ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Presiunea bugetară din ce în ce mai mare va obliga statul să caute soluții pentru creșterea încasărilor. Cum lucrează echipele specializate în soluționarea problemelor legate de fiscalitate de la Popescu & Asociații, ce mandate primesc și ce sfaturi le dau clienților în această perioadă

26 Noiembrie 2020   |   Ștefania Enache

Perioada următoare se anunță destul de agitată în plan fiscal, avocații preconizând o intensificare a acțiunilor de control.

 
 
Criza atipică declanșată de pandemia de COVID-19 a modificat performanțele economice ale companiilor, forțându-le să își schimbe nu doar modul în care operau, ci și strategiile de continuare a activității.Mediul economic a realizat destul de brutal faptul că lipsa unui plan de criză și a unei viziuni pe termen lung, dar și dificultățile privind cash-flow-ul, sunt probleme reale, care pot pune în pericol orice business, indiferent de sectorul în care acesta activează. „E important ca fiecare companie să aibă grijă la gradul de îndatorare și la ciclurile vânzare – încasare, să nu le supraestimeze și să își păstreze suficiente rezerve de lichidități pentru acoperirea cheltuielilor curente și sezoniere, dar și să-și cunoască foarte bine partenerii de afaceri. Pentru gestionarea corectă sau pentru minimizarea efectelor negative induse de lipsa de cash, orice afacere ar trebui să aibă pregătite strategii sau planuri de urgență aplicabile în situațiile în care o astfel de criză apare”, atrage atenția Octavian Popescu, Partener Popescu & Asociații.


Constrânse de situația actuală, și autoritățile statului au fost obligate să-și schimbe atitudinea și să dea dovadă de o mult mai mare deschidere față de partenerii din mediul privat.

Cu toate acestea, perioada următoare se anunță destul de agitată în plan fiscal, avocații preconizând o intensificare a acțiunilor de control. Astfel de episoade au fost destule și în timpul acestor luni, doar că presiunea bugetară din ce în ce mai mare va obliga statul să caute soluții pentru creșterea încasărilor sale și prin urmare va mări numărul investigațiilor asupra mediului privat.

„Am constatat o intensificare a activității organelor fiscale, concretizată prin efectuarea de inspecții fiscale, dar și printr-un anumit grad de deschidere, în sensul unei mai mari disponibilități din partea autorităților fiscale de a oferi informații sau clarificări operatorilor economici. În mod inerent, o parte dintre acestea au generat numeroase contestații, din care vor putea decurge și o serie de litigii. Anticipăm că activitatea organelor fiscale se va intensifica în perioada ce urmează, preponderent în privința societăților care au accesat diferite facilitați instituite de stat în această perioadă. De asemenea, se va înregistra o creștere susținută a controalelor pe sumele de bani obținute de la stat cu titlu de ajutor în pandemie, după controalele demarate în vară la companiile care au mărit nejustificat prețurile la materiale sanitare și alimente, atât în timpul stării de urgență cat și a celei de alertă”, susține Octavian Popescu.

Cei mai expuși unui control din partea statului au fost și sunt jucătorii din industria medicală și din sectoarele conexe. De exemplu, distribuitori de echipamente medicale, societățile care importă/produc măști de protecție, dezinfectanți etc. „Totodată, inspecțiile fiscale care privesc taxa pe valoare adăugată și impozitul pe profit au fost cel puțin la fel de întâlnite ca în perioadele similare de anul trecut, indiferent de industria în care activează clienții”, amintește Partenerul Popescu & Asociații.

Referindu-se la cele mai sensibile reglementări din sfera fiscalității, Constantin Brânzan, Senior Counsel Popescu & Asociații, sfătuiește firmele să țină cont de faptul că nivelul ridicat al costurilor de conformare fiscală are consecințe deosebite asupra operatorilor economici. „Pe scurt, complexitatea sistemelor de impozitare, nivelul ridicat al costurilor de conformare și lipsa de securitate fiscală consumă resurse productive și acționează ca o barieră în calea afacerilor și a investițiilor”, nuanțează consultantul.




Rolul major al echipei de avocați

Investigarea de către organele fiscale a unui agent economic reprezintă un moment extrem de important pe care orice firmă trebuie să-l trateze cu prudență. Pentru a nu se expune unor riscuri inutile, este bine ca orice companie aflată în această situație să apeleze la o echipă de avocați specializată în fiscalitate și litigii fiscale.

