În ciuda condițiilor grele în care se derulează afacerile, preocuparea pentru respectarea regulilor privind protecția datelor personale nu și-a pierdut importanța, spun avocații CEE Attorneys | Krisztina Voicu, Partener: Am construit o echipă specializată în protecția datelor personale, formată din avocați care au deja experiență considerabilă în această arie. Unul din trei proiecte presupune abordare și consultanță și din perspectiva GDPR
08 Iulie 2022
Ștefania EnacheÎn acest moment, segmentul GDPR continua să genereze provocări pentru identificarea unor modalități practice de abordare a transferurilor internaționale de date, în special pentru SUA.
Krisztina Voicu, Partener CEE Attorneys |
Krisztina Voicu, Partener CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații, consideră că este nevoie de o deschidere mai mare a Autoritații Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) spre dialogul cu mediul de business, în contextul în care companiile au nevoie de un feedback permanent, transparent, cu autoritatea, dar și de un ghidaj din partea acesteia.„Colaborarea constantă între autoritate și mediul de business/organizații, în sensul prevenției (ex. evenimente/conferințe online, emiterea de ghiduri/recomandări) poate avea succes mai mare și mai prompt în implementare decât aplicarea de amenzi”, apreciază avocatul.
Ultimii doi ani au fost marcați de adaptarea organizațiilor la schimbările intempestive aduse de pandemie, iar acest lucru s-a întâmplat inclusiv din perspectiva protecției datelor personale. Adaptarea la lucrul la distanță, utilizarea tehnologiei în condiții sporite de securitate a datelor, intensificarea e-commerce etc au obligat firmele să ridice ștacheta standardelor în ceea ce privește modul în care abordează aspectele privind prelucrarea datelor personale. „Și, din fericire, aceasta a rămas la același nivel. Organizațiile își mențin atenția ridicată față de modificările care apar în zona protecției datelor, dar și față de experiența companiilor din alte state europene în ceea ce privește activitatea autorităților de supraveghere”, punctează Krisztina Voicu.
Intensificarea controalelor
Expertul atrage atenția că, în România, din informațiile publice, transpare intensificarea activității de control a ANSPDCP. Iar cele mai multe controale sunt inițiate ca urmare a plângerilor individuale, semn că și persoanele vizate sunt mai informate asupra drepturilor pe care le au în sfera protecției datelor personale. „Din amenzile aplicate la nivel național reiese faptul că atât organizațiile mari, cât și cele mici, sunt deopotrivă sub atenția persoanelor vizate și, implicit, autorității”, mai spune avocatul.
Totodată, există posibilitatea ca, în contextul sporirii comerțului online și a activității marketplace-urilor, inclusiv pe fondul intrării în vigoare cu plină forță a Regulamentului UE privind platformele de intermediere, să apară și la noi măsuri și preocupări pentru felul în care sunt implementate concret regulile privind plasarea și managementul cookies și pentru felul în care este abordată prelucrarea datelor personale pe platformele online (inclusiv în cadrul relațiilor dintre actorii prezenți în aceste platforme). „Deja legislația națională de transpunere a Directivei Omnibus consacră explicit rolul esențial pe care datele personale ale consumatorilor îl joacă în ecosistemul comerțului online, al platformelor online, inclusiv faptul că există servicii care sunt doar în aparență gratuite, dat fiind că accesul la acestea se realizează prin furnizarea de date personale. Respectarea cerințelor din perspectiva GDPR devine, astfel, o condiție pentru conformarea cu legislația protecției consumatorilor”, explică Partenerul CEE Attorneys.
