Reprezentanţii companiei RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. au depus la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) documentele necesare pentru a primi acreditarea de a administra viitorul Sistem de Garanţie - Returnare (SGR) din România, ce ar urma să fie implementat din octombrie 2022.
RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. este o companie înfiinţată de către asociaţiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianţilor, prin intermediul căreia va fi gestionat sistemul de garanţie-returnare, dacă va fi desemnată ca administrator. Conform legii, în condiţiile în care este o singură solicitare de desemnare, RetuRO are la dispoziţie 30 de zile pentru a coopta ca acţionar statul român, prin autoritatea publică pentru protecţia mediului, iar Ministerul Mediului are 60 de zile la dispoziţie pentru a desemna viitorul operator al sistemului.
"În aceste luni, am lucrat intens pentru a finaliza documentaţia necesară pentru licenţiere, respectând toate criteriile stipulate în HG 1074/2021. Este un moment-cheie pentru viitorul sistem de garanţie-returnare, cel mai mare proiect de mediu pe care îl va implementa România în următorii ani. În acelaşi timp, planul de afaceri aferent dosarului se aliniază cu informaţiile pe care le avem de la furnizorii de echipamente, de infrastructură sau de soluţii logistice, în ceea ce priveşte calendarul de implementare", a declarat Julia Leferman, director general al Asociaţiei Berarii României pentru Mediu, unul dintre acţionarii RetuRO.
Potrivit unui comunicat al companiei, în conformitate cu prevederile legale, viitorul operator al sistemului de garanţie-returnare în România va fi autorizat şi supravegheat de către autorităţile guvernamentale abilitate şi va avea următoarele responsabilităţi: să implementeze sistemul de garanţie-returnare la nivel naţional; să obţină finanţarea necesară pentru implementarea sistemului; să instaleze centre de sortare şi numărare a ambalajelor colectate prin sistem; să semneze aproximativ 80.000 de contracte cu comercianţii, ce vor avea obligaţia de a organiza centre de returnare, şi aproximativ 4.000 de contracte cu producătorii şi importatorii de băuturi; să asigure colectarea, sortarea şi ulterior reciclarea deşeurilor de ambalaje, pentru a se asigura circularitatea acestora şi conversia lor în materiale noi, reutilizabile; să gestioneze campania de informare a consumatorilor despre sistemul de garanţie-returnare.
"Acesta este un moment definitoriu pentru noi, iar prin înfiinţarea RetuRO şi prin depunerea documentaţiei suntem cu un pas mai aproape de îndeplinirea unui obiectiv la care lucrăm intens de câţiva ani deja, acela de a implementa sistemul de garanţie-returnare în România. Acesta va fi un instrument extrem de important pentru colectarea şi ulterior reciclarea ambalajelor de băuturi. Avem încredere şi suntem nerăbdători ca acest sistem să devină funcţional, însă mai avem paşi importanţi de parcurs pentru a ne asigura că va fi implementat corect şi că va funcţiona în mod corespunzător încă din prima zi. Pentru ca acest lucru să se întâmple, dincolo de toate acţiunile pe care le va întreprinde RetuRO, dacă va fi desemnat ca administrator al sistemului, e nevoie de efort şi pentru modificarea legislaţiei primare de mediu şi a celei fiscale, dar şi de campanii intense de conştientizare pentru a obişnui consumatorul român cu sistemul de garanţie-returnare", susţine Alice Nichita, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, cel de-al doilea acţionar al RetuRO.
La rândul său, Maria Maxim, preşedinta Asociaţiei Retailerilor pentru Mediu, al treilea acţionar al RetuRO, a afirmat că înfiinţarea noii companii reprezintă un nou pas către operaţionalizarea unui instrument necesar România. "Totodată, continuăm să avem o bună colaborare între toate părţile implicate şi să lucrăm împreună la un plan clar şi transparent, astfel încât sistemul să fie coerent atât pentru comercianţi, cât, mai ales, pentru consumatori", a precizat Maxim.
Prin Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) românii vor plăti o garanţie de 0,50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal.
Scopul acestui sistem este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare agreate la nivel european, care cer, spre exemplu, ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piaţă, iar până în anul 2029 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea noilor ţinte de colectare şi reciclare pentru restul tipurilor de materiale, şi anume 75% pentru sticlă şi 60% aluminiu, începând cu anul 2030.
Termenul de implementare al SGR, aşa cum este prevăzut în acest moment în legislaţia aplicabilă, este luna octombrie 2022.
Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociaţia Berarii României pentru Mediu şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu sunt entităţi înfiinţate special pentru a asigura implementarea, gestionarea, operarea şi finanţarea sistemul de garanţie-returnare (SGR) în România, ca acţionari în cadrul RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A.