Auto Car: Litigiul cu ANPC nu a fost soluţionat definitiv; societatea va face apel
18 Martie 2021
AgerpresReprezentanţii societăţii subliniază că au demarat şi vor continua toate demersurile legale permise de legislaţia în vigoare, deoarece "au convingerea că activitatea companiei s-a desfăşurat cu respectarea legilor aplicabile dar, mai ales, ale drepturilor şi intereselor clienţilor".
Litigiul dintre Auto Car Grup 1 Service şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, privind amenda de 25.000 lei primită de societate, nu a fost soluţionat definitiv, compania urmând să facă apel la decizia instanţei, conform unui drept la replică al companiei, remis, joi, AGERPRES.
" Litigiul nu a fost soluţionat în mod definitiv, societăţii fiindu-i comunicată foarte recent sentinţa civilă pronunţată de către Judecătoria Buftea în acest litigiu, care menţionează în mod expres faptul că aceasta este susceptibilă de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, termen care nu s-a împlinit. Subscrisa am contestat procesul-verbal de constatare a contravenţiei, atât prin obiecţiunile depuse cu privire la controlul efectuat de comisarii CPCJ Ilfov, cât şi prin plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei emise în baza acestui proces-verbal, precum şi în instanţă, fiind iniţiate în acest sens o serie de litigii având ca obiect: anularea procesului-verbal prin care s-au reţinut în mod neîntemeiat anumite fapte în sarcina subscrisei şi au fost aplicate anumite sancţiuni contravenţionale în sarcina subscrisei; şi anularea şi suspendarea executării deciziei emise în baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei", se menţionează în dreptul la replică.
Reprezentanţii societăţii subliniază că au demarat şi vor continua toate demersurile legale permise de legislaţia în vigoare, deoarece "au convingerea că activitatea companiei s-a desfăşurat cu respectarea legilor aplicabile dar, mai ales, ale drepturilor şi intereselor clienţilor".
Astfel, faţă de aspectele de fapt reţinute de CJPC Ilfov cu privire la devizul estimativ, reprezentanţii Auto Car semnalează că nici legislaţia în vigoare şi nici contractul încheiat cu consumatorul nu prevăd obligaţia emiterii, la momentul semnării contractului de reparaţii, a unui deviz estimativ privind costurile aferente serviciilor de reparaţii.
"De altfel, chiar emiterea unui astfel de deviz ar putea fi considerată drept înşelătoare de către consumatori, un astfel de deviz estimativ cerându-se a fi emis fără verificarea corespunzătoare a autovehiculului în vederea identificării daunelor reale suferite de acesta. Dimpotrivă, aşa cum legea prevede în tocmai acest scop, evaluarea iniţială se face de către personalul de specialitate al asigurătorului la momentul constatării daunei, ulterior încheierii contractului dintre persoana vătămată şi service. Mai mult, chiar ulterior acestei prime evaluări se pot constata şi alte pagube produse ca urmare a accidentului, care nu au putut fi constatate iniţial şi care pot duce la o nouă modificare a soluţiei tehnice", se precizează în dreptul la replică.
Acesta menţionează că, potrivit Legii nr. 132/2017 şi Normei nr. 20/2017, există mai multe etape de evaluare şi de constatare a daunelor, începând cu evaluarea iniţială a pagubelor care trebuie realizată de specialistul constatare daune în termen de 3 zile de la data notificării asigurătorului RCA, continuând cu constatarea suplimentară, urmare a demontării elementelor avariate şi în final stabilirea soluţiile tehnice finale, în vederea readucerii vehiculului la starea anterioară producerii evenimentului.
"Prin urmare, ar fi imposibil pentru o unitate reparatoare şi confuzantă pentru consumatori, stabilirea, fără evaluarea prevăzută de lege, a soluţiei tehnice şi a valorii totale a reparaţiilor. Astfel, transmiterea unor devize la momentul semnării contractului ar încălca legislaţia aplicabilă şi ar induce şi în eroare consumatorul.
Interdicţia de a efectua orice operaţiuni asupra autovehiculului avariat înainte de întocmirea procesului-verbal de constatare de către specialistul constatare daune al asigurătorului RCA rezultă inclusiv din legislaţia penală. Astfel, conform dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice coroborate cu cele art. 340 din Codul Penal, autovehiculul având urme de accident nu poate fi reparat înainte de a fi îndeplinite condiţiile prevăzute de lege", se notează în documentul citat.
În ceea ce priveşte folosirea sintagmei "am primit-o gratis pe durata reparaţiei" pentru autoturismele date în folosinţă persoanelor prejudiciate pe perioada reparaţiei autovehiculului lor, reprezentanţii Auto Car subliniază că niciuna dintre aceste persoane nu a achitat către societatea contravaloarea chiriei acestor autovehicule, aceştia beneficiind astfel, gratis, de această folosinţă.
"Aceasta se întâmplă deoarece, potrivit legislaţiei în vigoare, autorul accidentului, prin asigurătorul RCA, suportă prejudiciile cauzate persoanei vătămate, inclusiv lipsa de folosinţă a vehiculului avariat, prin înlocuirea temporară a vehiculului, ceea ce face persoana vătămată să nu suporte niciun cost pentru acest serviciu. Apreciem astfel că am informat în mod corect consumatorii de faptul că beneficiarii acestui serviciu suplimentar nu vor achita către societatea noastră contravaloarea chiriei autovehiculului primit pentru a compensa lipsa de folosinţă a propriului autovehicul pe durata reparaţiei", explică ei.
