În spatele scenei, alături de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal & Compliance - A&D Pharma și departamentul în care lucrează 15 “oameni buni“. Cum s-a produs integrarea companiei în grupul Dr. Max și ce așteptări aduce anul 2019
07 Februarie 2019
Ștefania EnachePreluarea A&D Parma de către Dr. Max, parte a Grupului Penta, aduce o serie de schimbări pozitive de strategie care impactează și departamentul juridic din cadrul companiei.
Mihaela Scărlătescu, Head of Legal&Compliance - A&D Pharma |
În condițiile actuale din România, jucătorilor din economie le este din ce în ce mai greu să elaboreze strategii de dezvoltare pe termen lung.Modificările repetate aduse codului fiscal, dar și adoptarea la finalul anului trecut a unor ordonanțe de urgență ce vizează zona de business au eliminat orice urmă de predictibilitate pentru mediul de afaceri.În plus, recordurile negative istorice înregistrate în aceste zile de cursul leu-euro vin să crească și mai mult instabilitatea ce cuprinde tot mai multe sectoare.
În ciuda acestor piedici pe care chiar statul român le girează, mediul de afaceri rămâne optimist.“Într-o astfel de conjunctură îmi este greu să prezic un an 2019 așa cum ne dorim: cu investiții în toate industriile, în comert și în servicii. De asemenea, forța de muncă este fluctuantă, există un deficit de forță de muncă pe parte de meserii și servicii în infrastructură. Dar chiar și în aceste condiții, am încredere că mediul de afaceri va face, ca de obicei, tot ce îi stă în putință pentru a identifica oportunități de menținere și chiar de creștere”, punctează Mihaela Scărlătescu, Head of Legal & Compliance - A&D Pharma.
În ciuda acestor piedici pe care chiar statul român le girează, mediul de afaceri rămâne optimist.“Într-o astfel de conjunctură îmi este greu să prezic un an 2019 așa cum ne dorim: cu investiții în toate industriile, în comert și în servicii. De asemenea, forța de muncă este fluctuantă, există un deficit de forță de muncă pe parte de meserii și servicii în infrastructură. Dar chiar și în aceste condiții, am încredere că mediul de afaceri va face, ca de obicei, tot ce îi stă în putință pentru a identifica oportunități de menținere și chiar de creștere”, punctează Mihaela Scărlătescu, Head of Legal & Compliance - A&D Pharma.
O industrie greu încercată
În ultimii opt ani, industria farmaceutică din România a fost greu încercată, pe piața de la noi fiind stabilit cel mai mic preț al medicamentelor din Uniunea Europeană. De asemenea, a fost impusă producatorilor de medicamente taxa clawback, care a impactat întreaga piață pe tot lanțul de distribuție până la pacient. În plus, domeniul beneficiază de același buget alocat de Ministerul Sănătății pentru medicamentele compensate pentru ultimii șapte ani de zile, deși consumul de medicamente și gradul de morbiditate pe boli cronice al populației a crescut semnificativ. La toate acestea se adaugă gradul extrem de mic de penetrare al pieței de către medicamentele inovative salvatoare de vieți (imunoterapiile etc).
”Cu toate acestea piața a crescut (nu semnificativ) și aceasta întrucât consumul de medicamente a crescut pentru motivele arătate mai sus. În industria farma, în A&D Pharma, turația nu s-a redus și nu cred că se va reduce, trebuie să fim activi și „cu arma la picior” pentru clienții și pacienții care au nevoie de servicii farmaceutice de cea mai înaltă calitate”, subliniază Mihaela Scărlătescu.
Avocatul firmei atrage atenția că industria în care activează are o serie de așteptări de la anul 2019. În primul rând își dorește o noua lege a sănătății clară și predictibilă, cu protejarea tuturor participanților din industrie și corelată cu respectarea dreptului de acces la medicamente și terapii inovative a pacientului. “Să nu uităm că legea nr. 95/2006 privind reforma în sănătate are peste 2.000 de modificări, astfel încât se impune o legislație clară și predictibilă, cu atât mai mut cu cât sănătatea unui popor reprezintă sănătatea economiei acelui popor”, explică avocatul A&D Pharma.
De asemenea, trebuie ca toți operatorii din industria farma să fie „conduși” în activitatea lor de aceleași principii de etică asemanătoare unui jurământ al lui Hypocrat pe care și medicii îl fac, scopul muncii tuturor fiind în beneficiul pacientului.
”Apropo de ce însemnă calitatea serviciilor medicale, vă spun fără falsă modestie că munca din spatele activității de distribuție a medicamentelor este invizibilă, dar cu rezultate spectaculoase: de exemplu din depozitele Mediplus se livrează către spitale și farmacii 160.000 de unități de medicamente pe oră și aproximativ 20.000.000 de unități medicamente într-un an. Imaginați-vă „furnicarul”și eforturile pe care angajații A&D Pharma le fac pentru a asigura accesul pacienților la medicamente în timp util și în condiții de siguranță conform legisltației specifice impuse”, mai spune Mihaela Scărlătescu.
Descoperă oportunitățile de recrutare de pe LegiTeam! GRATUIT.
Efectele produse de preluarea A&D Parma de către Dr. Max
Preluarea A&D Parma de către Dr. Max, parte a Grupului Penta, aduce o serie de schimbări pozitive de strategie care impactează și departamentul juridic din cadrul companiei. Această achiziție vine la pachet cu mai multe proiecte, cu inovatie, și nu în ultimul rând cu integrarea în cultura, valorile și viziunea Dr Max, cel mai mare retailer farmaceutic din Europa Centrală și de Est.
Ca în orice achiziție de o asemenea anvergură, echipa de legal din cadrul A&D Parma a simțit o mică zdruncinare în luna martie, la finalizarea tranzacției, atunci când câțiva membrii ai echipei au părăsit departamentul. A fost decizia lor, nu a angajatorului.
