ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Mandate variate pentru echipa de Banking&Finance de la Mușat & Asociații, anul acesta. Monia Dobrescu, Partener: Majoritatea mandatelor de finanțare au implicat mai multe jurisdicții, dar componenta locală a avut un rol foarte important. Unele proiecte sunt sub coordonarea noastră

05 Octombrie 2020   |   Ștefania Enache

Deși lucrurile au început să se stabilizeze, avocații se așteaptă să vadă pe viitor litigii și insolvențe care își au originea în contextul economic generat de pandemie.

Monia Dobrescu, Partener Musat & Asociatii

 
 
Multe dintre problemele juridice pe care avocații axați pe practica de Banking & Finance le-au avut de soluționat în ultima perioadă au derivat din contextul actual impus de pandemia COVID-19.Specialiștii au fost obligați să se adapteze din mers noilor condiții și să identifice soluțiile cele mai eficiente pentru proiectele clienților.„Am avut de analizat o paletă diversificată de aspecte ce țin de banking and financial regulatory (cu accent pe zona de FinTech), dar am lucrat și în finanțări sau refinanțări. Avem și restructurări de credite, unele aparând în contextul deschiderii unor proceduri de insolvență. Provocările aduse de pandemie au făcut atât sectorul bancar, cât și avocatura în general, să reconsidere modul în care funcționau până acum, accelerând digitalizarea”, explică Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.


În ultimele opt luni, echipa Mușat & Asociații a avut în lucru problematici diverse, rezultate din varietatea destul de mare a proiectelor în care firma este implicată. Monia Dobrescu apreciază că diversitatea solicitărilor venite în această perioadă din partea clienților a fost considerabilă. „În timpul stării de urgență ne-am confruntat cu o agitație pe plan normativ, ceea ce a generat o mai mare nevoie de previzibilitate pentru clienți. Activitatea de creditare în sine a fost un aspect sensibil în această perioadă. Unele proiecte (cu grad mai mare de risc) au fost puse pe hold în aceste circumstanțe, altele au continuat în variante adaptate la noile realități. În general, am observat că majoritatea clientilor și-au orientat eforturile, în această perioadă, pentru a menține activitatea, dar mai ales pentru a pune la punct management-ul/business-ul desfășurat de la distanță. Avem în portofoliu clienți din sectorul financiar bancar cu sediul principal în Regatul Unit al Marii Britanii și în ceea ce îi privește, ca de altfel și înainte de pandemie, principala preocupare a rămas evaluarea implicațiilor și consecințelor Brexit-ului”, detaliază avocatul.

Specialiștii au observat că a existat o o tendință de creștere pe tot ce înseamnă zona de online și eficientizare a procedurilor derulate online sau, în general, de la distanță. Orientarea aceasta a fost remarcată ca venind atât din partea unor bănci care au înțeles că e momentul oportun să își întărească prezența în această direcție, cât și din partea unor jucători consacrați din FinTech.

„Proiectele legate de digitalizare au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, dar contextul actual cu siguranță a accelerat lucrurile, acest fapt numărându-se poate printre aspectele pozitive ale perioadei prin care trecem. A fost loc de creștere pe acest segment pentru tot ce înseamnă FinTech, dar s-a „forțat” și o adaptare mai rapidă a jucătorilor care până recent erau mai conservatori. În această perioadă a fost loc și de inovare, dar a crescut și popularitatea unor instrumente care existau de ceva vreme, cum ar fi o serie de platforme online sau chiar semnătura electronică”, subliniază Partenerul Mușat & Asociații.




Experiența crizei precedente a ajutat mediul economic

Lecțiile învățate în timpul crizei economice precedente au prins foarte bine mediului de afaceri din zona de Banking & Finance. Astăzi, piața este mai matură și a acționat mai prudent. „Nu am sesizat, cel puțin în portofoliul nostru de clienți, tensiuni majore între bănci/finanțatori și împrumutați. Cu toate acestea, e greu de anticipat care vor fi efectele economice pe termen mediu și lung. Deși lucrurile au început să se stabilizeze, ne așteptăm să vedem pe viitor litigii și insolvențe care își au originea în contextul economic generat de pandemie”, punctează Monia Dobrescu.