„Regula în materie este că, în mod normal, organele fiscale nu pun presiune pe societățile în privința cărora se efectuează inspecția fiscala. Desigur, un anumit grad de presiune este inerent, dat fiind că agenții economici trebuie să răspundă solicitărilor inspectorilor și pentru că de multe ori, inspecțiile fiscale se finalizează cu emiterea unor decizii de impunere prin care se stabilesc sume de plată suplimentare. Există și situații de excepție în care controlul nu se desfășoară în cel mai bun mod însă nu aceasta este regula și ca regulă derapajele instituționale sunt sancționate de instanțele de judecată. În măsura în care astfel de sume sunt stabilite în perioade dificile din punct de vedere economic, presiunea este cu atât mai mare pe societăți. Totuși, derularea inspecției fiscale în sine nu conduce, de obicei, la sincope în activitatea agentului economic, în măsura în care clientul are angajați neimplicați în activitatea efectivă care pot conduce relaționarea cu autoritățile fiscale în cadrul inspecției, precum și sprijinul nostru în vederea stabilirii poziției adoptate în fata autorităților fiscale”, arată Constantin Brânzan.

Expertul menționează faptul că, în cazul clienților Popescu & Asociații, echipa intervine încă de la început. „Indiferent de domeniul de activitate al clienților noștri, echipa noastră de avocați este întotdeauna pregătită le ofere un răspuns imediat la solicitări, astfel încât aceștia să primească soluții fezabile care să îi ajute să identifice oportunitățile de afaceri. Cu alte cuvinte, echipa noastră de avocați oferă clienților consultanța continuă privind toate aspectele fiscale, acestea incluzând printre altele efectuarea unei analize detaliate a poziției fiscale în vederea identificării riscurilor fiscale și a eventualelor oportunități de optimizare fiscală, asistență pe parcursul inspecțiilor fiscale, asistență juridică și reprezentare pe parcursul litigiilor, previziuni și planificare în materie fiscală etc. Așadar, nu putem identifica un reper temporal cert în care intervin avocații noștri, acesta variind în funcție de natura relației pe care o avem cu partenerii noștri și in funcție de specificul activității economice pe care aceștia o desfășoară. Cu toate acestea, în măsura în care suntem în prezenta unui control din partea organelor fiscale, avocații noștri sunt în permanență alături de clienți, asigurând atât pregătirea actelor necesare a fi puse la dispoziția autorității de control cât și în ceea ce privește corespondența cu organele fiscale, asistență pe parcursul controlului, pregătirea acțiunilor necesare pentru a fi introduse în instanță și nu în ultimul rând reprezentarea clienților în fața instanțelor de judecată în măsura în care drepturile acestora au fost încălcate de către autoritățile fiscale”, detaliază Constantin Brânzan.

Munca echipei de profesioniști se desfășoară în concordanță cu principalul obiectiv pe care se focusează activitatea fiecărui avocat specializat în drept fiscal, și anume acela de a valorifica la maximum potențialul de business al clienților Popescu & Asociații. Gradul de complexitate al domeniului fiscal este un factor decizional pentru piața comercială, mai ales din cauza creșterii obligațiilor către autoritățile fiscale. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, specialiștii au reușit să găsească soluții și să creeze strategii atent gândite pentru clienții casei de avocatură.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Atenție la legislație!

Legislația din România a ridicat mereu probleme legate de caracterul interpretabil al textelor sale, de insuficienta reglementare sau de reglementări contradictorii. „Întotdeauna textele de lege lasă loc de interpretare mai ales când sunt citite polemic de contribuabil și autoritate. Corespunzător, de cele mai mult ori, sancțiunile sunt aplicate în legătură cu texte de lege care lasă loc de interpretare în vederea calificării anumitor operațiuni din punct de vedere fiscal. În aceste situații, de multe ori, calificarea pe care operatorul economic o conferă anumitor operațiuni, pe baza informațiilor deținute, este schimbată de inspectorii fiscali, cu consecința stabilirii unor sume în plus datorate de operatorii economici. Din această perspectivă, deși teoretic există criterii obiective privind calificarea operațiunilor, de multe ori am constatat că marja de apreciere existentă poate conduce la o anumită lipsă de predictibilitate a modalității în care vor fi calificate operațiunile fiscale de către organele fiscale. Totuși, de multe ori, fie în urma contestației, fie în urma atacării deciziei în contencios administrativ, aceste aspecte se clarifică, iar calificările efectuate în mod justificat de operatorii economici sunt confirmate”, punctează Partenerul Popescu & Asociații.