”A fost un moment mai dificil, dar echipa a fost unită în ultimii ani, suntem ca o familie, doar ne petrecem mare parte din viață la birou și am învățat din această experiență să fim și mai uniți, iar strict profesional – să evităm specializarea pe un anumit subdoemniu, și să lucrăm în „mini echipe””, precizează Mihaela Scărlătescu.
Anul în curs se anunță unul extrem de provocator pentru departamentul de legal din cadrul companiei. “Odată integrarea în Grupul Dr Max fiind finalizată, provocările acestui an vor fi proiectele pe care le vom primi de la Grup și pe care le așteptăm cu nerăbdare și ambiție deopotrivă”, amintește avocatul in-house.
În ceea ce privește volumul de muncă, expertul spune că este normal ca toate activitățile de zi cu zi să fie la un nivel extrem de încărcat, dat fiind și caracterul suprareglementat al acestei industrii. “Pentru un grup farmaceutic integrat pe verticală în toate ramurile industriei farmaceutice – produse proprii (producător), activități de marketing și vânzări, cel mai mare distribuitor de medicamente la nivel național și un lanț de farmacii ce depășește 700 de unități – este ceva firesc. Mail-urile dintr-o singură zi pot depăși o mie și asta doar pe day to day business tasks. În același timp avem proiecte de dezvoltare provocatoare, pe care deocamdată nu le pot dezvalui. Litigii ne dorim să avem cât mai puține și pot spune cu mândrie că pentru un grup atât de mare, reușim să prevenim litigiile, în aceasta constând și succesul unui departament juridic: să prevină, nu să își caute dreptatea în instanțe”, nuanțează Mihaela Scărlătescu.
“În mod categoric, borna anului 2018 a fost achiziția A&D Pharma de către Dr Max. A fost un nou început, pe un nou drum pe care l-am așteptat cu emoție și nerăbdare. Proiectele au fost în primul rând atașate integrării celor două grupuri și asta „ne-a rapit” o mare parte din timp, inclusiv în cadrul departamentului juridic date fiind aspectele legale post tranzacție ce trebuiau îndeplinite, auditate etc.
Proiectele sunt în curs și încă nu putem vorbi despre ele, dar la momentul potrivit cu siguranță le vom dezvalui. În cadrul acestor proiecte colaborăm cu PeliFilip, respectiv Cosma și Asociații.”
Mihaela Scărlătescu, Head of Legal & Compliance - A&D Pharma
Cerințe pentru firmele de avocatură colaboratoare
Referitor la cu firmele de avocați colaboratoare, Mihaela Scărlătescu subliniază faptul că 2018 a fost un an de integrare. “Colaborăm cu avocați externi, acolo unde avem nevoie de second opinion, obiectivism, proiecte de mare complexitate, și mai ales suport pentru degrevarea de anumite spețe pentru ca noi intern să ne ocupăm de implementare proiectelor și integrarea acestora în activtatea curentă a societății. O să menționez două firme cu care am colaborat excelent anul trecut: casa de avocatura PeliFilip (ne sunt mereu alături și au o înțelegere excelentă a industriei, dar și o abordare extrem de proactivă) și Cosma și Asociații. Avem o strategie într-adevar, ca și proceduri clare de selecție iminente într-un grup de nivelul A&D Pharma, dar având în vedere specificul acestei munci, ne dorim de la avocații cu care colaborăm înțelegerea businessului și a directiilor trasate de managementul Grupului, disponibilitatea acestora raportat la urgența reală a proiectului, să fie recunoscuți în piață pentru claritatea serviciilor lor, și nu în ultimul rând sî existe acel „chemistry” necesar ca un avocat in house și casa de avocatură externă să poată conlucra pentru a obține cele mai bune rezultate. În 2019 vom urmări aceleași „criterii de selecție””, explică reprezentantul A&D Pharma.
Intră pe www.in-houselegal.ro pentru a vedea opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în companii importante, urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității in-house și propune subiecte. Suntem alături de tine!
O echipă format din 15 ”oameni buni”
Departamentul pe care îl conduce Mihaela Scărlătescu este format din 15 “oameni buni“, după cum chiar ea se exprimă.
”Prin eforturile susținute, dedicare, chemistry și comunicare facem tot posibilul să fim suficienți. Numărul optim de jurist/in house lawyers îl văd acum, raportat la gradul de dezvoltare al grupului A&D Pharma la 20, dar până atunci noi suntem cei care susținem această dezvoltare. Mărirea echipei este un vis al oricărui director de departament juridic și nu numai. Totuși, ca în orice companie trebuie să fim atenți și la buget, astfel încât să avem un mix în a aplica principul „celor 4 ochi” în tot ce facem având oameni dedicați, inovativi și cu experiență dobandită chiar în cadrul societății. Recrutăm juniori, tineri absolvenți ai facultății de drept, pe care îi creștem și cei mai mulți aleg să rămână alături de noi deși au fost încurajați ”să crească”, inclusiv să devină avocați. Și le mulțumesc! Așa cum am mențional, la acest moment echipa este formată din 15 colegi (inclusiv eu) și suntem împărțiți pe litigii și IP, și corporate, consultanță pe daily business, regulatory, compliance și comercial. Proiectele interne de anul acesta vor fi în sensul participării la cursuri (și noi avem nevoie de formare profesională). De asemenea, am primit câteva invitații de a fi speakeri la evenimente juridice internaționale de profil. Probail și pentru că în anul 2018 echipa juridică a A&D Pharma a fost desemnată în topul celor mai bune echipe din Europa Centrală și de Est”, detaliază coordonatorul Departamentului juridic al grupului A&D Pharma.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 76 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...