De vorbă cu unul dintre cei mai experimentați profesioniști ai Dreptului, inclus de Legal 500 pe lista celor mai influenți General Counsels din Europa Centrală și de Est | Radu Culic, Head of Legal la Roche România: Cheia de boltă este mentalitatea membrilor echipei juridice pe care o coordonez. Noi spunem „da, este posibil dacă...” și nu, „nu se poate pentru că...”
21 Septembrie 2021
Ștefania EnacheUnul dintre proiectele prioritare la care lucrează echipa coordonată de Radu Culic vizează lansarea unei platforme digitale, dar și a unei aplicații de mobil care să îmbunătățească atât experiența pacienților, cât și pe cea a medicilor, în domeniul oncologiei.
Radu Culic, Head of Legal la Roche România |
Cu o experiență de peste 20 de ani în avocatura de afaceri, Radu Culic, Head of Legal la Roche România, activează într-o industrie ofertantă care îi permite să-și dezvolte abilitățile juridice și să le pună în slujba oamenilor.Drumul său în avocatură a început în 1998, imediat după ce a absolvit cursurile Facultății de Drept din cadrul Universității din București.Cariera sa a cunoscut mai multe etape, stând permanent sub semnul unei pregătiri continue.
Radu Culic și-a început traseul în lumea juridică în cadrul Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).Timp de nouă ani, din 1998, a lucrat aici alături de unii dintre cei mai experimentați profesioniști din piață. A condus departamentul de Dreptul Muncii și s-a specializat în Proprietate intelectuală.
Radu Culic și-a început traseul în lumea juridică în cadrul Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).Timp de nouă ani, din 1998, a lucrat aici alături de unii dintre cei mai experimentați profesioniști din piață. A condus departamentul de Dreptul Muncii și s-a specializat în Proprietate intelectuală.
În 2008, a decis să experimenteze zona de in-house, alegând să accepte funcția de director juridic al British American Tobacco (BAT). În acest fel a luat contact cu o industrie versatilă, industria FMCG. Ulterior, activitatea sa s-a îmbogățit fiind director juridic în alte companii cheie din sectoare importante: UPC România (telecom) si ProTV (media). . .
Anul 2015 a adus o nouă schimbare importantă în parcursul său profesional, a fost momentul în care s-a alăturat echipei de leadership a Roche România, iar de atunci coordonează activitatea juridică a celor două divizii, cea de farmaceutice și cea de diagnostic.
„Industria farmaceutică oferă posibilitatea de te pune în slujba pacienților, întregul efort de cercetare și dezvoltare fiind făcut pentru a oferi soluții de tratament care salvează sau îmbunătățesc calitatea vieții oamenilor. Din păcate, în ultimii 30 de ani, sănătatea a fost privită ca pe o cheltuială, când ea reprezintă de fapt o investiție. Domeniul sănătății trebuie privit ca pe o investiție în viitor, nu ca o cheltuială în prezent. O populație sănătoasă poate contribui mult mai bine la dezvoltarea economică și socială, eliberând astfel resurse pentru alte sectoare care au mai mare nevoie. Pandemia a demonstrat cu prisosință că eforturile depuse în cercetare își ating scopul. Dezvoltarea și introducerea pe piață în timp record a vaccinurilor, tratamentelor și testelor de diagnostic care ne permit acum să controlăm evoluția pandemiei de Covid-19 sunt dovezi extrem de clare în aceste sens”, a declarat Radu Culic pentru BizLawyer.
Experiența profesională pe care Radu Culic a căpătat-o în diferite industrii cheie din economie a fost însoțită și de o pregătire academică. Astfel, în 2013, el a absolvit cursurile de master în Noul Cod Civil, organizate de Universitatea „Titu Maiorescu”.
O astfel de abordare îi permite să performeze în munca pe care o desfășoară, lucru recunoscut și de directoarele de profil internaționale. Radu Culic a fost inclus, începând cu anul 2017, pe lista celor mai influenți Consilieri Generali din Europa Centrală și de Est de către reputata publicație de profil Legal500.
