformare prin care informează contribuabilul ce riscuri a identificat în cazul său, iar dacă acesta vine şi le rezolvă nu mai începe inspecţia fiscală.
 
"Este un lucru extraordinar din punctul meu de vedere. Cred că acesta a fost cel mai important pas pe care l-am făcut anul trecut, reuşind să introducem această etapă premergătoare. Practic, astăzi un contribuabil care este corect nu va mai fi controlat niciodată. Un contribuabil la care apar nişte semne de întrebare primeşte această notificare şi dacă vine în 30 de zile cu contabilul, cu documente, clarifică cu colegii mei de acolo, de unde e el administrat, şi rezolvă problema, la fel. Nu va mai începe inspecţia fiscală niciodată parcurgând acest lucru, el poate să treacă şi într-o altă zonă, de risc mediu scăzut sau chiar deloc şi atunci automat şi rambursările de TVA şi tot modul în care este tratat este altfel", a mai explicat sursa citată.
 
Proiectul SFERA se referă la un program de gestionare a creanţelor fiscale ale persoanelor juridice, iar şeful ANAF şi-ar dori extinderea sa şi la persoane fizice.
 
"Nu vă ascund că eu îmi doresc să extind acest program şi să fie prinse şi persoanele fizice, el, pentru că acolo avem o mare program, existând un program informatic foarte vechi, gotica, ca care nu a funcţionat niciodată cum trebuie", a mai precizat preşedintele ANAF.
 
Totodată, el a arătat că ANAF vrea să se modernizeze şi în relaţia cu contribuabilul, anunţând că sunt şapte sau opt proiecte prin care se încearcă doar un contact în sistem online. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1503 / 8793
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for junior ̸ mid-level associates
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...