De altfel, se remarcă faptul că GDPR a devenit o sferă de preocupare și atenție nu doar pentru juriști și specialiști de conformitate, ci și pentru profesioniști din alte domenii: ingineri, economiști, oameni de media, manageri de proiect, profesioniști resurse umane etc. „Sunt tot mai multe categorii care trec din partea de “spectatori”, în cea de “actori”: se informează, întreabă, se implică, ridică probleme, dezbat, propun soluții, urmăresc și acordă sprijin activ în implementare. La nivelurile înalte de decizie din organizații, GDPR nu înseamnă doar o linie de alocare buget și resurse umane, este o arie care și-a demonstrat utilitatea, de ex. prin contribuția la simplificarea proceselor, claritatea acțiunilor, creșterea nivelului de cunoaștere în rândul salariaților. Integrarea noțiunilor și principiilor consacrate de GDPR, a preocupărilor în sfera protecției datelor și a securității datelor personale, în aplicații, platforme, soluții de tip SaaS a devenit, astfel, o necesitate. Investitorii atenți la afacerile care se dezvoltă în zona de tehnologie alocă deopotrivă importanță felului în care principiile protecției datelor - începând cu momentul conceperii și cel al protecției implicite a datelor - sunt integrate în soluții/produse”, menționează Krisztina Voicu.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Noi provocări
În acest moment, segmentul GDPR continua să genereze provocări pentru identificarea unor modalități practice de abordare a transferurilor internaționale de date, în special pentru SUA.
Sunt așteptate în continuare, în sfera reglementării, măsuri concrete de armonizare GDPR cu aspectele de e-privacy (prelucrarea datelor în sectorul comunicațiilor electronice, marketing), dat fiind că regulamentul e-privacy întârzie să apară. „Or, marketing-ul digital înseamnă corelare atât cu rigorile GDPR, cât și cu cele ale drepturilor din comunicațiile electronice”, precizează avocatul intervievat de BizLawyer.
De asemenea, este de urmărit abordarea cu privire la transferurile internaționale de date, în special în relație cu SUA, dat fiind că a trecut aproape un an de la Decizia Schrems II.
Specialistul argumentează faptul că transferurile sunt o arie de mare interes, în special prin prisma utilizării serviciilor unor terți (ex. servicii stocare cloud) care acționează drept persoane împuternicite cu privire la prelucrarea datelor și care fie nu sunt transparenți în comunicarea informațiilor ce permit analiza unui transfer internațional, fie nu oferă soluții confortabile pentru realizarea transferului de date.
„În plus, publicarea noilor clauze contractuale standard și necesitatea adaptării la noul cadru până în decembrie 2022, trebuie să se afle pe agenda organizațiilor. Pentru organizațiile care se dezvoltă în jurul unor produse/servicii bazate pe inteligența artificială sau care utilizează produse bazate pe inteligență artificială, suprapunerea/interconectarea cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal este inevitabilă, astfel încât și maniera de abordare trebuie să fie clară, pentru a putea fi concepute soluții care să fie implementate cu succes și în conformitate cu prevederile cadrului legal”, completează Krisztina Voicu.
Practica de GDPR atinge toate celelalte arii
Practica de GDPR continuă să se extindă. Dacă în primii ani după intrarea în vigoare a prevederilor Regulamentul (UE) 2016/679, mandatele pentru servicii în domeniul protecției datelor personale s-au concentrat în sfera evaluărilor generale (de tip GAP analysis), la redactarea de note/politici de prelucrare a datelor, acum atenția a început să fie canalizată pe aspecte precum: identificarea rolurilor diferiților actori (operatori/operatori asociați/personae împuternicite) și adaptarea cadrului contractual aplicabil, evaluări de impact pentru introducerea de soluții/tehnologii care implică prelucrarea datelor personale, evaluări privind mecanisme conforme de supraveghere/monitorizare, re-evaluări ale politicilor privind cookies, identificarea de soluții conforme pentru transferul internațional al datelor personale.
„Toate proiectele de M&A de tip business-deal în care am fost implicați au însemnat și abordarea aspectelor privind protecția datelor personale, chiar și în domenii unde nu existau volume foarte mari de date personale sau categorii speciale de date personale. În ultimul an o parte semnificativă a activității noastre a fost axată pe proiecte ce au avut componentă de GDPR, în industrii precum FMCG, IT & tehnologie, transport, agribusiness etc.”, susține avocatul.
În ciuda condițiilor grele în care se derulează afacerile, ca urmare a pandemiei și a războiului din Ucraina, preocuparea pentru conformare, în general, sau pentru conformarea la regulile privind protecția datelor personale, nu și-a pierdut importanța. „Chiar dacă izbucnirea conflictului regional a însemnat o repoziționare vizibilă mai ales în planul relațiilor de muncă (ex. angajarea de cetățeni ucraineni), modul de abordare a analizelor de impact din perspectiva prelucrării datelor personale sau a evaluării potențialilor parteneri din perspectiva rigorilor prelucrării datelor personale, sau a analizelor de tip due-diligence și cu componentă de protecția datelor, a păstrat exigențele pentru calitatea serviciilor juridice”, comentează profesionistul CEE Attorneys.
