ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Şeful Fiscului: 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa, stând la coadă în data de 25

16 Mai 2023   |   Agerpres

Acesta a arătat că ANAF are protocoale semnate cu mai mult de şapte universităţi din România şi reprezentanţii instituţiei merg şi discută viitorilor absolvenţi (medici, profesori, economişti, jurişti) despre ce înseamnă educaţia financiară.

 
 
Educaţia financiară este foarte importantă în condiţiile în care, şi acum, 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa, stând la coadă în data de 25, a afirmat, marţi, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Lucian Heiuş.
 
"20% din impozitele şi taxele care se plătesc lună de lună -dacă luăm o medie de vreo 30-32 de miliarde de lei pe care-i încasăm lună de lună, 20% înseamnă vreo 7 miliarde de lei - încă se plătesc cu plăsuţa. Vine contribuabilul în data de 25 şi stă la coadă, parcă îi place să se chinuie, să stea la coadă, să plătească 500 de lei, 800 de lei, cât este, vorbim în general de contribuabili mici, la Trezorerie, cu acea plasă, având toate posibilităţile să facă plata. Dacă eşti persoană juridică trebuie să ai cont în bancă, plăteşti, n-ai nicio problemă, depui declaraţiile online, se poate face plata online. Dacă eşti persoană fizică avem dispozitive de plată cu cardul, şi o persoană fizică poate să aibă cont bancar, să-şi facă plata. Oameni buni, 20% din impozite şi taxe încă se plătesc cu plăsuţa stând la coadă în data de 25, fiind şi supăraţi că stau la coadă. Educaţia financiară este foarte importantă şi noi încercăm şi aici să facem nişte paşi. De asta am spus despre modernizarea ANAF, nu doar digitalizare, informatizare", a subliniat şeful Fiscului, care a participat la conferinţa CursDeGuvernare "Monitorul digitalizării şi ecosistemul IT din România".
 
Acesta a arătat că ANAF are protocoale semnate cu mai mult de şapte universităţi din România şi reprezentanţii instituţiei merg şi discută viitorilor absolvenţi (medici, profesori, economişti, jurişti) despre ce înseamnă educaţia financiară.
 
"Eu totdeauna am spus că pe lângă obligaţia legală de a-ţi plăti un impozit şi o taxă, este şi obligaţie morală pe care trebuie să o respectăm şi pe care trebuie s-o implementăm în mintea fiecăruia dintre noi. Chiar dacă de multe ori spunem domnule, dau mulţi bani la bugetul de stat, dar parcă statul nu foloseşte banii acolo cum aş considera eu, ca întreprinzător, să îmi ofere ceea ce eu îmi doresc. Da, este şi acest fenomen, dar nu întotdeauna adevărul e de partea unuia sau a celuilalt. Lucrurile sunt mult mai complexe. Cum, de asemenea, vin profesori care fac cursuri cu angajaţii Fiscului, de contabilitate, pe fiscalitate avem dezbateri foarte importante, deci cred că trebuie să ne schimbăm şi să ne adaptăm toţi. Societatea întotdeauna se schimbă mai repede decât ne schimbăm noi ca stat, dar şi în cadrul societăţii sunt unii care merg într-un ritm mai alert, sunt unii care trebuie cumva ajutaţi să ţină pasul cu ceea ce se întâmplă", a arătat Lucian Heiuş.
 
Pe de altă parte, acesta consideră că ANAF se modernizează, iar instituţia are în derulare multe programe şi proiecte pe segmentul de digitalizare şi informatizare.
 
"Digitalizarea este pe buzele tuturor, iar când discutăm despre digitalizarea sectorului de stat cred că ANAF este campion, nu ştiu dacă la digitalizare, dar cel puţin la faptul că a suscitat foarte mult interes ceea ce se întâmplă în ANAF în ultima perioadă. Eu prefer să spun că ANAF se modernizează, nu neapărat că se digitalizează sau informatizează, pentru că procesul prin care noi trecem este un proces mult mai complex şi care depăşeşte doar strict o problemă legată de subiectul pe care îl avem astăzi. Da, într-adevăr, avem foarte multe programe şi proiecte care sunt în derulare de acest segment de digitalizare şi informatizare", a arătat sursa citată.
 
Cele mai multe proiecte sunt finanţate prin PNRR şi sunt stabilite nişte termene foarte clare de implementat, iar unele dintre ele au fost implementate, sunt deja confirmate şi sunt auditate de către Comisia Europeană.
 
Un exemplu este logarea caselor de marcat la serverele ANAF, Heiuş precizând că sunt peste 640.000 de aparate de la care se primesc date în timp real. Un alt proiect închis este implementarea SAF-T (fişierul standard de control fiscal, n.r.) în cadrul căruia urmează ca de la 1 ianuarie 2024 toţi agenţii economici din România să depună acest fişier standard de control. Primii care l-au depus au fost marii contribuabili apoi cei mijlocii.
 
"Avem în plină dezvoltare două mari proiecte. Vorbesc de APIC (Administraţie Performantă prin Informaţie Consolidată, n.r.) şi de SFERA (Servicii fiscale eficiente pentru administraţie şi cetăţeni, n.r.) care sunt două proiecte foarte mari, care au termen de finalizare 31 decembrie 2025. Dacă vorbim de APIC, este o bază mare de date de informaţii pe care le vom folosi pentru a face analiza de risc şi pentru a putea să identificăm cu cât mai multă precizie locul, zona, momentul în care se produce evaziunea fiscală, să putem să intervenim cu echipele de inspecţie exact acolo unde este nevoie. Deci încercăm să direcţionăm resursa pe care o avem, care este limitată, exact acolo unde se produce evaziunea fiscală", a explicat Lucian Heiuş.
 
El a arătat, în context, că un prim pas a fost deja făcut prin modificarea Codului de procedură fiscală, în urma căreia de aproximativ o lună ANAF emite notificarea de conformare prin care informează contribuabilul ce riscuri a identificat în cazul său, iar dacă acesta vine şi le rezolvă nu mai începe inspecţia fiscală.
 
"Este un lucru extraordinar din punctul meu de vedere. Cred că acesta a fost cel mai important pas pe care l-am făcut anul trecut, reuşind să introducem această etapă premergătoare. Practic, astăzi un contribuabil care este corect nu va mai fi controlat niciodată. Un contribuabil la care apar nişte semne de întrebare primeşte această notificare şi dacă vine în 30 de zile cu contabilul, cu documente, clarifică cu colegii mei de acolo, de unde e el administrat, şi rezolvă problema, la fel. Nu va mai începe inspecţia fiscală niciodată parcurgând acest lucru, el poate să treacă şi într-o altă zonă, de risc mediu scăzut sau chiar deloc şi atunci automat şi rambursările de TVA şi tot modul în care este tratat este altfel", a mai explicat sursa citată.
 
Proiectul SFERA se referă la un program de gestionare a creanţelor fiscale ale persoanelor juridice, iar şeful ANAF şi-ar dori extinderea sa şi la persoane fizice.
 
"Nu vă ascund că eu îmi doresc să extind acest program şi să fie prinse şi persoanele fizice, el, pentru că acolo avem o mare program, existând un program informatic foarte vechi, gotica, ca care nu a funcţionat niciodată cum trebuie", a mai precizat preşedintele ANAF.
 
Totodată, el a arătat că ANAF vrea să se modernizeze şi în relaţia cu contribuabilul, anunţând că sunt şapte sau opt proiecte prin care se încearcă doar un contact în sistem online. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1292 / 8582
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...