Activează într-o industrie complexă, plină de provocări
Munca sa în cadrul Roche România implică, în primul rând, coordonarea tuturor aspectelor de asistență juridică, aspecte care apar din activitatea de zi cu zi a diviziilor de farmaceutice și diagnostic. „Principalul obiectiv al departamentului pe care îl conduc este acela de a susține business-ul și de a găsi soluții juridice care să protejeze compania și să aducă beneficii pacienților. Cheia de boltă este mentalitatea tuturor membrilor echipei juridice pe care o coordonez la Roche. Noi spunem „da, este posibil dacă...” (yes, provided that..) și nu „nu se poate pentru că...” (no, because)., abordare din păcate destul de des întâlnită”, punctează Radu Culic.
Coordonatorul departamentului juridic amintește faptul că aria principală de activitate a firmei Roche este oncologia, arie terapeutică în care este în joc însăși viața pacientului.
În acest context, unul dintre proiectele prioritare la care lucrează echipa coordonată de Radu Culic vizează lansarea unei platforme digitale, dar și a unei aplicații de mobil care să îmbunătățească atât experiența pacienților, cât și pe cea a medicilor, în domeniul oncologiei. „Această platformă va facilita comunicarea dintre medic și pacient, va oferi informații esențiale pentru aceștia din urmă, va conține o secțiune de suport psihologic și una cu sfaturi pentru un mod de viață adaptat patologiei persoanei respective. Implementarea acestui proiect necesită o atentă analiză din prespectiva protecției datelor cu caracter personal, dar și din cea a drepturilor de proprietate intelectuală, a reglementărilor din zona de publicității în domeniul medical, a securității datelor și așa mai departe”, explică juristul.
Analizând activitatea de până acum a companiei în care activează, Radu Culic subliniază faptul că anul 2021, la fel ca anul 2020, se prefigurează drept unul cu rezultate pozitive pentru Roche. „Pandemia a pus autoritățile în fața necesității de a implementa achiziții centralizate (la nivel UE sau la nivel național), ceea ce a dus la economisirea banului public. Este posibil ca în viitor achizițiile centralizate de bunuri și servicii să aibă o pondere tot mai însemnată. De asemenea, se poate observa o mai mare deschidere către digitalizare, deși din punctul meu de vedere suntem departe de momentul în care putem afirma că trăim într-o societate digitalizată ”, argumentează profesionistul intervievat de BizLawyer.
Viitorul este unul digital
Radu Culic consideră că viitorul va fi digital, prin urmare pentru orice jurist - indiferent de industria în care lucrează - este important să își consolideze cunoștințele în domeniul protecției datelor cu caracter personal, al securității cibernetice, blockchain și digitalizare.
„Fără o cunoaștere profundă a acestor domenii, departamentul juridic al viitorului își poate pierde relevanța. Dacă până în prezent, avocații in-house erau concentrați mai ales pe latura civilă a dreptului, domeniile de mai sus pot conduce lesne la o „alunecare” către dreptul penal. De aceea orice acțiune trebuie foarte atent cântărită, iar implementarea monitorizată permanent. Toți membrii echipei juridice vor participa în viitor la cursuri de perfecționare în aceste domenii, însă se va pune accentul și pe promovarea ariilor de interes ale fiecărui individ ”, a nuanțat coordonatorul Departamentului juridic de la Roche România.
Din punctul său de vedere, performanța unui departament juridic se măsoară atât în gradul de satisfacție al colegilor din business, cât și în modul în care compania este percepută ca un partener de încredere de către stakeholderii externi. „Rolul nostru este acela de a face ca proiectele sau ideile colegilor să poată fi puse în practică, fără a avea factori de risc juridic sau de reglementare”, subliniază Radu Culic.
Până acum, Radu Culic a studiat mai multe soluții tehnice diverse menite să ușureze munca echipei pe care o coordonează, dar niciuna nu acoperă în întregime toate nevoile profesioniștilor în domeniul juridic. Avocatul subliniază faptul că și-ar dori un soft/soluție tehnică care să înglobeze atât instrumente de redactare a clauzelor standard, cât și motoare de căutare, soft legislativ, inteligență artificială pentru analiza practicii și jurisprudenței etc.