De altfel, apariția perioadei de pandemie cu toate consecințele ce derivă de aici a avut rolul de a prelungi, în majoritatea cazurilor, discuțiile și negocierile legate de finanțare/refinanțare, rezultat firesc, al unei atitudini mai prudente și orientată către un grad cât mai mic de risc.

Finanțările au vizat în principal proiecte de dezvoltare

Dintre mandatele pe care echipa Mușat & Asociații le-a avut în lucru, se remarcă mandatul în care avocații au oferit asistență juridică Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) cu privire la facilitatea de credit în valoare de 16 milioane de euro acordată către TeraPlast Group, unul dintre principalii producători locali de materiale pentru piețele de construcții, instalații și proiectare.

De asemenea, profesioniștii Mușat & Asociații au oferit consultanță unui jucător consacrat în zona de FinTech în faza premergătoare stabilirii unei prezențe în România. În plus, au finalizat, la începutul anului, și o restructurare de credit începută cu ceva timp în urma în contextul unor modificări în situația economică a debitorului, proiect în care firma a asistat o bancă din Asia. Mandatele menționate au fost coordonate de Monia Dobrescu, Partener, iar printre avocații care au făcut parte din echipa de lucru s-au aflat: Mădălina Trifan, Managing Associate, Cristian Cepesi, Senior Associate și Ștefana Bogdan, Associate.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

„Majoritatea finanțărilor din prima parte a anului au fost inițiate in 2019 sau chiar mai devreme. Inițiativa de a rula new money a avut de suferit în perioada de lockdown, a fost un interval în care s-a acționat cu o prudență mai mare”, amintește Monia Dobrescu.

Referindu-se la proiectele care vizează finanțări legate de fuziuni și achiziții în sectorul imobiliar, Partenerul Mușat & Asociații precizează că structura organizatorică a firmei prin raportare la ramurile de practică presupune o legătură strânsă între departamentele de Real Estate și cel de Banking & Finance.

„Finanțările din această perioadă au vizat în principal proiecte de dezvoltare și sectorul de agribusiness. Pentru clienții noștri, au avut de suferit până acum doar proiectele de dezvoltare pe zona de office. În această perioadă, s-a manifestat interes și pentru tranzacțiile de finanțare a achizițiilor unor echipamente, existând inclusiv mandate care au presupus achiziția unor nave maritime sau aparate de zbor. Avem încă proiecte în derulare, dar și proiecte care așteaptă să fie demarate și implică aceste segmente. Este prematur să oferim mai multe detalii, deocamdată nu există acceptul clientului pentru a face informațiile publice. De asemenea, au existat discuții pentru cesionarea unor portofolii de credite, dar care acum trenează și este greu de estimat când se vor concretiza. Cum acest gen de tranzacții ține în general foarte tare de rațiuni de strategie, unele sunt probabil încă în așteptarea unor indicatori financiari mai preciși, care să clarifice opțiunile în această perioadă când previzibilitatea economică nu stă foarte bine”, mai spune Monia Dobrescu.

Pentru echipa de Banking & Finance din cadrul Mușat & Asociații, prima parte a anului a presupus și reveniri la finanțări mai vechi, care au fost repuse în discuție în vederea unor restructurări sau refinanțări. Au existat aici discuții cu privire la implementarea unor mecanisme complexe de restructurare, fiind vorba și de proiecte cu valori foarte mari.

„Majoritatea mandatelor de finanțare au implicat mai multe jurisdicții, dar componenta locală a avut un rol foarte important, fie prin prisma garantiilor acordate, fie prin existența unui sediu central în România. Colaborăm cu mai multe firme de avocatură internaționale în astfel de mandate, pe baza unei relții de tip „best friends” și în proiectele mari, internaționale, de cele mai multe ori aceste firme acționează ca lead-counsel. Avem și proiecte care sunt sub coordonarea noastră, dar care implică asistență juridică privind probleme reglementate de altă lege decât cea română și atunci solicităm ajutorul colegilor din străinătate”, arată avocatul.

Echipa de Banking & Finance din cadrul Mușat & Asociații este coordonată de Monia Dobrescu si este formată din avocați cu grad de senioritate variat, de la avocați cu experiență în domeniul financiar bancar, până la tineri avocați aflați la începutul carierei.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1320 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...