În aceste condiții, echipa de GDPR a firmei de avocatură a avut proiecte diverse în această arie de practică. Trebuie menționat că, în aceste mandate, interdisciplinaritatea cu alte zone de interes (tehnologie, inteligență artificială, protecția consumatorilor) a fost vizibilă, astfel că nu mai există proiecte exclusiv de tehnologie sau exclusiv de dreptul muncii, abordarea ținând cont și de prevederile legislației protecției datelor personale, care este esențială.
În plus, ANSPDCP a fost activă în derularea de investigații și aplicarea de sancțiuni. Krisztina Voicu este de părere că, pentru efecte depline ale acțiunilor Autorității, este la fel de importantă urmărirea implementărilor măsurilor de conformare trasate, nu doar a plății amenzilor. „Deci ar fi interesant ca rapoartele emise public de Autoritate să surprindă și gradul de aliniere cu măsurile dispuse în cadrul investigațiilor sale”, apreciază avocatul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Interesul pentru GDPR rezultă din utilizarea din ce în ce mai mare a digitalizării, interconectarea operatorilor în platformele online destinate consumatorilor, negocierea cu marii furnizori internaționali de servicii primordiale pentru business-ul online (ex. furnizorii de servicii de stocare în cloud). Toate acestea impun atenție sporită în zona de protecție a datelor personale. „Tarifele negociate, condițiile de asigurare SLA, termenul de furnizare, limitele răspunderii, trebuie să fie pe același plan de preocupare și adresare cu aspectele privind abordarea prelucrării datelor cu caracter personal în conformitate cu legea”, arată Partenerul CEE Attorneys.
Echipa casei de avocatură cel mai des implicată în proiectele din aria data protection este coordonată de partenerii Krisztina Voicu și Nicolae Ursu, fiind formată și susținută de avocații Anne-Mary Mustiață, Adriana Ion, Mădălina Mihalcea și Denis Jignea.
Krisztina Voicu amintește faptul că biroul din România colaborează cu avocații specializați GDPR din „familia” CEE Attorneys. În plus, a început colaborarea cu rețeaua globală Interact Law, unde specialiștii români au ocazia să interacționeze cu experți foarte experimentați în domeniu.
„În acest sens, alianța Interact Law a publicat anul trecut un ghid GDPR - General guide to GDPR and its impact within and outside EU – în care CEE Attorneys a contribuit cu sinteze din domeniul GDPR pentru fiecare jurisdicție în care este prezentă. Am construit o echipă specializată în protecția datelor personale, formată din avocați care au deja experiență considerabilă în această arie. Gestionăm pentru clienții noștri atât mandate care adresează specific aria protecției datelor personale, cât și proiecte în care această arie devine la fel de importantă, deși nu este neapărat focus-ul principal al proiectului. Avocații echipei GDPR împărtășesc curiozitatea, perseverența, dorința de perfecționare, atenția la detalii și preocuparea pentru soluții optime pentru clienți, în domeniul GDPR. În același timp, fiecare avocat al firmei are know how-ul pentru identificarea aspectelor relevante GDPR pentru orice proiect în care este implicat, indiferent de aria de expertiză (ex. start-up, real estate, piețe de capital, litigii), pentru a putea realiza o evaluare preliminară din perspectiva potențialelor implicații GDPR. Unul din trei proiecte pe care le avem presupune abodare și consultanță și din perspectiva GDPR. Aria GDPR și-a demonstrat și continuă să își demonstreze puterea și importanța în viața organizațiilor și în peisajul reglementărilor, pe de o parte pentru că la nivel individual persoanele sunt mai informate asupra drepturilor lor și doresc să înțeleagă mai bine diferite elemente care le impactează pe de altă parte, dat fiind că sancțiunile sunt considerabile în această arie, preocuparea pentru conformare există deopotrivă la nivelul organizațiilor mari, cât și la nivelul celor mai mici. În plus, jurisprudența care se creează la nivelul instanțelor naționale și europene vine să întărească concepția acordării protecției datelor personale la nivelul consacrat de legislație”, a conchis partenerul CEE Attorneys intervievat de BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 749 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...