„Se va pune din în ce mai mult accent pe digitalizare, dar și pe un grad mai mare de independență a departamentelor, pe un mod de lucru mai agil. Marea provocare, dar și obiectivul principal al companiei în următorii 3-5 ani, este de a oferi pacienților mai multe beneficii la un cost mai scăzut pentru societate. Este un obiectiv ambițios pe care toți colegii mei sunt hotărâți să îl atingă. În cadrul departamentului juridic, focusul va fi pe ariile deja mentionate: securitate cibernetică, protecția datelor cu caracter personal, digitalizare. În rest, departamentul juridic, va pune accent pe găsirea soluțiilor pentru ca diversele proiecte să fie implementate cu succes”, explică specialistul.
Criterii pentru selecția firmelor de avocați cu care colaborează Roche România În munca extrem de complexă pe care o derulează, juriștii din cadrul Roche România colaborează cu mai multe firme de avocați. Genul acesta de muncă în care experiza internă se îmbină cu susținerea venită extern va continua și în următorii ani. „Colaborăm excelent cu o serie întreagă de firme de avocatură, specializate atât în drept civil cât și în drept penal, sprijinul lor fiind foarte apreciat atât de membrii echipei juridice cât și de ceilalți colegi. Selecția colaboratorilor se face în funcție de aria de specializare a acestora, a nevoilor concrete într-un anumit proiect, dar se au în vedere și criterii calitative cum ar fi flexibilitatea și originalitatea în găsirea soluțiilor, rapiditatea răspunsurilor, modul concis și la obiect al redactării acestora etc. Consider că a apus epoca memorandumurilor de câteva zeci de pagini care evită răspunsuri concrete la întrebări concrete. Prefer să plătesc timpul de analiză și gândire care generează un răspuns de câteva fraze, decât să îmi consum timpul citind analize care nu răspund nevoilor concrete ”, declară Radu Culic. |
Despre evoluția economiei și lecțiile majore din pandemie
Criza economică vizibilă la nivel mondial pare că a ocolit România, Radu Culic fiind de părere că în cazul țării noastre nu ar trebui să vorbim despre un reviriment, ci despre o evoluție. „În ultimul an, piața imobiliară a crescut substanțial, vânzările online au erupt, iar consumul populației crește vertiginos. Pe de altă parte, la nivel global, o atenție deosebită ar trebui acordată inflației generată de ajutoarele cash acordate de guvernul american și de mărirea masei monetare pusă în circulație de către BCE. De asemenea, criza metalelor rare provenite din China ar putea crea anumite șocuri în arii economice foarte variate (IT, auto, energie, transporturi) ”, arată interlocutorul BizLawyer.
Radu Culic subliniază faptul că pandemia a perturbat economia, dar, din punctul său de vedere, aceasta nu a fost nicicum paralizată. „Dacă ne uităm la cifrele raportate pentru 2020, se poate observa cu ușurință că sunt destule domenii care nu au înregistrat scăderi, în unele cazuri creșterile fiind substanțiale. În ciuda faptului că multe activități s-au mutat în digital, am putut vedea că în general, există încă ezitare și neîncredere în ceea ce privește adoptarea în viața de zi cu zi a tehnologiei pe scară largă (semnătura electronică, blockchain, cryptomonede etc.). Suntem încă foarte departe de a putea spune că statul sau jucătorii privați s-au digitalizat, însă este bine că toată lumea are în vedere aceste aspecte. Mai este însă mult până când vom scăpa de mentalitatea „dosarului cu șină” și a depunerii „dosarului electronic la etajul doi”. În aceste zile, toată lumea vorbește despre PNRR, un plan care va aduce în România sume importante. Vreau însă să atrag atenția asupra cuvântului „reziliență” (capacitatea unui corp de a reveni la forma și dimensiunea inițială, după deformare). Cred că ceea ce întreaga sociate își dorește nu este revenirea la situația din 2019, ci o evoluție în bine care să ducă la o creștere a economiei mai mare decât cea anterioară pandemiei”, a conchis coordonatorul echipei de Legal de la Roche România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 48 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...