Ghid de reacție în caz de investigație vizând protecția datelor cu caracter personal
13 Octombrie 2023
Carla Filip (attorney at law) și Marta Gogoneață (attorney at law) - Schoenherr și Asociații SCAPentru a face față unei investigații derulate de ANSPDCP pe teren, în special a unei inspecții inopinate, pregătirea este esențială.
Cum arată o investigație în domeniul protecției datelor cu caracter personal?
O investigație poate fi declanșată din oficiu sau la plângerea persoanelor vizate și se poate referi la orice aspect privind respectarea regulilor de prelucrare a datelor cu caracter personal. Se poate desfășura la sediul autorității, în scris (prin mijloace de comunicare la distanță), sau pe teren (la sediul operatorului de date).
Chiar dacă, de multe ori, trebuie să răspundă la solicitările autorităților într-un termen destul de scurt, în cazul investigațiilor desfășurate în scris sau la sediul ANSPDCP operatorul de date are flexibilitatea și controlul de a putea identifica și pregăti informațiile și documentația ce trebuie puse la dispoziția autorității. În astfel de cazuri, operatorul de date poate organiza implicarea tuturor responsabililor relevanți din cadrul societății sau asistența juridică sau tehnică din partea consultanților externi.
Operatorii de date nu au acest „lux‟ în cazul investigațiilor desfășurate pe teren, și în special a celor inopinate. În acest tip de investigație, cu un caracter mai intruziv și care impune reacție instantanee, este esențial ca echipa operatorului de date să fie pregătită în prealabil. Pentru motive justificate, ANSPDCP poate amâna sau suspenda efectuarea investigației, inclusiv la solicitarea justificată a operatorului.
Ce înseamnă a fi pregătit pentru o investigație derulată de ANSPDCP „pe teren‟?
Pentru a avea capacitatea de a acționa în mod eficient și corect în cazul în care este vizat de o investigație desfășurată de ANSPDCP pe teren, este important ca operatorul de date să acționeze anticipativ, prin documentarea pașilor procedurali de urmat și instruirea membrilor echipei. Această pregătire trebuie să țină cont (cel puțin) de următoarele aspecte:
· Verificările pot fi efectuate (inclusiv simultan) la sediul/ domiciliul/ punctul de lucru al operatorului, dar și în alte locații unde acesta își desfășoară activitatea sau locații care au legătură cu prelucrarea în cauză, după caz.
· Pot fi verificate toate aspectele care au legătură cu obiectul investigației, prin solicitarea oricăror informații legate de obiectivele controlului și/sau verificarea oricărui document, echipament, mijloc sau suport de stocare a datelor necesare desfășurării investigației. Corelativ, este necesar ca operatorul să îi asigure accesul personalului de control în incintele în care își desfășoară activitatea, la orice astfel de echipament, mijloc sau suport de prelucrare/stocare a datelor, în vederea efectuării verificărilor necesare desfășurării investigației, inclusiv la cele care pot fi accesate la distanță și să furnizeze într-o formă completă documentele, informațiile, înregistrările și evidențele solicitate, precum și orice lămuriri necesare, fără a putea opune caracterul confidențial al acestora, în condițiile legii.
· După caz, pentru evitarea riscului distrugerii unor documente relevante, personalul de control poate proceda la aplicarea de sigilii, în linie cu prevederile Codului de Procedură Penală, în situația în care investigația nu poate fi finalizată în ziua în care a început, precum și în alte situații în care se impune o astfel de măsură. Operatorul de date are obligația de a asigura integritatea sigiliilor, iar în caz contrar, ANSPDCP va proceda la sesizarea organelor de cercetare penală cu privire la săvârșirea infracțiunii de rupere de sigilii.
· Personalul de control poate utiliza echipamente de înregistrare şi stocare audiovideo/ foto ori de câte ori echipa de control consideră că este necesar în cadrul derulării activității de control. De asemenea, poate audia persoanele ale căror declarații sunt considerate relevante și necesare desfășurării investigației.
· După caz, personalul de control poate solicita asistență din partea organelor de poliție, fie anterior investigației, în condițiile în care există indicii privind o posibilă opoziție la investigație sau pe parcursul derulării acesteia. În același sens, în cazurile în care personalul de control este împiedicat în orice mod în exercitarea atribuțiilor specifice, ANSPDCP poate solicita autorizarea judiciară, dată prin încheiere de către președintele Curții de Apel București sau de către un judecător delegat de acesta. În acest sens, va fi suficientă o singură autorizare, chiar dacă investigația urmează a fi efectuată în multiple locații ale operatorului, întrucât toate aceste locații vor putea fi reflectate în cuprinsul aceleiași încheieri de autorizare.
Concluzie
Așadar, pentru a face față unei investigații derulate de ANSPDCP pe teren, în special a unei inspecții inopinate, pregătirea este esențială. În acest sens, este util ca operatorul să definească un ghid de reacție în cazul unei astfel de investigații, care să includă – printre altele – contacte cheie (interne și externe), proceduri de reacție, obligații ce trebuie respectate. Un astfel de ghid poate fi un proiect de sine stătător sau poate face parte din manualul mai amplu privind reacția corectă în raport cu activitatea de control a diverselor autorități. Mai mult, este foarte important ca operatorul de date să îi instruiască pe membrii echipei sale cu privire la respectarea și aplicarea acestui ghid, iar atât această instruire, cât și revizuirea măsurilor respective, să fie actualizate periodic.
Articol scris de: Carla Filip (attorney at law) și Marta Gogoneață (attorney at law), avocați specializați în protecția datelor cu caracter personal în cadrul Schoenherr și Asociații SCA
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1255 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...