Referindu-se la o eventuală tendință din partea autorităților de a considera aspecte oarecum normale din activitatea companiilor ca fiind la limita legii, Octavian Popescu subliniază faptul că pot exista multe interpretări. „De exemplu, aud tot mai des în ultimii ani din partea unor consultanți fiscali conceptul de „optimizare fiscală” pentru agenții economici și diverse modalități de „optimizare fiscală” a taxelor și impozitelor fără o responsabilitate profundă a efectelor ce pot să apară din înțelegerea defectuoasă a textelor de lege și așa interpretabile. Așa fiind, din păcate, sfatul dat este ușor predispus la cele mai grave sancțiuni, de natură penală, în condițiile în care sistemul de drept român (dar în majoritate cel continental) califică în cele mai multe situații optimizarea fiscală ca fiind evaziune fiscală. Pentru astfel de situații indulgența sau deschiderea organelor de control de a înțelege mecanismele financiare perfect licite (nu vorbim niciodată de situația depășirii limitelor legii) este destul de redusă, ceea ce se materializează în decizii de impunere oneroase pentru investitori și câteodată și cu nașterea unor dosare penale derivate din cele expuse anterior. Simplificând cele de mai sus, tot din perspectiva marjei aflate la dispoziția societăților, respectiv a organelor fiscale, de a interpreta/califica anumite operațiuni economice, anumite interpretări/calificări, apreciate normale sau uzuale de operatorii economici, sunt evaluate în mod diferit de organele fiscale. În aceeași paletă pot fi incluse și diversele mecanisme de optimizare fiscală puse în practică de societăți și care, de multe ori, nu sunt acceptate ca atare de organele fiscale, caz în care se poate ajunge inclusiv la sesizarea organelor de urmărire penală privind săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală”, detaliază avocatul.

Din aceste motive, atunci când echipa Popescu & Asociații primește mandate de consultanță în materia dreptului fiscal, deciziile sunt luate pe baza unor argumente identificate și validate de practica judiciară, precum și de jurisprudența obligatorie a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care este deosebit de importanta și de bogată în această materie.

Astfel, în măsura în care, ulterior, se derulează o inspecție fiscală, avocații pot prezenta în fața autorităților un punct de vedere justificat și pertinent, care să fie acceptat și astfel să fie preîntâmpinate eventuale sancțiuni.



Am mai spus-o și cu alte ocazii: într-un orizont mai mic sau mai mare de timp, așa cum s-a întâmplat și după 2009, avocatura va depăși această experiență și va trece peste scăderea activității aferente, dacă a învățat lecțiile importante predate de criza din 2008-2009 și va fi gata să continue cu un model de business updatat, adaptându-se la noile realități si cerințe ale clienților. Fiecare dintre noi muncește mai mult pentru a atrage clientela nouă și pentru a o păstra pe cea existentă, ceea ce aduce în prim plan atât abilitățile fiecăruia de a face business, cât și capacitatea societății de avocatură, ca umbrela sub care avocații activează, de a atrage mandate noi în domenii de interes pentru investitorii locali și/sau regionali.

Octavian Popescu, Partener Popescu & Asociații




De la controlul Fiscului la litigiu

Constantin Brânzan subliniază că odată ce inspecțiile fiscale sunt finalizate prin emiterea raportului de inspecție fiscală și, eventual, prin emiterea unor decizii de către organele fiscale (de exemplu, decizii de impunere, decizii privind modificarea bazei de impozitare), urmează o etapă în care consultanții fac, împreună cu clientul implicat, o evaluare a rezultatului.

„În măsura în care este emisă și o decizie de impunere privind obligații fiscale suplimentare, această analiză este imperativă pentru a stabili dacă ar fi mai oportun pentru client să achite sumele stabilite și să beneficieze de facilitățile instituite (de exemplu, diminuarea penalităților stabilite) și/sau dacă urmează să formulăm contestație și care ar fi temeiurile în acest sens. În cazul în care contestația nu este soluționată în mod favorabil, urmează o nouă analiza privind oportunitatea formulării unei acțiuni în contencios administrative”, explică avocatul.

De cele mai multe ori, litigiile cu organele fiscale derivă din stabilirea unor obligații fiscale în mod nelegal de către autorități, însă acestea pot privi și alte spețe precum refuzul organelor fiscale de a elibera anumite acte ce sunt de competenta acestora sau de a efectua anumite operațiuni tehnice ce pot avea consecințe de natură fiscală pentru clienții Popescu & Asociații.

„Nu putem spune că fiecare client vizat de un litigiu cu autoritățile fiscale este timorat, însă, cu siguranța, existenta unui astfel de dosar nu poate crea o stare de confort decât după finalizarea definitiva și cu succes a cauzei. Acest aspect se datorează faptului ca orice decizie cu consecințe de natura fiscala poate influenta pozitiv sau negativ activitatea desfășurată atât de societăți cât și de persoanele fizice. De asemenea, nu putem afirma nici că starea de disconfort a clienților este creată de iminența unui nou control al organelor fiscale în măsura în care acestea sunt chemate în instanță. De altfel, nu putem susține că organul fiscal se va reîntoarce cu un nou control din motive de vendeta litigioasă. Ce este cert este ca relația cu Fiscul trebuie tratată cu seriozitate și nu cu ușurință altfel este cea mai ușoară cale spre nașterea conflictului judiciar”, precizează Constantin Brânzan.