Cu privire la garanţia de 10 ani, Auto Car precizează că a oferit întotdeauna garanţie 10 ani la lucrările de caroserie şi nu a existat niciun caz în care clienţii să solicite aplicarea perioadei de garanţie de 10 ani, iar societatea să refuze acordarea acestei garanţii.
În ceea ce priveşte menţionarea pictogramelor societăţilor de asigurări pe website-ul societăţii, sursa citată precizează că aceasta are rolul de a informa consumatorul cu privire la serviciile de care poate beneficia în cadrul unităţii reparatoare, în baza poliţelor de asigurare RCA încheiate cu aceşti asigurători, informaţia fiind prezentată complet, într-un context din care rezultă faptul că la unitatea reparatoare a Auto Car pot fi constatate daunele asigurate de asigurătorii menţionaţi.
Referitor la importul pieselor de schimb, societatea menţionează că s-a referit în mod legitim la operaţiunile de import incidente, atât pentru piese de schimb, materiale de vopsitorie, cât şi pentru autoturisme, astfel încât afirmaţiile referitoare la import sunt conforme realităţii.
Totodată, Auto Car mai semnalează că modalitatea de stabilire a preţurilor nu a făcut obiectul procesului-verbal de contravenţie, societatea nefiind vreodată sancţionată de ANPC în acest sens.
Acestea precizări vin după ce Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat, la începutul lunii martie, că a câştigat în instanţă dosarul prin care societatea Auto Car Grup 1 SRL contestă amenda de 25.000 lei aplicată de către comisarii instituţiei, în vara anului trecut, pentru practici comerciale incorecte şi omisiuni înşelătoare.
"În urma formulării plângerii contravenţionale de către Auto Car Grup 1 Services SRL, instanţa de fond a reţinut prin Sentinţa Civilă nr. 576/2021 faptul că procesul verbal de contravenţie este legal şi temeinic întocmit de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, iar sancţiunea amenzii, în cuantumul minim prevăzut de lege, este proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite. Ţinând seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, această faptă reprezintă o încălcare a dreptului consumatorilor de a beneficia un comportament economic corect din partea profesioniştilor, iar acest aspect constituie un obiectiv principal la nivelul UE", se arată în documentul transmis de către ANPC.
În data de 21 iulie 2020, ANPC a întocmit Procesul Verbal de Constatare a Contravenţiei seria ANPC nr. 972951/21.07.2020 împotriva societăţii Auto Car Grup 1 SRL, prin care s-a aplicat o amendă în cuantum de 25.000 lei, pentru săvârşirea unor contravenţii referitoare la practici comerciale incorecte, sancţionate conform Legii prevenirii 270/2017.
"Contravenţiile reţinute au vizat practicile comerciale incorecte-omisiuni înşelătoare, constând în aceea că beneficiarul service-ului de reparaţii la momentul semnării contractului de reparaţii nu are cunoştinţă despre devizul de reparaţii estimativ, beneficiarul serviciilor de reparaţii nu are cunoştinţă la momentul semnării contractului de reparaţii despre natura pieselor ce îi vor fi înlocuite (originale sau after market), iar semnătura beneficiarului de reparaţii nu apare pe devizul final de reparaţii", potrivit documentului.
De asemenea, unele dintre autoturismele oferite cu titlu oneros pe perioada reparaţiei autoturismului erau colantate cu brand-ul firmei Autocar Service - Service Auto şi menţionau "am primit-o gratis pe durata recepţiei".
O altă contravenţie viza faptul că pe site-ul operatorului de service Auto Car Service se prezenta informaţia "garanţie 10 ani la lucrările de caroserie şi vopsitorie", iar în urma verificării certificatului de garanţie şi calitate asociate facturilor care se oferă fiecărui client în urma reparaţiilor se menţionează "termenul de garanţie pentru lucrările care nu necesită utilizarea unor piese de schimb este de 90 de zile".
Nu în ultimul rând, neregulile constatate de inspectorii ANPC arătau că pe site-ul societăţii apăreau pictogramele a opt societăţi de asigurare, dar în realitate erau prezentate doar două convenţii cu societăţi de asigurări, clientul fiind informat abia la prezentarea în service cu privire la faptul că societatea preia prin mandat/acord/cesiune datoriile pe care societatea de asigurări le are prin efectul legii faţă de păgubit şi îl reprezintă în faţa acestora.
Potrivit constatărilor ANPC, în certificatul de calitate şi garanţie se menţionează că "produsele care fac obiectul facturii sunt importate de Standocolor şi sunt originale sau interschimbabile cu piese originale", iar societatea nu a făcut dovada prin niciun document de faptul că Standocolor este importatoare, în timp ce documentele de achiziţie ale pieselor atestau faptul că acestea au fost achiziţionate de la societăţi care vând piese auto din România.
În luna iunie a anului trecut, directorul general al ANPC, Paul Anghel, declara că instituţia a demarat o serie de controale la service-urile auto din întreaga ţară, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori şi transportatori privind practici comerciale incorecte şi facturi "umflate".
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2050 / 4555 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...