Firma Popescu & Asociații are echipe specializate în soluționarea problemelor de drept fiscal și în litigii fiscale, inclusiv a celor cu o componentă de drept fiscal european. Echipele sunt formate din doi-cinci avocați organizați pe criterii de senioritate și coordonați de un avocat asociat coordonator.
„Strategiile procesuale identificate pentru clienții noștri se stabilesc în urma unor cercetări amănunțite care permit avocaților să pregătească cele mai bune apărări în vederea soluționării litigiilor/dosarelor încredințate”, subliniază avocatul.

La rândul său, Octavian Popescu arată faptul că Popescu & Asociații soluționează litigii dintre cele mai diverse, oferind soluții rapide, eficiente și practice. Experiența avocaților firmei variază de la reprezentarea în instanțele locale la Înalta Curte de Casație și Justiție, Curtea Constituțională, precum și Curtea Europeană a Drepturilor Omului. În raport de complexitatea cauzei, societatea încheie parteneriate cu avocați străini, asigurând colaborarea cu aceștia pentru a oferi servicii de asistență juridică și reprezentare de excepție.
„Ca regulă, litigiile fiscale se nasc în fața instanțelor de drept român însă nu de puține ori am ajuns și în fața Curții Europene de Justiție cu diverse întrebări preliminare sau a Curții Europene a Drepturilor Omului pentru încălcarea normelor de drept convențional”, amintește Partenerul Popescu & Asociații.


Proiectele soluționate cu succes reprezintă cartea de vizită a firmei


În acest moment, echipa de litigii fiscale a Popescu & Asociații include doi parteneri și cinci avocați, care lucrează în strânsă colaborare cu avocați specializați în arii precum restructurare și insolvență, dreptul penal al afacerilor, IT, telecom și media, dreptul transporturilor. Echipa de litigii fiscal își desfășoară activitatea sub coordonarea partenerilor Octavian Popescu și Dana Bivol.

Avocații atrag atenția că este foarte important ca fiecare companie să aibă alături un consultant juridic de încredere, cu o echipă specializată și experiență anterioară în aspecte fiscale/litigii fiscale, să cunoască practicile autorităților din România, să fie conștient de posibilele dificultăți ce pot apărea cu privire la documentațiile fiscale/procedurile fiscale, alături de capacitatea rapidă de reacție, respectarea termenelor limita și înțelegerea nevoilor juridice si de business ale clienților.

Cartea de vizită a unei firme de avocatură este reprezentată, în primul rând, prin proiectele pe care echipa le-a încheiat cu succes.

Referindu-se la acest aspect, Constantin Brânzan nominalizează un proiect în care avocații firmei au asistat și reprezentat unul dintre jucătorii-cheie din industria energiei electrice cu privire la contestarea obligațiilor legale suplimentare de plată de către autoritățile fiscale în urma controalelor efectuate de Curtea de Conturi a României cu privire la natura și legalitatea acordurilor inter-companii încheiate de client cu acționarul majoritar. De asemenea, avocații au reprezentat clientul într-o serie de litigii fiscale cu privire la obligațiile stabilite în sarcina sa ca urmare a rapoartelor emise de Curtea de Conturi.

„Importanța litigiilor rezultă din faptul că deciziile pronunțate au un impact financiar deosebit asupra societății și reprezentarea juridică reprezintă un punct de referință privind interpretarea tuturor contractele de această natură încheiate de client cu acționarul său majoritar. De asemenea, asistăm și reprezentăm un important furnizor de servicii medicale din Europa, în toate litigiile privind stabilirea eronată a taxei de claw-back pentru medicamentele introduse pe piața românească. În plus, reprezentăm o companie grecească, lider la nivel mondial în EPC, metalurgie, energie electrică și comercializarea gazelor, prezent în Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, cu activitate în 29 de țări, în proceduri judiciare foarte complexe privind contestarea obligațiilor de plată suplimentare către statul român în sarcina lor ca urmare a reclasificării inter-grupului și a operațiunilor de conservare a activelor fixe, precum și fuziunea și divizarea filialelor din grup, care a presupus restructurarea datoriilor istorice ale societății față de acționari și, implicit, modificarea bazelor impozabile față de autoritățile fiscale. Specificitatea extraordinară a mandatului este dată de colaborarea cu filiale din România și Grecia și necesitatea integrării celor de mai sus în deplină conformitate cu cerințele Autorității de Supraveghere Financiară și ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, completează avocatul.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1149 / 1767
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...